Gå til innhold

Allergi rundt øynene - AU!


Kylling

Anbefalte innlegg

Jeg har i rykk og napp vært sår og hatt utslett rundt øynene. Det har kommet og gått i perioder. Men nå i dag er det helt jævlig. Jeg svir, øynene renner, jeg er rød og hoven.

Jeg begynner å tro at det kan være øyesminka jeg er allergisk mot. Enten det, eller linsene jeg bruker. Men er det mulig å få en slik reakson av linser? Er det ikke mest trolig at det er sminka? Jeg bruker Max Factor`s øyeskygger, en billig flytende eyeliner og Max Factor Mascara..

Hva slags sminke bør jeg kjøpe nå, som ikke er allergifremkallende? (Det nytter ikke å si at jeg må slutte å sminke meg, for det er ikke aktuelt). Jeg har hørt mye positivt om mineralsminke?

Noen her som har erfaringer med allergi og sminke? Hva med øyekrem? Jeg har vært nødt til å slutte å bruke min Clinique øyekrem som jeg har vært kjempefornøyd med, for det svir noe helt forferdelig.

Dessuten er jeg redd at innkjøp av ny (og dyr!?) sminke vil svi like mye i lommeboka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har i hvertfall også reagert på alle Max Factor-mascaraene med tårer og såre øyne, så kanskje de inneholder noe som irriterer sår hud. Utenom det tåler jeg det meste, men øyeskyggebasen fra ArtDeco er litt sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosmic Girl

Jeg sliter en del med allergi og sensitiv hud, men huden min tåler Clinique og Biotherm. Hvis jeg bruker noe annet som maxfactor og lancome, får jeg samme reaksjon rundt øynene som deg.

Det trenger jo ikke nødvendigvis bli så veldig dyrt med sminke dersom du handler over strawberrynet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte nylig som trådstarter, da var det pga Dr. Hauschka-produkter, men det ble forverret av det meste, egentlig. Nå er det omtrent borte, har brukt rens og krem fra REN samt Eight Hour Cream om natten for å få vekk det tørre utslettet, og sminke fra ID - det eneste jeg bruker rundt øynene som ikke er ID nå, er mascara fra Dior.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør nok bruke en øyekrem for sensitiv hud, og smøre huden rundt øynene morgen og kveld. Øyensminkefjerner for sensitiv hud er også lurt. Trenger ikke være sminken du reagerer på. Har du vondt på selve øyet også, eller er det bare utslett rundt øyet du er plaget med? Hvis du har vondt på øyet også kan det hende du reagerer på kontaktlinsebruken. Det er nok lurt å ta en tur til enten hudlege eller øyelege, ettersom hvor hovedproblemet ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parfymefri???

ACO smike er parfymefri og nesten nikkelfri (men det er fysisk umulig å lage mascara uten nikkel, og det er høyt nikkelnivå de fleste reagerer på...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på Touche Eclat, får rødaktig hud rundt øyet, sårt og tørt på en måte. Vanlig kortisonkrem fra apoteket er det beste for å få vekk utslettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ACO smike er parfymefri og nesten nikkelfri (men det er fysisk umulig å lage mascara uten nikkel, og det er høyt nikkelnivå de fleste reagerer på...)

Er det nikkel i sminke??

Jøss, kanskje det er roten til mine problemer.. har nemlig kraftig nikkelallergi. Hvorfor har ingen fortalt meg det før? Er det nikkel i all sminke eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det er en ide å få farget vippene hos hudpleier? Har selv sensitiv hud og lett for å få eksem. Bruker ikke sminke, men får farget vipper og bryn med ujevne mellomrom. Har heldigvis ikke nikkelallergi, s jeg ve kke om permanentfargen ineholder dette... Finnes også "hjemmefarge".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nikkel i sminke??

Jøss, kanskje det er roten til mine problemer.. har nemlig kraftig nikkelallergi. Hvorfor har ingen fortalt meg det før? Er det nikkel i all sminke eller?

Det er nikkel i all mascara og i endel øyeskygger. Det skal ikke tilsettes ekstra nikkel, men det oppstår som et biprodukt under produksjonen. Så det gjelder å velge en mascara med lavt innhold av nikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

jeg renser huden hver morgen og hver kveld og har rød og sår hud rundt øynene som flasser etterhvert. Jeg har prøvd mange fuktighetskremer men det funker ikke, tror nok det er sminken. Har VELDIG sensitiv hud i tilegg.

noen forslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Hanne_*

Uff, har slitt med akkurat det samme selv :tristbla:

Brukte babyolje som sminkefjerner og clinique øyekrem.. Det burde jo være så mildt som mulig? Eller... Voondt eksem på øyelokkene..

Da jeg byttet til Decleor sin hydra Floral øyekrem forsvant hele problemet. Huden rundt øynene ble også strammet litt opp, fantastisk! Byttet også ut rema-sminkefjerner med decleor cleansing water. Nå skal det sies at det går ann å ikke tåle decleor og, pga at det er basert på rene planteekstrakter, men tror definitivt det er verdt et forsøk! Decleor har også en øyekrem som heter harmonie, den er også god, men gir ikke så mye fukt som hydra floral.

Fåes billig på feelunique.com

Det ser ut som om øyekremen kommer over tollgrensen, men de trekker fra ca 3£ på pakkens verdi så det går greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt problemer med det samme selv.. hvert plaget med det i 1,5 år, og nettopp hvert med hudlege og tatt forskjellige omfattende tester på allergi. Regagerte ikke på testene, men hun sa at man bare må teste ut forskjellige sminkefjernere for sensitive øyne, bruke maskara for sensetive øyne og unngå parfymebruk i en stund for å se om det er det man reagerer på.

Men hun sa at jeg kunne bruke en krem som heter Protopic, som man får på resept hos lege. Smører på et tynt lag rundt øynene på kvelden. Den er veldig god.

Men etter at jeg byttet til Isadora sminken, har jeg ikke blitt så plaget :) Absolutt til å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt problemer med det samme selv.. hvert plaget med det i 1,5 år, og nettopp hvert med hudlege og tatt forskjellige omfattende tester på allergi. Regagerte ikke på testene, men hun sa at man bare må teste ut forskjellige sminkefjernere for sensitive øyne, bruke maskara for sensetive øyne og unngå parfymebruk i en stund for å se om det er det man reagerer på.

Men hun sa at jeg kunne bruke en krem som heter Protopic, som man får på resept hos lege. Smører på et tynt lag rundt øynene på kvelden. Den er veldig god.

Men etter at jeg byttet til Isadora sminken, har jeg ikke blitt så plaget :) Absolutt til å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...