Gå til innhold

Klassikere - hvilke anbefaler DU?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av de klassikerne du har lest, hvilke har gjort inntrykk på deg? Hvorfor gjorde de inntrykk?

Og på den annen side, hvilke skuffet deg? Hvem behøver man ikke ha dårlig samvittighet for å ikke ha lest? :P



Anonymous poster hash: 89afd...b71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dickens Christmas Carol. Like vakker og brennaktuell i dag, jul eller ikke :)



Anonymous poster hash: fda4b...5f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dracula - Bram Stoker

Alltid likt filmen (versjonen med Gary Oldman i hovedrollen), og fant en dag ut det på på høy tid å lese boka. Det var jeg glad jeg gjorde. Den er skrevet i brev- og dagboksform, noe jeg ikke visste før jeg begynte å lese. Synes det var en spennende bok selv om jeg kjente historien ut og inn. Og det er jo en fin historie, synes jeg. Jada, det er fiksjon og overnaturlige greier, men likevel en god historie.

Dorian Gray - Oscar Wilde

Etter å ha lagt merke til at Dorian Gray dukker opp i utallige filmer og serier, alltid som en birolle —alltid interessant, fant jeg ut at jeg nok måtte lese denne også. Var ikke overstadig begeistret for skrivestilen, men det var jo interessant å lese boken likevel. Var greit å ha en knagg å henge Dorian på, for å si det på den måten.

Mrs. Dalloway - Virginia Woolf

Denne trålet jeg meg gjennom som del av pensum på universitetet. Det vil si, jeg prøvde, men klarte ikke komme gjennom hele boka. Kapitulerte litt over halvveis og satte på filmen i stedet. Overhodet ingen fan av Woolfs skrivestil, så jeg syntes det var en slitsom bok å lese. Fant ikke historien fryktelig interessant heller, men greit nok. Har lest verre bøker, men Woolf er en forfatter jeg ikke kommer til å lese noe mer av. Dette er jo egentlig forsåvidt en gripende historie, men jeg synes hovedpersonen og stilen var så ufattelig kjedelig at jeg bare ikke klarte å leve meg skikkelig inn i historien.

Sula - Toni Morrison

Også en bok lest i forbindelse med pensum. Dette er en bok jeg aldri hadde sett to ganger på i bokhandelen, men siden jeg var nødt til å lese den så satte jeg i gang. Ble ikke skuffet. Sterk historie som er godt skrevet. Boka er relativt kort, og tar ikke lange tiden å komme gjennom. Anbefales selv for de som ikke leser så mye eller ofte. Kanskje ikke hva man vil regne som en klassiker her i Norge, men det er vel muligens ingen av bøkene jeg ramser opp nå.

Av de norske klassikerne er det en hel del jeg skulle ha lest, men det var et slikt ork at jeg aldri kom meg gjennom en eneste bok på pensum. Det er i grunn litt pinlig å innrømme. Skal jeg velge en forfatter jeg kanskje en dag skal orke å lese noe av, så blir det nok kanskje Ibsen. Eller August Strindberg, selv om han jo var svensk og ikke norsk. Var litt schvung over hva disse to leverte, i den grad man kan bruke den beskrivelsen om norsk litteratur fra noe tid tilbake. Vil vel si det er for spesielt interesserte, og man trenger ikke ha dårlig samvittighet for ikke å ha lest noe av dette utenom i skolen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Gode:

Charles Dickens - Great Expectations (man lever seg helt inn i Dickens' verden, han har en utrolig fortellerevne. Jeg leste den ganske nylig, og skal definitivt lese mer av ham)

Harper Lee - To kill a mockingbird (snufs)

Christian Krogh - Albertine (kan fortsatt anses som aktuell)

William Golding - Lord of the Flies (denne måtte vi lese på skolen, men det endte med at den gjorde inntrykk. Det samme med Of Mice and Men)

Joseph Conrad - Mørkets hjerte (heftig om Afrika og kolonialismen)

Tatt av vinden (både filmene og bøkene er helt nydelige)

Mark Twain - Huckleberry Finn (fortsatt en av favorittbøkene mine)

Daphne DuMaurier - Rebecca (spennende skrevet og gode karakterer)

Harriet Beecher Stove - Onkel Toms hytte (kanskje en barne - eller ungdomsbok sånn egentlig? Jeg var nok ikke så gammel da jeg leste den første gangen, men den gjorde et sterkt inntrykk. Har egentlig lyst til å lese den igjen. Men så koser jeg meg med ungdomslitteratur også, og leste alt av Roald Dahl på nytt for ikke så lenge siden, i voksen alder :P )

I tillegg har du Jane Eyre, Stolthet og fordom, Stormfulle høyder osv. som er verdt å lese.

Mislikte:

Don Quijote. Jeg sier ikke at ikke du skal prøve deg på den, for den har fått all verdens kritikerpriser og leserpriser og det som er. Men jeg har prøvd å lese den i alle fall tre ganger, og jeg hater den. Hovedpersonen er så irriterende at jeg får helt fnatt.

Hamsun. Jeg led meg gjennom Victoria og Sult fordi jeg følte at jeg "måtte" lese dem, men jeg synes det er noe av det kjedeligste jeg har lest. Han er derimot favorittforfatteren til lillesøsteren min...

Walter Scott - Ivanhoe: jeg leste den på norsk, så det kan være at den var elendig oversatt. Men jeg ble i alle fall skuffet. Syntes den var kjedelig og dårlig skrevet, og den ga meg ingenting.

Skal legge til flere om jeg kommer på noen. Akkurat begynt med Mrs. Dalloway nå, men ble litt skeptisk etter å ha lest den andre kommentaren her. :P

Endret av Badabing
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Dalloway går jo for å være en god klassiker, så det kan godt hende du liker den altså. For meg ble bare Woolfs skrivestil helt feil, men det er jo mer en personlig smakssak :)

Great Expextations var en annen bok jeg begynte på, men som med det meste av pensum følte jeg det ble litt tvangsmessig. Synd, for det er en god historie, og den er absolutt velskrevet. Hvis man har en greie for klassikere ville jeg absolutt satt den opp på leselista i alle fall.

Sult er heller ikke i min gate. En av de bøkene jeg bare aldri har klart å komme lengre enn til de første sidene, om så det. Selve historien har aldri egentlig fenget meg, selv om det jo regnes som en av de større litterære verkene vi har klart å produsere i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frankenstein av Marry Shelly. Ikke bare en skrekk bok, men tar også opp temaer som menneskets ønske om å leke Gud. Individets ønske om å bli godtatt. Arv og miljø.

Ringenes herre er klassikeren blant fantasy. Og en kjempespennende bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassikere jeg elsker dypt og inderlig:

Jane Austen - Persuasion

Jane Austen - Pride & predjudice

Mark Twain - Huckleberry Finn

Andre Bjerke - De dødes tjern

Kenneth Grahame - The wind in the willows

Niccolo Machiavelli - Fyrsten

JRR Tolkien - The Lord of the rings

C.S. Lewis - The chronicles of Narnia

Klassikere jeg ble skuffet over:

Sigrid Undset - Kristin Lavransdatter

Knut Hamsun - Victoria

Dickens - Great expectations

Miguel de Cervantes - Don Quijote av La Mancha

Henrik Ibsen - Peer Gynt

Anonymous poster hash: 5de0c...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greven av Monte Cristo.

Synd vi aldri har fått, eller kommer til å få en skikkelig bra film eller tvserie basert på denne. Det nærmeste man kommer er Gerard Depardieu-miniserien.

Anonymous poster hash: c0284...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Momo kampen om tiden. Fantasy for barn og voksne. Skrevet av Michael Ende. Flott bok. Imponert over at boka passer for både barn og voksne

.

Snømannen av Jo Nesbø. Spennende krim som også gir deg et grøss.

Isslottet av Tarjei Vesaas. Fin historie om vennskap mellom to jenter. Tar også opp mer alvorlige temaer. Kan leses på flere måter og veldig fengslende.

Lykke til med bok ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i Knut Hamsun og Pär Lagerkvist er herlig! Ellers så leste jeg mye av Dostojevskij og Tolstoy i min ungdom og likte de veldig godt. Alexander Dumas, Edgar Allan Poe, Jules Verne og Mark Twain er også fantastiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Til meg selv - Marcus Aurelius:

Ikke en bok i den klassiske forstand, men alt etter humør og sinnstilstand vil man finne en tekst som appellerer

Kunsten å krige - Sun-Tzu:

En rekke diskusjoner mellom hærførere vedrørende krigføring, men mye av filosofien og tankegangen bak kan anvendes i det daglige liv

Slaughterhouse 5 - Kurt Vonnegut:

Leste denne da jeg studerte i Texas, og boken regnes som en moderne klassiker. Den gjorde et uslettelig inntrykk av meg i form av sin humor, surrealitet, samt skildring av 2. verdenskrigs grusomhet betraktet fra et absudistisk perspektiv.

Siddharta - Herrmann Hesse:

Gripende skildring og beskrivelse av en reise i fysisk såvel som mental forstand for å finne seg selv. Hvis du har mulighet, les den på originialspråket - tysk.

Bestialitetens historie - Jens Bjørneboe:

Fantastisk og fengende trilogi om menneskets ondskap gjennom historien betraktet fra et historisk såvel som filosofisk perspektiv. En sjelelig filleristing som de fleste av oss sikkert har godt av.

Til slutt vil jeg anbefale Shakespeare - selvsagt. Kommer ikke utenom ham når det gjelder litterære klassikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler Sigrid Undset, spesielt disse:

*Olav Audunssøn i Hestviken

*Olav Audunssøn og hans barn

*Kristin Lavransdatter,Kransen, Husfrue og Korset.

*Jenny

*Fru Marta Oulie

Anonymous poster hash: aae73...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slaughterhouse 5 - Kurt Vonnegut:

Leste denne da jeg studerte i Texas, og boken regnes som en moderne klassiker. Den gjorde et uslettelig inntrykk av meg i form av sin humor, surrealitet, samt skildring av 2. verdenskrigs grusomhet betraktet fra et absudistisk perspektiv.

Fabelaktig bok ja, også en av mine favoritter. Spesielt scenen der krigen går baklengs og blir fornuftig.

Anonymous poster hash: fda4b...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir for mange om jeg skal nevne alle, men noen av mine favoritter er

Mrs. Dalloway (Virginia Woolf)

The Bell Jar (Sylvia Plath)

The Berlin Stories (Christopher Isherwood)

Lolita (Vladimir Nabokov)

Isslottet (Tarjei Vesaas)

Selv er jeg skeptisk til klassikerlister, rett og slett fordi det finnes så mye lesverdig utenfor disse listene. Hva som har blitt stående som den litterære kanon er preget av ulike strømninger og er for eksempel både overveldende mannsdominert og vestlig orientert. Så man må gjerne lese verker som er regnet som klassikere, men vokte seg for å bruke klassikerlister som noen stor autoritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The catcher in the rhy- mamma hadde den som pensum og fikk meg til å lese den. Fantastisk historie som jeg fremdeles elsker selv om det er mange år siden jeg leste den.

Alt av Jane Austen. Hennes evne til å se det komiske i mennesker er uovertruffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine absolutte favoritter er:

Jane Eyre av Charlotte Brontë

Pride & Prejudice av Jane Austen

North & South av Elizabeth Gaskell

Bleak House av Charles Dickens

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe glad i slik hjerte-smerte litteratur og derfor skjønner ikke storheten i kristin lavransdatter, viktoria, den fjerde nattevakt, Jane Austin etc

Norsk: Markens grøde. Den gav meg en ny forståelse av mennesket og jorden.

Utenlandsk: Rebecca evt Jane Eyre (Men leser dessverre mest norsk litteratur, prøver å skjerpe meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...