Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Jeg føler kanskje jeg har tatt meg vann over hodet.

Jeg har termin og 8 uker og er 100 % student, altså 4 fag dette semesteret.
Eksamenstiden kommer veldig ubeleilig mtp nyfødt, men jeg har sagt hele veien at jeg vil prøve.

Men nå har jeg tenkt tanken:
ALLE fire fag har obligatoriske oppgaver som må bestås for å kunne gå opp til eksamen.
Burde jeg da:

A) Fokusere på å klare alle oppgavene (få levert før termin), og legge eksamen litt på "hylla", slik at når jeg har bestått alle oppgavene, bare kan ta eksamen senere, evt søke utsettelse nå før jul.
- Hvis jeg består oppgavene trenger jeg ikke å ta hele faget på nytt, men det må jeg dersom jeg ikke består de obligatoriske oppgavene. Kan jo "spare" meg for å ta fulle semesteret igjen, og kun melde meg opp til eksamen senere.

B) Fokusere på 2 fag og ikke 4. Rett og slett kutte to av de nå, og prøve både oppgave OG eksamen på de 2 jeg velger?

ååå. Føler jeg ikke kommer i mål med noe nå når jeg har 4 fag, oppgaver og eksamner så nære termin....

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler kanskje jeg har tatt meg vann over hodet.

Jeg har termin og 8 uker og er 100 % student, altså 4 fag dette semesteret.

Eksamenstiden kommer veldig ubeleilig mtp nyfødt, men jeg har sagt hele veien at jeg vil prøve.

Men nå har jeg tenkt tanken:

ALLE fire fag har obligatoriske oppgaver som må bestås for å kunne gå opp til eksamen.

Burde jeg da:

A) Fokusere på å klare alle oppgavene (få levert før termin), og legge eksamen litt på "hylla", slik at når jeg har bestått alle oppgavene, bare kan ta eksamen senere, evt søke utsettelse nå før jul.

- Hvis jeg består oppgavene trenger jeg ikke å ta hele faget på nytt, men det må jeg dersom jeg ikke består de obligatoriske oppgavene. Kan jo "spare" meg for å ta fulle semesteret igjen, og kun melde meg opp til eksamen senere.

B) Fokusere på 2 fag og ikke 4. Rett og slett kutte to av de nå, og prøve både oppgave OG eksamen på de 2 jeg velger?

ååå. Føler jeg ikke kommer i mål med noe nå når jeg har 4 fag, oppgaver og eksamner så nære termin....

:(

Jeg synes i grunn du burde ta et friår i forbindelse med fødsel og spedbarnstid. Du får ikke den tiden igjen. Det gjør ikke noe om du blir et år forsinket med studiene. Hvis jeg husker rett er du enda ganske ung. Har venninne som hadde samme plan som deg. Det endte med at hun ikke fikk gjort stort annet enn baby. Og det synes jeg i grunn er riktig og.

Hvorfor gå med dårlig samvittighet over skole når du skal kose deg med en liten en. Du kommer sikkert til å slite veldig med at du er trøtt også.

Men hvis du absolutt skal ta noen fag, hadde jeg fokusert på de 2 og ta de fullt ut. Du lærer jo masse av arbeidskravene og sånt og de er greit å ha friskt i minne når man skal avlegge eksamen. Du (hvertfall jeg) glemmer ganske mye av det jeg har lært på et halvt år hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i grunn du burde ta et friår i forbindelse med fødsel og spedbarnstid. Du får ikke den tiden igjen. Det gjør ikke noe om du blir et år forsinket med studiene. Hvis jeg husker rett er du enda ganske ung. Har venninne som hadde samme plan som deg. Det endte med at hun ikke fikk gjort stort annet enn baby. Og det synes jeg i grunn er riktig og.

Hvorfor gå med dårlig samvittighet over skole når du skal kose deg med en liten en. Du kommer sikkert til å slite veldig med at du er trøtt også.

Men hvis du absolutt skal ta noen fag, hadde jeg fokusert på de 2 og ta de fullt ut. Du lærer jo masse av arbeidskravene og sånt og de er greit å ha friskt i minne når man skal avlegge eksamen. Du (hvertfall jeg) glemmer ganske mye av det jeg har lært på et halvt år hvertfall.

Tror jeg må sette meg ned og ta en helvurdering på dette i dag, rett og slett. Det blir for mye.

Neida, et år er greit. Men jeg tok ikke forrige semester, og har dermed 1,5 år igjen, og skulle vært ferdig med bachelor til sommeren, det er dét som plager meg.. At når jeg skulle vært ferdig har jeg nesten to år igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått et spennende jobbtilbud i tillegg til mer vakter på min første jobb.

Klarer jeg å jobbe 30-40 timer i uka i tillegg til studie? Noen andre som gjør og gjerne vil dele sine erfaringer/timeplaner?

Kan du ta det spennende jobbtilbudet og si opp på den gamle jobben da?

Jeg jobber 100% og studerer 50%, og det går helt fint. Helgene blir jo ikke akkurat fri, men jeg hadde helt klart kunnet tatt flere studiepoeng pr semester dersom jeg hadde vært mer strukturert og hadde hatt lyst. Jeg er ikke noe flink til å lese på kveldstid etter jobb og sånt.

Men hvis du må delta på mange forelesninger, så vil det jo kunne bli ganske vanskelig å få timeplanen til å gå opp med to jobber og forelesninger. Ser for meg et puslespill uten like.

Hvor mye har du igjen av studiet da? Hvis det er 1 år igjen, er det utrolig hva man kan få til når man vet at det bare er for en kort periode. Men så mye jobb og fullt studie vll jo sannsynligvis gå utover karakterene dine også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Takk! Jeg er i tenkeboksen så setter pris på ditt svar. Jeg vil ikke si opp den første da jeg tjener mest på den men får snakke litt rundt om det er smart at jeg tar den andre igså. Har heldigvis ikke mer enn 12-15 timer forelesning i uka og døgnet er stort :)

Kan du ta det spennende jobbtilbudet og si opp på den gamle jobben da?

Jeg jobber 100% og studerer 50%, og det går helt fint. Helgene blir jo ikke akkurat fri, men jeg hadde helt klart kunnet tatt flere studiepoeng pr semester dersom jeg hadde vært mer strukturert og hadde hatt lyst. Jeg er ikke noe flink til å lese på kveldstid etter jobb og sånt.

Men hvis du må delta på mange forelesninger, så vil det jo kunne bli ganske vanskelig å få timeplanen til å gå opp med to jobber og forelesninger. Ser for meg et puslespill uten like.

Hvor mye har du igjen av studiet da? Hvis det er 1 år igjen, er det utrolig hva man kan få til når man vet at det bare er for en kort periode. Men så mye jobb og fullt studie vll jo sannsynligvis gå utover karakterene dine også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler kanskje jeg har tatt meg vann over hodet.

Jeg har termin og 8 uker og er 100 % student, altså 4 fag dette semesteret.

Eksamenstiden kommer veldig ubeleilig mtp nyfødt, men jeg har sagt hele veien at jeg vil prøve.

Men nå har jeg tenkt tanken:

ALLE fire fag har obligatoriske oppgaver som må bestås for å kunne gå opp til eksamen.

Burde jeg da:

A) Fokusere på å klare alle oppgavene (få levert før termin), og legge eksamen litt på "hylla", slik at når jeg har bestått alle oppgavene, bare kan ta eksamen senere, evt søke utsettelse nå før jul.

- Hvis jeg består oppgavene trenger jeg ikke å ta hele faget på nytt, men det må jeg dersom jeg ikke består de obligatoriske oppgavene. Kan jo "spare" meg for å ta fulle semesteret igjen, og kun melde meg opp til eksamen senere.

B) Fokusere på 2 fag og ikke 4. Rett og slett kutte to av de nå, og prøve både oppgave OG eksamen på de 2 jeg velger?

ååå. Føler jeg ikke kommer i mål med noe nå når jeg har 4 fag, oppgaver og eksamner så nære termin....

:(

Jeg har termin noen uker etter eksamen, men har bestemt meg for å ta 3 av 4 fag. Det ene VET jeg blir altfor krevende, men jeg gjør obligatorisk innlevering slik at jeg kan ta eksamen neste høst.

Jeg gutser veldig, men det er viktig å slappe litt av. Om jeg må ta 1-2 fag til senere så er det en helt ok "straff" for å ikke være totalt utslitt når ungen kommer!

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå trenger jeg å syte litt altså!

Sitter her med tidenes tetteste tryne og tidenes bihulebetennelse, oh joy! Har vært syk i en uke nå og kom meg heldigvis til legen i dag, om ikke vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Fikk utskrevet antibiotika, som jeg selvsagt fikk vondt i magen av. I tillegg venter jeg mensen denne uken og pleier å få en del vondt i magen i dagene før, så hipp hurra for dobbelt vondt!

Som et resultat av alt dette ligger jeg nå etter i fagene... Jeg som er så motivert og klar for siste året, det måtte jo bare skje! Sååå har jeg nå fått en så jævelig sjef på jobb at jeg må rett og slett bytte jobb 8 månder før jeg er ferdig utdannet! Jeg skal love dere at jeg er frustrert! Hvem gidder å ansette noen som går siste året?! Håper virkelig noen vil ha meg da, for nå blir jeg fysisk dårlig før jeg går på jobb da jeg vet at det er bare surhet og kjeft som venter... Jeg skal aldri jobbe i butikk igjen!



Anonymous poster hash: e155c...a3e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må sette meg ned og ta en helvurdering på dette i dag, rett og slett. Det blir for mye.

Neida, et år er greit. Men jeg tok ikke forrige semester, og har dermed 1,5 år igjen, og skulle vært ferdig med bachelor til sommeren, det er dét som plager meg.. At når jeg skulle vært ferdig har jeg nesten to år igjen....

Jeg tror jeg ville fullført arbeidskravene hvis jeg hadde kapasitet til det, og så vurdert eksamen når det nærmet seg. Det er uansett greit å slippe arbeidskravene hvis man skal ta eksamen ved siden av ordinær mengde studiepoeng senere. Jeg skal ha eksamen i et fag jeg hoppet av i vår til våren igjen, og siden jeg skal ta det ved siden av de andre fagene mine, så er jeg enormt glad for at jeg ikke har noe obligatorisk jeg må gjøre der i tillegg (annet enn å selvfølgelig lese til eksamen ;) )

Takk! Jeg er i tenkeboksen så setter pris på ditt svar. Jeg vil ikke si opp den første da jeg tjener mest på den men får snakke litt rundt om det er smart at jeg tar den andre igså. Har heldigvis ikke mer enn 12-15 timer forelesning i uka og døgnet er stort :)

Jeg jobber vel i gjennomsnitt rundt 20 timer i uka, i tillegg til at jeg tar 40 nye studiepoeng dette semestert. Har gjort det samme før, og det går helt greit, men det innebærer jo at man må være villig til å innse at man ikke har tid til så mye annet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så glad jeg er i oppgaver som inkluderer intervju av folk fra forskjellige firmare med travle jobber når fristen er EN UKE. Hvordan tenker de at vi skal få tak i folk som har tid til å intervjues på så kort varsel? Heldigvis kjenner jeg mange og har fått tak i en kandidat, men stakkars de i klassen som ikke har kontakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin noen uker etter eksamen, men har bestemt meg for å ta 3 av 4 fag. Det ene VET jeg blir altfor krevende, men jeg gjør obligatorisk innlevering slik at jeg kan ta eksamen neste høst.

Jeg gutser veldig, men det er viktig å slappe litt av. Om jeg må ta 1-2 fag til senere så er det en helt ok "straff" for å ikke være totalt utslitt når ungen kommer!

Lykke til

ja, det er det jeg foreløpig tenker, å gjøre det obligatoriske og heller ta eksamen senere!

Enig med deg, takk og lykke til du også!! :):)

Jeg tror jeg ville fullført arbeidskravene hvis jeg hadde kapasitet til det, og så vurdert eksamen når det nærmet seg. Det er uansett greit å slippe arbeidskravene hvis man skal ta eksamen ved siden av ordinær mengde studiepoeng senere. Jeg skal ha eksamen i et fag jeg hoppet av i vår til våren igjen, og siden jeg skal ta det ved siden av de andre fagene mine, så er jeg enormt glad for at jeg ikke har noe obligatorisk jeg må gjøre der i tillegg (annet enn å selvfølgelig lese til eksamen ;) )

Da troooor jeg at jeg satser på de obligatoriske oppgavene og ser an når eksamen nærmer seg. Jeg vil uansett levere alle oppgavene FØR babyen kommer, så får jeg se da om jeg utsetter eksamen eller vil/klarer å ta en eksamen eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Jeg jobber vel i gjennomsnitt rundt 20 timer i uka, i tillegg til at jeg tar 40 nye studiepoeng dette semestert. Har gjort det samme før, og det går helt greit, men det innebærer jo at man må være villig til å innse at man ikke har tid til så mye annet :P

Ser jeg har regnet feil i antall timer, det blir mellom 20-30 timer, annenhver uke opp mot 30 og andre ned mot 20.

Tror jeg skal klare det. Jeg må tvinge meg selv til en mer strukturert hverdag og hvilken måte er bedre enn når jeg må tvinge meg selv når tiden faktisk blir mindre? Jeg får heller se på det som en bragd om jeg får det til og går det ikke så har jeg hvertfall forsøkt :)

Hvordan la du opp dine dager? Jobbet du stort sett kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg har regnet feil i antall timer, det blir mellom 20-30 timer, annenhver uke opp mot 30 og andre ned mot 20.

Tror jeg skal klare det. Jeg må tvinge meg selv til en mer strukturert hverdag og hvilken måte er bedre enn når jeg må tvinge meg selv når tiden faktisk blir mindre? Jeg får heller se på det som en bragd om jeg får det til og går det ikke så har jeg hvertfall forsøkt :)

Hvordan la du opp dine dager? Jobbet du stort sett kveld?

Jeg jobber i stor grad kveld, ja. Noen uker jobber jeg 4-5 kvelder i uka, andre uker kanskje bare 2.

Jeg legger opp lesingen min etter hva jeg orker, men jeg prøver å tvinge meg selv til å ha lest gjennom pensum til hva som er satt opp til hver forelesning. Jeg foretrekker å bruke dager der jeg ikke har noe særlig annet til lese pensum, om det så innebærer at jeg må gjøre det på helg. Jeg kan lese litt de dagene jeg har forelesning eller jobb også, men det blir på langt nær like effektivt.

Prøver å lese litt ekstra de ukene jeg ikke har like mye jobb, men må innrømme at jeg synes det er litt vanskelig innimellom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som kommer for sent i forelesning herrejesuskristus altså!!! Blir gal!! De skal absolutt sette seg innerst, alle må flytte på seg, og de er også de siste til å komme inn etter pause.

Men en ting er å komme for sent... Noen kommer inn fem min før pause. Hallo:-(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som kommer for sent i forelesning herrejesuskristus altså!!! Blir gal!! De skal absolutt sette seg innerst, alle må flytte på seg, og de er også de siste til å komme inn etter pause.

Men en ting er å komme for sent... Noen kommer inn fem min før pause. Hallo:-(

Dte er så irriterende med de som kommer for sent. En i mitt seminar kommer 15 min forsinket HVER gang. TA EN TIDLIGERE TRIKK!!!!!!!!!

Annen sutring:

til du som har med deg ungen din inn på lesesalen/biblioteket på Sophus Bugge nå: GIDDER DU SE TIL HELVETE Å KOMME DEG UT HERFRA MED SKRIKERUNGEN DIN.

Jeg har litt... frustrasjon tydeligvis :fnise:

Anonymous poster hash: 49b9d...09b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha telefonen på vibrasjon er ikke lydløs! Det lager faktisk mer lyd, da det vibrerer i hele pultraden.

Jeg forstår ikke hva de tenker? Legg telefonen slik at du ser at den lyser opp hvis det er så kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha telefonen på vibrasjon er ikke lydløs! Det lager faktisk mer lyd, da det vibrerer i hele pultraden.

Jeg forstår ikke hva de tenker? Legg telefonen slik at du ser at den lyser opp hvis det er så kritisk.

Aaaaaaa-men!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg føler kanskje jeg har tatt meg vann over hodet.

Jeg har termin og 8 uker og er 100 % student, altså 4 fag dette semesteret.

Eksamenstiden kommer veldig ubeleilig mtp nyfødt, men jeg har sagt hele veien at jeg vil prøve.

Men nå har jeg tenkt tanken:

ALLE fire fag har obligatoriske oppgaver som må bestås for å kunne gå opp til eksamen.

Burde jeg da:

A) Fokusere på å klare alle oppgavene (få levert før termin), og legge eksamen litt på "hylla", slik at når jeg har bestått alle oppgavene, bare kan ta eksamen senere, evt søke utsettelse nå før jul.

- Hvis jeg består oppgavene trenger jeg ikke å ta hele faget på nytt, men det må jeg dersom jeg ikke består de obligatoriske oppgavene. Kan jo "spare" meg for å ta fulle semesteret igjen, og kun melde meg opp til eksamen senere.

B) Fokusere på 2 fag og ikke 4. Rett og slett kutte to av de nå, og prøve både oppgave OG eksamen på de 2 jeg velger?

ååå. Føler jeg ikke kommer i mål med noe nå når jeg har 4 fag, oppgaver og eksamner så nære termin....

:(

Jeg tok opp et fag med nyfødt (var tilbake på skolen 4 dager etter fødsel) og det var nok for min del!

Fikk ikke gjort en dritt hjemme (hadde en baby som aldri sov på dagtid) og satt hele tiden med dårlig samvittighet når jeg var på skolen for å lese eller ha forelesning. Tok opp to fag neste semester (da var han 5 mnd. da jeg begynte) og det var beintøft!

Vi er begge studenter, så avlastet hverandre.

Gjør arbeidskravene og kos deg med baby! Fikk aldri den barselstiden som alle andre fikk, siden jeg alltid hadde skolen som hang over meg.

Melkespreng og sykehusbind på skolen er heller ikke å anbefale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok opp et fag med nyfødt (var tilbake på skolen 4 dager etter fødsel) og det var nok for min del!

Fikk ikke gjort en dritt hjemme (hadde en baby som aldri sov på dagtid) og satt hele tiden med dårlig samvittighet når jeg var på skolen for å lese eller ha forelesning. Tok opp to fag neste semester (da var han 5 mnd. da jeg begynte) og det var beintøft!

Vi er begge studenter, så avlastet hverandre.

Gjør arbeidskravene og kos deg med baby! Fikk aldri den barselstiden som alle andre fikk, siden jeg alltid hadde skolen som hang over meg.

Melkespreng og sykehusbind på skolen er heller ikke å anbefale...

Åh. Skjønner at jeg gjør lurest i å utsette studiene......

Sitter å ser på permisjonspapirene til skolen. Men, her skal man skrive inn i hvilken periode. Må jeg da skrive fra 1.november.2014 ? Hvis jeg får levert inn alt til da, deretter ta permisjon, men da vil jo ikke permisjonen min vare ut 2015? (må jeg starte på skolen i november 2015, dét går jo ikke?)

Bare håper jeg slipper å ta arbeidskravene igjen hvis jeg tar de nå, men tar ut permisjon.

Skjønner iiiingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh. Skjønner at jeg gjør lurest i å utsette studiene......

Sitter å ser på permisjonspapirene til skolen. Men, her skal man skrive inn i hvilken periode. Må jeg da skrive fra 1.november.2014 ? Hvis jeg får levert inn alt til da, deretter ta permisjon, men da vil jo ikke permisjonen min vare ut 2015? (må jeg starte på skolen i november 2015, dét går jo ikke?)

Bare håper jeg slipper å ta arbeidskravene igjen hvis jeg tar de nå, men tar ut permisjon.

Skjønner iiiingenting.

På min skole søkte jeg permisjon for semester. Dvs jeg søkte for vår og høst 2015. Det er vel det du og skal hvis du planlegger å komme tilbake på skolen våren 2016? Det er bare skolemessig den permisjonen angår, og påvirker ikke utbetaling fra lånekassen/nav, og derfor oppgir du semester.

Dette gjelder på min skole da. Jeg tok med meg papirene til studieveilederen og fikk hjelp til å forstå det der.

Jeg fikk og beskjed om at skole kan jeg ta som jeg vil med, selv i permisjon. Sykemeld deg fra eksamen hvis du ikke får tatt de, og da er det bare til å ta de opp. Da må du ikke ta arbeidskrav opp igjen hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...