Gå til innhold

Gifte seg i RUssland/Tjetjenia


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min forlovende vurderer å gifte oss i hans hjemmeland, han har bodd nesten hele livet og har dobbelt statsborgerskap.. Så jeg lurer på hvordan man gifter seg i utlandet? Jeg regner med at de har samme lover i Tjetjenia som Russland ettersom det ligger i Russland. Har prøvd å lese meg fram, men finner så si ingenting.



Anonymous poster hash: 22a6a...048
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og min forlovende vurderer å gifte oss i hans hjemmeland, han har bodd nesten hele livet og har dobbelt statsborgerskap.. Så jeg lurer på hvordan man gifter seg i utlandet? Jeg regner med at de har samme lover i Tjetjenia som Russland ettersom det ligger i Russland. Har prøvd å lese meg fram, men finner så si ingenting.

Anonymous poster hash: 22a6a...048

Chechenia ligger ikke i Russland. Det er to forskjellige land som er en del av Russisk Føderasjon. Som Scotland og Englang ikke er det samme.

Lover er vel de samme, med tradisjoner er langt ifra like. Bryllup i Chechenia feires så å si av hele bygda/byen. Og da mener jeg det. Det blir mye dans og mat. Jeg gjentar, mye dans.

Bryllup i Russland inneholder mye alkohol, konkurranser, leker og aktiviteter.

Maten på begge bryllup er også naturligvis annerledes.

Du finner mye på Youtube.

Свадьба в Чечне

https://www.youtube.com/watch?v=DXMN6Ts04yc

https://www.youtube.com/watch?v=xFbbWJB_8_U

Русская свадьба

https://www.youtube.com/watch?v=y7gi5UyL-IQ

https://www.youtube.com/watch?v=eK-4-bT8vLE

Endret av Wei Wei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kjempekult ut med brykkup i Tsjetsjenia! Jeg ville digget å blitt invitert dit. En stor happening som er helt annerledes en et norsk bryllup.

Men du må evt være forberedt på at det blir for langt og spesielt dyrt å reise dit for din side av gjestene. (Det samme gjelder vel forsåvidt for hans slekt, hvis dere har bryllupet i Norge...)



Anonymous poster hash: e3170...76a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kjempekult ut med brykkup i Tsjetsjenia! Jeg ville digget å blitt invitert dit. En stor happening som er helt annerledes en et norsk bryllup.

Men du må evt være forberedt på at det blir for langt og spesielt dyrt å reise dit for din side av gjestene. (Det samme gjelder vel forsåvidt for hans slekt, hvis dere har bryllupet i Norge...)

Anonymous poster hash: e3170...76a

La oss si at alternativet er at 10 personer flyr til det landet bryllupet skal avholdes. Allerede da sparer man masse på bosted, pynt, fotograf, smykke, frisør og mat, +++ ved å velge Tsjetsjenia.

I følge tradisjon, så skal brugdommen vise hvor rik han er ved å gi gaver til brudens foreldre. Det vanligste er en sau, en sekk av te, en sekk av sukker og 15000 russiske rubler (ca 2500 NOK, men det er MYE i Tsjetsjenia). Egentlig så skal brugdommens venner prøve å kidnappe bruden for å unngå å betale kalym til familien hennes.

Festmat per person koster 167 kr.

Snittlønn i Tsjetsjenia er 2 300 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at alternativet er at 10 personer flyr til det landet bryllupet skal avholdes. Allerede da sparer man masse på bosted, pynt, fotograf, smykke, frisør og mat, +++ ved å velge Tsjetsjenia.

I følge tradisjon, så skal brugdommen vise hvor rik han er ved å gi gaver til brudens foreldre. Det vanligste er en sau, en sekk av te, en sekk av sukker og 15000 russiske rubler (ca 2500 NOK, men det er MYE i Tsjetsjenia). Egentlig så skal brugdommens venner prøve å kidnappe bruden for å unngå å betale kalym til familien hennes.

Festmat per person koster 167 kr.

Snittlønn i Tsjetsjenia er 2 300 kr.

Ja jeg vet det er mye chechenske tradisjoner på spill, men om vi har det i Chechnya kommer det til å være bare familie og nærmeste venner, noe han forstår seg på. Har også regnet ut at det faktisk kommer til å bli billigere å ha bryllupet der enn i Norge ettersom at det er vi som mest sannsynlig må fly inn hans familie som er bosatt der borte. Jeg er ikke chechensk selv så er så utrolig vansklig å planlegge et bryllup ettersom han sier det ikke har så mye å si hva som blir gjort og ikke gjort..:/

Anonymous poster hash: 22a6a...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet det er mye chechenske tradisjoner på spill, men om vi har det i Chechnya kommer det til å være bare familie og nærmeste venner, noe han forstår seg på. Har også regnet ut at det faktisk kommer til å bli billigere å ha bryllupet der enn i Norge ettersom at det er vi som mest sannsynlig må fly inn hans familie som er bosatt der borte. Jeg er ikke chechensk selv så er så utrolig vansklig å planlegge et bryllup ettersom han sier det ikke har så mye å si hva som blir gjort og ikke gjort..:/

Anonymous poster hash: 22a6a...048

Da er det vel ingen problem. Som sagt, det blir mye billigere og du får minner for livet.

Med tanke på dokumentasjon, så er det nok at dere oversetter attesten til engelsk eller norsk med apostyl og sender den til Folkeregisteret. Så blir dere gift i det norske systemmet også.

La familien ta ansvar for en del forberedelser. Det er det som er vanlig. Pengene for utgiftene kan dere gi dem i forkant/etterkant. Dere kan vel alltid ringe/Skype for å diskuttere menyen og lokale.

Så vidt jeg vet, så driver man ikke med bordplassering, menykort og takkekort i Tsjetsjenia. Det er nok å sende ut invitasjoner i god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært der før med han på besøk til hans besteforeldre, jeg vet det er en ganske så stor risiko.. Men når han bla føler seg trygg der så går det nok bra! Ettersom han aldri hadde dratt dit selv om det hadde vært farlig

Anonymous poster hash: 22a6a...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk utenlandsbryllup en helt annen dimensjon gitt! Som gjest tror jeg at jeg ville unngått Tsjetsjenia

http://www.landsider.no/traveladvice/raad21/

Så eventyrlysten er jeg ikke. Samme om det er aldri så mye fri bar.

Anonymous poster hash: d8845...a9a

Altså, de nevnte områdene har jo alltid vært en hett sone med tanke på krig. Det er vel ikke bare i 2013 man kunne fraråde å dra ditt, men folk reiser jo allikevel. De lokale kan bo der, så kan vel turister og.

Det er selvfølgelig hver sitt valg, men krigen noen hundrekilometer fra hjemstedet stopper ikke meg fra å besøke familien min og feire mitt bryllup med de nærmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...