Gå til innhold

Hva irriterer deg som bryllupsgjest - og hva irriterer deg/dere som brud/brudepar?


Hilde

Anbefalte innlegg

oi, hva slags bryllup er det dere har vært i ?? eller hva slags gjester har dere invitert?

jeg må jo ha helt spesiell vennekrets for jeg kjenner meg ikke igjen i noe av dette jeg.. og dere vet vel at bryllupet handler om brudeparet ,right?

vet du hva, hvis jeg som brud i mitt eget bryllup har lyst til å bruke 34.000 på kjole og masse på ferie og kaken, ja da gjør jeg det. jesus trodde det var mine og mannens penger jeg, men nå lærte jeg noe nytt, bryllup er for at gjestene skal få gratis drikke og meeer enn nok mat,ikke ubrukelige gjestegaver helst noe nyttig. blir litt sånn: "jeg bruker penger på gave til Deg da må du bruke like mye penger tilbake på meg i mat og drikke. <OG hotell faktisk!

vet du jeg sparer mer enn gjerne inn med betalbar jeg for å få drømmekjolen.

alle kan ikke sitte på den beste plassen vel? alle har ikke råd til all den drikken du ønsker, eller maten. noen ønsker heller en fin kake til seg selv ( i sitt bryllup) enn mat til deg. du ER faktisk en statist i brudeparets bryllup. DE har hovedrollen, du er statist, og dette klages det over ?!

nei, alle taler er ikke super interessante, igjen de er ikke for dere men brud og brudgom. jeg kjeder meg gjerne gjennom taler, lider meg gjennom dumme leker eller venter et par timer / drikker noe jeg ikke elsker osv for at min gode venn skal få kose seg i bryllupet sitt. jøss, trodde det var normalt jeg..

ingen av gjestene klagde hverken der eller i ettertid, ikke til hverandre heller har jeg hørt. de gav gaver i prisklassen de hadde mulighet til og vi spiste og koste oss til det var tomt. men jeg er nok rar jeg :vetikke:

er jo kanskje forskjell på venne par og bekjente? kanskje de bare ber dere for å fylle opp lokalet :fnise: neida, slett den.

Anonymous poster hash: 2bfb5...baf

Idiot

Anonymous poster hash: d01c3...c18

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du ER faktisk en statist i brudeparets bryllup. DE har hovedrollen, du er statist, og dette klages det over ?!

Ja, det er brudeparets dag, men brudeparet har valgt å dele dagen sin med venner og familie. De har valgt å være vertskap og det følger visse forpliktelser med den rollen. Sånn er det bare.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjester som blir ubehagelig fulle

Gjester i hvite kjoler

Manglende takkekort

For høy musikk

Dårlig planlagt bordplassering

Kun pinnestoler å sitte på

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å svare her med det utgangspunktet at det var veldig lite som irriterer meg hvis jeg faktisk er bedt til en slik stor anledning - men så leser jeg om hva enkelte får seg til å gjøre og skjønner plutselig hvorfor noen blir sure :ler: Ubudne gjester og alt...

Som utgangspunkt tenker jeg at enhver invitasjon jeg får er en invitasjon, ikke en ordre. Vi ser på anledningen, vi ser på datoen, og ser om det passer for oss økonomisk. Da sier vi enten ja tusen takk, og betaler det det koster og innretter oss etter det vertskapet har valgt for sin dag - eller vi takker nei og sender en noenlunde anstendig gave.

Som brudepar (senere i år) vil det irritere meg om folk melder seg på, og så melder sg av i siste liten - eller motsatt. For å lage dagen best mulig for våre gjester, trenger vi å vite rammebetingelser for dagen, deriblant antall gjester og kostnad. Vi forventer at når de velger å takke ja til å dele dagen med oss, så oppfører de seg hyggelig, blir ikke dritings, pisser ikke i buskene utenfor, og generelt bare oppfører seg som voksne folk. Vi har absolutt null forventning til spesielle gaver. Vi antyder noe fordi folk føler de å komme med noe, men vi er nøye med hva vi sier. Både fordi vi ikke vil at folk skal bruke mer penger enn de ønsker selv, og fordi vi ikke er typen som ønsker oss stæsj. Viktigere at de kommer på dagen vår :)

Både som gjest og som vertskap synes jeg det er provoserende med folk som tenker "hey - bryllupsinvitasjon! Gratis mat og drikke! Drekka mer!" og som tror dagen dreier seg om dem, gjestene.

Et bryllup handler om brudeparet, og hva du mener om dokurver er lite interessant. Jeg synes dokurver er helt hårreisende (hvilken person sørger ikke for å ha ekstra strømpebukse og Paracet i veska sjæl? Hæ?) men om brudeparet synes det er Veien til Lykken så¨whatever.

Om du blir bedt et sted - when in Rome, you do as the Romans do. Det er mulig det er langt fra hva DU ville gjort, men så handler heller ikke den dagen om hva DU mener. Gjør brudeparet noe helt annerledes enn du foretrekker; ha vett til å si nei takk og send heller en gave. Eller drit i gaven og stå for hva du mener.

Voksne folk... det må gå an å snakke om forventningene!

Jeg får brudekjolen min av mamma - hun har gledet seg hele livet til å få bidra med den, så jeg hadde ikke hjerte til å protestere selv om jeg hadde tenkt til å betale den selv. Det betyr så mye for henne.

Så om noen i vårt ikke-så-fancy-bryllup mener at kjolen min ser for dyr ut til at gjestene skal måtte "nøye seg" med tre retters middag i stedet for fem, så har jeg ikke dårlig samvittighet.

Fysj, så smålige folk egentlig er!

Anonymous poster hash: 07ac7...9ef

Så enig med deg :-)

Anonymous poster hash: 3ff70...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er brudeparets dag, men brudeparet har valgt å dele dagen sin med venner og familie. De har valgt å være vertskap og det følger visse forpliktelser med den rollen. Sånn er det bare.

Og du velger om du vil komme... Så si nei da vel om det skal handle om deg

Anonymous poster hash: 3ff70...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, hva slags bryllup er det dere har vært i ?? eller hva slags gjester har dere invitert?

jeg må jo ha helt spesiell vennekrets for jeg kjenner meg ikke igjen i noe av dette jeg.. og dere vet vel at bryllupet handler om brudeparet ,right?

vet du hva, hvis jeg som brud i mitt eget bryllup har lyst til å bruke 34.000 på kjole og masse på ferie og kaken, ja da gjør jeg det. jesus trodde det var mine og mannens penger jeg, men nå lærte jeg noe nytt, bryllup er for at gjestene skal få gratis drikke og meeer enn nok mat,ikke ubrukelige gjestegaver helst noe nyttig. blir litt sånn: "jeg bruker penger på gave til Deg da må du bruke like mye penger tilbake på meg i mat og drikke. <OG hotell faktisk!

vet du jeg sparer mer enn gjerne inn med betalbar jeg for å få drømmekjolen.

alle kan ikke sitte på den beste plassen vel? alle har ikke råd til all den drikken du ønsker, eller maten. noen ønsker heller en fin kake til seg selv ( i sitt bryllup) enn mat til deg. du ER faktisk en statist i brudeparets bryllup. DE har hovedrollen, du er statist, og dette klages det over ?!

nei, alle taler er ikke super interessante, igjen de er ikke for dere men brud og brudgom. jeg kjeder meg gjerne gjennom taler, lider meg gjennom dumme leker eller venter et par timer / drikker noe jeg ikke elsker osv for at min gode venn skal få kose seg i bryllupet sitt. jøss, trodde det var normalt jeg..

ingen av gjestene klagde hverken der eller i ettertid, ikke til hverandre heller har jeg hørt. de gav gaver i prisklassen de hadde mulighet til og vi spiste og koste oss til det var tomt. men jeg er nok rar jeg :vetikke:

er jo kanskje forskjell på venne par og bekjente? kanskje de bare ber dere for å fylle opp lokalet :fnise: neida, slett den.

Anonymous poster hash: 2bfb5...baf

Enig med deg

Anonymous poster hash: 3ff70...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som brud irriterte det meg at folk sa fra etter kirken at den og den ikke kom, og ei ga ikke beskjed i det hele tatt. Var også litt irriterende at folk ikke kom til det tidspunktet de var invitert til. Endte med at vi måtte sitte i bilen og vente på en bensinstasjon for å ikke komme før gjestene våre.

Ellers er det irriterende med taler som handler om barndommen til brudgommen/bruden som egentlig hører hjemme i en konfirmasjon. Også kjedelig med taler man ikke hører fordi taleren snakker for lavt eller bare griner. Har hørt om venner som er plassert så langt unna brudeparet (ei jeg kjenner satt i en gang ved kjøkkenet) sånn at man verken ser hovedpersonene eller hører talene, men man må jo være stille under talene likevel. Da blir det en kjedelig middag. Har man ikke råd til et lokale der alle gjestene sitter sammen får man heller be færre.

Godt man er ulike. Jeg hører gjerne om barndommen til min mann i vårt bryllup.. jeg var ikke i hans konfirmasjon...

Anonymous poster hash: 3ff70...d7d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. du ER faktisk en statist i brudeparets bryllup. DE har hovedrollen, du er statist, og dette klages det over ?!

Anonymous poster hash: 2bfb5...baf

Hvis det er noe jeg irriterer meg over i et bryllup, så er det denne holdningen.

Klarer ikke vertskapet å få gjestene sine til å føle seg velkomne og verdsatt, slik at gjestene føler seg som ubetydelige statister, så har de mislykkes som vertskap.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som brud:

- alle du må purre på å svare om de kommer

- alle som kler seg langt unna kleskoden

- gjester som hadde meninger om hvem som var invitert og ikke

- gjester med spesielle matvaner. Vi hadde selvfølgelig vegetaralternativ, og passet på alergikerne. Men om du ikke liker fisk får du spise vegetaralternativet i stedet for å kreve en kjøttrett i stedet.

- de som klagde på lokasjonen (det var i Oslo der vi begge er fra....). Det er alltid greit at folk velger å ikke komme på grunn av økonomi, men det å klage over alt til bruden er unødvendig.

- de som ga sære gaver. Type kunst som ikke kan byttes.

Som gjest:

- laaang ventetid mellom seremoni og middag, uten noe vått/tørt/underholdning

- skjev pengebruk. Jeg skjønner ønsket om en drømmereise. Men mener kake/kjole/lokale/mat/drikke bør være på samme nivå budsjettmessig.

- når det ikke skjer noe mer etter middagen. Bortsett fra et trøtt hotell og en overpriset bar

- Middag kl 17-18, og ingen mulighet for mer mat i løpet av kvelden

- å være kaffegjest når det eneste du får er kaker, og du må reise

- Å være kaffegjest når middagen blir 1-3 timer forsinket, og du sitter på gangen og hører på andre som spiser, drikker og koser seg.

- å bli diktert hva man skal ha på seg, i betydning peke ut kjole

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en til:

Når gjestene ikke svarer til oss på innbydelsen, men regner med at jungeltelegrafen gir beskjed... "Åja, men jeg sa det jo til xxx, regnet med at hun sikkert sa det videre" ("Nei, ikke når du ikke bad henne om det...")

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt man er ulike. Jeg hører gjerne om barndommen til min mann i vårt bryllup.. jeg var ikke i hans konfirmasjon...

Anonymous poster hash: 3ff70...d7d

Men det er jo kjedelig når talen ikke handler om noe annet, at du såvidt blir nevnt i en bisetning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo kjedelig når talen ikke handler om noe annet, at du såvidt blir nevnt i en bisetning.

Helt enig. Jeg opplevde faktisk dette i mitt bryllup. Svigers brøt den eneste taleregelen vi hadde, at det var makstid på fem min og fylte opp hele taletiden med en redegjørelse av min manns barndom og ungdomstid. Jeg ble kun nevnt innledningsvis. Det føltes litt sårt. Særlig når mine foreldre la stor vekt på å snakke om min mann i sine taler.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gjest er i hvert fall det verste jeg vet å bli invitert til kaffe med betalbar. Som om ikke det i seg selv er ille nok, er det enda verre når også brus koster 40,- per glass, kakene blir fjernet raskt fra lokalet og absolutt ingen snacks eller nattmat blir servert.



Anonymous poster hash: 49391...1bf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som gjest.

-Når talen til nærmeste familie begynner å snakke om ekser (særlig det ene der ekskona ble snakket om... ). Hva har det med nåværende brudepar å gjøre? Ble en pinlig tale for de fleste....

-Å bli plassert med ukjente mennesker

-Gjester som drikker seg overstadig beruset...



Anonymous poster hash: ad038...48b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gjest

- Å bli plassert på bord kun med brudgommens gamle tanter. Jeg var 20, samtaletemaene tok raskt slutt der

- Toastmaster som introduserer taler akkurat i det en rett er servert

- Betalbar som ikke tar kort

- Taler som egentlig er snikskryt, "Da brudgommen var liten og vi ferierte i et slott i Frankrike sa han noe så morsomt"

- Gjester, som min svigermor, som klager over bråkete "ungdomsmusikk" når brudeparet er i begynnelsen av 20-åra, og det er dansegulv



Anonymous poster hash: d1b89...9cf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært heldig med bryllupene jeg har vært skjønner jeg. Men var i et bryllup for et år siden, og du verden så lei jeg ble av all trampingen og klirringen i glassene for at brudeparet skulle kysse. Det var greit de 2-3 første gangene, men når det skjedde 30 ganger i løpet av dagen så var det MER enn nok!

I det samme bryllupet så var brudeparet ganske unge, det samme med gjestene. Likevel sørget de for at bandet kun spilte gammeldans-musikk. Dansingen tok ikke av for å si det sånn.

Anonymous poster hash: cf976...fb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Godt man er ulike. Jeg hører gjerne om barndommen til min mann i vårt bryllup.. jeg var ikke i hans konfirmasjon... Anonymous poster hash: 3ff70...d7d

Siden du gifter deg med mannen tar jeg for gitt at du vet mer om barndommen hans enn det man rekker å si i en tale. Hadde du aldri møtt svigers før bryllupet?

Anonymous poster hash: 275e4...2dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gjest:

  • Irriterende, påtrengende toastmastere! Var i et bryllup der han fungerte som en slags programleder, men han kunne faen meg ikke holde kjeft, og skulle få alle til å være "engasjerte" mens vi spiste og fortalte elendige vitser!
  • Unødvendige taler. Det er akseptabelt at foreldrene til brud og brudgom holder taler, søsken, forloverne etc, men når tremeninger, gamle lærere (ja, det har jeg opplevd) og gammeltanter begynner å prate tull i mikrofonen, da scorer ikke bryllupet høyt.
  • Drittdårlig musikk som ingen har lyst til å danse til.
  • Andre frekke gjester, spesielt når man står nær de som gifter seg.
  • Gjester i jallakjoler som glitrer og tar mer oppmerksomhet enn brudens kjole.
  • Når gamle menn oppfordrer brudeparet til å kline/kysse hvert 20. minutt. Kleint og irriterende.
  • Fæl bryllupskake (har fortsatt ikke smakt noen som er gode faktisk, hvorfor bruke penger på dritt ingen liker uansett?)
  • Venting på mat, sermoni og alt som gjør at det blir kjedelig og kleint.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har irritert meg som bryllupsgjest (har aldri vore gift)

- toastmaster uten humor

- lange taler

- taler rettet kun mot brudeparet og som ingen andre forstår innholdet av

- overstadig berusa gjester

- fri bar, blir alltid krøll

- mat som ikke defineres som festmat f.eks potetball.

- mat som ikke har en rød tråd, bare tilfeldig satt sammen fordi brudeparet ikke klarte å bestemme seg for hva de ville servere

- kaffi som starter sent på kvelden

- alt for mange gjester

- ingen underholdning som involverer gjestene (kjedelig å sitte stille i timesvis)

- venting etter kirken, venting etter middag, venting på mat, venting venting

- stivpyntet festlokale type

- bryllup som skal feires utenlands. Må bruke ferie og forme på noe du egentlig ikke har lyst til

- bordplassering der man må sitte med folk du ikke kjenner fra før.Med alle talene har man ikke anledning til å bli kjent uansett.

- unger i et bryllup som serveres mye alkohol. Barn og beruset personer hører ikke sammen

- tilbud om barnevakt. Barna kjenner ikke vedkommende og vil ikke ha noe med de å gjøre likevel. Spar oss for anstrengelsene og tilpass bryllupet slik at vi kan ta med en barnevogn. Eller la vær å inviter oss.

For en deilig tråd. Godt å få ut all irritasjonen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har irritert meg som bryllupsgjest (har aldri vore gift)

- toastmaster uten humor

- lange taler

- taler rettet kun mot brudeparet og som ingen andre forstår innholdet av

- overstadig berusa gjester

- fri bar, blir alltid krøll

- mat som ikke defineres som festmat f.eks potetball.

- mat som ikke har en rød tråd, bare tilfeldig satt sammen fordi brudeparet ikke klarte å bestemme seg for hva de ville servere

- kaffi som starter sent på kvelden

- alt for mange gjester

- ingen underholdning som involverer gjestene (kjedelig å sitte stille i timesvis)

- venting etter kirken, venting etter middag, venting på mat, venting venting

- stivpyntet festlokale type

- bryllup som skal feires utenlands. Må bruke ferie og forme på noe du egentlig ikke har lyst til

- bordplassering der man må sitte med folk du ikke kjenner fra før.Med alle talene har man ikke anledning til å bli kjent uansett.

- unger i et bryllup som serveres mye alkohol. Barn og beruset personer hører ikke sammen

- tilbud om barnevakt. Barna kjenner ikke vedkommende og vil ikke ha noe med de å gjøre likevel. Spar oss for anstrengelsene og tilpass bryllupet slik at vi kan ta med en barnevogn. Eller la vær å inviter oss.

For en deilig tråd. Godt å få ut all irritasjonen :-)

Du var litt av en solstråle.. Du vet at bryllup er helt frivillig å dra i?

Anonymous poster hash: d70ba...379

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...