Gå til innhold

Hva er straffen for å ikke betale lisens?


Amica

Anbefalte innlegg

Dere har mao underskrevet på et papir med helt feil opplysninger... Dette er rent svindel og bedrageri...

Det vet jeg da!?!

Som du ser, så var det ikke det jeg spurte om.

Men takk for alle svar! (Kan virkelig ingen fortelle meg HVOR det står "straffeutmåling" for slike forseelser?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke for å være spydig eller noe,men hva er grunnen til at du spør? Vil du ikke betale lisens? Jeg var ikke villig til å betale lisens,men jeg hadde IKKE tv. (Jeg synes lisensen er oe tull altså,men....jeg betaler da nå)

:hoho::hoho:

Sorry leste litt bakover her,og skjønt det etter vært......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Det vet jeg da!?!

Som du ser, så var det ikke det jeg spurte om.

Men takk for alle svar! (Kan virkelig ingen fortelle meg HVOR det står "straffeutmåling" for slike forseelser?)

http://www.nrk.no/lisens/3167973.html

http://www.lovdata.no/all/tl-19921204-127-...7-010.html#10-1

Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt

a) overtrer bestemmelser i kapitlene 2, 3, 4, §§ 8-1 og 8-2, eller forskrift gitt med hjemmel i disse bestemmelser.

B) overtrer vilkår som er fastsatt i konsesjon gitt med hjemmel i § 2-1 eller § 2-2

c) overtrer §§ 9-1 eller 9-2 eller forskrift gitt med hjemmel i § 9-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt

a) overtrer bestemmelser i kapitlene 2, 3, 4, §§ 8-1 og 8-2, eller forskrift gitt med hjemmel i disse bestemmelser.

B) overtrer vilkår som er fastsatt i konsesjon gitt med hjemmel i § 2-1 eller § 2-2

c) overtrer §§ 9-1 eller 9-2 eller forskrift gitt med hjemmel i § 9-3

Ja, men det er i 8-3 at det står at man skal betale kringkastingsavgift...

Er jeg BLIND eller? Står det virkelig her hva som skjer hvis man overtrer bestemmelsene i kapittel 8-3?

* Nysgjerrig og ikke jus-kyndig Elle Melle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Ja, men det er i 8-3 at det står at man skal betale kringkastingsavgift...

Er jeg BLIND eller? Står det virkelig her hva som skjer hvis man overtrer bestemmelsene i kapittel 8-3?

* Nysgjerrig og ikke jus-kyndig Elle Melle*

Ja, du har helt rett! Men 8-3 henviser til at man må melde fra etter 8-1, og 8-1 er nevnt i 10-1. Ser ut til at det er Stortinget som bestemmer straffen.

§ 8-3. Kringkastings- og tilleggsavgifter

Stortinget fastsetter kringkastingsavgift for den som har kringkastingsmottaker og tilleggsavgift ved forsinket betaling og når melding ikke blir gitt etter reglene i § 8-1 andre ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da skjønner jeg det (tror jeg :lol: ).

Jammen bra jeg ikke har planer om å bli jurist! Den der gikk meg jammen rett hus forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Litt vanskelig å engasjere seg i å svare deg på dette her. Saken er nemlig slik at sånne som du gjør at jeg må betale høyere lisens enn jeg hadde mått dersom andre betaler. Jeg er også fattig og har langt fra råd til det, men må gjøre de likevel fordi jeg har nrk og fordi jeg har tv og fordi jeg vil fortsette å ha det. Så egentlig kjenner jeg at du gjør min tilværelse verre og sørger for at jeg har mindre penger enn jeg kunne hatt. Ganske provoserende at en person som deg tror du er mer verdt enn andre og har andre rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske provoserende at en person som deg tror du er mer verdt enn andre og har andre rettigheter.

Det tror jeg da selvsagt ikke.

Jeg har aldri sagt at jeg har noen som helst rett til å la vær å betale? Tvert i mot har jeg innrømmet at det er galt av meg, og ikke noe jeg er tilhenger av å gjøre.

Spørsmålet var (om du hadde giddet å lese det jeg skrev)hva som var straffen for å la vær å betale lisensen. Enkelt og greit, og konkret nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...