Gå til innhold

Noen som har blitt frisk av ME/kronisk utmattelsessyndrom her?


Gjest me

Anbefalte innlegg

Vi fikk beskjed om at antibiotika kunne gjøre oss helt friske, men at man ikke kan behandle mennesker med antibiotika over lang tid fordi det vil dannes resistente bakterier og det blir svært farlig i lang tid. Jeg syns det er bra at de sa det, og at de (legene på sørlandets rehabiliteringssenter) også fortalte oss hvorfor ME-syke ikke kan bruke antibiotika som kur. Det var i hvert fall det vi fikk beskjed om ang. antibiotika.

Men skjedde det hos deg at kroppen dannet resisterende bakterier? Og hvorfor fikk du den behandlingen om de sa det var farlig for deg og de ikke brukte den behandlingen på de med ME?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du ikke hvordan grønnsaker ser ut? For å gjøre det enkelt, så gå i grønnsaksdisken og kjøp det som er grønt, og spis det istedet for knekkebrød :) Nå forenkler jeg det veldig, men du forstår sikkert hva jeg mener. Man trenger ikke sette seg inn i annet enn at grønnsker gir mengder med vitaminer og mineraler (og særlig da i rå form), knekkebrød er død mat. Man vil gi kroppen så mye levende og energirik mat som mulig :)

Noe av det jeg begynte med var å drikke grønt pulver, ala hvetegress (kan bestilles på nett eller kjøpes i helsekost, den fra Kamut er best). Det styrker også kroppen veldig :)

Da ble det straks litt enklere ;). Du bare spiser vanlig rå grønnsaker etc. Det skal jeg se å få kjøpt inn en dag. Og takk for tips på merke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skjedde det hos deg at kroppen dannet resisterende bakterier? Og hvorfor fikk du den behandlingen om de sa det var farlig for deg og de ikke brukte den behandlingen på de med ME?

Jeg har ikke fått antibiotika i behandling, men det var flere av oss i ME-gruppa på rehabiliteringssenteret som hadde hørt at antibiotika hadde vært "mirakelkur" for noen ME-syke, og derfor spurte vi legene om hvorfor ikke antibiotika brukes i behandlingen for ME-syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det jeg begynte med var å drikke grønt pulver, ala hvetegress (kan bestilles på nett eller kjøpes i helsekost, den fra Kamut er best). Det styrker også kroppen veldig :)

KJØP FRA NETT! Man sparer hundrevis av kroner på det og man kan kjøpe det hjemmefra uten å løfte mer enn et par fingre. :)Det finnes mange, mange internettsider som selger slike tilskudd og supermat, både norske og utenlandske, men jeg vil virkelig anbefale iherb.com for den er helt klart billigst og trygg å handle fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det straks litt enklere ;). Du bare spiser vanlig rå grønnsaker etc. Det skal jeg se å få kjøpt inn en dag. Og takk for tips på merke :)

Nå som jeg er noenlunde bra gjør jeg mer ut av oppskrifter, men i begynnelsen handlet det mest om å bare hive i seg grønt i så rå form som mulig, så dreit jeg i smaken :) Men Kamut hvetegress hos helsekosten er et fantastisk supplement, gir enormt mye næring og noe som booster immunforsvaret mer skal du lete godt etter. Man kan godt få litt reaksjoner i begynnelsen hvis kroppen skiller ut avfallsstoffer, men det er ikke noe annet enn bra :)

Noen butikker har også langt bedre utvalg av grønnsaker enn andre, jeg handler stort sett på Meny o.l. Det du kan gjøre er å skrive en handleliste når du orker, også leverer du til en butikkansatt så du slipper å bruke energi på å lete :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått antibiotika i behandling, men det var flere av oss i ME-gruppa på rehabiliteringssenteret som hadde hørt at antibiotika hadde vært "mirakelkur" for noen ME-syke, og derfor spurte vi legene om hvorfor ikke antibiotika brukes i behandlingen for ME-syke.

Ok, sånn ja.

Sorry, jeg ser nå at det var en anonymbruker som skrev hun hadde blitt frisk av antibiotika og ikke deg :).

Nå som jeg er noenlunde bra gjør jeg mer ut av oppskrifter, men i begynnelsen handlet det mest om å bare hive i seg grønt i så rå form som mulig, så dreit jeg i smaken :) Men Kamut hvetegress hos helsekosten er et fantastisk supplement, gir enormt mye næring og noe som booster immunforsvaret mer skal du lete godt etter. Man kan godt få litt reaksjoner i begynnelsen hvis kroppen skiller ut avfallsstoffer, men det er ikke noe annet enn bra :)

Noen butikker har også langt bedre utvalg av grønnsaker enn andre, jeg handler stort sett på Meny o.l. Det du kan gjøre er å skrive en handleliste når du orker, også leverer du til en butikkansatt så du slipper å bruke energi på å lete :klem:

Takk for tipsene 2shy!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Gjest Silje

Hei :) Jeg er ikke ME-syk, men har lurt på om jeg har vært på kanten mange ganger. Det har gått litt opp og ned. Det kan godt være noe helt annet, men uansett hvilken sykdom folk har er jeg overbevist at man må begynne med ernæring. Mine symptomer var konstant utmattethet, sløvhet, en følelse av å være neddopet, enorm slimproduksjon, spesielt ved fysisk aktivitet, vannansamlinger i kroppen, ingen evne til fokus eller konsentrasjon, hyppige infeksjoner, i hele kroppen, i øyne, langvarig neseblødning (2-3 mnd), et press i hodet, nattlige svettebyger, nervøsitet, depresjon og en rekke andre symptomer. Magen fungerte heller ikke, jeg brukte 1-2 timer på å sovne, hadde kviser, store porer, fet hud, omtrent alt jeg kunne komme på var galt. Det var ikke slik for 3-4 år siden. Jeg lette desperat etter løsninger, googlet det ene og det andre og prøvde utrolig mye før jeg fant det som funket for meg. Nemlig det mange populært kaller superfoods. Jeg kuttet fullstendig ut gluten og laktose, altså ingen brød, pasta, melkeprodukter, ost eller lignende. Nå spiser jeg masse bær, frø, mandler, nøtter, alt av grønnsaker, frukt, litt kjøtt og fisk, egg, drikker alger og grønn te. Det som da skjer er at kvisene forsvinner, porene trekker seg sammen, talgproduksjonen avtar, den døsige følelsen forvinner og energien kommer tilbake over natta! Dette kan enkelt forklares ved at når man bryter ned laktose og gluten i tarmen dannes noe som heter opioide peptider. Og som navnet kan hinte om har disse en opiumlignende effekt som sløver deg ned. I tillegg ødelegger gluten slimbarriæren i tarmen slik at stoffer lekker ut i kroppen som ikke skal være der. Som om ikke det var nok vil et syredannende kosthold (altså det motsatte av superfoods) danne grunnlag for en inflammatorisk tilstand i kroppen og derfor også sykdom. Jeg er overbevist om at riktig ernæring kan løse de aller fleste sykdomsrelaterte spørsmål, og jeg ville i alle tilfeller startet der før jeg forsøkte noe annet. Jeg sier ikke at alle kan bli friske, men at svært mange, samme hvilken lidelse, kan bli mye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...