Gå til innhold

Hvorfor kjører så mange under fartsgrensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Glemmer meg bort"?. Du høres ut som en mindre trygg sjåfør. En skal være klar og årvåken hele tiden når en kjører bil.

Det er faktisk ikke lov til å bremse ned fordi "du ikke har det travelt". Du vet ingenting om bilisten bak deg, og utrolig dumt om det faktisk er en kritisk situasjon som gjør at de ikke har tid til å somle slik du har.

Ingen fare, jeg kjører ikke i drømmeland :)

Og kritisk situasjon? Seriøst? Det har man politi, ambulanse og brannvesen for. En personlig "kritisk" situasjon gjør det ikke greit å ligge i ræva på folk. Som sagt så tar jeg absolutt hensyn i trafikken (selv om det bare er ord for deg), men om jeg plutselig må bråbremse, så er ikke jeg interessert i å ha en bil i baken fordi vedkommende har en "kritisk" situasjon.

For min egen sikkerhet er det tryggere å bremse ned når slike situasjoner oppstår, og det var også det jeg fikk beskjed om å gjøre den gang jeg tok lappen. Jeg snakker ikke om kraftig nedbremsing for å skremme, men en reduksjon for å trygge meg selv. Om noen da velger å ta en skummel forbikjøring og risikere sitt eget liv, ja så er det et personlig valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men du minsker jo ikke faren ved å kjøre saktere i en slik situasjon? Ved å bremse, altså sinke en som allerede indikerer at h*n mener dette går for tregt, irriterer du bare mer, og da er sjansen stor for at h*n tar en unødvendig sjanse for å komme forbi deg. Da er det vel bedre å heller slippe idioten forbi, enn å irritere mer? :)

Hater når folk ligger kliss opp i ræva på bilen min selv altså, spesielt med tanke på at jeg oftere ligger litt over fartsgrensen enn under.

Anonymous poster hash: 98816...71c

Det kunne vært bedre, men for meg er det litt prinsippsak. I mine øyne er man ingen trygg sjåfør hvis man er så aggressiv i trafikken, og da velger jeg å tenke på min egen sikkerhet fremfor andres.

Når det er sagt så er jeg absolutt ingen kronisk søndagskjører og jeg prøver ikke alt jeg kan å irritere andre i trafikken, heller tvert om. Jeg svarte bare på spørsmålet til TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kuriositet - akkurat når jeg skal svare deg på innlegget sveiper en Britney-video over skjermen - "Everytime" i en Above and Beyond Radio Mix. som faktisk er ganske fet (kanskje den feteste Britney-sangen?).
Men tilbake til saken - nedbremsing når du lager kø er dårlig ide. Da hisser du opp bilistene bak deg enda mer, og det fører til enda flere og farligere forbikjøringer.

Du fikk en like for sangen, men utover det så er jeg absolutt ikke villig til å risikere mitt liv på grunn av noen idioter som har så dårlig tid at de er villig til å risikere livet for å spare noen sekunder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man virkelig ikke er komfortabel med å følge fartsgrensen når føret er bra og sikten er god bør man ikke være på veien. Så usikre sjåfører er vi ikke tjent med.

Hvilke andre situasjoner er du usikker på da? Nekter å tro at en sjåfør som har problemer med å kjøre i 80 på en fin vei med fint føre er trygg i andre situasjoner.

Anonymous poster hash: de67b...407

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være så vanskelig å kjøre til side hvis man lager lang kø :klo: Jeg har gjort det selv mer enn en gang, og det tar meg lite tid og gjør at jeg kan kjøre i det tempoet jeg er komfortabel med.

De som irriterer mest er forøvrig de som er nede i 60 i hver sving (uansett hvor liten den er), men som øker farten på alle rettsstrekker som gjør det vanskeligere å kjøre forbi. Innser de ikke selv hvor irriterende det er, og ikke minst at det kan skape farlige situasjoner?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen problem om man har en sinke foran seg. Da bare blinker jeg iherdig med lysa og evt kjører tettere opp i sinka for å presse henne til å kjøre fortere eller stoppe til siden for å slippe meg frem.

Jeg sier henne fordi det som regel er disse kjerringene som er livredde for å kjøre i anbefalt max fartsgrense. Endatil når det er bart og fri sikt. Disse kjerringene er jo i tillegg også så dumme at de tror nåla på speedometeret viser eksakt hastighet. I virkeligheten bør du holde 5-10 over i 80-sone for at det skal bli riktig.



Anonymous poster hash: 7859f...82a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Ingen problem om man har en sinke foran seg. Da bare blinker jeg iherdig med lysa og evt kjører tettere opp i sinka for å presse henne til å kjøre fortere eller stoppe til siden for å slippe meg frem.

Jeg sier henne fordi det som regel er disse kjerringene som er livredde for å kjøre i anbefalt max fartsgrense. Endatil når det er bart og fri sikt. Disse kjerringene er jo i tillegg også så dumme at de tror nåla på speedometeret viser eksakt hastighet. I virkeligheten bør du holde 5-10 over i 80-sone for at det skal bli riktig.

Anonymous poster hash: 7859f...82a

Jeg opplever ofte at dette er eldre menn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ofte at dette er eldre menn.

Det er nok noe du innbiller deg. Alle vet at kvinner er mer redde for risiko enn menn. Gamle som unge.

Anonymous poster hash: 7859f...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som kan kjøre under fartsgrensa eller akkurat på fartsgrensa :laugh: Og som bremser ned i svinger.

Bra noen tør å innrømme det. Helt greit du er pingle i trafikken, så lenge du stopper opp og slipper andre frem. Ellers kommer jeg til å fortsette å blinke med lysa til håret ditt er blitt platinablondt

Anonymous poster hash: 7859f...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Bra noen tør å innrømme det. Helt greit du er pingle i trafikken, så lenge du stopper opp og slipper andre frem. Ellers kommer jeg til å fortsette å blinke med lysa til håret ditt er blitt platinablondt

Anonymous poster hash: 7859f...82a

Takk, platinablondt er en av hårfargene jeg liker aller best, så da sparer du meg for en tur hos frisøren :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg også lurt på. Jeg regnes som "sinke" fordi jeg kjører på fartsgrensene (med mindre det er elendig vei eller ditto vær- og føreforhold som gjør at jeg må kjøre under). Likevel har jeg de siste årene sett stadig fler som diller avgårde i 70 selv om det endelig er kommet en 80 sone. Her jeg bor står 60 og 70 sonene i kø. Skjønner ikke greia.

Det som forbauser meg enda mer er at når jeg kommer på skikkelige veier, f.eks inn mot Oslo, så er det jeg som raser forbi temmelig mange andre, og det enda jeg også der holder fartsgrensen. Til en viss grad kan det kanskje forklares med at jeg kjenner misvisningen på speedometeret mitt etter ganske mange langturer med GPS rigget opp i bilen, og dermed kjører jeg noen få km/h over det som speedometeret viser, men likevel.....?

(Og for den som måtte lure så slipper jeg forbi dersom jeg av en eller annen grunn kjører under fartsgrensen selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en av dem som kan kjøre under fartsgrensa eller akkurat på fartsgrensa :laugh: Og som bremser ned i svinger.

Da lurer jeg på: hvorfor gjør du det? Det er det jeg er nysgjerrig på i hovedinnlegget mitt også. Hvorfor tør du ikke kjøre fartsgrensen på fine, tørre veier?

Forøvrig er min erfaring at dette ofte er yngre bilførere (særlig jenter/kvinner - jada jeg er kvinne selv). Er det fordi man er usikker på å kjøre bil?

Jeg ser en har svart at svaret er å bli en bedre sjåfør slik at man kan foreta fobikjøring. Joda, det er greit så lenge man kjører der man kan foreta dette relativt ofte. Veien jeg snakker om er E6 mellom Mjøsbyene og riksvegene rundt i det området. Der er det ofte en jevn strøm av motgående trafikk og man må vente relativt lenge på en rett strekning som er lang nok til forbikjøring uten møtende trafikk. For ikke å snakke om da jeg bodde på Vestlandet...

Jeg har bodd i utlandet (EU) i flere år, og kjørt veldig mye rundt i Europa. Bilførere er forskjellige der også, men jeg må ærlig innrømme jeg ikke treffer på så mange som kjører for sakte som i Norge. Grunnen er kanskje at man merker det bedre fordi folk ikke tar hensyn og kjører til siden for å slippe forbi de som faktisk ønsker å kjøre fartsgrensen. Har inntrykk av at folk tenker litt sånn at "veien er min, jeg betaler årsavgiften min, og ergo kan gjøre hva jeg vil".

Likeså med de som skal passe på at andre ikke kjører for fort, og ikke vil slippe forbi om man tror noen har tenkt å overskride fartsgrensen. Hører det er mange som gjør det også. Merkelige greier.

ts

Anonymous poster hash: bae54...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De verste er de jeg kaller default 70-kjørere. 70 i 70, 70 i 80 og jaggu 70 i 60 og 50 også. Det er til å bli sprø av.

Legger også merke til at enkelte ikke ser ut til å vite hva skiltet for oppheving av fartsgrense betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører daglig i Bergensområdet, mye E16 og E39, begge veiene har blitt omtalt som "dødsveier" i avisen pga ulykker.

Jeg er overbevist om at det skremmer en del tanter og gamliser. Det er mye senkjøring her nå, betydelig mer enn for ti eller bare fem år siden. Tilsvarende er økningen i antall forbikjøringer. Nå er det ikke bare råkjørere, men også vanlige bilister som bare vil holde fartsgrensen, som presser seg forbi.

Det i sin tur øker selvsagt faren for ulykker. Og så kommer mer propaganda om "dødsveier".

Anonymous poster hash: f5a99...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen fare, jeg kjører ikke i drømmeland :)

Og kritisk situasjon? Seriøst? Det har man politi, ambulanse og brannvesen for. En personlig "kritisk" situasjon gjør det ikke greit å ligge i ræva på folk. Som sagt så tar jeg absolutt hensyn i trafikken (selv om det bare er ord for deg), men om jeg plutselig må bråbremse, så er ikke jeg interessert i å ha en bil i baken fordi vedkommende har en "kritisk" situasjon.

For min egen sikkerhet er det tryggere å bremse ned når slike situasjoner oppstår, og det var også det jeg fikk beskjed om å gjøre den gang jeg tok lappen. Jeg snakker ikke om kraftig nedbremsing for å skremme, men en reduksjon for å trygge meg selv. Om noen da velger å ta en skummel forbikjøring og risikere sitt eget liv, ja så er det et personlig valg.

Dersom ungen din faller og brekker foten, og en er 4 minutters kjøring unna sykehuset sparer en mye tid på å kjøre selv fremfor å ringe sykehus og vente på ambulanse. Da føles de 10 km/t du kjører under fartsgrensen uhorvelig sent, og et barn med store smerter føles kritisk. Det er ikke din jobb å leke politi og sørge for at andre holder fartsgrensen. Skikkelig dumt dersom kjøringen din skulle ende opp med å skade deg, da du fikk feil bilist bak deg og det endte ille. Da angrer du nok fort på å være prinsippfast på ting som er ubetydelige for deg.

Hvorfor bremser du ned fremfor å kjøre i fartsgrensen eller kjøre til sides? Fartsgrensen impliserer at den farten er forsvarlig å kjøre i. Dersom du ikke er komfortabel med det, bør du øve mer på bilkjøring.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Det er nok noe du innbiller deg. Alle vet at kvinner er mer redde for risiko enn menn. Gamle som unge.

Anonymous poster hash: 7859f...82a

Nei det er ikke noe jeg innbiller meg. Det skjer ganske ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lappen, men vedder på at jeg kommer til å bli en av disse som kjører sakte når jeg får lappen :P Jeg syns det er litt skummelt ute i trafikken, når jeg bare sitter på også.

Ikke stress så fælt ute i trafikken. Om noen er usikre på kjøringa si er det bedre at de kjører litt saktere enn at de føler seg usikre og stressa og ender opp med å skape ulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lappen, men vedder på at jeg kommer til å bli en av disse som kjører sakte når jeg får lappen :P Jeg syns det er litt skummelt ute i trafikken, når jeg bare sitter på også.

Ikke stress så fælt ute i trafikken. Om noen er usikre på kjøringa si er det bedre at de kjører litt saktere enn at de føler seg usikre og stressa og ender opp med å skape ulykker.

Da er det bedre å vente med å kjøre alene til du er trygg i trafikken. Det er farlig i trafikken, og hysteriske mennesker som ikke kan kjøre bil skaper unødvendig mange farlige situasjoner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...