Gå til innhold

Opptjening av ferie - noen som kan hjelpe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ble i fjor ansatt i et vikariat fra 7.07.14, som varer frem til 10.7.15. Ettersom min arbeidskontrakt går ut i sommer kjenner jeg ikke på noe behov for å ta ut ferie før den tid. Bedriften har det slik at i juni blir det utbetalt feriepenger, og ikke lønn. Da lurer jeg på, hvis jeg ikke tar ferie før vikariatet er slutt, har jeg da rett på og få utbetalt lønn + feriepenger? Vi får lønn utbetalt på etterskudd, slik at lønnen i juni er det jeg da har jobbet den måneden. Hvis ikke vil jeg jo i prinsippet jobbe gratis, og det er jeg jo ikke interessert i.

Jeg lurer også på om arbeidsgiver kan kreve at jeg tar ut ferien min?

Tusen takk for all hjelp!



Anonymous poster hash: deb75...c51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør lønningskontoret. Si at du ikke skal ha ferie mens du jobber der og at du derfor ikke trenger å trekkes for ferien i juni, da får du mest sannsynlig utbetalt både lønn og feriepenger. Ellers får du den måneden med lønn du har til gode fra juni, utbetalt ved sluttoppgjøret ditt når du slutter. Så du slipper uansett å jobbe gratis :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke tar ut ferie skal du selvsagt ha både lønn og feriepenger. Arbeidsgiver kan ikke kreve at du tar ut mer ferie enn det du har opptjent feriepenger for å dekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke tar ut ferie skal du selvsagt ha både lønn og feriepenger. Arbeidsgiver kan ikke kreve at du tar ut mer ferie enn det du har opptjent feriepenger for å dekke.

Men arbeidsgiver kan holde igjen feriepengene til hun er ferdig/siste lønning ettersom arbeidsgiver egentlig ikke har lov til å betale ut feriepenger uten at det avvikles ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men arbeidsgiver kan holde igjen feriepengene til hun er ferdig/siste lønning ettersom arbeidsgiver egentlig ikke har lov til å betale ut feriepenger uten at det avvikles ferie.

Min siste utbetaling fra arbeidsplassen blir i juni, så da stemmer det vel at jeg skal ha både feriepenger + ordinær lønn.

Men da har jeg altså opparbeidet meg vanlig mengde ferie? Altså 5 uker?

Anonymous poster hash: deb75...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min siste utbetaling fra arbeidsplassen blir i juni, så da stemmer det vel at jeg skal ha både feriepenger + ordinær lønn.

Men da har jeg altså opparbeidet meg vanlig mengde ferie? Altså 5 uker?

Anonymous poster hash: deb75...c51

Man opparbeider seg ikke ferie. Det har alle krav på. Det man opparbeider seg er feriepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man opparbeider seg ikke ferie. Det har alle krav på. Det man opparbeider seg er feriepenger.

Ja, jeg er jo forsåvidt klar over det. Ordla meg litt dumt.

Men da har jeg forstått det sånn at jeg skal ha feriepenger fra i fjor utbetalt i juni, i tillegg til de feriepengene jeg har opparbeidet meg i år.

Og hvis jeg ikke tar ut ferie skal jeg i tillegg enten få månedslønn i juni eller juli, alt ettersom hvordan arbeidsgiver velger å gjøre det, selv om kontrakten min går ut 10.07.15.

Anonymous poster hash: deb75...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men arbeidsgiver kan holde igjen feriepengene til hun er ferdig/siste lønning ettersom arbeidsgiver egentlig ikke har lov til å betale ut feriepenger uten at det avvikles ferie.

Hvor har du dette fra?

Anonymous poster hash: 702a6...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette fra?

Anonymous poster hash: 702a6...6e8

Ferieloven har vedkommende det fra.

§ 11.Utbetaling av feriepenger (1) (Alminnelige regler)

Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til.

Anonymous poster hash: de93d...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette fra?

Anonymous poster hash: 702a6...6e8

Som anonym bruker svarte, fra ferieloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at om du blir betalt feriepengene dine i opptjeningsåret og ikke venter til 01.01 året etter, blir du trukket 28% skatt av disse av arb.giver



Anonymous poster hash: b9fc6...008
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at om du blir betalt feriepengene dine i opptjeningsåret og ikke venter til 01.01 året etter, blir du trukket 28% skatt av disse av arb.giver

Anonymous poster hash: b9fc6...008

Nei, man blir trukket skatt etter skattekortet sitt.

Anonymous poster hash: de93d...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at om du blir betalt feriepengene dine i opptjeningsåret og ikke venter til 01.01 året etter, blir du trukket 28% skatt av disse av arb.giver Anonymous poster hash: b9fc6...008

Men man skatter av feriepenger uansett, så med mindre feriepengene utløser toppskatt så er det uinteressant når man får de utbetalt rent skattemessig.

Anonymous poster hash: 04225...ce5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men man skatter av feriepenger uansett, så med mindre feriepengene utløser toppskatt så er det uinteressant når man får de utbetalt rent skattemessig.

Anonymous poster hash: 04225...ce5

skattetrekket til feriepenger fordeles automatisk på de "vanlige månedene", så får man disse utbetalt i opptjeningsåret, blir man beskattet 28% av bruttobeløpet i tillegg til det skattetrekket som er blitt fordelt på de andre månedene.

Anonymous poster hash: b9fc6...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...