Gå til innhold

Venn som ikke betaler tilbake penger


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Kort fortalt: En venn av meg fikk låne 2000 kr av meg i fjor sommer. Han sa at jeg skulle få dem tilbake igjen i løpet av september. Vel, månedene gikk og pengene så jeg ikke noe til. En måned før jul fikk jeg beskjed om at pengen skulle jeg få i løpet av januar. Vel, pengene har ikke fått, ei heller noen forklaring på hvorfor.

Hva gjør jeg nå?

Jeg trenger selvsagt disse 2000 kr (er student) og hadde budsjettert med å ha dem inn på konto for en god del måneder siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rayden

Har du noe som er hans ? Evt bruk det som mer vekt på hvis han ikke vil betale.

Hadde det vært meg så hadde jeg ikke følt meg som en særlig venn lenger, og hadde nok troppet opp hos han og krevd pengene, og få vite hvordan han skal få den og når han får dem. Det er jo ikke som om du GLEMMER at du har lånt han 2000 kroner.

Du får si han er en flott venn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bin dær, dånn dætt.

Glem pengene.

Nei, jeg mener det. Du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å håpe at du kommer til å se noe mer til dem. Å tro på løfter som brytes, setter deg bare i ytterligere beknip. Se på det som prisen å betale for å finne ut hvem som virkelig er dine venner. For ekte venner ville gått gjennom lut og vann for å i det minste gi deg beskjed, og eventuelt finne en lempelig ordning.

Jeg kan få meg til å tro at et menneske som har behov for å låne totusen i en vanskelig situasjon, fortsatt kan være i pekuniær forlegenhet. Men det hindrer jo ikke kommunikasjon, forståelse og beklagelse for å ha satt deg i en vanskelig situasjon, og et forslag til en nedbetalingsordning.

Jeg synes det er veldig greit å låne bort to til femhundre kroner til folk jeg kjenner. Sånn lærer jeg fort om de er noe verdt å ha omgang med, eller ei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente38
Bin dær, dånn dætt.

Glem pengene.

Nei, jeg mener det. Du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å håpe at du kommer til å se noe mer til dem. Å tro på løfter som brytes, setter deg bare i ytterligere beknip. Se på det som prisen å betale for å finne ut hvem som virkelig er dine venner. For ekte venner ville gått gjennom lut og vann for å i det minste gi deg beskjed, og eventuelt finne en lempelig ordning.

Jeg kan få meg til å tro at et menneske som har behov for å låne totusen i en vanskelig situasjon, fortsatt kan være i pekuniær forlegenhet. Men det hindrer jo ikke kommunikasjon, forståelse og beklagelse for å ha satt deg i en vanskelig situasjon, og et forslag til en nedbetalingsordning.

Jeg synes det er veldig greit å låne bort to til femhundre kroner til folk jeg kjenner. Sånn lærer jeg fort om de er noe verdt å ha omgang med, eller ei...

Helt enig. Jeg lånte en (nå eks)kjæreste kr 200 000. Men på kjøpet fikk jeg fagre løfter om tilbakebetaling. Kort fortalt...nesten 3 år senere venter jeg fortsatt på pengene. Irriterer meg hvordan folk tror at fordi man har slått opp, så opphører all moralsk plikt å betale tilbake. Ta lærdom av det, og vær glad at det "bare" var kr2000,- du tapte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe som er hans ? Evt bruk det som mer vekt på hvis han ikke vil betale.

Hadde det vært meg så hadde jeg ikke følt meg som en særlig venn lenger, og hadde nok troppet opp hos han og krevd pengene, og få vite hvordan han skal få den og når han får dem. Det er jo ikke som om du GLEMMER at du har lånt han 2000 kroner.

Du får si han er en flott venn!

Har ikke noe som er hans.

Føler vel ikke akkurat at han er noen venn lenger.

Synes det er litt ekkelt å skulle mase så mye om disse pengene, har gjort det en del ganger, men er sånn jeg må gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bin dær, dånn dætt.

Glem pengene.

Nei, jeg mener det. Du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å håpe at du kommer til å se noe mer til dem. Å tro på løfter som brytes, setter deg bare i ytterligere beknip. Se på det som prisen å betale for å finne ut hvem som virkelig er dine venner. For ekte venner ville gått gjennom lut og vann for å i det minste gi deg beskjed, og eventuelt finne en lempelig ordning.

Jeg kan få meg til å tro at et menneske som har behov for å låne totusen i en vanskelig situasjon, fortsatt kan være i pekuniær forlegenhet. Men det hindrer jo ikke kommunikasjon, forståelse og beklagelse for å ha satt deg i en vanskelig situasjon, og et forslag til en nedbetalingsordning.

Jeg synes det er veldig greit å låne bort to til femhundre kroner til folk jeg kjenner. Sånn lærer jeg fort om de er noe verdt å ha omgang med, eller ei...

Pengene kommer jeg ikke til å glemme. Jeg må ha dem, og helst ganske så snart. Ikke pokker om vedkommende skal få slippe å betale dem tilbake. Han skal bare være glad for at jeg ikke ber om få renter for dem.

Har tidligere lånt penger til vedkommende, men da har det vært mindre beløp, og har alltid fått dem tilbake. For meg var jo dette overraskende at han plutselig skulle ha så store problemer med å betale.

Tror heller ikke at vedkommende har problemer med økonomien. Han bor gratis hos sine foreldre og har jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Kort fortalt: En venn av meg fikk låne 2000 kr av meg i fjor sommer. Han sa at jeg skulle få dem tilbake igjen i løpet av september. Vel, månedene gikk og pengene så jeg ikke noe til. En måned før jul fikk jeg beskjed om at pengen skulle jeg få i løpet av januar. Vel, pengene har ikke fått, ei heller noen forklaring på hvorfor.

Hva gjør jeg nå?

Jeg trenger selvsagt disse 2000 kr (er student) og hadde budsjettert med å ha dem inn på konto for en god del måneder siden.

Ring, aller helst oppsøk vennen din. Si du er i en situasjon at du trengr pengene.

Da vil du få en dato.......Kommer ike pengene da, så har du ike den vennen lengre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring, aller helst oppsøk vennen din. Si du er i en situasjon at du trengr pengene.

Da vil du få en dato.......Kommer ike pengene da, så har du ike den vennen lengre

Det er klart, får jeg ikke pengene så er han definitivt ikke vennen min lenger. Da blir det et lite helvete på jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Pengene kommer jeg ikke til å glemme. Jeg må ha dem, og helst ganske så snart. Ikke pokker om vedkommende skal få slippe å betale dem tilbake. Han skal bare være glad for at jeg ikke ber om få renter for dem.

Har tidligere lånt penger til vedkommende, men da har det vært mindre beløp, og har alltid fått dem tilbake. For meg var jo dette overraskende at han plutselig skulle ha så store problemer med å betale.

Tror heller ikke at vedkommende har problemer med økonomien. Han bor gratis hos sine foreldre og har jobb.

Ring hjem til foreldrene når du kansje vet han ikke er hjemme. Når de spør om de kan gi en beskjed, eller hilse fra, så sier du: Ja, det er xxxx som ringer, du må si til xxx at han må sette inn pengen han skylder nå, for jeg har akutt behov for de. Han har lovt lenge nok.....

dette vil sette press på han. pinlig å bo jemme, og i tillegg ike betale gjelda si.

Vennen har du mistet unsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Selvsagt skal du ikke bare glemme pengene. Det er dine penger, og du skal ha dem tilbake. Om man "låner" penger uten å betale tilbake, er det det samme som å stjele dem. Og det skal man faktisk ikke akseptere. Folk kan ikke bare ta andres ting og penger, og så slippe unna med det.

Si klart ifra at han MÅ betale tilbake. Om han ikke kan betale hele beløpet med en gang, så kan han betale det tilbake i flere omganger. Ikke vær redd for å mase. Om du bare spør litt forsiktig en gang iblant, tar ingen deg seriøst. Vær klar og tydelig, han MÅ betale deg minst et par hundre denne måneden. Si "på mandag kommer jeg på besøk, og da skal du betale meg tilbake et par hundre". Ikke spør om å få pengene, forlang dem. Om han bor hos foreldrene, kan du gjerne nevne pengene for ham mens du vet at de hører på.

Jeg låner aldri penger til venner. Jeg har så dårlige erfaringer med å låne bort ting, at jeg ikke låner bort ting jeg ikke vil miste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt mente jeg ikke at du skulle glemme at han skylder deg penger.

Men mitt råd er fortsatt: Glem dem. Ikke budsjettér med dem, selv om han lover å betale en bestemt dato. Forhold deg som om de pengene ikke eksisterer, ellers risikerer du å havne bakpå med dine egne forpliktelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ring hjem til foreldrene når du kansje vet han ikke er hjemme. Når de spør om de kan gi en beskjed, eller hilse fra, så sier du: Ja, det er xxxx som ringer, du må si til xxx at han må sette inn pengen han skylder nå, for jeg har akutt behov for de. Han har lovt lenge nok.....

dette vil sette press på han. pinlig å bo jemme, og i tillegg ike betale gjelda si.

Vennen har du mistet unsett.

Dette ville jeg også gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hva med å avtale en nedbetalingsordning? 500 kr pr mnd f.eks. Surt når du trenger alle pengene NÅ selv, men bedre enn å aldri få pengene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringe foreldrene hans sier noen? :skratte:

Er dere barn, i såfall?

2000 kroner for et år siden. Selvsagt skulle han betalt dem tilbake, men det gjorde han ikke, og nå har det gått et år. Unnskyld meg, men kanskje du skulle bedt om pengen litt før (og kanskje du har gjort det, men tydeligvis ikke stått på hardt nok, før!).

Ta renter for dem? Du vet at han kan politianmelde deg for slikt.

herregud for noen svaaar folk gir. møt opp på lønningsdagen, osv.

Lenge leve materialismen!

nei det er ikke okey gjort, men det har gått et år. get over it. Han var ingen god venn alikevel da vet du.

Endret av LilleCanCan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringe foreldrene hans sier noen? :skratte:

Er dere barn, i såfall?

2000 kroner for et år siden. Selvsagt skulle han betalt dem tilbake, men det gjorde han ikke, og nå har det gått et år. Unnskyld meg, men kanskje du skulle bedt om pengen litt før (og kanskje du har gjort det, men tydeligvis ikke stått på hardt nok, før!).

Ta renter for dem? Du vet at han kan politianmelde deg for slikt.

herregud for noen svaaar folk gir. møt opp på lønningsdagen, osv.

Lenge leve materialismen!

nei det er ikke okey gjort, men det har gått et år. get over it. Han var ingen god venn alikevel da vet du.

Lenge leve materialismen?? Hadde jeg mistet 2000,- akkurat i dette øyeblikket hadde jeg hatt en liten helvetesperiode foran meg. Selv om 2000,- kan virke som lommerusk for enkelte, så er er det faktisk slik at noen ikke har all verdens med penger ;)

Jeg hadde ikke bare glemt de pengene uten videre. Jeg hadde i allefall oppsøkt dette udugelige mennesket og krevd å få en dato, eventuelt en nedbetalingsplan som fungerte for begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg holder med Kamikatze her. Du gjør deg bare en bjørnetjeneste ved å tro du får pengene igjen.

Let it go!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elize

En huskeregel når man låner bort penger:

Ikke lån bort mer enn du har råd å tape!

Man skal selvsagt kreve penger man har lånt bort tilbake, men jeg har selv erfart at det ikke alltid er like enkelt å få pengene igjen. Har mistet venner p.g.a. penger og det er surt. Har derfor sluttet å låne bort penger til venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Si at du må ha pengene dine, og at hvis han ikke snart begynner å betale dem tilbake, må du ta kontakt med foreldrene hans og be dem om hjelp. Han vil bli forbanna, men du vil sannsynligvis da få pengene dine tilbake... Jeg gjorde dette med min eks et par måneder etter bruddet, han ble sur, men jeg fikk kjapt pengene mine tilbake... Grunnen til at jeg turde å låne ham penger i utgangspunktet var at jeg visste at uansett hva som skjedde kunne jeg alltid ta kontakt med foreldrene hans og be om pengene... Det var snakk om 10-12.000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Heidi_*

Tror du bar må anse pengene som tapt.. desverre..

Jeg har vært i samme situasjon før.. men med min søster.

Lånte henne 1000 kr, men har enda ikke fått de igjen( dette er 3 år siden).

Hun lånte også et par semskede vinterstøvletter(nesten nye, kun brukt noen få ganger)som hun ødela fullstendig :( Hun tilbød seg ikke engang å erstatte dem.

Folk er så forbannede frekke! Eier ikke respekt for noe :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...