Gå til innhold

Hvordan få gardinløst til å funke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Egentlig er jeg ikke så glad i gardiner. Jeg liker lys, og jeg liker flotte vinduer som ikke er dekket til.

Vi bor i et veldig gammelt hus, med mange flotte store vinduer, alle originale, med originalt glass. Nydelig listverk rundt er det og.

Egentlig har jeg lyst til å ha dem uten gardiner, men jeg har forsøkt, og jeg synes ikke jeg får det til å funke. Av en eller annen grunn ser det bare ut som om gardinene er til vask.

Se på de gardinløse vinduene i dette huset: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/viewimagewide?finnkode=52424579&searchclickthrough=true&reference=2014/10/vertical-2/10/9/524/245/79_1931412354.jpg

Dritstilig! Men her hos meg blir det liksom ikke sånn. Vi har omtrent like farger på veggene som i huset i annonsen, og stilen er heller ikke så ulik, bortsett fra at vi ikke har så mange kule ting. :P

Akkurat nå har jeg liftgardiner i lyse farger, i et diskret smalstripete stoff, og det funker, men jeg har altså mer lyst på gardinløst, så vinduene synes, og lyset flommer inn. Uten at det ser midlertidig og kaldt ut.

Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt. Er det bare det at sånt tar seg bedre ut på bilder enn i virkeligheten? Noen tips?



Anonymous poster hash: 8b161...277
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser veldig kaldt ut på disse bildene synes jeg. Ser de har liftgardiner i noen vinduer, de også. Hva med planter i vinduene?



Anonymous poster hash: 0ef7b...8a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig kaldt ut på disse bildene synes jeg. Ser de har liftgardiner i noen vinduer, de også. Hva med planter i vinduene?

Anonymous poster hash: 0ef7b...8a4

Har noen planter, men vinduspostene er veldig smale (uisolert hus med tømmer innenfor panelet), så det er ikke plass til noe stort, dessverre. Ellers har jeg plassert f.eks fargede gamle glassflasker i vinduspostene, en slank vase med kvister i, lysestaker, osv.

Anonymous poster hash: 8b161...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen planter, men vinduspostene er veldig smale (uisolert hus med tømmer innenfor panelet), så det er ikke plass til noe stort, dessverre. Ellers har jeg plassert f.eks fargede gamle glassflasker i vinduspostene, en slank vase med kvister i, lysestaker, osv.

Anonymous poster hash: 8b161...277

Lykter med lys i vil jo virke litt lunt nå om høsten.

Anonymous poster hash: 0ef7b...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykter med lys i vil jo virke litt lunt nå om høsten.

Anonymous poster hash: 0ef7b...8a4

Ja, pleier å sette telysholdere og sånt i vinduspostene og tenne lys. Synes liksom likevel det aldri ser noe hyggelig ut. Nå skal det sies at vinduene våre er enorme, da, hele to meter høye, og det er muligens en del av problemet, sammen med smale vindusposter.

Anonymous poster hash: 8b161...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det hjelpe dersom du skaper et blikkfang i nærheten av vinduene?

Jeg har tenkt på det. Vi har jo bilder (både store og små), hyller, osv på veggene, men kanskje det er noe med plasseringen? Man lærer jo at bilder skal henges slik at man kan se rett på dem når man står foran, men store vinduer og takhøyde over 3 meter krever kanskje at man plasserer dem høyere for at det skal bli mer harmoni? :vetikke:

Anonymous poster hash: 8b161...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det. Vi har jo bilder (både store og små), hyller, osv på veggene, men kanskje det er noe med plasseringen? Man lærer jo at bilder skal henges slik at man kan se rett på dem når man står foran, men store vinduer og takhøyde over 3 meter krever kanskje at man plasserer dem høyere for at det skal bli mer harmoni? :vetikke:

Anonymous poster hash: 8b161...277

Nei, si det. Vet ikke helt. større bilder, kanskje? Hva med å male veggene i en litt mørkere farge slik at det ikke virker så stort, åpent og tomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok over mine odeforeldres hus til feriehus. Der pusset vi opp. Stua hadde store fine vinduer for å være gammelt, med stilige lister. Vi tok bort gardinstenger og alt sånt, men der krokene til å dra gardinene til siden hadde vært, hengte vi opp små blomsterkurver. Det, sammen med blomster i vinduskarmen + små enkle lamper hengenge (fordi vinduene er svært høye) har vært med på å gi lun kveldsstemning, samt skygge litt for innsyn og lar dagslyset flomme inn.



Anonymous poster hash: b4c4b...72a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, si det. Vet ikke helt. større bilder, kanskje? Hva med å male veggene i en litt mørkere farge slik at det ikke virker så stort, åpent og tomt?

Ja, og i tillegg gruppere de mindre bildene på veggene for å fylle ut mer, kanskje?

Har nymalte, lyse vegger, og liker det best, så å male i mørkere farge er uaktuelt. :)

Tipper de bare har fjernet gardinene for bildene.

Ja, det kan godt hende, for jeg ser det er gardinstenger der. Men jeg synes uansett det var fint. :)

Anonymous poster hash: 8b161...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha en kappe i en eller annen dekorativ form øverst oppe?

Eller male topplisten i en farge?

Anonymous poster hash: 08234...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kontrasten i mellom fargene i vegger, gulv og interiør som gjør finn.no boligen koselig og ikke kald. Der vil jeg tro de har hatt inne noen med fargevalgskunnskaper for å få dette til.

Anonymous poster hash: 08234...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å ha en kappe i en eller annen dekorativ form øverst oppe?

Eller male topplisten i en farge?

Anonymous poster hash: 08234...adc

Vi har liftgardiner der nå, som kan dras opp nokså mye, sånn at de bare utgjør en kappe helt øverst, men som sagt, jeg synes gardinløst kan være så fint hvis man får det til.

Det er kontrasten i mellom fargene i vegger, gulv og interiør som gjør finn.no boligen koselig og ikke kald. Der vil jeg tro de har hatt inne noen med fargevalgskunnskaper for å få dette til.

Anonymous poster hash: 08234...adc

Jeg tror du er inne på noe der, altså. Kanskje jeg må leie inn en interiørkonsulent for å hjelpe meg å se hva som mangler. :)

Anonymous poster hash: 8b161...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du må få lyset til å fremstå som ikke-kaldt. Og det er lettere sagt enn gjort i det nordiske høstmørket. Lyset ER kaldt nå om høsten.

Jeg bor selv i en gardinløs bolig, og en av tingene jeg har avfunnet meg med er at lyset skifter. Om våren og sommeren flommer idyllisk lys inn vinduene og skaper et digert, luftig og søreuropeisk rom. Det trenger ingen hjelp i det hele av møbler og farger for å være akkurat det rommet jeg vil det skal være. Men om høsten er historien en helt annen. Og om vinteren er det mye "svart bunnløst" i utsikten. Det er en del av pakken. :vetikke:

Men ts: du har grålige og hvite vegger og møblene er holdt i samme spekter. Men hva med gulvene? Tilfører de rommet kulde eller varme? Gulvene i et hus speiler mye av lyset fra vinduene, så med en varm tone på gulvene vil du oppleve mer varme i lyset enn med en kald tone. Ikke så lett å endre gulv, men det er en åpenbar kilde til at et rom virker utrivelig.

Og husk at mye "dilldall" fort får en bolig til å virke som alt annet enn det du vil. Det er ofte slik at en enslig vase på et bord møblerer mer enn 14 lysestaker. Jeg tror nok ut fra det du skriver over at du med fordel kan tenke få, store ting heller enn mange små. Og husk at harmoni er en illusjon: det øyet oppfatter som harmonisk er sjelden ting på rekke, bilder plassert midt på og slikt. Tenk på pi i interiøret. :blomst:



Anonymous poster hash: 40ba4...705
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du må få lyset til å fremstå som ikke-kaldt. Og det er lettere sagt enn gjort i det nordiske høstmørket. Lyset ER kaldt nå om høsten.

Jeg bor selv i en gardinløs bolig, og en av tingene jeg har avfunnet meg med er at lyset skifter. Om våren og sommeren flommer idyllisk lys inn vinduene og skaper et digert, luftig og søreuropeisk rom. Det trenger ingen hjelp i det hele av møbler og farger for å være akkurat det rommet jeg vil det skal være. Men om høsten er historien en helt annen. Og om vinteren er det mye "svart bunnløst" i utsikten. Det er en del av pakken. :vetikke:

Men ts: du har grålige og hvite vegger og møblene er holdt i samme spekter. Men hva med gulvene? Tilfører de rommet kulde eller varme? Gulvene i et hus speiler mye av lyset fra vinduene, så med en varm tone på gulvene vil du oppleve mer varme i lyset enn med en kald tone. Ikke så lett å endre gulv, men det er en åpenbar kilde til at et rom virker utrivelig.

Og husk at mye "dilldall" fort får en bolig til å virke som alt annet enn det du vil. Det er ofte slik at en enslig vase på et bord møblerer mer enn 14 lysestaker. Jeg tror nok ut fra det du skriver over at du med fordel kan tenke få, store ting heller enn mange små. Og husk at harmoni er en illusjon: det øyet oppfatter som harmonisk er sjelden ting på rekke, bilder plassert midt på og slikt. Tenk på pi i interiøret. :blomst:

Anonymous poster hash: 40ba4...705

Gulvet er kanskje et problem. Det er mørk grått med mye blått i. I det andre rommet er gulvet i en mørk brun, varm farge. Jeg synes kanskje det er bedre lys der, selv om lyset kommer inn fra samme himmelretning i de to rommene.

Takk for fine innspill! :)

Anonymous poster hash: 8b161...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Går det an å bygge på en slags breiere vinduskarm? Så du kan ha større planter eller lykter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å bygge på en slags breiere vinduskarm? Så du kan ha større planter eller lykter?

Jo, det er nok mulig, men da må vi nødvendigvis ødelegge nydelig listverk, og det har jeg absolutt ingen lyst itl.

Anonymous poster hash: 8b161...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er fargevalget i rommet som er problemet ditt. Feil farge, tone etc i forhold til himmelretning og lysforhold gjør mye for at alt blir feil.

Jeg har gulv til tak vinduer og siden det er mye innsyn her har jeg gardiner. Her er de hengt slik at når det er åpent er gardinene trukket helt vekk og ut på siden av vinduene. Kan det funke hos deg som et alternativ med ekstra brede gardinoppheng slik at tynne og lyse gardiner kan trekkes helt vekk fra vinduet?



Anonymous poster hash: fc185...a21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...