Gå til innhold

Kjørte nesten ned en syklist og sliter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor tror du han syklet unna? Fordi han var fint klar over at skader på bilen din hadde vært hans feil!

Alle kjente dommer i nyere tid tyder på det motsatte. Du skal som bilist alltid kjøre sakte nok til å kunne stoppe for potensielle farer. Folk og fe i nærheten av et et fotgjengerfelt er et kjempevarsku.

http://www.osloby.no/nyheter/sykkelpatruljen/Bilist-domt-for-a-ha-kjort-pa-syklist-i-fotgjengerfelt-7719129.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke din feil! Syklister blir regnet som kjørende, og skal i teorien gå av sykkelen når de skal over fotgjengerfeltet. Hadde du kjørt på han, så hadde det heller ikke vært din feil - men syklisten sin feil.

Mange syklister som tror at de kan råsykle og hvis noe skjer med dem, så er det bilistens feil uansett.

Tull. Det er ikke slik at man ikke har skyld fordi vedkommende man kjører på ikke følger trafikkreglene til punkt og prikke. Hvis man er uaktsom når man kjører på en person på sykkel i fotgjengerfeltet - noe man som regel vil være fordi det i henhold til vegtrafikkloven stilles et strengt aktsomhetskrav ved fotgjengerfelt - blir man straffet.

Anonymous poster hash: 7bc87...9ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er nok slik at bilisten vil få skylden. Men noen ganger får de skylden selv om fotgjengeren eller syklisten har oppført seg totalt idiotisk.

Jeg kan imidlertid overhodet ikke forstå det at noen syklister eller fotgjengere tror dette gir dem noen som helst rett til å oppføre seg som om de er den eneste på planeten og hevde sin rett når denne "retten" er ensbetydende med skade, lemlestelse eller død. "Jeg er død, men jeg hadde rett" er liksom ikke et stort kjent flott sitat man etterlater seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det viktigste er at du kjører bil. Sånne ting kan virkelig ødelegge for deg, og det er viktig at du går ut og kjører bil slik at du blir vant til det igjen. Om du ikke har noe sted å kjøre, så kjør alikevel. Det var utvilsmt syklisten som brøt trafikkreglene i dette tilfellet, du har ike gjort noe galt. Ikke la en annens dumskap ødelegge din evne til å kjøre. Gå ut og øv deg NÅ.



Anonymous poster hash: 9047d...284
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Det er ikke slik at man ikke har skyld fordi vedkommende man kjører på ikke følger trafikkreglene til punkt og prikke. Hvis man er uaktsom når man kjører på en person på sykkel i fotgjengerfeltet - noe man som regel vil være fordi det i henhold til vegtrafikkloven stilles et strengt aktsomhetskrav ved fotgjengerfelt - blir man straffet.

Anonymous poster hash: 7bc87...9ce

I TS sitt tilfelle, så kjørte hun ganske sakte pga kø + at syklisten vrengte seg over fotgjengerfeltet uten å gi noe form for signal at "hei, jeg skal over her". Det hadde ikke vært hennes skyld i dette tilfelle, da hun ikke handlet uaktsomt.

Syklister som er uaktsomme i trafikken blir også straffet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg ble påkjørt av en gammel heks som rygget ut i veien med en gammel skrapa kvalm norsk bil. jeg overlevde men heksesirkelbildet av den gamle gugga av en ugle står stuck. hun gjorde det med vilje.



Anonymous poster hash: 8a7c6...48d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så måtte jeg i tillegg roe ned skrapet for at det skulle stotre ut et falskt unnskyld meg eller annet kvakksalveri.



Anonymous poster hash: 8a7c6...48d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært flere tilfeller der sykelister har fått tildelt all skyld i kollisjon med bil i gangfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fotballflue

Gå til optikeren og få sjekket synet ditt.

Så får du vurdere om du skal la bilen stå, i fremtiden.

Det du beskriver handler om å kunne se og vurdere farer både på kort og lang sikt i trafikkbildet.det klarte du ikke i denne situasjonen.

Anonymous poster hash: fe8f1...e5c

Dette gjelder vel for syklister også! Han skulle ha gått av sykelen og se seg for, før han gikk over!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kjente dommer i nyere tid tyder på det motsatte. Du skal som bilist alltid kjøre sakte nok til å kunne stoppe for potensielle farer. Folk og fe i nærheten av et et fotgjengerfelt er et kjempevarsku.

http://www.osloby.no/nyheter/sykkelpatruljen/Bilist-domt-for-a-ha-kjort-pa-syklist-i-fotgjengerfelt-7719129.html

Der kjørte bilen også på rødt lys står det, og det var uansett en lysregulert overgang. Finnes flere artiklert der syklisten også har fått bt for å ikke ha overholdt vikeplikten. Dersom du som billist skal være klar for at syklister skal kunne sykle over uten å se for deg i 30+ km/t, da betyr det praktisk talt at du må stoppe hver gang ved hvert overgansfelt som bil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han vrengte sykkelen over skulle han ha stoppet - men siden reglene er endret så de faktisk kan sykle over veien uten å stoppe i enkelte tilfeller er det vanskelig for bilist og syklist å vurdere når de er oppi situasjonen hvem som egentlig skal stoppe.



Anonymous poster hash: 52e1a...6fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake skjedde det noe som satte en stor støkk i meg. Jeg kom kjørende mot et overgansfelt etter rundkjøring, jeg holdt lav fart pga køen foran meg i rundkjøringen. Overgangsfeltet er bare noen meter fra rundkjøringen så jeg holdt lav fart. Heldigvis, ellers hadde jeg endt opp som morder..

I det jeg har kjørt inn på det tomme overgansfeltet kommer en syklist på gangstien til høyre for meg, uten å gi tegn eller sakke ned farten svinger han brått til venstre og råsykler over veien foran bilen min. Jeg klarte å registrere dette litt for sent og traff bakhjulet hans mens jeg bråbremset, det var tydeligvis ikke hardt for sykkelen veltet ikke og fyren syklet like fort avgårde og ble borte. Jeg ble så skjelven at jeg måtte stoppe langs veien og roe meg før jeg kjørte videre..

Dette hjemsøker meg i blant, tenk om jeg hadde kjørt på og drept ham? ..

Anonymous poster hash: ee447...949

Du skal ikke ha noe som helst av dårlig samvittighet for det "uhellet"! Det er syklisten selv som brøt de aller fleste trafikkregler etter hva jeg leser av innlegget ditt. Og dette er ikke noe enestående, syklister har sine egne "regler" når de er ute i trafikken. Opplever det stadig vekk at de ikke forholder seg til de gjeldende regler. Og forstår jeg deg rett, var det en fotgjengerovergang du skulle passere, og syklisten bare tråkka i vei foran deg og kryssa foran deg. Det har vedkommende IKKE LOV TIL!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette gjelder vel for syklister også! Han skulle ha gått av sykelen og se seg for, før han gikk over!

Korrekt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært flere tilfeller der sykelister har fått tildelt all skyld i kollisjon med bil i gangfelt.

Syke lister er ikke alltid så syn lige med å gi signal når de skal svinge, da får de ofte skyld om kollisjon inn treffer.

Anonymous poster hash: 3c72e...34c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært flere tilfeller der sykelister har fått tildelt all skyld i kollisjon med bil i gangfelt.

Ja, og det er både rett og rimelig! De har IKKE lov til å sykle over et gangfelt, i den hensikt å påberope forkjørsrett på lik linje med fotgjengere! Og det er som en annen sier litt lengre opp, de er ikke flinke til å gi tegn heller.

Har sjøl blitt ropt på, av en luring på sykkel, på Bygdøylokket. Vedkommende så jeg ikke snurten av når jeg kom fra sentrum, skulle rundt nesten hele rundkjøringa for å kjøre ut på E18. Han kom bakfra for meg, i det jeg kjørte over gangfeltet ut av rundkjøringa, var han der! Den personen ignorerte jeg ganske glatt ja:P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gå til optikeren og få sjekket synet ditt.

Så får du vurdere om du skal la bilen stå, i fremtiden.

Det du beskriver handler om å kunne se og vurdere farer både på kort og lang sikt i trafikkbildet.det klarte du ikke i denne situasjonen.

Anonymous poster hash: fe8f1...e5c

PISSPREIK!

Syklister HAR IKKE LOV Å SYKLE`OVER GANGFELT! De skal TRILLE sykkelen sin over!

Det er SYKLISTEN som skal være glad han ikke kjørte på bilen!

Jeg stopper ikke for syklister som skal prøve å sykle over.. (Jeg kjører dog heller ikke på dem!) Dessverre har jeg ikke påkjørsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Syklister har lov å syke i overgangsfeltet, men da har ikke bilistene vikeplikt. Dette betyr i praksis at man kan sykle der når det er fri bane, grønt lys for gående eller bilene allerede har stoppet.

Dette betyr selvsagt ikke at man kan vrenge seg ut i full fart som om man er den eneste på veien.

Kilde: http://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

For en tid tilbake skjedde det noe som satte en stor støkk i meg. Jeg kom kjørende mot et overgansfelt etter rundkjøring, jeg holdt lav fart pga køen foran meg i rundkjøringen. Overgangsfeltet er bare noen meter fra rundkjøringen så jeg holdt lav fart. Heldigvis, ellers hadde jeg endt opp som morder..

I det jeg har kjørt inn på det tomme overgansfeltet kommer en syklist på gangstien til høyre for meg, uten å gi tegn eller sakke ned farten svinger han brått til venstre og råsykler over veien foran bilen min. Jeg klarte å registrere dette litt for sent og traff bakhjulet hans mens jeg bråbremset, det var tydeligvis ikke hardt for sykkelen veltet ikke og fyren syklet like fort avgårde og ble borte. Jeg ble så skjelven at jeg måtte stoppe langs veien og roe meg før jeg kjørte videre..

Dette hjemsøker meg i blant, tenk om jeg hadde kjørt på og drept ham? ..

Anonymous poster hash: ee447...949

Ta det som noe du skal lære.

Og du kan etterlyse vedkommende i avisen og si at du ønsker å komme med en unnskyldning. Det setter garantert syklistene du kjørte på og alle andre syklister stor pris på.

Da snur du det til noe positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Ser at skylddeling diskuteres i tråden. I denne saken ville syklisten fått fullt skyld. Dersom man sykler over et overgangsfelt har ikke øvrig trafikk vikeplikt. Vikeplikten trer i kraft dersom man går over. Altså må syklisten ga av sykkelen for å krysse overgangsfeltet. Det er fullstendig lov å sykle over, man da har ikke bilene vikeplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...