Gå til innhold

Alle tror hun går juss når hun går statsvitenskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som snakker åpent om studiet sitt og skryter av at hun studerer statsvitenskap og sier hun skal bli advokat. Alle tror følgelig at hun studerer juss (rettsvitenskap). Jeg lurer på om hun tror det selv.

Bør jeg si noe eller hva er dette for noe? Kan man faktisk bli advokat ved å studere statsvitenskap?



Anonymous poster hash: 3de2a...762
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest incognita

Hva salgs innvirkning har denne problemstillingen på livet ditt?

Endret av incognita
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang det bare er dere to og hun nevner det, kan du jo si "så du skal ta jus etterpå?"



Anonymous poster hash: 28feb...ae3
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva salgs innvirkningen har denne problemstillingen på livet ditt?

Vel, hun er jo venninnen min. Dersom hun går et studie og tror at hun blir advokat når (hvis?) hun ikke blir det, er jo det utrolig synd for henne. Det er ikke akkurat noe jeg unner henne. Får jeg ikke lov til å bry meg så lenge det ikke går direkte utover meg selv?

Anonymous poster hash: 3de2a...762

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trappetroll

Hun kan vel ikke bli advokat. Men hun kan jobbe som konsulent, rådgiver eller liknende. Så vidt jeg har skjønt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg går rettsvitenskap, jeg skal bli jurist eller advokat. Hun går statsvitenskap, hun kan følgelig ikke bli jurist eller advokat. Da må hun fullføre det samme studieløpet som meg. 5 år med rettsvitenskap, altså en mastergrad.

Man blir vel statsviter(?) med en master i statsvitenskap?



Anonymous poster hash: 42709...342
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest incognita

Vel, hun er jo venninnen min. Dersom hun går et studie og tror at hun blir advokat når (hvis?) hun ikke blir det, er jo det utrolig synd for henne. Det er ikke akkurat noe jeg unner henne. Får jeg ikke lov til å bry meg så lenge det ikke går direkte utover meg selv?

Anonymous poster hash: 3de2a...762

Jeg har vanskelig for å tro at en som er oppegående nok til å studere statsvitenskap ikke skjønner selv hva slags jobber studiet vil kunne føre til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanskelig for å tro at en som er oppegående nok til å studere statsvitenskap ikke skjønner selv hva slags jobber studiet vil kunne føre til.

Hun har nettopp begynt på førsteåret, og de tok jo inn alle som søkte.

Anonymous poster hash: 3de2a...762

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som snakker åpent om studiet sitt og skryter av at hun studerer statsvitenskap og sier hun skal bli advokat. Alle tror følgelig at hun studerer juss (rettsvitenskap). Jeg lurer på om hun tror det selv. Bør jeg si noe eller hva er dette for noe? Kan man faktisk bli advokat ved å studere statsvitenskap? Anonymous poster hash: 3de2a...762

Utdanning er ikke hva det en gang var....

Håper hun finner ut hva hun utdanner seg til før hun begynner å søke jobber :)

Anonymous poster hash: 5b6de...b3f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun tar ett år statsvitenskap og satser på å komme inn på juss neste år?



Anonymous poster hash: 7f16a...cf7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdanning er ikke hva det en gang var....

Håper hun finner ut hva hun utdanner seg til før hun begynner å søke jobber :)

Anonymous poster hash: 5b6de...b3f

Eller så finner hun det hvertfall ut på jobbintervjuet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun tar ett år statsvitenskap og satser på å komme inn på juss neste år?

Anonymous poster hash: 7f16a...cf7

Det kan hende...

Anonymous poster hash: 3de2a...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hun virkelig at hun skal bli advokat? Høres ganske merkelig ut. Man burde vel kanskje vite hva man ender opp som når man begynner på et studie? Har en master i statsvitenskap selv, og er på ingen måte advokat.......



Anonymous poster hash: 38338...b18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest incognita

Hun har nettopp begynt på førsteåret, og de tok jo inn alle som søkte.

Anonymous poster hash: 3de2a...762

Du får spørre henne direkte da, "hva ser du for deg å jobbe med når du er ferdig utdannet?"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanskelig for å tro at en som er oppegående nok til å studere statsvitenskap ikke skjønner selv hva slags jobber studiet vil kunne føre til.

Det er ikke vanskelig å komme inn.

Dessuten er det mange som er uvitende ift. studievalg. Jeg kjenner en som ikke forsto forskjellen mellom en generell psykologigrad og embetsstudium i psykologi, og valgte feil som resultat.

Som nevnt er det mulig hun tar årsenhet statsvitenskap og vil ta jus etterpå, som mange andre. Men for sikkerhets skyld kan jo TS nevne det når det bare er de to, bare som ren nysgjerrighet og ikke for å stille henne til veggs. "Så spennende at du tenker på å bli advokat, skal du ta jus etter dette?".

Anonymous poster hash: 28feb...ae3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hun virkelig at hun skal bli advokat? Høres ganske merkelig ut. Man burde vel kanskje vite hva man ender opp som når man begynner på et studie? Har en master i statsvitenskap selv, og er på ingen måte advokat.......

Anonymous poster hash: 38338...b18

Det virker sånn hvertfall. Hele familien hennes tror også at hun studerer for å bli advokat nå.

Det er ikke vanskelig å komme inn.

Dessuten er det mange som er uvitende ift. studievalg. Jeg kjenner en som ikke forsto forskjellen mellom en generell psykologigrad og embetsstudium i psykologi, og valgte feil som resultat.

Som nevnt er det mulig hun tar årsenhet statsvitenskap og vil ta jus etterpå, som mange andre. Men for sikkerhets skyld kan jo TS nevne det når det bare er de to, bare som ren nysgjerrighet og ikke for å stille henne til veggs. "Så spennende at du tenker på å bli advokat, skal du ta jus etter dette?".

Anonymous poster hash: 28feb...ae3

Hun tar bachelor i statsvitenskap (nettopp begynt). Ja, det virker som om hun ikke forstår forskjellen mellom statsvitenskap og rettsvitenskap (som mange heller ikke forstår).

Anonymous poster hash: 3de2a...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det virker sånn hvertfall. Hele familien hennes tror også at hun studerer for å bli advokat nå. Hun tar bachelor i statsvitenskap (nettopp begynt). Ja, det virker som om hun ikke forstår forskjellen mellom statsvitenskap og rettsvitenskap (som mange heller ikke forstår). Anonymous poster hash: 3de2a...762

Bachelor? Så hun tror det tar tre år å bli advokat? Snodig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg går rettsvitenskap, jeg skal bli jurist eller advokat. Hun går statsvitenskap, hun kan følgelig ikke bli jurist eller advokat. Da må hun fullføre det samme studieløpet som meg. 5 år med rettsvitenskap, altså en mastergrad.

Man blir vel statsviter(?) med en master i statsvitenskap?

Anonymous poster hash: 42709...342

Tror hun virkelig at hun skal bli advokat? Høres ganske merkelig ut. Man burde vel kanskje vite hva man ender opp som når man begynner på et studie? Har en master i statsvitenskap selv, og er på ingen måte advokat.......

Anonymous poster hash: 38338...b18

Hva kan man jobbe med som statsviter da? Er det mulig å hoppe over fra 1. året statsvitenskap til rettsvitenskap?

Anonymous poster hash: 3de2a...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachelor? Så hun tror det tar tre år å bli advokat? Snodig!

Ja, eller hun går jo bachelor, og sikkert tenkt på master også. Det blir jo 5 år til sammen.

Anonymous poster hash: 3de2a...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun er et så stort brødhaud at hun ikke vet forskjellen på statsvitenskap og jus er det vel strengt tatt forsvinnende liten sjanse for at hun har karakterer til å komme inn på masterstudiet i rettsvitenskap.

Anonymous poster hash: 5eba5...332

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...