Gå til innhold

Bilen min skulle vært EU-godkjent i april..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk først utsettelse ut juli i et brev og regnet med det så ville komme en avskiltningsbegjæring. Men nå er snart året omme og har ennå ikke fått/hørt noe som helst!

Hva risikerer jeg med å fortsette å kjøre bilen, unntatt avskiltning ved kontroll? Og hva kan være grunnen til at jeg ikke har hørt noe? Bilen er i fullt kjørbar stand, eksosanlegg som bråker og noen andre småfeil. Har forsikring og betalt årsavgift. Men 15-20 000 på å fikse den til EU-godkjenning er for mye med tanke på at det er en nokså gammel bil som ikke er verdt mer enn vrakpanten..

Anonymous poster hash: 06338...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er verdt å koste 15-20K for å få den EU ok er en vurdering du må ta. Dersom du mener det ikke er det, så leverer du inn skiltene før nyttår og slipper dermed årsavgift for neste år. Så skroter du bilen. Enten må den EU godkjennes, eller så lar du være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører uten forsikring. Den må være EU-godkjent for at den skal gjelde ute i trafikken....



Anonymous poster hash: 45c74...35b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører uten forsikring. Den må være EU-godkjent for at den skal gjelde ute i trafikken....

Anonymous poster hash: 45c74...35b

Link til dette?

Jeg tror nok bilen er forsikret, bare at forsikringsselskapet muligens kan kreve regress fra meg, dersom en ev. skade er direkte knyttet til noe bilen ikke var EU-godkjent for.

Anonymous poster hash: 06338...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Link til dette?

Jeg tror nok bilen er forsikret, bare at forsikringsselskapet muligens kan kreve regress fra meg, dersom en ev. skade er direkte knyttet til noe bilen ikke var EU-godkjent for.Anonymous poster hash: 06338...de2

Hva tror du regresskravet kommer til å bli på om du kjører på noen og skader dem? Ditt ansvar å få bilen på EU kontroll. Det er for lengst slutt på å få innkalling.

Sånne sjåfører har ingenting i trafikken å gjøre.

Anonymous poster hash: f4343...765

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du regresskravet kommer til å bli på om du kjører på noen og skader dem? Ditt ansvar å få bilen på EU kontroll. Det er for lengst slutt på å få innkalling.

Sånne sjåfører har ingenting i trafikken å gjøre.

Anonymous poster hash: f4343...765

Nå synser du bare, jeg vil ha facts. Man øker ikke risikoen for å skade andres biler nevneverdig ved et bråkete eksoosanlegg.

Anonymous poster hash: 06338...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synser du bare, jeg vil ha facts. Man øker ikke risikoen for å skade andres biler nevneverdig ved et bråkete eksoosanlegg.Anonymous poster hash: 06338...de2

Fin frem forsikringsbetingelsene dine du, og les.

Eksosanlegg eller andre ting spiller kaine kasserolle, bilen er ikke lov å kjøre.

Anonymous poster hash: f4343...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin frem forsikringsbetingelsene dine du, og les.

Eksosanlegg eller andre ting spiller kaine kasserolle, bilen er ikke lov å kjøre.

Anonymous poster hash: f4343...765

Har googlet og lest om andre tilsvarende saker, og ikke funnet noe som tyder på at forsikringen ikke gjelder om bilen ikke er EU-godkjent.

Anonymous poster hash: 06338...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dårlig eksosanlegg som er den eneste mangelen på bilen?

Hovedproblemet er relativt mye rust, 2'erfeil på det, og noe med lysene, samt lydsignalet (tutingen).

Anonymous poster hash: 06338...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet er relativt mye rust, 2'erfeil på det, og noe med lysene, samt lydsignalet (tutingen).

Anonymous poster hash: 06338...de2

Men rust på "feil" sted kan jo være rimelig farlig dersom det plutselig ryker... Jeg fikk kjørenekt av verkstedet på min bil pga rust på "gal" plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men rust på "feil" sted kan jo være rimelig farlig dersom det plutselig ryker... Jeg fikk kjørenekt av verkstedet på min bil pga rust på "gal" plass.

Ja, men her er det altså snakk om 2'erfeil og ikke 3'erfeil.

Anonymous poster hash: 06338...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men her er det altså snakk om 2'erfeil og ikke 3'erfeil.

Anonymous poster hash: 06338...de2

Men det er jo alikevel en feil som må fikses til tross for at det ikke er kritisk helt enda. Dersom ikke du ønsker å legge de pengene i bilen så må du slutte å kjøre den. Vi har ikke eugodkjenning for gøy, men for å luke vekk biler som ikke har noe i trafikken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Politiet kommer til å hente skiltene dine.

Anonymous poster hash: 825d7...4bf

Ville ikke de gjort det for lenge siden? Må være en grunn til at jeg ikke har fått noe brev? Kanskje er jeg så heldig at bilen har havnet utenfor det automatiske systemet, slik at jeg kan kjøre videre som om bilen hadde vært godkjent 😊

Anonymous poster hash: 06338...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo alikevel en feil som må fikses til tross for at det ikke er kritisk helt enda. Dersom ikke du ønsker å legge de pengene i bilen så må du slutte å kjøre den. Vi har ikke eugodkjenning for gøy, men for å luke vekk biler som ikke har noe i trafikken å gjøre.

Nesj, bilen er i kjørbar stand. Det vil si at om bilen hadde vært avskiltet, så ville det vært lovlig å kjøre den fra A til B med prøveskilter. Så er ikke noe å bekymre seg over.

Anonymous poster hash: 06338...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kjørt en bil som ikke var EU-godkjent, ville hva som skjer når skiltene blir klippet vært min minste bekymring. Forsikringen opphører ikke for biler som ikke er EU-godkjent, men hva skjer dersom en av feilene kan knyttes til en ulykke hvor du har skyld?

Det er en unødvendig risiko jeg ikke ville tatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kjørt en bil som ikke var EU-godkjent, ville hva som skjer når skiltene blir klippet vært min minste bekymring. Forsikringen opphører ikke for biler som ikke er EU-godkjent, men hva skjer dersom en av feilene kan knyttes til en ulykke hvor du har skyld?

Det er en unødvendig risiko jeg ikke ville tatt.

Ulykke pga rust eller pga et bråkete eksosanlegg? Nei, det tar jeg med stor ro.

Anonymous poster hash: 06338...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...