Gå til innhold

Folk sladret om lån i Statens Pensjonskasse, fordelen forsvunnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I flere år nå har "smartinger" med lån i Statens Pensjonskasse skrytt uhemmet av dette til så mange som mulig, både i omgangskretsen og anonymt som på dette forumet på internett.

Hva er resultatet? Jo, så mange har søkt om lån i SPK at SPK har besluttet å øke renta. Det har gått stegvis, men med det siste steget er moroa nå over. Nå ligger renta på 2,9 %, over beste rente til flere banker!

Selv har jeg ikke lenger mulighet til å ha lån i SPK etter som jeg har skiftet jobb til banknæringen, så jeg klarer meg godt med mitt ansattlån på 2,45 %.

Men til dere skrythalser som har anbefalt dette lånet i slik stor skala—nå kan dere angre!



Anonymous poster hash: 1369c...ef8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh? Folk? Banken har selv kjørt massiv reklame om lånet bl.a. i radio.

Anonymous poster hash: d373c...483

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sladret og skrytt??? :ler: Hva i all verden?

Alle som har rett på lån i SPK får informasjon om det, så det er ikke noe man trenger å skryte eller sladre om - de fleste vet jo om muligheten. Og det er jo ikke antall kunder som er skyld i renteøkningen, men at regjeringen ønsker å endre politikken for SPK.

Så nei du, folk trenger ikke å angre på noe som helst.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om du jobber i banknæringen som du sier så burde du også vite hvorfor renta gikk opp nå. Har ingenting med hvor mange som har søkt lån gitt.

Anonymous poster hash: 57e86...3cf

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endringene i rentene i SPK og Husbanken skyldes i bunn og grunn endringer i fra regjeringen sin side. Det er utelukkende positivt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dette er et resultat av nettopp det samme.

Anonymous poster hash: 1369c...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sladret og skrytt??? :ler: Hva i all verden?

Alle som har rett på lån i SPK får informasjon om det, så det er ikke noe man trenger å skryte eller sladre om - de fleste vet jo om muligheten. Og det er jo ikke antall kunder som er skyld i renteøkningen, men at regjeringen ønsker å endre politikken for SPK.

Så nei du, folk trenger ikke å angre på noe som helst.

Virkelig? Jeg fikk aldri info om dette da jeg var med i SPK, men visste selvsagt om det.

Anonymous poster hash: 1369c...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om du jobber i banknæringen som du sier så burde du også vite hvorfor renta gikk opp nå. Har ingenting med hvor mange som har søkt lån gitt.

Anonymous poster hash: 57e86...3cf

Jeg sikter ikke til den siste renteøkningen spesifikt, men den gradvise økningen. For noen år siden var SPL-lånet fantastisk.

Anonymous poster hash: 1369c...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endringene i rentene i SPK og Husbanken skyldes i bunn og grunn endringer i fra regjeringen sin side. Det er utelukkende positivt.

Ja, og det er også i sammenheng med at så mange er blitt oppmerksom på muligheten til å få disse lånene, noe ikke like mange var klar over tidligere.

Når en fordel blir for godt kjent forsvinner den gjerne.

Anonymous poster hash: 1369c...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Jeg fikk aldri info om dette da jeg var med i SPK, men visste selvsagt om det.

Anonymous poster hash: 1369c...ef8

Poenget med SPK er at det er et tilbud til alle statsansatte. Det er ikke en hemmelig klubb, alle statsansatte skal ha mulighet til å benytte seg av godene, og da er det ingen grunn til å holde kjeft om det. At du som bankansatt mener noe annet er litt skummelt.

Mulighetene i SPK pleier å være godt informert om i personalhåndboka + på intervjuer + at det er common sense, så det er ingen hemmelighet man skryter av, akkurat. Første dag på jobb fikk jeg til og med egen brosjyre om SPK. Så at du er sur for at vi statsansatte ikke går rundt og holder det hemmelig er jo litt komisk. :ler:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er også i sammenheng med at så mange er blitt oppmerksom på muligheten til å få disse lånene, noe ikke like mange var klar over tidligere.

Når en fordel blir for godt kjent forsvinner den gjerne.

Anonymous poster hash: 1369c...ef8

Nei, nei, nå har du misforstått.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir skremt hvis det stemmer at du jobber i bank når du har så lite kunnskap om noe du bør vite.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir skremt hvis det stemmer at du jobber i bank når du har så lite kunnskap om noe du bør vite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikter ikke til den siste renteøkningen spesifikt, men den gradvise økningen. For noen år siden var SPL-lånet fantastisk.

Anonymous poster hash: 1369c...ef8

men hvorfor trekker du den merkelige slutningen at dette har med at folk har skrytt sånn av banken. Det gir ingen mening at de setter opp renten fordi de får flere kunder...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste rare her er er at en med så lite kunnskap om rentefastsettelsen i SPK faktisk har fått jobb i en bank.



Anonymous poster hash: 5af7a...c71
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir skremt hvis det stemmer at du jobber i bank når du har så lite kunnskap om noe du bør vite.

Som hva da?

Anonymous poster hash: 1369c...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor trekker du den merkelige slutningen at dette har med at folk har skrytt sånn av banken. Det gir ingen mening at de setter opp renten fordi de får flere kunder...

Selvsagt gjør det det. Dette lånet har de tapt penger på. Det har vært et gode for medlemmer av SPK, men når så mange har søkt og fått innvilget lån, så et tapene blitt for store. Dermed har de økt rentene, og nå vil flykter kundene. Det er ganske enkelt, skjønner ikke de ville protestene i denne tråden.

Anonymous poster hash: 1369c...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste rare her er er at en med så lite kunnskap om rentefastsettelsen i SPK faktisk har fått jobb i en bank.

Anonymous poster hash: 5af7a...c71

Jeg vil tro at de færreste som jobbet i finanskonsern kjenner detaljer om SPK sin metodikk for rentefastsettelse. Dette har null og niks å si for arbeidshverdagen, kanskje med unntak av de som driver med boliglån.

For du er vel ikke så dum at du tror flesteparten som jobber innen bankvesenet jobber med boliglån? Det er snakk om et uhyre lite mindretall.

Anonymous poster hash: 1369c...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste rare her er er at en med så lite kunnskap om rentefastsettelsen i SPK faktisk har fått jobb i en bank.

Anonymous poster hash: 5af7a...c71

Her er det for øvrig forklart, og det er jo slik jeg har sagt det hele tiden:

http://m.dinside.no/932253/mindre-gunstig-med-laan-i-statens-pensjonskasse

Finansdepartementet har økt normrenta nettopp for at det ikke lenger skal være mulig å gi så billige lån som SPK tidligere har gitt. Og hvorfor? Naturligvis fordi det har vært så stort fokus på dette med SPK-lån som så mange har oppdaget de siste årene, av grunner jeg har nevnt.

Anonymous poster hash: 1369c...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...