Gå til innhold

Ufør og litt jobb ved siden av


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 100% ufør (fra september 2014), og har fått tilbud om å være dagmamma 1 gang i uka i en kortere periode. Jeg tror jeg skal klare det i o m at barnet sover så mye på dagtid, fint for meg å prøve ihvertfall.

Men hvordan er det med de nye reglene, har jeg lov til å jobbe/tjene litt enda, eller må det ha gått minst 1 år før jeg kan gjøre det?



Anonymous poster hash: 0b7f5...4cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nesten lese selv på sidene til NAV hva de sier om det, evt ta kontakt med NAV selv. Om du vil ha svar her, og forventer at andre skal lete for deg, så kan det hende du får feil svar, og må leve med konsekvensene av de råd ukjente ga deg over nett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten lese selv på sidene til NAV hva de sier om det, evt ta kontakt med NAV selv. Om du vil ha svar her, og forventer at andre skal lete for deg, så kan det hende du får feil svar, og må leve med konsekvensene av de råd ukjente ga deg over nett.

Jeg forventer ikke at andre skal lete for meg, jeg spurte om noen visste. Når jeg får et svar som det her så ringer jeg for all del til NAV istedet.

Anonymous poster hash: 0b7f5...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ikke at andre skal lete for meg, jeg spurte om noen visste. Når jeg får et svar som det her så ringer jeg for all del til NAV istedet.

Ring NAV, så slipper du å få gale svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% ufør (fra september 2014), og har fått tilbud om å være dagmamma 1 gang i uka i en kortere periode. Jeg tror jeg skal klare det i o m at barnet sover så mye på dagtid, fint for meg å prøve ihvertfall. Men hvordan er det med de nye reglene, har jeg lov til å jobbe/tjene litt enda, eller må det ha gått minst 1 år før jeg kan gjøre det? Anonymous poster hash:

0b7f5...4cd

Fordi du har fått innvilget trygd/pensjon i 2014 så har du fått trygd etter gamle regler og kan dermed ikke jobbe første året.

Gjør du det, så er du ikke uført og kan/skal miste uføretrygden du mottar i dag. Det er reglene.

Bare ved å stille spørsmålet til Nav Så vil de begynne å lure....

Anonymous poster hash: 4c5d8...a50

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha ett års karantene.

Anonymous poster hash: f1060...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi du har fått innvilget trygd/pensjon i 2014 så har du fått trygd etter gamle regler og kan dermed ikke jobbe første året.

Gjør du det, så er du ikke uført og kan/skal miste uføretrygden du mottar i dag. Det er reglene.

Bare ved å stille spørsmålet til Nav Så vil de begynne å lure....

Anonymous poster hash: 4c5d8...a50

For noe tull. Sjekk fakta før du sier sånn. Alle kunne jobbe etter 1 januar. Samme om du blei ufør før 1januar eller etter januar. Det som er forskjell er at dem som er ufør før 2015 kan tjene 60.000kr brutto. Disse som har blitt ufør etter 2015 kan tjene mindre.. 35.000kr trur jeg det er.

Anonymous poster hash: 6acc9...879

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra 01.01.15 kan man jobbe så mye man vil ved siden av uføretrygden, så lenge mn melder i fra om hvor mye man kommer til å tjene. Dette gjør du ved å logge deg inn på Ditt NAV på nav.no. Dersom du ikke vet hvor mye du kommer til å tjene, blir det tatt på skatteoppgjlrwt til neste år- enten du har tjent mindre eller mer enn du har oppgitt. Så det er bare å jobbe 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Ring NAV, så slipper du å få gale svar.

AHAHAHAHA!!

Den var morsom :)

Har hatt litt med nav å gjøre i forbindelse med pappaperm og sykemelding (for første gang i livet) og ingen aner jo hva de snakker om. Noen sier det ene, nestemann sier noe stikk motsatt. Tredjemann skjønner ikke bæret og man får feil brev og vedtak og penger sendes fram og tilbake. Plutselig fikk jeg 50.000 som jeg ikke skulle ha, måtte betale straffegebyr, klagde, fikk tilbake 5000?? Har bare vært et salig rot i snart 8 mnd for min del. Tror jeg har kommet ut på plussiden dog..plutselig bare dukker det opp ti tusen på kontoen..jaja. Har satt dem på høyrente, så om de skal ha dem tilbake så får jeg i hvert fall litt renter på penga.

Nav..så slipper du å få gale svar..looooooool :D

Beklager - det var ikke ment å disse deg. Men jeg kjenner absolutt INGEN som noensinne har fått riktig svar fra NAV - i hvert fall ikke på første forsøk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg/vi har fått mye god hjelp fra Nav ifb med handikappet sønn. Så alle er ikke ubrukelige i alle sammenhenger. Det avhenger selvfølgelig av kontor og saksbehandlere.

Anonymous poster hash: 229e8...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...