Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratulerer så mye Joyce, så moro!!

Her går det i 100 og storebror er utrolig morsom om dagen! Har blitt så flink til å snakke, og det er så morsomt å få høre hvordan han tenker om verden og oss rundt han. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stinelin: samme her. Småen sier så utrolig mye morsomt, rart og sjarmerende. Her om dagen sang han for magen, en sang han fant på på sparket. Og så er han veldig opptatt av hvem som er vennene hans, så han snakker fælt om de andre i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering Fløtepusen min :rodmer:

snart 3 år... gosja meg! (som FP bruker å si). Hun snakker så bra nå, og er blitt ganske veslevoksen. "Beklager det, lilleøster!" *fnis*, "åhh så fine (hårklemmer), tusen takk!" og lange avhandlinger om mye rart.

Hun vil såklart alt selv enda, og får til veldig mye rart. hun er fullstendig "tørrlagt" men det har hun nå vært siden september da. aldri uhell etc. her en dag sa hun "eg har slutta med trusa, eg".. vel, den forblir på.

I går kom hun smilende ut fra kjøkkenet... "Boa!" Yes, hun hadde vært inne i kjøleskapet og hentet biola selv, og helt i koppen sin, fiksa alt selv uten en dråpe søl. (fikk beskjed om å spørre fint neste gang).

Hun har helt fantastisk personlighet! hun er varm og omtenksom, har masse humor og en perlende latter, en god dose fornuft, litt trass her og der. Hun gir mye klemmer, gjør triks og gjør seg til, har begynt å si ting som " se på meg nå, mamma!". Hun er en recer på å klatre, og generelt alt motorisk. Hun er blitt skikkelig rask på sparkesykkel, og gjør triks på den også. hopper og slikt. skulle liksom ikke tro hun bare var to. flink til å telle er hun også blitt!

Og innimellom er hun litt baby også... tutt og kosedyr!! hyler hun til.. skrur på krokodilletårene sine. tutt blir liksom bare bedre og bedre. "Bær meg sånn så ein liten baby...." ber hun så fint.

Og gjemsel er bare favorittleken ;) kunne skrevet en lang avhandling, men dette var nå litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å høre om Fløtepusen!

Jeg er også veldig begeistret for den alderen de er i nå. Det er noe med at de kan kommunisere bedre, og man får et innblikk i hvordan de tenker. Veldig fascinerende! Og så er de fremdeles så rause på følelser, enten det er begeistring eller sinne.

Småen har fremdeles et stort behov for nærhet, og får en skikkelig dårlig start på dagen om han ikke rekker å ligge på armen og kose på morgenen. Aller helst vil han at en av oss skal holde rundt ham. Virker som han lader opp kos, for når han først er våken så har han ikke tid.

mye sterke meninger om dagen, om det aller meste. Vi velger kampene med omhu, men syns vi begynner å håndtere trassingen veldig greit. Distraksjoner eller kos fungerer 70% av tiden.

Fremdeles null interesse for bleieslutt her, men det går vel ofte litt tregere med gutter. Foreløpig nekter han plent å sitte på potte eller do, men vi spør en gang i blant likevel. Mase gjør vi likevel ikke, en eller annen gang slutter han nok uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne trassen, ja. Vi gjør også sånn, Schaden, velger kampene med omhu. Eller etter vår egen dagsform og hvor oppfinnsomme vi er der og da.

Lillemann tissa på potta her om dagen. Bleia fra natta var tørr, så ha lot seg overtale av mannen til å sitte på potta, og jammen kom det ikke en skvett. Han ble veldig stolt! Vi prøver å motivere litt med rosiner hvis han vil sitte på potta og har kjøpt inn truser med Lynet! :fnise:

Ellers er han blitt veldig til å spørre om hva og hvem og hvordan om dagen. "Hvem er det, hvem bor der, hva er det" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spørsmålene hørtes kjent ut, Mohair :fnise: "Hvorfor det da mamma?" "Hva sa han/hun/den mamma?"(noe han ser på tv). "Hva gjør A mamma?" "Hvor da mamma".

Han er blitt veldig flink til å fortelle hvor gammel han er og hvor han bor. Han er også veldig bevisst på at det nærmer seg bursdag(jaja, 2 mnd til ;) ) og han ønsker seg dinosaur kake. Han vet også at han skal til tannlegen etterhvert. Det snakker han mye om. Hehe.. De får vel innkallelse etter de er fylt 3 år, gjør de ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken Fryd er også veldig nysgjerrig for tiden; "hva gjør du, pappa?" "hvor jobber du mamma?" "hva heter det?" "hvem er det?" "hvor er lillesøster?" osv. Synes det er veldig gøy :) Og så vil hun gjerne lese for oss. Hun finner frem Lillesøster-bøkene sine og setter seg sammen med oss i sofaen og blar mens hun forteller. Har lest de bøkene "et par" ganger, så at hun kan det nærmest utenatt er nok ikke så rart :fnise: Men veldig koselig at hun viser leseglede, synes Mamma Lesehest ;)

Tannlegebesøk er jeg også spent på. Men har hørt om de som ikke ble kalt inn før de var godt over fire år, så det kan jo drøye en god stund ennå. Tror vi må kjøpe "Lillesøster hos tannlegen" før den tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hvordan går det her? Spesielt med dere som ruger ;) Er veldig spent på deres vegne!! :nigo:

Her får vi smake mer og mer på trass om dagen..Alt skal gjøres selv og nåde ned som prøver å hjelpe!! :fnise: Men på bare et par uker har språket utviklet seg enda mer selv om han har vært veldig god på å snakke lenge allerede. Også har han lært seg å tegne ansikter. Hode, øyne, nese og munn. Veldig sjarmerende :rodmer:

Nærmer seg 3 åringer her nå. Hva skal dere gi i bursdagsgave? Skal dere ha barnebursdagsfeiring? Når er der vanlig å begynne med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rugingen går bra her, sånn bortsett fra at bekkenet er ubrukelig igjen. Småen syns det er litt spennende og snakker mye om lillesøster. I går fortalte han feks at lillesøster var i magen hans og sparket. :fnise:

I går ble jeg overfalt av tre jenter i barnehagen som var veldig opptatt av magen min. Fikk spørsmål om hvordan man fikk barn i magen, som jeg ikke akkurat følte det var min plass å forklare dem :ler:

Småen vil ikke nødvendigvis klare så mye selv (sånt har han jo folk til!), men han har sterke meninger om mye og kan bli helt dustete sinna for tøyseting. Men stort sett hjelper distraksjoner eller tvangskosing. Vi lager også avtaler, noe som ser ut til å fungere bra når han ser at vi følger opp.

Jeg tror ikke det blir barneselskap i år. Ingen av de andre treåringene har hatt hittil i år heller. Men familie og venner får nok en invitasjon. Småen gleder seg til å velge kake, han. Bursdagsgave er jeg ikke helt sikker på, men kanskje sykkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det et lite selskap med noen få venner og den nærmeste familien. Vet ikke helt hva han skal få, han har det meste og har ikke så veldig forhold til bursdagsgaver tror jeg. Vet at han ønsker seg ny modelleire, de tørker bestandig ut for oss.

Her er det ekstremt mye trass om dagen, men jeg føler at vi takler det greit. Vi velger kampene våre og er konsekvente når vi først har begynt, så den er grei. Men det er utrolig hvor sint han kan bli når ting skjærer seg! Som feil votter, votter i det hele tatt, at han ikke har på votter, at vottene er på feil sted osv… :fnise:

Ellers er det en fantastisk alder med masse gullkorn :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her får Å løpesykkel i bursdagsgave :) Ellers går det bra med bebisen, skal ha planlagt snitt 20. april. Gru-gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle kjøpe løpesykkel i fjor men droppet det. Kanskje det er fint i år isteden....

20.april allerede?! Wow, det er jo straks! Så utrolig spennende. Alt klart for nytt familiemedlem å flytte inn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kommer litt brått på ;) Føler vel vi har ting halvveis på stell iallefall. Skal ta ned vognbag og bilsete fra loftet nå. :) Deilig med permisjon, men kjeder meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Masse lykke til Dorey! Planlagt snitt er gull i forhold til å begynne fødsel og ikke komme i mål på vanlig vis, er min erfaring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpesykkel er knall! Snorkfrøken har fått teken på sin nå, i fjor var hun ikke nevneverdig interessert. Vi så jo også at Turnerose hadde stort utbytte av det, hun satte seg på sin første pedalsykkel da hun var 3,5 og syklet på første forsøk, uten støttehjul. :jepp:

Lykke til med KS, Dorey! Jeg håper inderlig at du får en bedre opplevelse denne gangen, og det høres jo ut som om det ligger til rette for det. :)

Mye "vil ikke", "nei" og "dumming" her om dagen, også. Snorkfrøkens store kampsak for tiden er å legge seg uten pysj - og det får hun jo lov til, så da skjønner jeg ikke helt hvorfor hun på død og liv skal bælje i en halvtime først. :ler: Men det hører jo med, og det går vel fort nok over. Hun er litt sint på meg om dagen, tror det er en kombinasjon av at hun ikke får pupp mer (vel, siden jul) og at hun ikke helt klarer å bestemme seg for hva hun synes om mageboeren. Men for det aller meste er hun en stor, flott, språksterk, empatisk og fin jente.

Hun er en skikkelig liten tomboy, leker helst med gutta og elsker kaptein Sabeltann, blått, biler, Elias, Thomas (som i toget) og Spiderman, og hun er veldig fysisk av seg. Aldri i ro! En nokså stor kontrast til sin prinsesse- og rosaelskende storesøster, med andre ord. :lol: De to er skikkelig Knoll og Tott, men når begge først er i rett lynne, kan de leke kjempefint sammen i timesvis. Herlig! Vi ser også at Snorkis lærer enormt mye av søstersen. Hun har plukket opp mye der som jeg ikke kan huske at Turnerose kunne/gjorde på samme alder. Unntatt det å uttale r'en, da. Det er stadig klin umulig. :ler: Det er litt sjarmerende, egentlig, særlig når hun ikke klarer å si sitt eget navn riktig... :fnise:

Hun er stadig lang og slank, vi målte henne i dag, og hun er akkurat 99 cm lang. Har ikke veid henne på en stund, men vil anslå 13-14 kg. Liker stadig ikke middag, men er glad i brødskiver med leverpostei eller kaviar, eplejuice, smoothie, melk og godteri. ;)

Vi er litt i tenkeboksen angående barneselskap, med Turnerose ventet vi til 4-årsdagen, men Snorkis er fryktelig opptatt av hele bursdagsgreia... Vi avventer litt og ser om det kommer invitasjon til en barnehagevenninne som fylte 3 for noen dager siden. Men sannsynligvis får det klare seg med familieselskap i år, det blir også fort fryktelig trangt når alle skal ha med seg foreldre (som er normen her for de yngste bursdagsgjestene). Lurer litt på når vi skal ta familieselskapet, bursdagen ligger jo til en langhelg, og jeg vet ikke om folk har tenkt seg ut på tur... Vi får se.

Rugingen går nogenlunde greit her, men sliter fortsatt med kvalme og oppkast, og begynner å bli rimelig lei. Og bekkenet har virkelig begynt å skrangle den siste uka, så jeg er spent på hvordan det utvikler seg. OUL til uka, så det blir spennende! Veldig spent på hvem som skjuler seg der inne. Jentene har bestemt at de skal ha en lillebror, så vi får se om vi kan innfri det kravet. :ler:

Jeg synes det er så koselig at det fremdeles er liv i denne tråden! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for lykkeønskninger :) Håper og tror det blir bedre denne gangen! Du må oppdatere oss om OUL da, *Joyce*! Spennende dette vet du ;). Vi har heldigvis ikke så mye trass, men det hender det smeller skikkelig. Heldigvis, ellers hadde jeg blitt litt bekymret ;) Han er en kreativ fyr, litt forsiktig og med et stort ordforråd. Det helt store er å bygge ting. I går hadde han laget et "piano" med en planke og alle dominobrikkene og "spilte" ouverturen til William Tell ;):) Elsker virkelig denne alderen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er stadig lang og slank, vi målte henne i dag, og hun er akkurat 99 cm lang. Har ikke veid henne på en stund, men vil anslå 13-14 kg. Liker stadig ikke middag, men er glad i brødskiver med leverpostei eller kaviar, eplejuice, smoothie, melk og godteri. ;)

Syns også det er superkoselig at det fremdeles skravles her! Og så moro å høre om hvordan det går med de små som begynner å bli store. :rodmer:

Småen er 101 cm lang nå, og mistenker at han ligger et sted mellom 14 og 15 kg. På kontroll i høst var han 13,5. Og middag er fremdeles et kapittel for seg selv her også... det virker som det er mest en viljegreie, for mange ting liker han faktisk når han først gidder å smake. Men grunninnstillingen er "LIKER IKKE!" og det begynner å bli litt.. oppbrukt.

Nå har vi en godteri-detox etter påskeferien. Det ble mange påskeegg fra alle kanter på Småen, og til slutt måtte vi bare rydde vekk alt av egg og snop fordi det ble så mye gnål. Litt har vi tatt vare på til lørdagsgodt (tre-fire smågodt-biter i en skål til barneTV) og resten har vi hjulpet ham med å bli kvitt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...