Gå til innhold

Overta bil ved bruktbilkjøp


*Mocca*

Anbefalte innlegg

Når overtar man faktisk bilen når man kjøper bruktbil privat?

Penger må såklart være overført til selger og salgsmelding ordnet.

Men når tar kjøper fysisk med seg bilen fra selger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når pengene er overført og papirer underskrevet.

Overføringen kan gjøres på nett mens selger er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å kjøpe bil langt hjemmefra. Gjerne i Stavangerområdet, hvor oljerikdommen gjør usle bruktbiler ekstra billig. Da drar jeg dit for besiktigelsen, signerer kontrakt, betaler, kjører meg selv hjem, ordner forsikring og betaler omregistreringsavgift. Som du ser: Jeg tar bilen med hjem før den er, teknisk sett, min. Går fint det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Jeg har pleid å kjøpe bil langt hjemmefra. Gjerne i Stavangerområdet, hvor oljerikdommen gjør usle bruktbiler ekstra billig. Da drar jeg dit for besiktigelsen, signerer kontrakt, betaler, kjører meg selv hjem, ordner forsikring og betaler omregistreringsavgift. Som du ser: Jeg tar bilen med hjem før den er, teknisk sett, min. Går fint det også.

Er du sikker på at ikke forrige eier har sagt opp forsikringen da, så du ikke kjører rundt i en bil som ikke er forsikret? Hadde jeg aldri turt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som regel pleier bil å bytte eier når kontrakten underskrives.

Så bør man alltid betale med bankremisse , alltid uten unntak.. har sett så mange bli svindlet med å tro at bankoverførsler er ok, og skjønner ikke at de kan stanses etterpå.

Ofte står det i kontrakten hvor lenge gammel eier holder forsikring og når ny eier må skaffe egen.

Personlig pleier jeg å gi en uke med forsikring iht salg. Så lenge den i teorien er i mitt navn.

Kjøper jeg, pleier jeg å ringe forsikringsselskapet å skaffe forsikring før jeg kjører derfra.

Omregistreringsavgiften kommer i posten litt etter, og betaler den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Violetta, ja, har alltid hatt en avtale om at forsikringen sies opp påfølgende mandag. Enten muntlig eller under "annet" i kontrakten. Har da stort sett alltid benyttet meg av NAF sin standardkontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

@Violetta, ja, har alltid hatt en avtale om at forsikringen sies opp påfølgende mandag. Enten muntlig eller under "annet" i kontrakten. Har da stort sett alltid benyttet meg av NAF sin standardkontrakt.

Hva hvis noe skjer og forsikringen må benyttes? Hjem sitter med svarteper? Jeg spør fordi jeg har lite erfaring, ikke for å være spydig eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det forrige eiers ikke oppsagte forsikring som skal dekke skaden. Det kan nok i verste fall tolkes som en gråsone. Er du veldig usikker burde du ringe din forsikringskontakt for innspill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Da er det forrige eiers ikke oppsagte forsikring som skal dekke skaden. Det kan nok i verste fall tolkes som en gråsone. Er du veldig usikker burde du ringe din forsikringskontakt for innspill. :)

Jeg er ikke i markedet nå, men jeg kommer nok dit en gang igjen.

Kjipt å miste bonus og krangle med kjøper om egenandel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Tidligere eier får ikke sagt opp forsikringen før salgsmelding er registrert uansett?

Nei, helt riktig! Også gjelder forrige eiers forsikring så og så mange dager...

Eventuelt må skiltene være levert inn, men da får man jo ikke tatt med bilen annet enn på henger uansett og rekker og ordne forsikring før bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bør man alltid betale med bankremisse , alltid uten unntak.. har sett så mange bli svindlet med å tro at bankoverførsler er ok, og skjønner ikke at de kan stanses etterpå.

Ikke alle banker som har bankremisse.

I følge min bank skal man sette forfallsdato til dagens dato. Da går pengene ut av konto umiddelbart og transaksjonen skal ikke kunne stoppes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...