Gå til innhold

Hvilken bok leser du nå?


anetted

Anbefalte innlegg

Neil Gaimans "The Ocean at the End of the Lane".

Han har en artig evne til å skrive om overnaturlige ting som om de var fullstendig normale. I denne boka gjennom et barns øyne. Eller rettere sagt gjennom hukommelsen til en som opplevde dem som barn.

Jeg liker språket. Han har en del miljøbeskrivelser som får deg til å måtte jobbe litt med fantasien for å se hva han mener. Hvilken farge har egentlig en "tåkefarget katt"? Han kunne kalt den grå, går jeg ut fra, og det ville vært en grei beskrivelse av en katt. Men når den beskrives som tåkefarget, så må man stoppe opp og tenke "Hvilken farge har egentlig tåke?"

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så gøy med bok-tråd! Nå leser jeg Hendelsens Hus av John Boyne, FANTASTISK bok!



Anonymous poster hash: ac633...d70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg igang med siste bok av Millenium-trilogien. Man kan si at Larssons bok-karakterer har en viss evne til å fenge min interesse :fnise:

Endret av metempsychosis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferdig med "Pikekyss og djevelkake" av Siri Østli nå. Morsom og lettlest, men merket at det ble litt lite driv jo lengre jeg kom. Gikk tregt på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Methusaleh`s Children, Robert Heinlein.

Interessant historie. På 1800-tallet ble det stiftet en eugenetisk stiftelse som ville forlenge livslengden til befolkningen gjennom selektiv avl. Mye på samme måten som Mensa opprinnelig ble stiftet som en sosial forening for å fremme utviklingen av intelligens gjennom å bringe sammen mennesker med IQ langt over gjennomsnittet.

I Heinleins bok skjer dette på følgende måte: Man lokaliserte mennesker som hadde fire levende besteforeldre med god mental og fysisk helse, og presenterte dem for et forslag: Dersom de giftet seg med en annen person med den samme bakgrunnen og fikk barn med vedkommende, ville foreningen bidra generøst økonomisk for å sikre barnas oppvekstvilkår.

Denne selektive Kirsten Giftekniv-aktiviteten førte i løpet av få generasjoner til avkom som hadde en forventet livslengde på godt over 200 år. Dette i sin tur førte til et behov for hemmelighold, og "Maskeraden" ble til. "Maskeraden" fungerte omtrent som et vitnebskyttelsesprogram, og gav en person som hadde nådd en høy alder uten å tilsynelatende aldres noe særlig, en ny identitet og en ny start i en annen del av landet (som er USA, btw).

Etter hvert begynte gruppen å vurdere å stå frem som det de egentlig er, og et program ble iverksatt for å teste publikums reaksjoner på deres uvanlige livsspann. Et mindre antall av de 100.000 langlivede stod frem åpent. Vi kommer inn i historien på et tidspkt da dette har mislykkes totalt, og den amerikanske regjeringen har innført unntakstilstand for å sikre seg det de mener er de medisinske og vitenskaplige hemmelighetene bak ekstremt lang levetid. Ingen ttror på at dette er et resultat av selektiv avl gjennom mange hundre år. Man tror i stedet at den langsommere aldringen skyldes en medisinsk behandlingsform.

Det er et interessant konsept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynte nylig å lese Bowling Alone: The collapse and Revival of American Community av Robert D. Putnam. Veldig godt skrevet bok. Gleder meg alltid til å plukke den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...