Gå til innhold

Tips til gode, billige og varierte studentmiddager?


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

da jeg var student hadde jeg ca 2900 da alle regninger var betalt.så disse pengene var til mat og kos.

jeg kjøpte mye: fisk og kylling fra frysedisken,pluss litt grønnsaker.

når jeg var blakk spiste jeg kylling,grønnsaker,saus og ris.

viktig å ha krydderhylla fyll,til og med det kjedeligste måltid kan funke da!

ellers: jeg pleier bare å bruke det jeg har å finner på noe mat rett før jeg starter.

andre ting jeg må ha i hus:

egg

mel

smør

buljong.

Anonym poster: 83814776a8945ef5c5b765b9df86b6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raid butikkene på jakt etter billige merker og matvarer - da kan du spare en god del kroner.

Lasagne - koster litt men MANGE måltider, lager det selv enda og fryser ned porsjoner. Kjekt å kunne varme opp en kjapp middag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raid butikkene på jakt etter billige merker og matvarer - da kan du spare en god del kroner.

Lasagne - koster litt men MANGE måltider, lager det selv enda og fryser ned porsjoner. Kjekt å kunne varme opp en kjapp middag!

Ja, lasagne fra bunnen funker jo fjell! Er dyrt å lage den ene gangen, men så har man jo middager i lang tid fremover....

Noe sier meg at min del av fryseren kommer til å være stappa til enhver tid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskekake i lompe, lapskaus. Som sakt kyllingfilet er supert og fryste grønnsaker er velig billig på rema. Supper med rundstykke. Lag middager som kan fryses ned i porsjoner er veldig lurt.

Vist du har god plass i fryser så er det i grunnen bare å følge med på tilbud som kommer og fylle opp fryseren. Og ikke minst SKRIV handleliste for hele uken og handle inn. Jeg klarer fint å komme under 400 kr i uken på mat/drikke til to personer og av og til er det nok til en ekstra gjest. Er tilbuds fan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fiskekake i lompe, lapskaus. Som sakt kyllingfilet er supert og fryste grønnsaker er velig billig på rema. Supper med rundstykke. Lag middager som kan fryses ned i porsjoner er veldig lurt.

Vist du har god plass i fryser så er det i grunnen bare å følge med på tilbud som kommer og fylle opp fryseren. Og ikke minst SKRIV handleliste for hele uken og handle inn. Jeg klarer fint å komme under 400 kr i uken på mat/drikke til to personer og av og til er det nok til en ekstra gjest. Er tilbuds fan.

Planen min er å handle ca en gang i uken... Handleliste går jeg aldri på butikken uten! Kjenner meg selv så godt nå at hvis jeg går på butikken og ikke vet hva jeg skal handle så ender jeg opp med aaaalt for mye.... Så handlisten klar før jeg går, og så er det bare å ta på skylappene og plukke det jeg skal ha - og ikke det jeg VIL ha! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handleliste er veldig lurt. Jeg merker selv hvor flink jeg er når jeg har med liste kontra når jeg drar uten, steike så mye jeg IKKE trenger jeg kan få med da! :)

De forskjellige butikkene har forskjellige billig-merker, og det kan godt være billigmerkene kan avvike på kvalitet men jeg syns det er verdt å sjekke ut.

Tips: Sjekk ut Bunnpris sitt eget varemerke når det gjelder taco - koster en skvett og ingenting og kjøpes mye hos oss! Eneste jeg ikke liker er sausen, der foretrekker jeg santa maria sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Sjekk ut Bunnpris sitt eget varemerke når det gjelder taco - koster en skvett og ingenting og kjøpes mye hos oss! Eneste jeg ikke liker er sausen, der foretrekker jeg santa maria sin.

Jeg liker ikke sausen uansett, så dette skal jeg huske! Takk! Tror det er en bunnpris i nærheten også der jeg skal bo..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollefrikase er veldig billig middag. Kjøttfarse, poteter en gulrot og litt purre. Koker du noen ekstra poteter kan du steke dem neste dag sammen med andre rester. Resten av purren er fin til omelett (også en billig rett som er god både kald og varm).

Pannekaker, ikke verdens mest sunne middag men man sparer mye penger på å ha en fast pannekakedag i uken.

Fiskekaker er billig. Jeg bruker de fra Engerviks om jeg har råd. Nå går det ganske mange kaker med så jeg kjøper de fra coop extra (700 gr) og har da til to dager, en dag med saus og poteter og en dag hvor vi deler dem og har dem stekte på brødskiva (vi er 4 stk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rema har mye godt og billig! De fleste av billigproduktene dems er like gode som dyre produkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig greit å ha hjemmelagde vårruller i frysen. Lager alltid store porsjoner, og bruker masse grønnsaker i dem. Det er utrolig lettvint og god middag når man kommer sent hjem. Du kan smelle sammen en liten salat, steke noen grønnsaker eller bare mumse dem uten tilbehør. Jeg steker dem i stekeovnen så ikke de blir så utrolig fete. Det er mye mat for pengene også, grønnsakene som brukes er billige og man får mange måltider av en pakke ark.

Endret av Glynis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coop kjeden har store forpakninger med karbonader - pleier kjøpe slike selv og fryse ned to og to. Enkelt og godt å steke to i panne med litt løk og smelle på en brødskive. Steker man et egg attpåtil så har man en cowboyfrokost ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Coop kjeden har store forpakninger med karbonader - pleier kjøpe slike selv og fryse ned to og to. Enkelt og godt å steke to i panne med litt løk og smelle på en brødskive. Steker man et egg attpåtil så har man en cowboyfrokost ;)

Vet ikke om det er noe coop i umiddelbar nærhet, men det finner jeg vel ut av. Er ikke såå glad i karbonader heller, men om det er billig går det vel ned! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest17

Om du har en Coop OBS! i nærheten, så kjøp inn frossen kyllingfilet i 2,5 kg pakker, koster 60,- noe kiloen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Noen flere tips og ideer? :)

Omelett med paprika, purre, skinke og evn ost. En helt grei middag når det skal brukes opp rester, serveres evn med en grønn salat.

Stekt ris med grønnsaker, paprika, løk, erter, evn med kjøttdeig eller grillet kylling.

Suppelapskaus med purre, potet, gulrot, løk, evn pølse eller salt kjøtt.

Kyllingfilet i fløte og chili saus, serveres med en blandet grønn salat, kokte grønnsaker og ris.

Kyllingfilet, løk, pesto og kokt pasta. Eller bare pastasalat med pesto og fetaost.

Pesto er greit å fryse ned i isbit terninger, da har du alltid noe liggende klar til en middag. Det samme gjelder for fløte, søt chili saus og rødvins rester. Frys det som blir til overs ned i terninger.

Grønn salat med ost, skinke, grønnsaker og godt brød / rundstykker til. Middag over flere dager og kan varieres i det uendelige.

Istedenfor ris kan du kjøpe brokkoli / blomkål, dette kokes og kuttes i biter. Fungerer veldig greit som alternativ jukseris, vil du virkelig kose deg tilsett litt fløte og smør.

Som alternativ til salt, jeg synes det smaker ganske lite. Hva med å prøve urtesalt? Kjøpes på helsekost eller butikker med godt utvalg og det holder ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...