Gå til innhold

Alkohol hvor mye?


FrixyGirl

Anbefalte innlegg

Er det en side som er bra på nettet som man kan regne ut sånn ca hva man trenger av alkohol tilsammen hele kvelden?

Har leid lokale og skal stå for all alkohol selv. Men litt usikker på mengden vi trenger.

Her er "menyen" for dagen

Velkomstdrikk: enten sprudlevin eller punsh

Mat: koldtbord

Kaker:

Etter maten er det fest. Da tror jeg i alle fall de aller fleste av de eldste går.

Men vi er ca 50 alt i alt så blir det bare å finne ut av hva man trenger

Det vi planlegger å kjøpe inn er

Vin (rød, hvit, rose)

Øl

Konjakk

Whiskey

Brus

Alkoholfri øl

Alkolfri sider

Kaffe

Noen som har noe tips til hvor mye per pers sånn ca og evt en side man kan gå inn på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt umulig å vite uten sammensetningen på selskapet. Noen drikker som sjømenn, andre som prester.

Du vet og best selv fordelingen menn/kvinner/unge/gamle/øldrikkere/vindrikkere/whiskeydrikkere.

Min filosofi er at det er veldig kjedelig å gå tom for hva som helst. Kjøp rikelig og bruk resten selv, lag avtale om å kunne levere tilbake eller gi feks vinflasker til folk som var med å bidra i bryllupet. Om far/svigerfar har en whiskey eller to, spør om de stiller med dette om de er den generøse typen. Er sjeldent disse blir tømt.

Jeg hadde kjøpt mer enn jeg foreslår her.

En vinflflaske innholder 5-7 glass avhengig av hvem som heller og størrelsen på glassene.

50 personer gir

10 flasker velkomstvin (sprudle) Ha et alkoholfritt alternativ her og.

20 flasker rødvin (til mat) (Vurder noen flasker alkoholfritt)

5 flasker hvitvin til mat/drinker etterpå.

Noen drikker øl til mat, det taes med lengre nede

Avec er det ikke alle som drikker. La oss si halvparten. En porsjon er 4cl, dvs det går ca 19 på en flaske. Jeg ville hatt 3 flasker. Cognac holder seg og man får alltid bruk for det en annen gang.

Baileys - 2 flasker ihvertfall. Ha en 3. som man ikke åpner om man ikke må.

2 whiskey for utvalg, de drikkes neppe opp men holder lengre.

Nok øl. Vi hadde 4 kasser på 70 personer. Ble en kasse igjen. Men vi hadde drinker i baren. Se an publikummet ditt. Si at det er 10 menn som drikker øl istedenfor vin. Jeg ville kjøpt 3 kasser for å være sikker. Noen kan finne på å drikke til det er tomt, bare for å høre "dere har drukket opp alt ølet".

Kjøp litt alkoholholdig cider og, så har man alternativet.

Brus - Kjøp rikelig, restene drikkes opp senere

Alkoholfritt. Se an publikum. Antakeligvis snakker man her om 2-3 som kjører og ikke velger brus? 2-3 6pakninger bør være nok. Koster heller ikke så mye.

Kaffe - bare lag masse, hold kannene fulle så lenge kakene er servert

Endret av ekkoet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem baileys el :) Husk at alt som ikke blir åpnet kan leveres inn igjen og sprit varer for alltid :) Jeg ville også hatt vodka og gylden rom til de som foretrekker det med blandevann, da spesielt cola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt umulig å regne ut. Vi hadde altfor, altfor mye. Men sprit blir ikke bortskjemt, og vin får du levert igjen på polet (obs sprit får du ikke! levert igjen). Det gikk mest bacardi razz, konjakk, øl og hvitvin/prosecco (sommer og varmt). Vi hadde absolutt alt mulig i baren (og mye dyr sprit) etter mange år med taxifree-handling. Vi kunne sikkert arrangert to-tre bryllup til. Det ble tomt for både hvitvin og prosecco.

Vurder gjestene deres, og hva slags sammensetning dere trenger å ha i baren. Kanskje holder det med konjakk og kaffelikør, samt øl og vin?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha koldtbord, og tenker gjestene selv henter drikke i "baren".

Til middag skal valget stå mellom:

Øl

Rødvin

Hvitvin

Alkoholfri øl

Brus

Evt annet alkoholfritt alternativ

Avec her tenker vi 3 liter cognac

+ min 2 liter baylis

I "baren" serverer vi senere

Øl

Hvitvin

Rødvin

Cognac

Baylis

Drinker (leier inn (semi)proff bartender så det blir skikkelige drinker)

Cider og rusbrus

Alkoholfri øl

Brus

Mengdene grunner vi ennå på. Vi tenker å sikre oss på øl og vin så hvis vi bommer på sprit er det ikke så farlig. Drikker så sjeldent sprit at det som evt blir igjen like godt kan tømmes i vasken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha koldtbord, og tenker gjestene selv henter drikke i "baren".

Til middag skal valget stå mellom:

Øl

Rødvin

Hvitvin

Alkoholfri øl

Brus

Evt annet alkoholfritt alternativ

Avec her tenker vi 3 liter cognac

+ min 2 liter baylis

I "baren" serverer vi senere

Øl

Hvitvin

Rødvin

Cognac

Baylis

Drinker (leier inn (semi)proff bartender så det blir skikkelige drinker)

Cider og rusbrus

Alkoholfri øl

Brus

Mengdene grunner vi ennå på. Vi tenker å sikre oss på øl og vin så hvis vi bommer på sprit er det ikke så farlig. Drikker så sjeldent sprit at det som evt blir igjen like godt kan tømmes i vasken...

Tusen takk for svar.

Blir vel noe slikt vi ender opp med også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var 50 gjester, 10 voksne.

Til forrett kjøpte vi 10 liter hvitvin, det gikk 8. Beregnet et glass per person.

TTil hovedrett beregnet vi 2,5 glass per person og kjøpte 25 flasker rødvin. Det gikk 11...

Det gikk 3 flasker dessertvin.

Kjøpte 4 dunker rødvin til festen, det gikk under to. Gikk 1-2 med rødvin. 2 av 4 flasker baileys gikk, og 2 (av 8!) flasker konjakk. Og 4 kasser øl. 15 av 30 liter brus gikk, og under en kasse med cider.

Med andre ord gikk det myyye mindre enn beregnet. Å beregne riktig er umulig, hos oss var det mange som plutselig skulle ikke skulle drikke. Disse fikk eplemost og juice fra polet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...