Gå til innhold

Foreldre som ikke kan stille som sikkerhet i lån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør vi?

Vi skal kjøpe vår første bolig, men ingen av våre foreldre vil/kan stille som sikkerhet til lån.

Vi har ingen nevneverdig egenkapital.

Er det da helt umulig å få boliglån? Slik leieprisene er i området får vi ikke spart noe særlig, og det vil da ta flere år å spare seg opp en egenkapital.

Samtidig kan vi betjene leiekostnader på ca 13-14tusen pr mnd.

Er løpet kjørt?



Anonymous poster hash: 115d7...57c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med de som steller med boliglån i kommunen du bor i. Spør etter startlån eller andre hjelpetiltak som kan passe inn i livssituasjonen dere er i.

Anonymous poster hash: 71ba1...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør jo ha enten eller ja, enten egenkapital eller sikkring i foreldres bolig eller medlånetaker.... Har ikke hørt om noen som ikke har hatt noen av delene nei...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere? Kan dere flytte litt mindre sentralt og heller reise til jobb?



Anonymous poster hash: b55c8...270
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor har dere ikke tenkt å spare fra før da?

Dere må kutte bare ut fest på byen og matt på byen, da blir det litt oppsparte penger.



Anonymous poster hash: de014...2a3
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vet jeg, og vi er i samme situasjon. Toppfinansiering fra kommunen eller lignende er det heller ikke gitt at man får dersom man har god betalingsevne ellers. Er i alle fall slik vi har skjønt reglene her i Oslo.

Vi hat bare innsett at det ikke er noe annet å gjøre enn det å spare selv. Det er kjipt og det tar tid men sånn er det bare. Så vi sparer det vi kan ved siden av full leie, men leieprisene er ganske heftige her i byen og det er ganske vanskelig å finne noe veldig rimelig. Flytter man utenfor blir reisekostnadene fort mye dyrere, så ikke enkelt det.

Det er jo kjipt, men sånn er livet. Det å eie sin egen bolig er ikke noe menneskerett.



Anonymous poster hash: b21e8...aee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kuttet ut bil for å spade kostnader der.

Byliv er ikke eksisterende, så du som kommenterte det, er en tulling.

Har vurdert å søke om startlån... blir vel neste alternativ.



Anonymous poster hash: 115d7...57c
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realiteten er at folk flest må spare. Som nevnt over er det ingen menneskerett med bolig, i hvert fall ikke mens man enda er ung. Egenkapitalkravet er der av en grunn og det sier seg selv at man skal legge seg opp penger for å skaffe en egen bolig.

Nå er det klart at reisekostandene stiger samtidig som man flytter litt mindre sentralt, men som regel er det fortsatt noe å tjene på det. Spesielt dersom dere bor i en dyr by av en viss str. der det er mye press på bykjernen.

Ellers se igjennom tråden for sparetips. Det er store forskjeller mellom hva folk klarer å legge seg opp utifra livsstil og hvor mye man legger seg i selen.



Anonymous poster hash: b55c8...270
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva er alderen deres, men hvis dere er forsatt unge, start BSU.



Anonymous poster hash: de014...2a3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ingen foreldre som kan hjelpe meg, da faren min er død og moren min ikke har muligheten pga økonomiske problemer.

Selv sparer jeg 5000 i mnd, og lever et nøktern liv. Ikke shopper jeg og ikke spiser jeg ute. Reise til utlandet gjør jeg bare 1 gang i året, iblant 2 om jeg har råd.

Jeg trener gratis ved å oppholde meg i naturterreng som å jogge, sykle, gå tur, gå på ski.

Jeg inviterer heller venner hjem på middag, mye billigere enn å gå ut å spise, og jeg har heller filmkvelder hjemme enn å gå på kino.

Man må tenke økonomisk. Dessverre er det altfor mange som sløser veldig uten å skjønne hvor pengene tar veien...

Jeg har forresten en inntekt på 13 000 i mnd.



Anonymous poster hash: 71233...4fd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kuttet ut bil for å spade kostnader der.

Byliv er ikke eksisterende, så du som kommenterte det, er en tulling.

Har vurdert å søke om startlån... blir vel neste alternativ.

Anonymous poster hash: 115d7...57c

Kan vi få vite hva inntekten deres er og hva utgiftenen deres er`?

Da blir det lettere å komme med råd.

Selv har jeg inntekt på 13 000 i mnd.

Betaler for tiden 2 200 i husleie inkludert strøm, varmtvann, internett og tv.

Mobilen min er ikke mer enn 200 i mnd.

I mat prøver jeg å ligge på 2000 i mnd, men iblant bruker jeg 3000 i mnd. Har katt, så kjøper jo kattesand og skikkelig kattemat.

Prøver å spare 5000 i mnd, men er ikke alltid jeg klarer det.

Anonymous poster hash: 71233...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 26, og han er 28. Dessverre er det slik at vi kommer fra nokså spesielle familieforhold begge to, hvor vi begge har måtte hjulpet til økonomisk der for at ting skal gå rundt.

Dette slipper vi nå, men da sier det seg selv at man ikke får spart noe særlig..



Anonymous poster hash: 115d7...57c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samlet (etter skatt) har vi dette utbetalt:

44000

Mobil: 1000

Leiekostnader (inkl strøm, internett,tv): 15000

Trening: 1400

Transport: 1600

Studielån: 1100

Andre utgifter: 5000 (herunder noe linsebruk og p-piller).

Mat: 4500



Anonymous poster hash: 115d7...57c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samlet (etter skatt) har vi dette utbetalt:

44000

Mobil: 1000

Leiekostnader (inkl strøm, internett,tv): 15000

Trening: 1400

Transport: 1600

Studielån: 1100

Andre utgifter: 5000 (herunder noe linsebruk og p-piller).

Mat: 4500

Anonymous poster hash: 115d7...57c

Da er det utrolig mye penger å spare, da? Begynn idag, og ha et mål dere skal nå innen 1.jan 2015. :)

Selv er målet mitt å fortsette å spare 5000 i mnd til nyåret.

Anonymous poster hash: 71233...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er jo derfor jeg ikke heller kan forstå hvorfor banken ikke kan innfri et boliglån? Vi klarer jo (som dere ser) fint å betjene et ok lån.



Anonymous poster hash: 115d7...57c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilken by er det snakk om? Hva er prisleie for boliger dere ser på?



Anonymous poster hash: b55c8...270
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavanger.

Rundt 3 millioner.



Anonymous poster hash: 115d7...57c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er jo derfor jeg ikke heller kan forstå hvorfor banken ikke kan innfri et boliglån? Vi klarer jo (som dere ser) fint å betjene et ok lån.

Anonymous poster hash: 115d7...57c

Men dere må ha EK, det må jeg også, derfor sparer jeg som en gal, akkurat som alle andre.

Dere har minst 14 000 dere kan spare i mnd, så hvorfor begynner dere ikke med dette? Begynn å spare 10 000 om det er mer overkommelig, og hold på det frem til nyåret, og se hvordan det går?

Da vil dere har 60 000 iallfall, og det er en god start.

Anonymous poster hash: 71233...4fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer ikke unna egenkapital, så det er bare å begynne å spare og kutte på mye. Dere kan kutte en god del på flere poster. Vi tjente 4000kr mindre enn dere med litt lavere leiepris. Inntekten vår var 20.000kr på hver og vi sparte nesten 10.000kr hver mnd per pers. Utrolig hvor mye man kan kutte og spare når man går inn for det. Første bud er å få oversikt over alt man bruker penger på - ned til den minste detalj. Man bruker gjerne mye penger på tull. Så kan man lage et budsjett og føre alt man bruker inn hver eneste gang man kjøper noe. Man må også være streng på budsjettet! På to års tid har man plutselig egenkapital :)

Men... vi var heldige i etterkant og fikk hjelp fra min far (dette er etter at vi hadde spart opp all egenkapital) som sikkerhet og da lot banken oss beholde BSU siden vi fremdeles er unge og kan spare mye penger på den! :)

Anonymous poster hash: 59403...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...