Gå til innhold

Kontakte barnevernet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mor og far er skilt. De har en felles sønn på 5 år. Både mor og far har ny partner.

Sønn vil aldri tilbake til mor etter samvær med far. Fordelingen er ikke slik far vil h den. Han vil ha 50/50. Nå er den 30/70. Sønn har nettopp fortalt far at mors partner er mye sint og har lugget og klypt han gjentatte ganger i sinne. Han skal også ha sagt mye upassende ting. Dette har ifølge sønn skjedd når mor er på trilletur med den nye babyen, men også enkelte ganger når mor er hjemme.

Burde jeg kontakte barnevernet? Vil det gå utover far og hans nye partner også eller sjekker de kun mor og hennes nye partner?

Er redd det skjer mer enn sønn forteller. Det må jo være en grunn til at han aldri vil til mor...

Anonymous poster hash: f7f79...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem er du i forhold til denne gutten? Hvis far vil ha 50/50 omsorg, hvorfor gjør han da ikke noe med dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er du i forhold til denne gutten? Hvis far vil ha 50/50 omsorg, hvorfor gjør han da ikke noe med dette selv?

Jeg er venn til far. Far har gjentatte ganger prøvd, men mor er vanskelig. Hun nekter å møte på fanilievernskontoret og hun mener det er hennes unge så far egentlig ikke har rett til samvær.

Jeg føler jeg trenger å kontakte bv pga eventuell mishandling, ikke pga for lite samvær...

Noen som kan svare på spm i første innlegg?

TS

Anonymous poster hash: f7f79...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det lureste av far er å kontakte barnevernet og starte opp ett samarbeid med dem.
vil han ha 50-50 og mora er vrang, ikke møter opp på meklingstimer.
da er det jo bare å ta dette til retten.
bv vil evaluere omsorgsevnen hjemmet hos mor og far samarbeider med dem, så kan de ta evaluering der også, om bv mener de er ett bedre hjem for barnet enn hos mor så vil bv hjelpe med å vitne i en rettsak for far for å enten få barnet 50-50 eller for å få fast bosted der.



Anonymous poster hash: cfbb8...dbe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det lureste av far er å kontakte barnevernet og starte opp ett samarbeid med dem.

vil han ha 50-50 og mora er vrang, ikke møter opp på meklingstimer.

da er det jo bare å ta dette til retten.

bv vil evaluere omsorgsevnen hjemmet hos mor og far samarbeider med dem, så kan de ta evaluering der også, om bv mener de er ett bedre hjem for barnet enn hos mor så vil bv hjelpe med å vitne i en rettsak for far for å enten få barnet 50-50 eller for å få fast bosted der.

Anonymous poster hash: cfbb8...dbe

Jeg er enig i dette. Jeg ville oppfordret far til å ta kontakt med bv og få hjelp til å finne ut hva det er som egentlig skjer og å få hjelp til å få en bedre samværsavtale, eventuelt få omsorgsretten dersom sønnen faktisk blir mishandlet av stefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Far kan selv ringe BV og det kan du også. Det er guttens utsagn som er saken.

Far kan lage forslag til ny samværsavtale og hvis mor ikke godtar denne må hun møte på fam.vernkontoret. Hvis mor nekter å møte og nekter ny avtale så kan far gå til retten. Det skal vanligvis mer til enn at man hevder at man eier barnet for å få fortsette med en avtale med skjev fordeling. Hadde jeg vært far hadde jeg forslått 60 / 40 samvær der han har størst andel. Da vinner jo mor litt hvis hun får forhandlet frem 50 / 50.

Blander han inn barnevernet og de konkluderer med tiltak så taler dette til fars sak.

NB! Det er ikke lurt å melde til barnevernet basert på rykter. Hvis barnet forteller noe til deg er det ikke rykte, men hvis far sier at barnet har sagt ... Uten at du har hørt barnet si det så kan det oppfattes som rykter.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk bedre at du som venn av familien melder bekymring enn far. Det er da mor og stefar som vil bli lagd en undersøkelse på. Ring bv.



Anonymous poster hash: 9e28b...d24
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om 50/50 eller 30/70? Her burde det være snakk om barnet burde være hos hjemme hos mor i det hele tatt! Hvis stefaren lugger og klyper er det ikke greit i det hele tatt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skal man tro på hva en 5åring sier? Kan det han har fortalt være ren fantasi eller er det noe i det?

TS



Anonymous poster hash: f7f79...ed6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet er alltid mistenksom når den av foreldrene sender bekymringsmelding på ang. den andre. Dette fordi det i konfliktfylte forhold og barnefordelingssaker har vært forsøkt brukt som maktmiddel og at bekymringen for barnet var ikke var reell eller underordnet.

Det er bedre at en utenforstående (en som er uhildet) sender en slik bekymringsmelding. Venner er ikke nødvendigvis ikke det. Men det går an og ringe og snakke med dem om hvordan man forholder seg til slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med bv siden jeg selv har vært i en lignende situasjon og opplevd at bv antok at det bare handlet om uenigheter mellom foreldrene siden det var delt hjem. Siden du er en person utenifra som har observert dette, har dette en større slagkraft. Dessverre er det nok mange delte hjem med omsorgssvikt i ett av hjemmene, men som offentlige instanser oppfatter som skittkasting fra den forelderen som melder i fra. Rimelig håpløst.

Dette til tross for erfaringene etter Christoffer saken (gutten som til slutt døde). Dette var en ekstrem sak som ikke ble tatt tak i, så tilfeller med "lettere" omsorgssvikt er om enda vanskligere, eks en psykisk syk forelder som ikke følger opp. Det behøver ikke være vold inn i bildet en gang for at barn sliter i ett av hjemmene, men ikke blir hørt/sett. Meld i fra for barnets skyld.

Anonymous poster hash: 28c5d...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om 50/50 eller 30/70? Her burde det være snakk om barnet burde være hos hjemme hos mor i det hele tatt! Hvis stefaren lugger og klyper er det ikke greit i det hele tatt!

Barnet burde ikke se sin mor mer, virkelig?

Du vet ikke mye om barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet burde ikke se sin mor mer, virkelig?

Du vet ikke mye om barn.

Var ikke det jeg skrev. Barnet bør se sin mor selvfølgelig! Men barnet bør ikke være i det hjemmet hvor det blir mishandlet.

Jeg vet noe om barn gjennom studier og jobb.

Endret av minimio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør igjen: hvor mye skal man tro på en 5åring? Kan alt være fantasi eller ligger det noe i det han sier?

TS



Anonymous poster hash: f7f79...ed6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skal man tro på hva en 5åring sier? Kan det han har fortalt være ren fantasi eller er det noe i det?

TS

Anonymous poster hash: f7f79...ed6

Sjalusi er en skummel ting. Her kan barnet vere kjempesjalu på stefar og ikke minst den nye babyen og dikte opp ting for å såre tilbake. 5 åringer har meeeeget livlig fantasi og er ikke helt i stand til å skille fantasi fra virkelighet helt enda.

Men samtidig KAN det vere noe i det, så kanskje like greit å bare ta en telefon til BV for å spørre dem om det er noe de vil ha en rapport på eller ikke?

Anonymous poster hash: 7519c...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er venn til far. Far har gjentatte ganger prøvd, men mor er vanskelig. Hun nekter å møte på fanilievernskontoret og hun mener det er hennes unge så far egentlig ikke har rett til samvær.

Jeg føler jeg trenger å kontakte bv pga eventuell mishandling, ikke pga for lite samvær...

Noen som kan svare på spm i første innlegg?

TS

Anonymous poster hash: f7f79...ed6

Mor og far er skilt. De har en felles sønn på 5 år. Både mor og far har ny partner.

Sønn vil aldri tilbake til mor etter samvær med far. Fordelingen er ikke slik far vil h den. Han vil ha 50/50. Nå er den 30/70. Sønn har nettopp fortalt far at mors partner er mye sint og har lugget og klypt han gjentatte ganger i sinne. Han skal også ha sagt mye upassende ting. Dette har ifølge sønn skjedd når mor er på trilletur med den nye babyen, men også enkelte ganger når mor er hjemme.

Burde jeg kontakte barnevernet? Vil det gå utover far og hans nye partner også eller sjekker de kun mor og hennes nye partner?

Er redd det skjer mer enn sønn forteller. Det må jo være en grunn til at han aldri vil til mor...

Anonymous poster hash: f7f79...ed6

Kjære deg !

RING BARNEVÆRNET!

Vi trenger ikke en ny Christoffer- sak :( Ring NÅ !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør igjen: hvor mye skal man tro på en 5åring? Kan alt være fantasi eller ligger det noe i det han sier?

TS

Anonymous poster hash: f7f79...ed6

Barn som snakker om vold skal man alltid tro på !

I alt for mange saker har de ikke blitt hørt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nettopp, og barnas hjerne er faktisk ikke utviklet nok til å kunne finne på slik, bortsett fra om de har en iq over 120 (eller 125?) eller har fått lært av en annen hva de skulle si. Kilde : en psykolog til meg da jeg var barn

Uansett skal man slå alarmen. Det er barnevernets jobb å finne ut om dette er sant eller ikke, vår jobb er å sende dem bekymringsmelding når vi mistenker noe. (synes jeg)



Anonymous poster hash: b407c...893
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør igjen: hvor mye skal man tro på en 5åring? Kan alt være fantasi eller ligger det noe i det han sier?

TS

Anonymous poster hash: f7f79...ed6

Du skal stole på det barnet sier. Forskning viser at barn heller underdriver enn overdriver hvis de utsettes for noe skadelig fra en omsorgsperson. BArnet kjenner kanskje skam og lojalitet og redsel for sanksjoner som gjør at de ikke forteller mer enn de føler de kan og må. Så på tv at barn som hadde vært utsatt for seksuelle overgrep som hadde blitt filmet og senere ble avhørt, forklarte det som mindre ille enn videoene viste at det var.. det er en MYTE at barn ljuger og finner på ting. særlig så små barn som ikke har evnen til å være infam enda. Ring BV for den lille guttens skyld, og beskriv hva du vet! Trenger ikke si noe da om dette med samværsprosent for om man gjør det kan man bli mistenkt for manipulasjon om man trekker frem negative ting v den andre parten. legg det kun frem som mistanke om at stefar er voldsom m gutten basert på guttens utsagn og atferd

Anonymous poster hash: f78c3...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...