Gå til innhold

stressa mor brygger på nok en bekymring


Kvakk

Anbefalte innlegg

hei,
kan jo prøve med en liten dagbok her, og se om det hjelper for hysteriet.
jeg nygift og snart 30 år, og er gravid for første gang. Det er veldig tidlig ennå, ifølge kalkulatorer er jeg 7+2.
Det skjedde nok litt fortere enn jeg hadde trodd, men ser ut til at det klaffet på PP2, ble veldig glad, og svei av ni tester, sju billige og to clearblue.
Jeg er redd for alt som kan skje, har slutta med koffein, drikker ikke så mye alkohol uansett, men nå er det helt stopp for det. Har aldri røykt. Prøver å spise så mye middager med grønnsaker som mulig og heller ned fruktjuice og vann istedet for brus. Brus er min store svakhet, men forsøker å trappe ned sukkeret, og er igrunnen besatt av å ikke gjøre noe skummelt.
Har også nedlagt sex-stopp (ja, jeg vet det ikke skal være nødvendig).

Dersom det ikke har skjedd noe som involverer blod til neste uke, skal jeg bestille time hos legen, det gruer jeg meg til, tenk om det er noe galt? Er veldig dag-til-dag-gravid. Gravid idag, kanskje ikke imorgen, er veldig forberedt på at alt som kan gå galt, ikke nødvendigvis stressa, men veldig skeptisk.

Av symptomer hittil er jeg veeeldig trøtt, og er kvalm og sulten på engang, og puppene er av-og-på ømme. Kan se litt tykk ut, og merker folk ser to ganger på magen min, så må vel kle meg litt bedre, det er alt for tidlig til noe annet.

Endret av Kvakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

hei & hopp!

oi, ett svar, så koselig :)

Nå er jeg 9+3, og har vært hos legen, som nekta å ta noe blodprøve av meg, selv om jeg spurte FLERE ganger. Leverte urinprøve, og legen mente den sa at jeg var mer enn gravid nok. Jeg sa at jeg var både skeptisk og usikker, men nei, ingen blodprøve. Skal dit igjen om 1,5 uke.

Hun var derimot over middels interessert i at jeg skulle skaffe meg en PERM, til å ha alle dokumentene i..

Jaja, formen er helt forferdelig, kan ikke spise stort, og når jeg først orker å spise må jeg kaste maten i meg før "det går over".

Jeg må ta piller på morningen (fast medisin), og bare de slurkene med vann er nok til å sette igang spyinga. Helt jævlig, mannen har heldigvis sluttet å si at graviditet ikke er en sykdom, og mener jeg burde spise mer... jotakk, prøver på det. Det eneste som går ned fortiden er loff med ovnsbakt leverpostei og sjokolademelk.

Sulten og kvalm uten apetitt, veldig rar følelse. Var å kjøpte sånne sea-bands på apoteket igår, og de hjelper kanskje litt? Usikker, men det får jo ikke blitt verre uansett.

Ellers river jeg fremdeles av meg trusa når jeg skal på do, og delvis forventer å se blod... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sex-stopp egentlig? Har du blødd i forbindelse med sex og derfor tar ikke sjansen?

Kjenner meg igjen i dagbokens tittel (litt for godt) og har hatt flere runder med emosjonell hyperventelering, egentlig helt frem til ordinær UL. Nå har jeg fått meg en ny bekymring - for tidlig fødsel, haha :fnise: Jeg er rett og slett håpløs, men har begynt å slappe mer og mer av da og prøver å nyte denne graviditeten. Det tryggeste stedet for en baby er jo faktisk i mors mage.

Jeg hadde en periode hvor det eneste jeg likte var varme rundstykker (helst hjemmebakte, ikke grove) med smør på, og et stort glass iiiiiskald melk til. Dette var i julen. :grine: Syns fortsatt mye mat bare er ekkelt, men jeg har helt sluppet unna oppkasten, så du har min dypeste medfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei pyntestøv!

har ingen grunn til det, bortsett fra at jeg er redd for alt og ikke vil risikere noenting, :S

DOG, selv uten nevrosene tror jeg ikke det hadde vært fysisk gjennomførbart, jeg må somregel holde kroppen i ro, eller ha fullstendig kontroll på alle bevegelser som skal skje, om noen skubber borti meg eller noe uventet skjer, må jeg nesten umiddelbart kaste opp... Så det er ikke bare for å være vrang, ;)

Åh, mat! er jo egentlig så matglad, men nå er det litt som å ikke ha noe å ha på seg med skapet fult av klær. umulig!

Det er ALLTID noe å bekymre seg over, men det går jo tross alt somregel bra... for alle andre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen Kvakk, så koselig at du dukket opp igjen!

Spis det du føler for, og så mye du orker. Det er bedre enn at du ikke får i deg noe, og sjokomelk er noe som går igjen hos maaaaaange gravide :fnise:

Jo, men denne permen er lur å ha, for det blir noen ark ettersom graviditeten tikker og går! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei pyntestøv!

har ingen grunn til det, bortsett fra at jeg er redd for alt og ikke vil risikere noenting, :S

DOG, selv uten nevrosene tror jeg ikke det hadde vært fysisk gjennomførbart, jeg må somregel holde kroppen i ro, eller ha fullstendig kontroll på alle bevegelser som skal skje, om noen skubber borti meg eller noe uventet skjer, må jeg nesten umiddelbart kaste opp... Så det er ikke bare for å være vrang, ;)

Åh, mat! er jo egentlig så matglad, men nå er det litt som å ikke ha noe å ha på seg med skapet fult av klær. umulig!

Det er ALLTID noe å bekymre seg over, men det går jo tross alt somregel bra... for alle andre :P

Skjønner. Men, kvalmen gir seg som regel en gang etter uke 12, og da har man også passert den magiske grensen og kan slå seg løs ;)

Jeg følte det veldig lenge sånn selv, hvorfor skal det gå bra for meg? Det skjer jo bare alle andre. Det gikk bra, selv med en nevrotisk holdning til graviditet ;) Forøvrig så googlet jeg meg i hjel på statistikker, i et forsøk på å redde stumpene av nervene, og etter uke 8 går sjansen for SA/MA betraktelig ned. Det er nesten som å være i uke 12, allerede. Kvalme er et særdeles godt tegn óg forøvrig. Dette går nok den rette veien. Om 30-31 uker så skal du ligge skrikende på fødeavdelingen og lure på hvorfor i alle dager du ble frivillig gravid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HURRA! siste dag på jobb denne uka! startet dagen med to små slurker vann (to piller), en halv banan og ett kvart glass biola, som igjen så verden fra dodøra. Det var noen som hadde satt noe foran døra til do, så da gikk det jo som det måtte gå, rakk såvidt å tørke av det verste med ett teppe som lå i nærheten, kasta det til vask og jogga for å rekke toget. Særdeles kjip start på dagen, spesielt når man ikke bare kan legge seg ned og holde brekningene i ro, men må sitte feil veg på toget sammen med en million forskjellige lukter, og bare fokusere på å ta seg sammen og ikke spy.

Alle er så hysteriske med sukker/brus når man er gravid, men hva skal jeg gjøre da? Det er vel omtrent det eneste som går å drikke akkurat nå, så her sitter jeg med dårlig samvittighet og villa farris.

Har ordna min eneste lekse fra legen, skaffe perm.

Lyst til å veie meg, ser så stor ut, kan da ikke være normalt å være så stor når man ikke har vært gravid før OG bare er 9+5. Var ~70 før.

Begynner også å forstå hvorfor jeg er enebarn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk og spis det du får i deg! Heller noe, enn ingenting. Dersom du blir sliten og slapp, spyr og i det hele tatt ikke fungerer, så ber du om en sykemelding.

Du og babyen er viktigst!! God bedring til deg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig - her må det sykemelding til om du ikke fungerer på jobb og hver dag er en kamp mot å ikke spy på sin medpassasjer. Det varer ikke så ille mange unger til før det verste er over, så det er jo ikke snakk om å sykemelde seg ut svangerskapet heller.

Forøvrig syns jeg du skal spise akkurat det du vil nå! Viktig å få i seg næring. Det går seg til og etter hvert både tåler, og orker du, annen mat. Ta vare på deg selv, det er viktig nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10+2!

dobbel-digit uke! stas.

funnet ut at loff med egg eller hvitost funker sånn passe, og 7up. Så da blir det det. Det er totalt motsatt av hva jeg vanligvis spiser, pleier å bake veldig grovt brød selv, og egg er ingen favoritt. Spekulerer litt i kaviar, men er det "godkjent"? Sånn fra mills, ikke noe fænsi.

forresten, sånne sea-bands, funker ikke på meg, er ekstra hån å lene seg over toalettet og der er de og ler. :kosteskaft:

Syns det er spennende å lese om andre gravide, spesielt de som nesten er ferdige, da glemmer jeg nesten helt nevrosene, :nigo:

Og, selv om jeg bruker den samme nettsiden, http://www.babyverden.no/Verktoy/Terminkalkulator/, og samme dato for første dag av siste mens (241112), så endrer termindato seg? Hittil har det stått: 31/8/13, 01/09/13 og idag er det 02/09/13... Det har jo lite å si sånn egentlig, men det er jo til å undres over. Legehjulet sa 1 sept, så får vi se hva ultralyd sier.

Syns jeg er veldig "stor" til å være 10 uker, sliter med at klærne passer og har problemer med å kle vekk formene. Hvordan kan noe som skal veie noen få gram og være noen cm langt kan se så stort ut? :forvirra:

Legetime på torsdag, spennende! Hun snakket om tidlig UL, men da må det vel skje snart, kanskje jeg får henvisning når jeg er hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående å være stor - jeg ble det selv. Det er ikke babyen, det er oppblåste tarmer :ler:

Etter uke 12 vipper livmoren over skambeinet og voila, babymage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

nå har jeg vært både vill&gal!

det er nesten så man kan tro jeg ser positivt på fremtiden, får satse på at det var et engangstilfelle :P

HAR SHOPPA MAMMABUKSE!!!! føles så rart, og skummelt, den kommer jo sikkert etter jeg vet sikkert om det er noe der, men uansett så prøver vi sikkert igjen på noe vis, får bare stue den innerst i skapet...

og masse tunikaer, men det bruker jeg mye uansett, men de er jo ikke helt tiltenkt hverdags... bestilte i noen størrelser større enn normalt, den ene ble i størrelse 46/48 ... Oo, haha :D men de var fine og billige! ellos, litt damete, men :D SÅ MASSE FINT (10 plagg) til under 1000 kroner (878), og en badeshorts til mannen.

ok, en link da, er det lov med link, håper det?

http://www.ellos.no/ellos-fresh-spirit/tunika/347573?Ns=RankValue2|1&Nao=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med mammabukse! Kjøpte min første i uke 6. Her kom mage-klumpen tidlig for å si det slik! Godt å ha, for en dag strammer det plutselig til ;)

Deilig med litt nytt tøy! Utroooolig fin tunika! Grattis :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kvakk!

Vi er like langt! jeg er også 10 +4 og har det...like jævlig som deg!

Fra uke 5 brakk jeg meg konstant, men fra uke 7 var det igang med å gaule på elgen i do.

Der sitter jeg som regel hver morgen etter en liten kaffeslurk, eller så er jeg på vei dit etter å ha begynt å lage lunchen min. Det er alltid kyllingskinka som gjør meg så innmari kvalm, så mannen min må alltid lage det ferdig og legge dem i pose så jeg slipper å se på det.

I de siste par nettene har jeg faktisk våknet mer på nattestid med kvalme, og klokken 4 hengt over ramma. Frem til klokken 12-13 på jobb har jeg gjerne sittet på toalett-gulvet fordi jeg er sliten og kvalm, før jeg vagger meg tilbake til kontoret, hvorpå min søte kollega sier "You look terrible".

Ja det handler ikke om meg, men om at jeg kjenner deg så godt igjen! Jeg kjøpte meg bil for å unngå å ta tog til jobb, tilfelle jeg ville slite med kvalme. Takk Gud for det valget. Det var min beste investering!

Kommer nok til å følge deg fremover siden vi er like langt! :)

: Angående Termindato, Jeg har 1 september, første mensdag i siste var 25 nov, med EL ca 9 desember. Det har jeg fått av 2 forskjellige jordmødre, så enn så lenge holder jeg en knapp på den datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kvakk!

hei,

så gøy med like langt, det er nesten identisk like langt og! :D

gleder meg til å følge med på deg!

jeg gjemmer meg også på do, og syns det føles ut som å ha nådd bunnen.

har bil, men det er på tross av alt bedre å ta toget for meg, nå kan jeg dra kvart på sju og være på jobben ca åtte, hadde jeg kjørt kvart på sju kunne jeg vel sett for meg rundt ni, kanskje mer på enkelte dager. Uten kø tar det 35 minutter å kjøre til jobb, Oo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...