Gå til innhold

Noen som har laget babynest selv?


ladyluna

Anbefalte innlegg

Jeg og bestemor skal trolig forsøke å sy et babynest for første gang. Håper derfor noen av dere har gjort dette før og kan gi oss noen tips før vi starter på prosessen. Vi ønsker tips om alt fra materialer, til det tekniske og prosessen.

Jeg har tenkt særlig på om det er noe vi kan gjøre for at babynestet skal kunne vaskes i maskin uten å bli stygt. I tillegg lurer jeg på om det er noe spesielt vi kan gjøre for å få kantene så fyldige som mulig. Jeg har også lurt på om det er mulig å lage nesten litt større enn vanlig, for å forlenge brukstiden, eller om det kanskje ikke er hensiktsmessig? Til slutt har jeg hørt at man kan bruke sprinkelsengmadrass som bunn i nestet for å få det litt stivere, men har ikke funnet noen oppskrift som beskriver hvordan det gjøres.

Jeg har tenkt å bruke denne oppskriften: http://idasmirakel.vimedbarn.se/sy-ditt-eget-babynest/

Alle innspill mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette ser jo veldig enkelt ut å sy. Utrolig at mange selger noe som er så enkelt til en veldig dryg pris på finn.

Jeg ville laget det litt større, istedenfor 75 cm. Ville jeg tatt 80 eller 85 cm langt.

Jeg ville brukt vatt, fordi skumplast/madrassmateriale ikke er så greit å vaske og å få tørt igjen.

Så ville jeg valgt et stoff i 100 % mercidisert bomull. Du kan kjøpe et laken av god temeratur. Da kan du lage dynetrekk til senga eller laken til senga av samme lakenet.

Om du kjøper stoff i metervare, ville jeg vasket stoffet før jeg sydde, da får du det rent og ferdig krympet førmdu syr og unngår at det ferdige produktet krymper. Stryk stoffet godt før du begynner å måle og klippe.

Syr du en søm på langs og en på tvers av selve bunnen av nestet vil vatten ligge bedre på plass når du vasker det senere.

Tror du klarer dette helt fint. Blir du ikke fornøyd med det første du lager så har du lærtog kan sy et til, etterpå.

Anonymous poster hash: 0866e...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://trollmordesign.blogg.no/1393534517_hvordan_sy_babyrede__.html

Her har du en lenke til en litt bedre forklaring.

Hun har satt borelås eller annen lukking i bunnen av nestet slik at hun kan ta ut innmaten/liggemadrassen når hun skal vaske. Da kan du jo bruke nesten hva du vil wom madrass, bare det kan tilpasses i størrelsen.

Kanskje lurt å kjøpe eller bruke et fleesteppe inni, brettet 2 eller 3 ganger? Størrelsen klippes til, fleesen rakner ikke.

Anonymous poster hash: 0866e...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://trollmordesign.blogg.no/1393534517_hvordan_sy_babyrede__.html

Her har du en lenke til en litt bedre forklaring.

Hun har satt borelås eller annen lukking i bunnen av nestet slik at hun kan ta ut innmaten/liggemadrassen når hun skal vaske. Da kan du jo bruke nesten hva du vil wom madrass, bare det kan tilpasses i størrelsen.

Kanskje lurt å kjøpe eller bruke et fleesteppe inni, brettet 2 eller 3 ganger? Størrelsen klippes til, fleesen rakner ikke.

Anonymous poster hash: 0866e...128

Dette er lurt, mitt hjemmesydde nest med vatt i bunnen har krøllet seg inni og får ikke rettet seg ut så det er helt klumpete. I tillegg har vatten i kantene falt litt sammen så kantene må nesten støttes opp for samme effekten. Vi sydde det litt større og er fornøyd med det siden baby vokser veldig fort her.

Anonymous poster hash: 8ebb9...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er lurt, mitt hjemmesydde nest med vatt i bunnen har krøllet seg inni og får ikke rettet seg ut så det er helt klumpete. I tillegg har vatten i kantene falt litt sammen så kantene må nesten støttes opp for samme effekten. Vi sydde det litt større og er fornøyd med det siden baby vokser veldig fort her.Anonymous poster hash: 8ebb9...045

Har du vasket ditt, eller hatt det i tørketrommel?

Jeg har ikke sydd enda, men leser litt i ulike blogger om ulike fremgangsmåter. Lurer og på om det kan være lurt å bruke fleece i kanten når du nå skriver at den har falt sammen. Fordi i kanten skal vatten rulles til en pølse, det går jo greit å gjøre med fleece og. Også var det en som sa at du skulle trekke en lang brødpose over pølsa før du begynner å tre pølsa inn i nestet, fordi det da blir lettere å tre den. Posen tok hun av når pølsa var kommet på plass i andre enden.

Anonymous poster hash: 0866e...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også laget etter oppskrift fra stoff og stil, kjempelett egentlig! Det eneste jeg synes var litt vanskelig var å feste kantbåndet på til slutt, etter at fyllet var stappet inn (det som er i en "sirkel" under snøringa), hadde masse fyll i redet og var umulig å få sydd på dette siste med maskin, hadde jeg tatt det for hånd hadde det nok gått mye bedre :P



Anonymous poster hash: 89acf...490
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...