Gå til innhold

Sykemelding og utenlandsreise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år hatt problemer med en skulder, i så stor grad at jeg i år fikk godkjent operasjon for å forbedre den etter mange år som kasteball mellom leger. Jeg jobber i helsenorge, og får derfor ikke lov til å jobbe på minst 12 uker på grunn av tunge løft og ugunstige bevegelser og miljø etter operasjonen. Det er heller ikke mulighet å tilrettelegge arbeidet jeg gjør for at jeg skal komme tilbake i jobb fortere, noe den opererende legen har gjort meg smertelig klar over.

For over et år siden ble jeg bedt i bryllup i Canada, noe jeg på forhånd visste kom yil å bli vanskelig med tanke på jobben og tidspunktet(juleturnus og fri for utenlandsreise til bryllup, ja jøss). Men nå kommer jeg til å bli sykemeldt over nyttår etter den planlagte operasjonen uansett, og jeg har så lyst til å reise.

Er det noen som vet hvordan dette fungerer? Jeg har ikke råd til å bli trukket i sykepenger denne perioden(har fått turen spandert av familie), og det er ikke noen medisinsk grunn til at jeg ikke skal kunne dra(jeg har allerede hørt med operatøren om dette). Jeg er ikke sykemeldt fordi jeg ikke vil jobbe, men fordi jeg ikke får lov til å jobbe på grunn av jobbens art.

Tanker/råd?

Mvh
Usikker helsearbeider


Anonymous poster hash: 07f4b...0c9



Anonymous poster hash: 07f4b...0c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan reise, men ikke annonsere det i sosiale medier etc, eller du kan snakke med legen, som hjelper deg å søke om tillatelse.

Anonymous poster hash: d6de0...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke nav om tillatelse til å reise utenlands, og sannsynligvis også legge det inn som ferie.



Anonymous poster hash: 70824...e7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan enten søke NAV om å få reise, og da beholde sykepengene, eller ta ut ferie. Da krysser du av for "ta ut ferie" samt dagene og "Nei" til "reise utenlands mens du krever sykepenger" eller noe slikt.



Anonymous poster hash: 47eff...1e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke ta ut ferie? Det var vel det du hadde tenkt før du ble sykmeldt, og du får ikke mindre feriepenger om du er syk eller frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Statlig helseforetak = ikke valgfri ferie der jeg jobber og ikke ferie i juleturnus. Derfor hadde jeg heller ikke tenkt å dra i bryllupet opprinnelig. Men nå blir jeg sykemeldt, og ferien for i år er allerede avviklet.

Men da kan jeg jo forsøke å søke, takk skal dere ha :)



Anonymous poster hash: 07f4b...0c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...