Gå til innhold

Hva skal til for å gjøre leiligheten/huset koselig? :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en ganske stor leilighet med dårlig romplanlegging, dvs at det er mange fler rom enn nødvendig, noe som igjen gjør at jeg ikke får utnyttet halvparten av plassen, men jeg trives, og på tross av sine feil og mangler elsker jeg leiligheta mi. Det har egentlig mer med frihetsfølelsen å gjøre tror jeg. Best trives jeg på soverommet fordi det er det eneste rommet der jeg har greid å utnytte så mye som mulig av plassen, har fått satt opp to bokhyller her og gjort det ganske trivelig. Lunt og godt egentlig.

Men så står jeg litt i stampe med resten, så jeg lurer på hva DU mener det er som skal til for å gjøre et rom koselig? Er det små ting som gjør det? Varme farger? Kalde farger? Lite ting? Mye ting? Bilder på veggene? Pyntegjenstander? Bokhyller? andre hyller? Kom med dine beste interiørtips for å gjøre bostedet ditt hjemmekoselig, så kanskje jeg kan stjele noen tips ^^

Hvis du med svaret ditt velger å fokusere på hva jeg kan gjøre i stedet for hva du pleier/ville ha gjort/har gjort, så må jeg nesten nevne at jeg leier, så det er litt begrenset hva jeg kan gjøre, f.eks kan jeg ikke sånn helt plutselig bare male alt av panel signalgrønt, og så er jeg fattig student for å gjøre det enda vanskeligere.

Normalt sett er jeg veldig kreativ, men jeg har sett meg så blind på måten det ser ut her at jeg rett og slett ikke finner på noe annet :P



Anonymous poster hash: d99ae...ef8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker at det er litt pyntegjenstander, men likevel ryddig :) Det er aldri feil med planter, og Ikea har mange fine "eviggrønne" planter hvis du ikke har grønne fingre! Det blir også lett koselig hvis du har bokhyller og noe på veggene.

Anbefaler å bruke Pinterest som inspirasjonskilde, der er det mye fint! Mye forskjellig, men masse idéer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ganske stor leilighet med dårlig romplanlegging, dvs at det er mange fler rom enn nødvendig, noe som igjen gjør at jeg ikke får utnyttet halvparten av plassen, men jeg trives, og på tross av sine feil og mangler elsker jeg leiligheta mi. Det har egentlig mer med frihetsfølelsen å gjøre tror jeg. Best trives jeg på soverommet fordi det er det eneste rommet der jeg har greid å utnytte så mye som mulig av plassen, har fått satt opp to bokhyller her og gjort det ganske trivelig. Lunt og godt egentlig.

Men så står jeg litt i stampe med resten, så jeg lurer på hva DU mener det er som skal til for å gjøre et rom koselig? Er det små ting som gjør det? Varme farger? Kalde farger? Lite ting? Mye ting? Bilder på veggene? Pyntegjenstander? Bokhyller? andre hyller? Kom med dine beste interiørtips for å gjøre bostedet ditt hjemmekoselig, så kanskje jeg kan stjele noen tips ^^

Hvis du med svaret ditt velger å fokusere på hva jeg kan gjøre i stedet for hva du pleier/ville ha gjort/har gjort, så må jeg nesten nevne at jeg leier, så det er litt begrenset hva jeg kan gjøre, f.eks kan jeg ikke sånn helt plutselig bare male alt av panel signalgrønt, og så er jeg fattig student for å gjøre det enda vanskeligere.

Normalt sett er jeg veldig kreativ, men jeg har sett meg så blind på måten det ser ut her at jeg rett og slett ikke finner på noe annet :P

Anonymous poster hash: d99ae...ef8

Store planter på gulvene i vakre potter, for å fylle opp tomrom og pynte opp

Anonymous poster hash: 6d0d0...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over, planter er bra. Ellers er jeg dårlig på interiør selv, så ikke så mye å komme med på den fronten.

Men altså, om jeg hadde hatt mange rom, første prioritet: Bibliotek! Få tak i en god stol som man kan synke godt ned i, samle alle bøkene i samme rom, og ha et rom som var dedikert lesing, avslapning og flukt fra verden utenfor. Bøker fører dessverre med seg mye støv, så ved å samle mesteparten av bøkene i ett rom, slipper du ihvertfall det i andre rom.

Jeg hadde også brukt ett av rommene til kontor. Veldig greit med et eget sted hvor man kan være i jobbemodus, og så er resten av leiligheten "frimodus".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje først ta en tur på loppis eller fretex og se hva du finner. Spandere litt maling kan du kanskje gjøre selv om du er student.

Ellers er det de små detaljene som gjør det koselig, syns jeg. Nå er det salg overalt også så du kan kanskje finne noe artig feks på Kremmerhuset. Mitt råd der er å heller kjøpe EN stor ting istedetfor masse småting.

Finn et billig bord eller en kommode i en bruktbutikk som du shiner opp, eller ikke...alt etter smak og behag. Kjøp et fint, stort sølvfat på salg (ikke ekte sølv, da) der du setter fine kubbelys i farger som passer sammen. Gjerne hvite, de er oftest på salg. Claes Ohlsson har billige, kule lamper.

Hvis du liker å strikke, kan du lage puter og pledd, eller sy et kult lappeteppe. Som du legger i en stol du finner i billigkroken på Ikea feks.

Mal noen fine store abstrakte bilder som du henger opp. Billige lerreter og maling på Europris.

(nei, jeg jobber ikke noen av de nevnte steder) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over, planter er bra. Ellers er jeg dårlig på interiør selv, så ikke så mye å komme med på den fronten.

Men altså, om jeg hadde hatt mange rom, første prioritet: Bibliotek! Få tak i en god stol som man kan synke godt ned i, samle alle bøkene i samme rom, og ha et rom som var dedikert lesing, avslapning og flukt fra verden utenfor. Bøker fører dessverre med seg mye støv, så ved å samle mesteparten av bøkene i ett rom, slipper du ihvertfall det i andre rom.

Jeg hadde også brukt ett av rommene til kontor. Veldig greit med et eget sted hvor man kan være i jobbemodus, og så er resten av leiligheten "frimodus".

Jeg formulerte meg kanskje litt feil her.. Har mange rom, men jeg kan ikke bruke halvparten. Kan si at det er fire ganger i leiligheta. Inngang-gang, mellomgang, kjøkken, bad, do, enda en gang, stue, gang, soverom. Hadde huseier slått ned om enn bare en vegg hadde det vært plass til enda et soverom bare fordi det hadde åpnet opp en del av disse mellomgangene som ikke tjener til noe annet enn å være et hull i mellom alle de andre rommene..

Har på et vis allerede dedikert soverommet til leserom. Jeg slapper best av når jeg leser, og det er slappe av man helst vil gjøre på soverommet. Har også et par bokhyller på stua for å fylle opp litt av plassen der, gleder meg til jeg har fylt opp de siste par hyllene sånn at jeg kan skaffe en bokhylle til og begynne på den. Det er noe magisk med bøker :)

Men tipset om pinterest og planter skal jeg ta til meg! :D

TS

Anonymous poster hash: d99ae...ef8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan også putte pyntegjenstander i bokhyllene, og kanskje en boks med lokk til småting! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over, planter er bra. Ellers er jeg dårlig på interiør selv, så ikke så mye å komme med på den fronten.

Men altså, om jeg hadde hatt mange rom, første prioritet: Bibliotek! Få tak i en god stol som man kan synke godt ned i, samle alle bøkene i samme rom, og ha et rom som var dedikert lesing, avslapning og flukt fra verden utenfor. Bøker fører dessverre med seg mye støv, så ved å samle mesteparten av bøkene i ett rom, slipper du ihvertfall det i andre rom.

Jeg hadde også brukt ett av rommene til kontor. Veldig greit med et eget sted hvor man kan være i jobbemodus, og så er resten av leiligheten "frimodus".

Ja! :) Og et bokskap, så man slipper å tørke så mye støv. En koselig lesekrok med en god lenestol m fotbrett eller puff til å hvile bena på og en god leselampe :)

Anonymous poster hash: 6d0d0...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ganske stor leilighet med dårlig romplanlegging, dvs at det er mange fler rom enn nødvendig, noe som igjen gjør at jeg ikke får utnyttet halvparten av plassen, men jeg trives, og på tross av sine feil og mangler elsker jeg leiligheta mi. Det har egentlig mer med frihetsfølelsen å gjøre tror jeg. Best trives jeg på soverommet fordi det er det eneste rommet der jeg har greid å utnytte så mye som mulig av plassen, har fått satt opp to bokhyller her og gjort det ganske trivelig. Lunt og godt egentlig.

Men så står jeg litt i stampe med resten, så jeg lurer på hva DU mener det er som skal til for å gjøre et rom koselig? Er det små ting som gjør det? Varme farger? Kalde farger? Lite ting? Mye ting? Bilder på veggene? Pyntegjenstander? Bokhyller? andre hyller? Kom med dine beste interiørtips for å gjøre bostedet ditt hjemmekoselig, så kanskje jeg kan stjele noen tips ^^

Hvis du med svaret ditt velger å fokusere på hva jeg kan gjøre i stedet for hva du pleier/ville ha gjort/har gjort, så må jeg nesten nevne at jeg leier, så det er litt begrenset hva jeg kan gjøre, f.eks kan jeg ikke sånn helt plutselig bare male alt av panel signalgrønt, og så er jeg fattig student for å gjøre det enda vanskeligere.

Normalt sett er jeg veldig kreativ, men jeg har sett meg så blind på måten det ser ut her at jeg rett og slett ikke finner på noe annet :P

Anonymous poster hash: d99ae...ef8

Duftlys, om du liker det :) Gir god stemning. Billig på Ikea m mange gode dufter som bla vanilje :)

Anonymous poster hash: 6d0d0...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planter, selvmalte malerier og andre ting som er nevnt her: I agree!

Rotete skrevet, men håper du forstår:

Med alle disse mellomgangene så kan man jo muligens finne en nett kommode med et speil eller bilde hengende over med noen få pyntegjenstander på kommoden eller koselige bilder i fine rammer (ikke i alle gangene da haha). Jeg er ikke så spesielt fan av gardiner, men fine gardiner i stua og pynteputer, saueskinn (falskt er ikke så dyrt) som man kan legge på sofaen eller en puff, ha et fint gulvteppe. Ordne en fin spisekrok med en lysekrone i taket. Også bokhyller som folk sier, trenger ikke være bøker på de, men noe pynte-ting her også, men ikke for mye da. Keep it nice and simple.

Kanskje ganske standar farger, men hvitt, kremhvitt, beige, brunt og grått tema gjennom stue/kjøkken/spisekrok slår ikke feil. Med sølvbrett som noen nevnte her oppe med pyntestener og noen billige kubbelys, og ellers sølvfarget gjenstander rundt om i leiligheten med de kremhvite (og de andre fargene) hadde vært kjempe fint, in my opinion. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levende lys, planter og friske blomster. God belysning fra flere små lyskilder, ikke en stor lyskilde med kaldt flomlys. Lik farge på vegger, lik farge på gulv gjennom leiligheten. Kunst og personlige bilder på veggen. Pynt (lykter, blomster) på bordene. Et par puter og et par pledd i sofaen. Rent og ryddig, alt har sin plass.



Anonymous poster hash: 0cdc8...f3e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duftlys, om du liker det :) Gir god stemning. Billig på Ikea m mange gode dufter som bla vanilje :)

Anonymous poster hash: 6d0d0...b8e

Clean cotton fra Yankee Candle :rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clean cotton fra Yankee Candle :rodmer:

Hva lukter de, og hvor kjøper du de?

Anonymous poster hash: 6d0d0...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Planter, selvmalte malerier og andre ting som er nevnt her: I agree!

Rotete skrevet, men håper du forstår:

Med alle disse mellomgangene så kan man jo muligens finne en nett kommode med et speil eller bilde hengende over med noen få pyntegjenstander på kommoden eller koselige bilder i fine rammer (ikke i alle gangene da haha). Jeg er ikke så spesielt fan av gardiner, men fine gardiner i stua og pynteputer, saueskinn (falskt er ikke så dyrt) som man kan legge på sofaen eller en puff, ha et fint gulvteppe. Ordne en fin spisekrok med en lysekrone i taket. Også bokhyller som folk sier, trenger ikke være bøker på de, men noe pynte-ting her også, men ikke for mye da. Keep it nice and simple.

Kanskje ganske standar farger, men hvitt, kremhvitt, beige, brunt og grått tema gjennom stue/kjøkken/spisekrok slår ikke feil. Med sølvbrett som noen nevnte her oppe med pyntestener og noen billige kubbelys, og ellers sølvfarget gjenstander rundt om i leiligheten med de kremhvite (og de andre fargene) hadde vært kjempe fint, in my opinion. :)

Nydelige tips :blomst: (Jeg er ikke TS, men jeg fikk gode ideer av deg til mitt eget hjem) Tusen takk! :)

Anonymous poster hash: 6d0d0...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den faktoren som jeg føler at i størst grad gjør et rom/en leilighet hjemmekoselig er tekstiler. Rom blir gjerne litt nakne og sterile om man ikke har tekstiler synes jeg. Gardiner, tepper på gulvet, puter i sofaen, gjerne et saueskinn over en puff/stol og så videre. Planter er også et must for meg.

Angående pyntegjenstander, så er et smart triks å plassere dem i grupper. Ikke en ting her og en ting der, da blir det for spredd og kan gi både et rotete inntrykk men tingene kan også "forsvinne" litt fordi de står så langt fra hverandre. Plasser fine ting i grupper som et stilleben, for eksempel lysestaker/lykt, potteplante, dekorfigurer, innrammede bilder. Man kan også sette det på noe, som for eksempel et fat i tre eller metall, eller en brikke/duk.

Anbefaler deg å oppsøke inspirasjon på pinterest eller instagram. Mye fint å finne der!



Anonymous poster hash: dac67...d46
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva lukter de, og hvor kjøper du de?

Anonymous poster hash: 6d0d0...b8e

De lukter rent, nyvasket tøy. Har en helt annen lukt enn vanlige duftlys, som jeg ofte synes lukter kvalmende og unaturlig. Jeg kjøper mine her, tror de skal selges i del butikker også. Ebay og utenlandske nettbutikker har de sikkert billigere. Er forøvrig en stor tråd om disse lysene her inne, for tips til hvor man kan kjøpe og hvordan de forskjellige lukter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jeg er mest opptatt av er en slags rød tråd i hjemmet. Jeg synes ikke det er så viktig hvilken farge eller stil folk har, så lenge det er helhetlig.

Dette synes jeg gjør et hjem hjemmekoselig:

-Tekstiler! Spesielt tepper. En stue uten teppe synes jeg ser naken ut. Puter (men ikke fyll sofaen så det ikke er plass til å sitte lenger ;)). Pledd om høsten og vinteren.

-Lys. Jeg er helt opphengt i lamper og stearinlys. Sats på flere lyskilder, lys opp mørke kroker. Lamper bør være i forskjellige høyder (det verste er én stor taklampe og så godt som mørkt ellers!).

-Bilder. Jeg liker personlige bilder og foto. Her finnes det billige løsninger. Sjekk feks Printic-appen, hvor du kan få bildene dine som polaroidbilder. Print flere, heng opp mange sammen.

-Planter. Så viktig! Ingen rom uten planter, spør du meg! Velg gjerne noen grønne som er enkle å holde i livet, eller du kan plukke blomster og grener ute. En og annen bukett i blant gjør også susen. Når buketten begynner å visne setter jeg de få friske som er igjen i en liten vase på badet eller soverommet.

-Bøker, magasiner, plater. Jeg elsker sånt, synes det er så hyggelig, så sant du ikke har vaklevorne stabler overalt (men noen få stabler er helt greit, altså!).

-Duftlys. Kjøp et godt et som ikke lukter ekstremt sterkt.

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lukter rent, nyvasket tøy. Har en helt annen lukt enn vanlige duftlys, som jeg ofte synes lukter kvalmende og unaturlig. Jeg kjøper mine her, tror de skal selges i del butikker også. Ebay og utenlandske nettbutikker har de sikkert billigere. Er forøvrig en stor tråd om disse lysene her inne, for tips til hvor man kan kjøpe og hvordan de forskjellige lukter. :)

Da burde du også sjekke ut Cotton Poplin fra Byredo. Dyre, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina
  • Noen store planter til å ha på gulvet
  • Friske blomster i vaser
  • Bilder på veggene
  • God belysning (sørg for at ingen kroker er mørke)
  • Fine tekstiler (puter og pledd)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Det jeg er mest opptatt av er en slags rød tråd i hjemmet. Jeg synes ikke det er så viktig hvilken farge eller stil folk har, så lenge det er helhetlig.

Dette synes jeg gjør et hjem hjemmekoselig:

-Tekstiler! Spesielt tepper. En stue uten teppe synes jeg ser naken ut. Puter (men ikke fyll sofaen så det ikke er plass til å sitte lenger ;)). Pledd om høsten og vinteren.

-Lys. Jeg er helt opphengt i lamper og stearinlys. Sats på flere lyskilder, lys opp mørke kroker. Lamper bør være i forskjellige høyder (det verste er én stor taklampe og så godt som mørkt ellers!).

-Bilder. Jeg liker personlige bilder og foto. Her finnes det billige løsninger. Sjekk feks Printic-appen, hvor du kan få bildene dine som polaroidbilder. Print flere, heng opp mange sammen.

-Planter. Så viktig! Ingen rom uten planter, spør du meg! Velg gjerne noen grønne som er enkle å holde i livet, eller du kan plukke blomster og grener ute. En og annen bukett i blant gjør også susen. Når buketten begynner å visne setter jeg de få friske som er igjen i en liten vase på badet eller soverommet.

-Bøker, magasiner, plater. Jeg elsker sånt, synes det er så hyggelig, så sant du ikke har vaklevorne stabler overalt (men noen få stabler er helt greit, altså!).

-Duftlys. Kjøp et godt et som ikke lukter ekstremt sterkt.

Lykke til :)

Helt enig i dette! :)

Men et lite obs med tanke på duftlys og sånt: Det kan være greit å ha muligheten til å lufte godt ut fort, i tilfelle du har gjester som reagerer. Svigermor begynner å hoste hvis noen har tent duftlys i rommet, så hvis jeg vet at hun kommer på besøk, bruker jeg heller røkelsepinner eller duftolje. Noen reagerer på parfymer generelt. Jeg har også en ... Jeg vet ikke hva det heter, men en liten skål over et telys, noe á la sånn som hører med i tacoserveringssett, den som man har kjøttdeigen i og tenner et lys under for å holde den varm. Den kan man ha olje og vann oppi, eller ymse krydder. Nellikspiker og biter av en kanelstang gir en god juleduft, det har vi brukt her. Man kan sikkert også bruke vaniljestang, f.eks., jeg har bare ikke testet akkurat det enda.

En annen ting er følelsen av at noen bor der. Ei veninne av meg bruker mye av tingene som er nevnt her, men noen ganger gir leiligheten hennes mer følelsen av å være på utstilling. Svigerinnen min har også det meste av det som nevnes over, men hos henne føles det mye mer hjemmekoselig. Akkurat nå irriterte det meg veldig at jeg ikke klarer å sette fingeren på akkurat hva som gjør det! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...