Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Nei, så dumt :( Hvorfor tør du ikke spørre om det? Hvor mange tbl har du tatt til sammen og hvor lenge siden er det siden forrige kur?

Gikk i Fra september 2009-februar 2010, i ca 150 dager (?) med 60mg per dag (tre piller) så da 450 til sammen..

Andre perioden gikk jeg fra Januar 2012-november 2012 med 40mg daglig, da 660 piller.

Finregnet ikke på pillene altså, for jeg husker strengt talt ikke. Bare regnet antall piller med antall dager.

Nå er det to år siden jeg sluttet, og det har begynt igjen. Har litt småkviser i rundt et halvt års tid, men det har begynt å gå over til betente kuler igjen, hovedsaklig etter jeg satt inn p-stav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gikk i Fra september 2009-februar 2010, i ca 150 dager (?) med 60mg per dag (tre piller) så da 450 til sammen..

Andre perioden gikk jeg fra Januar 2012-november 2012 med 40mg daglig, da 660 piller.

Finregnet ikke på pillene altså, for jeg husker strengt talt ikke. Bare regnet antall piller med antall dager.

Nå er det to år siden jeg sluttet, og det har begynt igjen. Har litt småkviser i rundt et halvt års tid, men det har begynt å gå over til betente kuler igjen, hovedsaklig etter jeg satt inn p-stav.

Oi, det var mange tabletter!! Så utrolig dumt at du har fått tilbakefall. Men da er det hormonelt i hvert fall da, hvis du ble verre av P-staven? Vil du ikke ta den ut og prøve noe annet, og se om det blir bedre?

Har du prøvd Diane, som alle sier skal hjelpe? (Jeg prøvde aldri det, hadde ikke troen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var mange tabletter!! Så utrolig dumt at du har fått tilbakefall. Men da er det hormonelt i hvert fall da, hvis du ble verre av P-staven? Vil du ikke ta den ut og prøve noe annet, og se om det blir bedre?

Har du prøvd Diane, som alle sier skal hjelpe? (Jeg prøvde aldri det, hadde ikke troen)

Jeg har satt inn p-stav og er fornøyd med den løsningen. Den har veldig svake hormoner (som minipille), men hvem vet. Gikk på cerazette som har samme virkestoff før det, og opplevde ikke kviser. Men vet jo aldri.. Satt den inn i mai, kvisene begynte å komme i august-september

Ellers er jeg fornøyd med p-staven, men dumt med kvisene.. Må nesten se hvordan det utvikler seg! Betente kuler er jeg i allefall ikke begeistret over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda, har dere tips til en hudkrem da? Bruker for øyeblikket en med c-vitamin som skal "fornye" huden under bruk, så den blir vel litt for heftig for huden som sakte, men sikkert blir tynnere og mer sår med tiden.

Takk for svar, forresten. Jeg har veldig tro på dette :jepp:

Har en søster som fikk kreft (går bra med henne), og i behandlingen fikk hun noen tabletter som skulle "ta kreften" - men det ble sagt at dess bedre de virket dess større utslett ville hun få i ansikt og kropp. - Hun ble en egen studie på sykehuset. Ansiktet var ugjenkjennelig. Kreftlegen ville avbryte bruken av medisinen, men hudlegen sa at de skulle ta seg av huden. Hun ble ellers anbefalt av hudlegen å bruke en fuktighetskrem utenom den behandlingen de gav der oppe (hun tok jevnlige syrebad m.m.). Alt hun prøvde av fuktighetskremer ble hun verre av. Siste hun fikk anbefalt var en babykrem for bleieutslett som skulle være svært mild og samtidig kunne brukes på sår, siden den var antiseptisk (inneholdt blant annet te-tre). Den gjorde underverker for henne! Ikke bare fant hun en fuktighetskrem som var mild nok for henne, den beriket også huden. En ren økologisk krem fra naturen; Faran utslettskrem.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fet og klissete krem er uansett optimalt vinterstid tenker jeg, så om tørrheten likevel ikke skulle bli et problem kommer den nok til nytte :) halv pris hos feelunique, helt genialt :)

Så kjedelig med en ny kur, og muskelsmerter. Må innrømme det er det jeg frykter mest siden jeg trener en del. Og hvis treningen forsvinner kan det gå utover humøret... Lest flere som litt vondt et par uker bare, kanskje det kan gjelde for deg også?

Hvordan gjør dere det med sminke underveis?

Skjønner! :) Leste nettopp innlegget ditt, og ser du skal begynne på fredag :) Jeg begynte (og går på) samme dose som deg, er 160 og veier 48-49 kg. Så tenker det er grei dose og begynne på, selv om alle såklart reagerer ulikt. Jeg har ganske fuktfattig hud fra før jeg også, men har ikke flasset i huden siden jeg begynte. Bare litt sår rundt nesen de første ukene. Forrige gang fikk jeg en real nedtur (som du kanskje leste om da jeg var i syden) og valgte derfor å stoppe siden jeg ikke ville ødelegge turen. Har ikke opplevd dette igjen. Det som er annerledes nå er at jeg har mer kroppslige plager i form av betennelse i kneet (som jeg tenker er Iso sin skyld), og en veldig stiv og vond hofte nå siste uken. Generelt stiv og støl i kroppen.

A-derma er det visst ikke så mange som bruker ser jeg, den er veldig klissete, men den ga meg utrolig bra fukt. Veldig bra å bruke på kroppen, og jeg brukte den også i ansiktet på natten når jeg var på mitt mest tørre, men jeg vet ikke om dette anbefales med tanke på innholdet. Effaclar H er veldig god til ansikt (den brukte jeg ikke sist).

Så lurt at du har kjøpt masse på Feelunique. Jeg handler masse derfra, men akkurat disse produktene tenkte jeg faktisk ikke på å kjøpe der! *sint* Hehe.. Du må oppdatere hvordan det går med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt en prat med legen og hvert fall testet alternativer til p-stav før du begynner på ny kur, Nuttery.

Jeg testet Diane selv (men for 15 år siden...), og la på meg 10 kg og null effekt på huden. Fikk i stedet Yasmin, som fungerte bedre på huden, og nå bruker jeg en minipille som åpenbart ikke fungerer godt nok på huden, men den ga ingen endring fra Yasmin heller, og det er jo det du er ute etter?

Jeg har satt inn p-stav og er fornøyd med den løsningen. Den har veldig svake hormoner (som minipille), men hvem vet. Gikk på cerazette som har samme virkestoff før det, og opplevde ikke kviser. Men vet jo aldri.. Satt den inn i mai, kvisene begynte å komme i august-september

Ellers er jeg fornøyd med p-staven, men dumt med kvisene.. Må nesten se hvordan det utvikler seg! Betente kuler er jeg i allefall ikke begeistret over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt utrolig stiv og støl i kroppen. Knærne, hoftene er verst.. Stivner med en gang jeg sitter rolig, og får vondt hvis jeg går lengre enn til Kiwi borti gaten. Føler meg som en gammel kjerring.

Uten om disse plagene går det veldig bra (men de er ille nok), og jeg som vanligvis trener 5

ganger i uken...:(

Tok forresten restylane igår, noe jeg var litt bekymret for nå som jeg går på Iso. Sykepleieren sa huden var veldig sårbar og tynn nå, og jeg reagerte nok litt mer på behandlingen enn normalt (ble veldig fort rød). Men det gikk fint, jeg er superfornyød og leppene er mindre tørre etter behandlingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo utrolig slitsom ut med manglende trening når du ellers er så aktiv. Går det ikke litt utover humøret? Jeg svømmer Bl.a to dager i uken, spørs om det ikke må utgå...

Var forresten på loccitane i går og fikk en fin prøve på den immortelle fuktmasken Nuttery har anbefalt (tror jeg? Blander jeg nick her nå?) Så nå er jeg spent :)

Tar dere pillene til middag bestandig? Jeg har ikke fått noen beskjed om dette, og på apoteket sa de kun "til måltid". Drikker ikke melk heller, som jeg ellers ser er å anbefale til pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det går utover humøret. Jeg blir litt stresset, siden denne kuren tross alt varer en stund, og jeg føler at kroppen og energien bare blir verre og verre:P Jeg tror fint du kan svømme, ikke ta sorgene på forskudd :)

Forrige gang jeg gikk på kuren, trappet jeg ned på treningen, men synes å huske at jeg trente rundt 3 ganger i uken.

Sminke kan jeg gjøre helt som normalt forresten :) Jeg tar alltid pillene til middag. Det er èn gang jeg tok pillene utenom noe måltid, og da ble jeg kvalm. Men så lenge du spiser noe, f.eks en omelett til lunsj, går det nok helt fint å ta pillene da.

Oppdater på hva du synes om masken da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for påminnelsen om ikke å ta sorgene helt på forskudd :) Du har jo selv hatt veldig ulike bivirkninger underveis på de 2, og "litt påbegynt-kuren" dine, så tydelig at det varierer. Kjenner jeg er veldig spent på å komme i gang i dag, samtidig som jeg jo gruer meg litt...

Har du hatt så vondt i leddene hele denne kuren?

Skal oppdatere om maske, selvsagt :) gode tips må jo deles, og jo flere erfaringer...

Endret av Kaffejenta30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bruke c vitamin serum? Spurte Silje austnes om dette, hun sa ja. Hun er "kjent" hudterapeut. Tejnkte muligens å kjøpe den fra emerginC. Og vil også ha en fuktighetsmaske, kan jeg bruke fra matis? Eller blir det for sterkt??



Anonymous poster hash: 60307...75f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matis har gode produkter for sensitiv hud, så vil tro det ikke er det verste å prøve. Har salongstørrelsen stående på badet, og elsker den på min vanlige sensitive hud. Den beste og mildeste fuktmasken i mine øyne (etter at Decleor endret formulas på sin...) Men på iso har jeg ikke fått testet enda....

Kan man bruke c vitamin serum? Spurte Silje austnes om dette, hun sa ja. Hun er "kjent" hudterapeut. Tejnkte muligens å kjøpe den fra emerginC. Og vil også ha en fuktighetsmaske, kan jeg bruke fra matis? Eller blir det for sterkt??

Anonymous poster hash: 60307...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matis har gode produkter for sensitiv hud, så vil tro det ikke er det verste å prøve. Har salongstørrelsen stående på badet, og elsker den på min vanlige sensitive hud. Den beste og mildeste fuktmasken i mine øyne (etter at Decleor endret formulas på sin...) Men på iso har jeg ikke fått testet enda....

Takk for svar! Da skal jeg prøve Matis :)

Anonymous poster hash: 60307...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hold oss oppdatert da :)

Jeg tok mine første piller i går, så regner med jeg ganske snart vil få testet masken på tørr iso-hud jeg også....

Takk for svar! Da skal jeg prøve Matis :)

Anonymous poster hash: 60307...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt folk. Satrtet selv nå! 1 måned på vei ;-)

Blitt verre, men tror det har snudd.. hyggelig å lese tråden her, i sin lette fortvielse.

Jeg snakket også med en overlege på hudavdelingen på rikshospitalet. Han hadde nylig vært på kurs hvor de så på studier som indikerte at bruken av isotretinoin sammen med antihistamin har en svært gunstig effekt. Både ved å dempe bivirkninger og gi et bedre resultat. Selv går jeg på Loratadin 10mg med Isotretinoin. Et tips!

Ser også at mange anbefaler Effaclar H. Bruktte denne i starten selv. Veldig bra, men måtte fortsatt smøre meg flere ganger dagen. Tuben er ganske liten og dyr. Bruker nå Basiderm Oil Control Foam Wash og Daily Moisturizer. Trenger kun å smøre engang om dagen nå. Så for meg og min hud....! Mye bedre!

Litt dyrer å kjøpe, men nesten tre ganger så mye innhold i falsken, så egentlig ganske mye billigere. Ikke minst har den solfaktor i seg, som er bra. De er også utviklet spesielt til bruk med medisnsik behandling av kviser.



Anonymous poster hash: 5c19b...8a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt folk. Satrtet selv nå! 1 måned på vei ;-)

Blitt verre, men tror det har snudd.. hyggelig å lese tråden her, i sin lette fortvielse.

Jeg snakket også med en overlege på hudavdelingen på rikshospitalet. Han hadde nylig vært på kurs hvor de så på studier som indikerte at bruken av isotretinoin sammen med antihistamin har en svært gunstig effekt. Både ved å dempe bivirkninger og gi et bedre resultat. Selv går jeg på Loratadin 10mg med Isotretinoin. Et tips!

Ser også at mange anbefaler Effaclar H. Bruktte denne i starten selv. Veldig bra, men måtte fortsatt smøre meg flere ganger dagen. Tuben er ganske liten og dyr. Bruker nå Basiderm Oil Control Foam Wash og Daily Moisturizer. Trenger kun å smøre engang om dagen nå. Så for meg og min hud....! Mye bedre!

Litt dyrer å kjøpe, men nesten tre ganger så mye innhold i falsken, så egentlig ganske mye billigere. Ikke minst har den solfaktor i seg, som er bra. De er også utviklet spesielt til bruk med medisnsik behandling av kviser.

Anonymous poster hash: 5c19b...8a6

Så man kan dempe rødheten fra kvisene, få færre utbrudd og lignende av Loratadin? Eller hva konkret innebærer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du akkurat startet med Loratadin eller brukt det hele veien? Interessant hvis dette kan stemme!

På min andre dag i dag, og piller nummer 3 og 4. Akkurat som om leppene er solbrente. Er du ikke tørrere enn at du kan bruke oil control-rens altså? Hvor kjøper man kremen du tipset om?

Godt folk. Satrtet selv nå! 1 måned på vei ;-)

Blitt verre, men tror det har snudd.. hyggelig å lese tråden her, i sin lette fortvielse.

Jeg snakket også med en overlege på hudavdelingen på rikshospitalet. Han hadde nylig vært på kurs hvor de så på studier som indikerte at bruken av isotretinoin sammen med antihistamin har en svært gunstig effekt. Både ved å dempe bivirkninger og gi et bedre resultat. Selv går jeg på Loratadin 10mg med Isotretinoin. Et tips!

Ser også at mange anbefaler Effaclar H. Bruktte denne i starten selv. Veldig bra, men måtte fortsatt smøre meg flere ganger dagen. Tuben er ganske liten og dyr. Bruker nå Basiderm Oil Control Foam Wash og Daily Moisturizer. Trenger kun å smøre engang om dagen nå. Så for meg og min hud....! Mye bedre!

Litt dyrer å kjøpe, men nesten tre ganger så mye innhold i falsken, så egentlig ganske mye billigere. Ikke minst har den solfaktor i seg, som er bra. De er også utviklet spesielt til bruk med medisnsik behandling av kviser.

Anonymous poster hash: 5c19b...8a6

Endret av Kaffejenta30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er hva studiene viser. Hvis du søker på; Effect of antihistamine as an adjuvant treatment of isotretioin in acne: a randomized, controlled comparative study. Så kan du selv lese studiene. Jeg vil se resultatene er overbevisende bra ;-)

Har bare gått på den kominasjonen i 1 uke selv. Så litt vanskelig å si. Bortsett fra at det har snudd.. tror jeg... men det kan også ha noe med at jeg har gått 1 måned på Isotretonin.

Uansett tenker jeg at antihismainer skader noe. Jeg mener... det er jo ikke noe farlig praparat i det hele tatt. Så om stuider viser bedre effekt og mindre bivirkninger.. Så kjører jeg på

Les selv, avgjør selv ;-)



Anonymous poster hash: 5c19b...8a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*og beklager skrivefeil.. her gikk det unn, skjønner uansett innholdet og poeneget ;-) hehe



Anonymous poster hash: 5c19b...8a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kan dempe rødheten fra kvisene, få færre utbrudd og lignende av Loratadin? Eller hva konkret innebærer det?

Ja! Googel og les; Effect of antihistamine as an adjuvant treatment of isotretioin in acne: a randomized, controlled comparative study

Anonymous poster hash: 5c19b...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...