Gå til innhold

hvor mange dager har jeg ferie


Ayesh

Anbefalte innlegg

Hei.

Hvor mange dager har man ferie? Er det 25 virkedager? Blir lørdagen også telt som virkedag? Jeg jobber på en butikk og har jobb på annen hver lørdag. Kan noen vær så snill å hjelpe meg med å finne ut hvor mange dager jeg har ferie?

Den ene uka jobber jeg slik:

Mandag til torsdag 7-15

Fredag lørdag 16-23:15

Og den andre uka jobber jeg slik:

Mandag til fredag 16-23:15

Fri lørdag.

Har kun fri annen hver lørdag og selvfølgelig hver søndag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ferie, så har du fri også lørdag.



Anonymous poster hash: cc977...665
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange dager ferie man har varierer. De fleste har tilgang på 4-5 uker ferie i året. Om man ønsker å bruke alle ferieukene, sammenhengende eller ikke, er opp til hver enkelt.



Anonymous poster hash: cc977...665
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Man har enten:

fire uker og en dag = 25 virkedager (inkl. lørdag) etter ferieloven

eller

30 virkedager som er 25 virkedager etter ferieloven + fire dager etter tariffavtale (inkludert lørdager).

Jobber man lørdag og skal ha ferieuke må man selvsagt bruke en feriedag for å få fri den lørdagen. Eller bytte vakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt ferie enda. Jeg tenker å bestille billett 1.oktober. jeg skal bruke hele ferien min. Men skjønner ikke helt hvor mange dager jeg har krav på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg reiser 1 oktober når må jeg være tilbake på jobb? Jeg skal bruke hele ferien min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg reiser 1 oktober når må jeg være tilbake på jobb? Jeg skal bruke hele ferien min

30. oktober er din første arbeidsdag, hvis du starter ferie den 1. oktober og har 25 dagers ferie.

Anonymous poster hash: 469f0...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

30. oktober er din første arbeidsdag, hvis du starter ferie den 1. oktober og har 25 dagers ferie. Anonymous poster hash: 469f0...5bf

Men hvor mange feriedager trådstarter har kan ingen av oss svare på da vi ikke aner om hun har lovbestemt eller tariffestet ferie. Det er heller ikke slik at vi kan sitte her og si at det er ok med denne ferien - dette må avklares med arbeidsgiver. Og den avklaringen vil også gi svar på hvor mange feriedager det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Ferie må jo uansett avklares med arbeidsgiver, og du har ikke krav på å ta ut alle ferieukene samlet. Så jeg ville pratet med arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss (Jeg jobber også i butikk med tariffavtale), så har man 5 kalenderuker ferie. Om man vil bruke hele i en sleng eller dele opp er helt opp til hver enkelt. Så om du jobber lørdager er helt uvesentlig. Da går du ut i ferie på en lørdag for eksempel og kommer tilbake på mandag 5 uker senere. Går du ut på en onsdag, kommer du tilbake torsdag 5 uker senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hos oss (Jeg jobber også i butikk med tariffavtale), så har man 5 kalenderuker ferie. Om man vil bruke hele i en sleng eller dele opp er helt opp til hver enkelt. Så om du jobber lørdager er helt uvesentlig. Da går du ut i ferie på en lørdag for eksempel og kommer tilbake på mandag 5 uker senere. Går du ut på en onsdag, kommer du tilbake torsdag 5 uker senere.

Men i følge lovverket er det ikke opp til hver enkelt og av den grunn kan du heller ikke svare på hva som er ok ved trådstarters arbeidsplass. Det eneste du har krav på etter ferieloven - enten du har fire uker og en dag eller fem uker med ferie - er tre sammenhengende uker om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...