Gå til innhold

Konsentrasjon og sosiale medier...


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

En vanlig mp3-spiller har jeg ikke hatt i hus på 5 år....

Du får tak i en billig på ebay, eller til rundt 300 kr på Clas Olson.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk, skal sjekke ut når jeg har fått lønn. Usikker på om jeg har råd men skal se om jeg får tatt med råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutters lesing og 10 minutters pause høres i alle fall helt tullete ut. Da har du jo så lange og så hyppige pauser at du knapt rekker å sette deg inn i hva det er du leser om for hver gang, og det går veldig tregt fremover, og da blir det i alle fall kjedelig å lese!

Jeg bruker ofte lang tid på å komme igang med å lese, og sløser bort mye tid både på nettaviser, forum, sosiale medier, film, spill og annet. Når jeg først har kommet igang og virkelig er "inne" i stoffet, så går det mye lettere!

Å sjekke telefonen hver femte minutt hele døgnet er ikke sunt uansett, så avhengigheten din bør du virkelig gjøre noe med. Det enkleste er nok bare å bestemme deg for at du ikke skal sjekke mobilen på feks 1 time, og senere øker du til 2, 3, 4 timer... Etter hvert vil du da oppleve at du ikke får den samme trangen til å gjøre det, og du glemmer etter hvert å sjekke, i stedet for å bli urolig fordi du ikke sjekker den. Det krever en god porsjon viljestyrke, men alt er mulig så lenge man er motivert nok til det. Kanskje du også kan slette twitterbrukeren din? Eller noen andre brukere?



Anonymous poster hash: f1b11...ebe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg fra deg mobil og pc hjemme, ta med ei klokke, bøker og skrivesaker og sett deg på lesesalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke hjelpe å lage litt klarere skille mellom lesing og fritid? Dra på lesesalen hver gang du skal lese, det er lettere å bli distrahert i sin egen sofa. Og det er lenge til eksamen, så hvorfor i alle dager stresser du med å lese en søndag i august? Vær på lesesalen i et visst tidsrom man-fre, og så tar du helt fri kvelder og helger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, jeg skal kjøpe en ikkesmarttelefon og ta med den når jeg skal på lesesalen, og droppe og ta med dataen.

Jeg leser ikke i sofaen når jeg er hjemme, jeg leser ved skrivebordet. Å lage et klarere skille mellom lesetid og fritid er nok en god idé. skal klekke ut en god plan der.

Grunnen til at jeg stresser nå er fordi det er ekstremt mye pensum jeg skal gjennom og fagene krever at jeg er godt forberedt til hvert seminar. Ved å stresse/fokusere på studiene allerede nå slipper jeg også en ekstremt slitsom eksamensperiode. Jeg sliter med eksamensangst og vil derfor være godt forberedt til tiden jeg vet er krevende for meg! :) I tillegg jobber jeg litt i hverdager og så tar igjen litt tapt lesetid i helgene.

Jeg sliter med lesesalen fordi det er så mye bråk der. Har sendt klager til uni om det. Folk prater og hvisker, tar telefonen osv. Helt håpløst, pluss at jeg blir lett forstyrret av folk som kommer og går etc. Det er et stort rom og jeg leser best i små og lukkete rom, slik som feks i leiligheten min. Har prøvd å finne andre mindre lesesaler, men de er som regel for masterstudenter og jeg går på bachelornivå.

Bibliotek er tydeligvis ikke stillesoner lenger, for der er det hylende barn og folk som prater i telefon. Føler at jeg må til skogs for å få god lesero! Skikkelig irriterende.

Og når det kommer til å lese i 20 min og så i 10 min, så er det fordi stoffet jeg leser krever ekstrem konsentrasjon og jeg blir veldig sliten av sånt fokus. Jeg har prøvd ut med å lese lenger, men da ender jeg opp med å ikke få med meg noe som helst. Noen ganger pleier jeg å repetere i de ti minuttene, så er ikke alltid det blir "facebookpause" heller.

Merker det er komplekst dette :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert å ta pause i studiene, slik at du kan vie hele døgnet til sosiale ting??

Fra spøk til alvor, du må tenke deg at studier er arbeidstid, sosiale medier er fritid. Så setter du opp arbeidstid, feks 8-16, da er det null sm, så har du fri fra 16-18, da er det full fres, så er det hjemmearbeid (jada, man må jobbe hjemmefra også) fra 18-19, så er resten av kvelden fritid.

Klarer du dette, er du kommet et langt skritt på veien til å være en voksen og ansvarsbevisst arbeidstaker.

Lykke til, avhengighet er skumle saker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å ta pause i studiene, slik at du kan vie hele døgnet til sosiale ting??

Fra spøk til alvor, du må tenke deg at studier er arbeidstid, sosiale medier er fritid. Så setter du opp arbeidstid, feks 8-16, da er det null sm, så har du fri fra 16-18, da er det full fres, så er det hjemmearbeid (jada, man må jobbe hjemmefra også) fra 18-19, så er resten av kvelden fritid.

Klarer du dette, er du kommet et langt skritt på veien til å være en voksen og ansvarsbevisst arbeidstaker.

Lykke til, avhengighet er skumle saker

:fnise: da hadde jeg gått under tror jeg! :fnise:

Jeg tenker jo at studietid er arbeidstid, men at jeg ikke i praksis klarer å holde det. Jeg har en deltidsjobb hvor jeg kan sitte på internett og mobil(sånn som nå... Er på jobb nå... hehe) osv mellom slagene, så tror arbeids"moralen" min er litt vasket ut kanskje? Er vant til at mobilen alltid er i nærheten og greit å sitte med! Ikke bra :fyfy:

Jeg tror faktisk at mitt eneste valg nå er å kjøpe en ikkesmarttelefon og bruke den når jeg er på universitetet, og heller vente med sosiale medier til jeg kommer hjem igjen. Jeg får prøve og se hvordan det går! Podcasts kan jeg jo vente med til jeg kommer hjem med, egentlig. Jeg bor veldig nære skolen så overlever vel en reisetid på 5 minutter uten podcast... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper bare du utdanner deg til noe som innebærer at du kan fortsette med bruk av internett/mobil, hvis ikke bør det være en stekt motiverende faktor til å avvenne!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper bare du utdanner deg til noe som innebærer at du kan fortsette med bruk av internett/mobil, hvis ikke bør det være en stekt motiverende faktor til å avvenne!!

:fnise:

Jeg skal banke denne avhengigheten ned i støvlene, altså. Jeg skal det. Jeg bare trenger litt sparkehjelp akkurat nå! Men jeg har fått MASSE gode tips!!! Det er jo en god start på starten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe en slik telefon som ikke har internett eller noe andre fancy innstillinger?



Anonymous poster hash: 61c29...74c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme... Hadde vært "morsomt" å vite hvor mye av tiden på lesesalen som kastes bort på sosiale medier!

Var ikke så dumt å kjøpe seg en ikke-smarttelefon, men hvordan blir det med simkort og greier? Går det an å ha to simkort med samme nummer?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter med det samme... Hadde vært "morsomt" å vite hvor mye av tiden på lesesalen som kastes bort på sosiale medier!

Var ikke så dumt å kjøpe seg en ikke-smarttelefon, men hvordan blir det med simkort og greier? Går det an å ha to simkort med samme nummer? :)

Jeg sjekket det ut, jeg skal kjøpe en overgang på clas ohlson. Jeg har ikke låst telefon så simkortet kan brukes i hvilken som helst telefon. Ikkesmarttelefon tar kun mikrosim, men det finnes altså en overgang på Clas Ohlson man kan kjøpe så kan du bruke det der.

Telefon 99-,

Overgang 49,-

Tommel opp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Jeg skal banke denne avhengigheten ned i støvlene, altså. Jeg skal det. Jeg bare trenger litt sparkehjelp akkurat nå! Men jeg har fått MASSE gode tips!!! Det er jo en god start på starten :)

Jeg heier på deg, dette klarer du :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket det ut, jeg skal kjøpe en overgang på clas ohlson. Jeg har ikke låst telefon så simkortet kan brukes i hvilken som helst telefon. Ikkesmarttelefon tar kun mikrosim, men det finnes altså en overgang på Clas Ohlson man kan kjøpe så kan du bruke det der.

Telefon 99-,

Overgang 49,-

Tommel opp!

Det er vel smarttelefoner som som regel kun tar mikrosim? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vel smarttelefoner som som regel kun tar mikrosim? ;)

Mente minisim, haha! Går litt fort i svingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Oppdaterer dere litt jeg :fnise:

Nå har jeg slettet alle sosiale medier-appene mine på telefonen unntatt Messenger. Altså: alt med en feed. Over et døgn har jeg vært uten og det har hittil fungert veldig bra. Jeg merket abstinenser i går kveld da jeg skulle sove og da jeg våknet var det uvant og ikke starte dagen med scrolling før jeg stod opp. Ellers har det gått bra. Jeg har fått lest mye mer, og plutselig satt jeg i halvannen time dyp konsentrasjon, kontra 15 minutter tidligere. Så tydelig at noe fungerer? Nå bruker jeg kun telefonen til ringe, sms samt høre på podcasts (som er en hobby jeg ikke klarer meg uten). (har fremdeles Ruter-appen, YR.no etc, sånne apper som ikke er avhengigshetsskapende :fnise:

Jeg har som sagt fått lest mye mer og mye bedre, og har sagt til meg selv at denne uken skal jeg ikke laste ned appene igjen. Målet mitt(som jeg ikke tør å si høyt sånn egentlig) er at hele september skal bli en sosiale medierfri-sone på telefonen. Første delmål er til neste mandag.

På dataen har jeg noe som heter selfcontrol som jeg i går satte på på ett døgn. Ett døgn uten facebook, twitter og nettaviser(KG har jeg også sperret!).

Nå skal jeg oppdatere dere her på denne tråden og så setter jeg på selfcontrol igjen så den ikke åpner seg før i morgen tidlig. Og sånn skal jeg fortsette det fremover. Jeg har trua!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...