Gå til innhold

Hvem betaler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine foreldre mener de skal betale for bryllupet. Er det vanlig at kun brudens foreldre gjør dette? Hva med brudgommens? Burde ikke de da også være med på lik linje, eller i det minste bidra?



Anonymous poster hash: def01...cc0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på dere.

I (stor)familien min er det alltid vært vanlig med at alle bidrar (dvs. både brudens, brudgommens foreldre og eventuelt bruden og brudgommen selv)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på dere.

I (stor)familien min er det alltid vært vanlig med at alle bidrar (dvs. både brudens, brudgommens foreldre og eventuelt bruden og brudgommen selv)

Kan legge til at han har vært gift før. Hva er sannsynligheten for at det er vits å spørre svigerfamilien om de ønsker å bidra "igjen"? Ønsker gjerne at vi skal ha en fantastisk dag, men svigerfamilien er av typen "Ingen bryllupsgave fordi han allerede har fått en med sin første kone".

Anonymous poster hash: def01...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

I dag er det vel mest vanlig at man betaler for eget bryllup? Flott hvis noen foreldre ønsker å bidra, men syns ikke dette er noe man skal forvente.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av gammelt av var det brudens foreldre som betalte bryllupet. Det er vel ikke så vanlig mer, mener jeg på. Vi betalte bryllupet vårt selv, og mener at vennene våre gjorde det samme..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste som "burde" betale for bryllupet er bruden og brudgommen. Hvis andre skal være økonomisk involvert, så burde det gå på lyst og ikke på plikt.

Jeg synes det blir drøyt av brudeparet å forvente likt engasjement fra begge familiene. Alle familier har jo sin egen kultur på hvordan de støtter hverandre økonomisk. I vår familie har foreldrene hjulpet alle barna med boligkjøp, men holdt seg unna bryllup foruten gave til brudeparet og praktisk hjelp. Det i seg selv er mye mer enn jeg jeg hadde forventet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er opp til hver enkelt foreldre om de vil betale. Jeg mener at brudeparet selv skal betale, men om foreldre vil betale så krangler jeg ikke på det.

Vi hadde tenkt å betale selv, men svigers insisterte på å betale. Han kan jo si det til sine foreldre og da er det opp til dem om de vil bidra, men det er ikke noe en uansett skal forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre mener de skal betale for bryllupet. Er det vanlig at kun brudens foreldre gjør dette? Hva med brudgommens? Burde ikke de da også være med på lik linje, eller i det minste bidra?

Anonymous poster hash: def01...cc0

Brudgommens foreldre skal da ikke straffes økonomisk fordi brudens foreldre har valgt å gi en stor pengegave! Henger ikke på greip å skulle forvente noe som helst av noen som helst når det gjelder sponsing av bryllup, det er brudeparet selv som er ansvarlige for å betale.

Tenker du likt ved andre anledninger også? At hvis dine foreldre gir en dyr julegave, så bør hans foreldre gjøre det samme? Er det alltid dine foreldre som skal legge lista? Kan det ikke heller være motsatt - at fordi hans foreldre velger å ikke gi, bør heller ikke hennes foreldre gi? Like logisk det, som det du foreslår...

Nei, la de som ønsker å gi få gi, uten å spørre eller uttrykke forventning om noe som helst. Noe annet er uhøflig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudgommens foreldre skal da ikke straffes økonomisk fordi brudens foreldre har valgt å gi en stor pengegave! Henger ikke på greip å skulle forvente noe som helst av noen som helst når det gjelder sponsing av bryllup, det er brudeparet selv som er ansvarlige for å betale.

Tenker du likt ved andre anledninger også? At hvis dine foreldre gir en dyr julegave, så bør hans foreldre gjøre det samme? Er det alltid dine foreldre som skal legge lista? Kan det ikke heller være motsatt - at fordi hans foreldre velger å ikke gi, bør heller ikke hennes foreldre gi? Like logisk det, som det du foreslår...

Nei, la de som ønsker å gi få gi, uten å spørre eller uttrykke forventning om noe som helst. Noe annet er uhøflig.

Helt ærlig var jeg ikke klar over at dette ikke er normalt... Føler meg nesten flau som har spurt om dette. Ut fra tradisjon jeg kjenner til, er det foreldrene som betaler for bryllupet, og hva min familie har fortalt meg. Hans foreldre betalte også deler av hans forrige bryllup... :rodme:

Anonymous poster hash: def01...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig var jeg ikke klar over at dette ikke er normalt... Føler meg nesten flau som har spurt om dette. Ut fra tradisjon jeg kjenner til, er det foreldrene som betaler for bryllupet, og hva min familie har fortalt meg. Hans foreldre betalte også deler av hans forrige bryllup... :rodme:

Anonymous poster hash: def01...cc0

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar (det er i hvert fall nesten sant).

KG vet ingenting om hva slags finansiell situasjon dere eller deres foreldrepar har, heller ikke hvilke verdier som ligger til grunn i hver familie. Vil foreldrene dine være med og bidra, så takk ydmykt for det uten å forvente at hans foreldre skal gjøre det samme. Og bruk det aldri mot noen part. Aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar (det er i hvert fall nesten sant).

KG vet ingenting om hva slags finansiell situasjon dere eller deres foreldrepar har, heller ikke hvilke verdier som ligger til grunn i hver familie. Vil foreldrene dine være med og bidra, så takk ydmykt for det uten å forvente at hans foreldre skal gjøre det samme. Og bruk det aldri mot noen part. Aldri.

Takk :)

Anonymous poster hash: def01...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg ønsker min far å betale hele bryllupet. Mamma har betalt for kjole og tilbehør (altså alt av klær, sko etc). Svigers har ikke nevnt et knyst om å betale noe som helst. Jeg syns det er veldig merkelig... De har like god økonomi som min far. Min mor er fattig og fikk til å gi meg kjole, og jeg hadde vel egentlig trodd svigers skulle spandere dressen til min kjære.

Når det er sagt blir det selvfølgelig IKKE aktuelt å la min far betale hele bryllupet!



Anonymous poster hash: c1dea...6f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg ønsker min far å betale hele bryllupet. Mamma har betalt for kjole og tilbehør (altså alt av klær, sko etc). Svigers har ikke nevnt et knyst om å betale noe som helst. Jeg syns det er veldig merkelig... De har like god økonomi som min far. Min mor er fattig og fikk til å gi meg kjole, og jeg hadde vel egentlig trodd svigers skulle spandere dressen til min kjære.

Når det er sagt blir det selvfølgelig IKKE aktuelt å la min far betale hele bryllupet!

Anonymous poster hash: c1dea...6f9

Hvorfor er det merkelig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Olivia Benson

Hos meg ønsker min far å betale hele bryllupet. Mamma har betalt for kjole og tilbehør (altså alt av klær, sko etc). Svigers har ikke nevnt et knyst om å betale noe som helst. Jeg syns det er veldig merkelig... De har like god økonomi som min far. Min mor er fattig og fikk til å gi meg kjole, og jeg hadde vel egentlig trodd svigers skulle spandere dressen til min kjære.

Når det er sagt blir det selvfølgelig IKKE aktuelt å la min far betale hele bryllupet!

Anonymous poster hash: c1dea...6f9

Det jeg syns er merkelig er at du lar din mor betale for kjole når du beskriver henne som fattig.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva skal dere betale? Er dere enda mer fattige enn din mor? Håper nesten det ellers så er det skammelig det dere gjør!

Hos meg ønsker min far å betale hele bryllupet. Mamma har betalt for kjole og tilbehør (altså alt av klær, sko etc). Svigers har ikke nevnt et knyst om å betale noe som helst. Jeg syns det er veldig merkelig... De har like god økonomi som min far. Min mor er fattig og fikk til å gi meg kjole, og jeg hadde vel egentlig trodd svigers skulle spandere dressen til min kjære.

Når det er sagt blir det selvfølgelig IKKE aktuelt å la min far betale hele bryllupet!

Anonymous poster hash: c1dea...6f9

Anonymous poster hash: 76889...e82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man ikke kan forvente at foreldre skal være med å betale bryllupet. Dere må gjøre det dere føler for selv, synes dere det er greit at dine foreldre betaler alt er det ok. Jeg ville ikke spurt svigers om de kunne bidra da, tenker at hvis de ikke tilbyr har de ikke råd og det kan være sårt for dem. Ville de være med å bidra kunne kanskje drikkevarer være noe de kunne stå for, var det ikke sånn fra gammelt av? Men nå er det uansett nyere tid og føler at ingen regler gjelder lenger (heldigvis). Føyer til det du sikkert allerede vet og har hørt tusen ganger, en bør legge opp til et bryllup man kan betale selv. :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mrs. Random Nick

Kan legge til at han har vært gift før. Hva er sannsynligheten for at det er vits å spørre svigerfamilien om de ønsker å bidra "igjen"? Ønsker gjerne at vi skal ha en fantastisk dag, men svigerfamilien er av typen "Ingen bryllupsgave fordi han allerede har fått en med sin første kone".

Anonymous poster hash: def01...cc0

Man skal ikke spørre verken dem eller andre om det. Ta gjerne i mot fra de som tilbyr seg om dere ønsker det, men ikke spør noen om de vil bidra økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Helt ærlig var jeg ikke klar over at dette ikke er normalt... Føler meg nesten flau som har spurt om dette. Ut fra tradisjon jeg kjenner til, er det foreldrene som betaler for bryllupet, og hva min familie har fortalt meg. Hans foreldre betalte også deler av hans forrige bryllup... :rodme:

Anonymous poster hash: def01...cc0

Men det var hans første bryllup, og de trodde/håpte nok at det skulle vare resten av livet. Fullt forståelig at de ikke ønsker å betale så mye/noe andre gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig imot å spørre foreldre om de vil bidra. Om de ønsker det får de heller tilby det selv mener jeg. Til tross for at brudens foreldre ønsker å bidra betyr ikke det at man kan kreve eller forvente av brudgommens foreldre skal bidra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre mener de skal betale for bryllupet. Er det vanlig at kun brudens foreldre gjør dette? Hva med brudgommens? Burde ikke de da også være med på lik linje, eller i det minste bidra?

Anonymous poster hash: def01...cc0

Det har nok forandret seg litt i nyere tid. Hos oss har vi fått lik pengesum fra begges foreldre + en veldig dyr gave fra brudens foreldre. Da betaler vi rundt 10 - 20 000,- selv for bryllupet. Er ca. 80 gjester på det meste.

Om foreldrene dine vil betale hele, så må de jo bare gjøre det. Men sikkert greit å informere om at det ikke er helt vanlig lengre, slik at de ikke ser det i etterkant 😜 lykke til med bryllup 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...