Gå til innhold

Du som har vært i flere budrunder..


Kraula

Anbefalte innlegg

..hvordan kommer du deg over skuffelsen av å tape?

Jeg hører om folk som har vært på boligjakt i mange måneder/flere år og fortsatt ikke finner/får tak i noe. Jeg fatter ikke at folk klarer det!

Jeg skal se på en bolig snart, og den er 100% PERFEKT. Problemet er at den er priset lavt, attraktiv beliggenhet, en ganske spesiell stil (slipper å pusse opp bad/kjøkken).. så det kommer til å være tidenes heftigste budrunde (har fått tips fra megler-bekjent om at den kommer sannsynligvis til å gå for minst 500.000 over takst, og det kan jeg bare ikke ta meg råd til).

Og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg BLIR SÅ SKUFFET. Og jeg har ikke tapt enda en gang, men jeg vet det kommer. Jeg skal være ærlig, jeg er en skikkelig dårlig taper. Har gått rundt med klump i magen, hjertet i halsen og en puls på 190 i sikkert en uke.. :bond:

Jeg vet, jeg burde vel bare ta meg sammen, men akkurat nå føles det som om jeg blir hjemløs for alltid om jeg ikke får leiligheten. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den ene leiligheten vi bydde på brukte jeg faktisk en god stund på å komme over :P rett og slett fordi den ble "snappet" forran nesa vår :P vi var kun to i budrunden, men det andre paret endte opp med å få den for 20.000 mer en maksgrensa vår. Andre budrunder har leilighetene gått typ 100 000-500 000 over det vi kunne gi, og da var det enklere å "gi slipp". Vi hadde aldri hatt råd uansett. Endte opp med verdens fineste leilighet til slutt, heldigvis ;) det som er så fint er at hvis man er tålmodig innser man at det finnes mange drømmeleiligheter! Jeg lover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene leiligheten vi bydde på brukte jeg faktisk en god stund på å komme over :P rett og slett fordi den ble "snappet" forran nesa vår :P vi var kun to i budrunden, men det andre paret endte opp med å få den for 20.000 mer en maksgrensa vår. Andre budrunder har leilighetene gått typ 100 000-500 000 over det vi kunne gi, og da var det enklere å "gi slipp". Vi hadde aldri hatt råd uansett. Endte opp med verdens fineste leilighet til slutt, heldigvis ;) det som er så fint er at hvis man er tålmodig innser man at det finnes mange drømmeleiligheter! Jeg lover :)

Æsj ja, om den glipper akkurat så tror jeg at jeg dævver! Vi har satt oss et tak som egentlig ikke er maks "hva vi kan", men som er maks for hva min bedre halvdel synes vi kan gå inn for (jeg synes vi kan gå all-in, men jeg er ikke så veldig fornuftig sånnsett heller), men etter å ha forhørt meg ser det ut til at denne går fra oss.

Men jeg får stole på deg, Snilla (ligger jo i nicket også!). Det _må_ finne en MINST like fin en derute! Og som forhåpentlig er innenfor vår rekkevidde. Tror jeg trenger litt vin-terapi for å komme meg gjennom dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke mere budrunde og kapret drømmeleiligheten fem dager før visning :)

Hvordan gikk du frem med bud til selger? Hvor mye over takst/antydning gikk du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første gangene jeg/vi tapte budrunder var det ganske tøft, mye fordi man allerede hadde begynt å drømme om å skape et liv i akkurat den boligen. Etterhvert har det vært enklere å komme over, og med tiden ble det bedre. Men joda, det har vært noen skuffelser. Heldigvis vant vi en budrunde for ikke så lenge siden som nå gjør at alle andre skuffelser er feid til side. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må prøve å ikke la seg rive så med. Og for hver budrunde du taper, blir du en konkurrent fattigere!

Vi har bestemt oss for maksgrense før hver budrunde og holdt oss til denne. Det har betydd at vi har tapt et par ganger, men det har ordnet seg likevel. Den budrunden det var surest å tape, viste seg å være flaks likevel, for rett etterpå dukketdet opp et mye bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke mere budrunde og kapret drømmeleiligheten fem dager før visning :)

Gikk du direkte til selger da? Gav du bud du prisvurdering eller mer?

Anonymous poster hash: 8d34f...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk du direkte til selger da? Gav du bud du prisvurdering eller mer?

Anonymous poster hash: 8d34f...c88

Man må gå rett til selger, ikle megler.

Og i markedet nå må man by mye over på attraktive boliger. Hvis ikke velger selvfølgelig selger uansett å gjennomføre visningene.

Anonymous poster hash: 1ed15...8ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ordner seg til slutt!

Begge gangene jeg har kjøpt leilighet har det vært slik at det har vært mange skuffende budrunder. En gang ble jeg så skuffet at jeg gråt mine modige tårer, vi var SÅ nær å få drømmehuset. Jeg var nær på å gi opp hele greia.

Men til slutt klaffer det. Husk at det hjelper å ha litt erfaring i budrunder, men at det også har med flaks å gjøre. Det har alt å si hvem du byr mot, og det varierer jo naturligvis fra gang til gang.

Begge gangene vi fikk tilslag på bolig var vi overlykkelige og glade for at det ble akkurat DEN, og ikke noen av de vi bød på før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Har hatt min andel budrunder. Den første leiligheten vi fikk mistet vi pga forkjørsretten, to uker etter vi fikk tilslaget. Megler beroliget oss med at det var ekstremt sjeldent noen brukte forkjørsretten på dette stedet, og at risikoen var nærmest ikke-eksisterende. Trenger ikke å si at jeg ble forbanna og utrolig lei meg.... :( To uker senere tok vi en annen leilighet med to ukers ansiennitet ;) den var billigere, bedre utsikt og heis. Var svært fornøyd med at det ble sånn.

Noen år senere var vi i budrunde på drømmehuset. Det var så perfekt at jeg egentlig ikke helt klarte å tro at det ville bli vårt uansett. Bød mot en annen. Stoppet på 4 millioner, da hadde vi ikke mer penger. Følte egentlig en lettelse etterpå begge to. 4 millioner var egentlig over det vi ville kjøpe for, selv om banken gav oss lån. Det var liksom bare en drøm uansett, huset var FOR bra. Et år sender kjøpte vi rekkehus et annet sted (og mye bedre sted) til 2,9. Det hadde ligget ute lenge, markedet var av en eller annen grunn veldig treigt akkurat da. Det ble ikke noen budrunde mot andre enn selger. Vi startet 50 000 under prisantydning. Men selger ville ikke godta, og vi hadde blitt så gira på den boligen, og ville bare få kjøpt den. Vi endte opp med å gi prisantydning, men fikk med noen dyre hagemøbler på kjøpet. Er nok en gang glad for at det ikke ble den boligen jeg egentlig ville ha. Både pga beliggenhet, stort lån, og fordi den egentlig var altfor stor for oss. Vi er meget fornøyde med dette kjøpet! Bodd her i fem mnd nå, og blir mer og mer glad i rekkehuset :)

Masse lykke til!! :) Jeg trodde verden ville gå under om vi ikke fikk det huset jeg også, før budrunden, var superspent, og tenkte på det hele tiden.

Anonymous poster hash: 9d7d3...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for hver budrunde du taper, blir du en konkurrent fattigere!

Akkurat den taktikken brukte jeg også! :D

Jeg hadde et begrenset budsjett og ga meg selv en maksgrense for bud og klare kriterier for hva slags leilighet og i hvilke områder det var aktuelt å bo. I tillegg hadde jeg visse praktiske krav til boligen som jeg ikke firet på og dermed kunne jeg sile ut alle andre leiligheter (uansett hvor fine leilighetene var + utsikt) og unnlot å gå på visninger på disse. Og for hver leilighet i min prisklasse som ble solgt så jeg for meg at en mulig budrundekonkurrent forsvant.

Den første leiligheten jeg bydde på gikk langt over prisantydning til tross for enkelte mangler ved boligen. Jeg er egentlig bare glad til nå at jeg ikke fikk den. Min leilighet er bedre :)

Anonymous poster hash: aaec7...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte også mer enn ett år på å lete etter passende bolig. Lang tid, men det var verdt det denne gangen.

Anonymous poster hash: aaec7...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal kjøpe meg leilighet nå, og jeg tenker det samme.

Samtidig husker jeg sist jeg skulle kjøpe, og at jeg tapte hus etter hus. Men plutselig en dag slo det til, og jeg fikk noe mye bedre enn de andre jeg hadde budt på. Det føltes nesten som det var meningen. :)

Denne gangen ser jeg på leiligheter i Oslo, og jeg er egentlig litt usikker på hvilken priskategori jeg skal se på. Satte meg på å få melding med salgssum fra Finn, men det koster 12 kr per gang, så jeg kan ikke drive sånn.

Hvor mye pleier de å gå over takst?



Anonymous poster hash: 6d799...347
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI VAR SÅ NÆRE. Vi sprengte budsjett og var bare minuttet fra å få leiligheten før motbuderene smalt gjennom med 30.000 ekstra. Vi måtte se slaget tapt, fordi de siste kronene vi hadde måttet skrapt opp for leiligheten (liten, skråtak), kunne vi ikke rettferdig gjøre at den gikk langt over (vårt stoppepunkt var 520.000 over takst).. Mistenker den var konsekvent lavt taksert, da det ikke var noe som skulle tilsi at den skulle gått for summen som den lå ute for.

Nå merker jeg at jeg er mer skuffet og irritert enn noe annet. Ikke på andre enn meg selv, da jeg mentalt flyttet inn i det jeg så finn-annonsen. Hjalp ikke at selger heiet på oss hele dagen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI VAR SÅ NÆRE. Vi sprengte budsjett og var bare minuttet fra å få leiligheten før motbuderene smalt gjennom med 30.000 ekstra. Vi måtte se slaget tapt, fordi de siste kronene vi hadde måttet skrapt opp for leiligheten (liten, skråtak), kunne vi ikke rettferdig gjøre at den gikk langt over (vårt stoppepunkt var 520.000 over takst).. Mistenker den var konsekvent lavt taksert, da det ikke var noe som skulle tilsi at den skulle gått for summen som den lå ute for.

Nå merker jeg at jeg er mer skuffet og irritert enn noe annet. Ikke på andre enn meg selv, da jeg mentalt flyttet inn i det jeg så finn-annonsen. Hjalp ikke at selger heiet på oss hele dagen :(

Meglere er jo utro hele tiden, de heier på alle kjøpere for å få mest mulig bud ;)

Anonymous poster hash: aaec7...c75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Meglere er jo utro hele tiden, de heier på alle kjøpere for å få mest mulig bud ;)

Anonymous poster hash: aaec7...c75

Ikke megler, men selger (altså vedkommende som selger leiligheten). Vi møtte han og pratet sammen under privat visning ved en tidligere anledning. Nå angrer jeg litt på at vi ikke var sleipe og la inn et grovt bud direkte til han. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge ut link eller? Siden du ikke fikk den. Det var synd å høre, men det kan hende det dukker opp noe bedre for deg også :)

Anonymous poster hash: 9d7d3...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge ut link eller? Siden du ikke fikk den. Det var synd å høre, men det kan hende det dukker opp noe bedre for deg også :)

Anonymous poster hash: 9d7d3...500

Den hadde skikkelig sjarm, spesiell og ikke minst: baaaadekaaaaar.... Endret av Kraula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, gøy å se! :) håper du kommer over skuffelsen raskt :klem:

Anonymous poster hash: 9d7d3...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...