Gå til innhold

Lage julegaver


Gjest LittleMe85

Anbefalte innlegg

En idè her kan være å kjøpe veke og bruke f.eks. sandkakeformer og så resirskulere lysestumper. Blir så fint så - og billig :-)

Ja jeg har masse gamle lysestumper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En idè her kan være å kjøpe veke og bruke f.eks. sandkakeformer og så resirskulere lysestumper. Blir så fint så - og billig :-)

hmm...

hva er veke og hvordan skal man gjøre dette???

Leste forøvrig om noe sånt i et blad for flere år siden, da brukte de ikea isbit former til å smelte lys i, og festet i tråder. De laget 24 små hjerter og hadde som kalender... ikke julegave da men... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...

hva er veke og hvordan skal man gjøre dette???

Leste forøvrig om noe sånt i et blad for flere år siden, da brukte de ikea isbit former til å smelte lys i, og festet i tråder. De laget 24 små hjerter og hadde som kalender... ikke julegave da men... :)

Veke er den greia som brenner :) Vet ikke helt hvordan man gjør det, jeg har aldri gjort det før selv. Men faren min har kjøpt utstyr, så jeg skal spørre om han kan gi meg et lite kurs. Kan videformidle det her når jeg har blitt klok på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veke er den greia som brenner :) Vet ikke helt hvordan man gjør det, jeg har aldri gjort det før selv. Men faren min har kjøpt utstyr, så jeg skal spørre om han kan gi meg et lite kurs. Kan videformidle det her når jeg har blitt klok på det ;)

flott om du kommer med en oppdatering :)

Spennende med ting man lager selv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En idè her kan være å kjøpe veke og bruke f.eks. sandkakeformer og så resirskulere lysestumper. Blir så fint så - og billig :-)

Jeg lagde lys i sandkakeformer for en del år siden. De ble fine, men fordi de var så små tok det under en time før de sluknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

flott om du kommer med en oppdatering :)

Spennende med ting man lager selv... :)

Ja, jeg syns det er kjempegøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma brukte en gammel kasserolle som hun smeltet talgen i husker jeg. Så helte hun det over i sandkakeformer og når de begynte å stivne litt, stakk hun ei veke nedi hvert lys.

Vi brukte disse lysene som flytelys og tente dem på søndagene i advent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma brukte en gammel kasserolle som hun smeltet talgen i husker jeg. Så helte hun det over i sandkakeformer og når de begynte å stivne litt, stakk hun ei veke nedi hvert lys.

Vi brukte disse lysene som flytelys og tente dem på søndagene i advent. :)

Det hørtes utrolig lettvint ut da! Også går det vel ann å kjøpe farge og lukt som man kan tilsette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes utrolig lettvint ut da! Også går det vel ann å kjøpe farge og lukt som man kan tilsette?

Det vet jeg ikke, men det gjør det helt sikkert! Det vet de helt sikkert i en hobbybutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smaragd
Jeg vil gjerne ha oppskrift :jepp:

FLASKENISSER

Størrelser:

(Liten) middels (til vinflaske)

Garnmengde i TOVE garn:

grå: 1053 : 50 gr

Rød: 4228: 50 gr

Lys grå 1035: 50 gr (Evt. peer gynt 2622)

canto naturhvit 1012: 50 g

Pinner ca nr 5

Nissene strikkes frem og tilbake i rillestrikk = rett på retten, rett på vrangen. Sy sammen bak FØR toving.

KROPPEN:Legg opp med grått (36) 42 (42) m.

strikk rillestrikk i (12) 15 (30) riller.

Skift til lys grå (evt peer gynt) og strikk 4 p glattstrikk (rett på retter, vrangt på vrangen).

Skift til rødt og rillestrikk og strikk:

- (8) 10 (10) riller.

- (5) 5 (5) riller. Fell så (6) 8 (8) m jevnt fordelt.

- (5) 5 (5) riller. Fell (4) 6 (6) m jevnt fordelt.

- (7) 10 (10) riller. Fell (4) 6 (6) m jevnt fordelt.

- (7) 10 (10) riller. Strikk 1 rett, 2 rett sammen ut p.

- (3) 5 (5) riller. Strikk 2 m rett sammen ut omgangen.

Trekk tråden gjennom de resterende maskene, og sy sammen bak med kastesting (ikke stram).

Nese:(Syes på etter toving)

Legg opp 10 m med lys grå/peer gynt.

Strikk 10 p glattstrikk, fell av.

Tråkle en sirkel en halv cm innenfor kanten på stykket, og stram til. Legg hjørnene inn i nesen. Sy litt på kryss og tvers til du får en kule, og sy denne fast midt på "ansiktsdelen" på nissen. Pass på at nesen kommer fremme på nissekroppen. (At skjøten på kroppen er bak.)

Armer:

Legg opp til 16 m med grå, og strikk 15 riller.

Skift til lys grå/peer gynt, og strikk 10 p glattstrikk.

Skift til grå og strikk 15 riller. Fell av.

Sy armene sammen på langs til en lang tarm, der det lyse er hendene til nissen.

Sy også noen sting i hver ende, slik at armene ikke vrenger seg. Knytt en tråd stremt rundt midten av det glattstrikkede stykket, så du får to hender.

Tov nissene i maskin.

Tove kroppen og armene hver for seg.

Sy armene på etter toving.

Klipp passe lengder i canto og knytt fast rundt hele nissen som hår og skjegg. rufs til endene litt.

Sy knuter i svart garn tett inntil nesen som øyne, evt bruk små knapper eller ferdigkjøpte øyner.

Om nissen din har tovet vel mye synes du, så tre den på en flaske mens den er våt, og strekk den litt til du syns den passer :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har lyst til å lage ekstra søte/fine juletrekuler i shabby chic og kawaii-stil, feks 3 stk til hver venninne, unike etter deres personlighet, og så legge dem i fine bokser med sløyfe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal lage gelèlys jeg :jepp: Kjøpte den største boksen med lysmasse og pigmentfarger (rød og grønn) på Panduro :)

Tenker jeg kan lage delt eller lagvis i rød og grønn, også kan man jo ha i litt glitter eller små nisser f.eks! :)

Skal se om jeg får tak i en penn eller noe som man kan bruke på glass, så kan jeg skrive navnene til noen av de som skal få på glassene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...