Gå til innhold

Forsikring på Nissan Leaf El-bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye betaler du i forsikring på din Nissan Leaf El-bil i året?

Fikk selv en oversikt nå og synes det virket mye og lurer derfor på hva andre betaler. Vi betaler ca 5.100kr i året er det mye eller lite?



Anonymous poster hash: bffb5...4db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo an på bonusen du har. Det høres ut som i nærheten av det jeg betaler.

Jeg fikk et tilbud på 4200, men da på 70% da jeg kjøpte den.

Jeg fant ut at det da var bedre å forsikre den i gjensidige hvor jeg har mine andre avtaler, men var ikke så mye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også gjensidig forsikring og opptjent full bonus der. Synes vi betaler litt mye siden det er snakk om 1.100kr i forskjell.. nå snakker vi nye forhandlinger! Takk for svar :-)

Anonymous poster hash: bffb5...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leafere.... Få dere ordentlig bil a :)

Nesten verdt å betale 8000 i egenandel bare for å smelle BMW'en i en elbiljævel.

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snakkes om at elbiler blir dyrere å forsikre etterhvert som en har fått erfaring med kostnader. Prisen ellers er jo veldig avhengig av hvor man bor. Bor du midt i byen blir prisen langt dyrere enn om du bor på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også gjensidig forsikring og opptjent full bonus der. Synes vi betaler litt mye siden det er snakk om 1.100kr i forskjell.. nå snakker vi nye forhandlinger! Takk for svar :-)

Anonymous poster hash: bffb5...4db

Det skal sies:

Tilbudet på 4200 var fra bilforhandler med at jeg overførte 70% bonus fra den andre bilen min.

Jeg ville da måtte gå ned på 50% på den andre bilen min.

Summen av dette var dyrere enn å ha Leafen på 50% og den andre bilen på 70% hos gjensidige.

Det skal og sies at jeg har fagforeningsavtale hos gjensidige som skal bidra på forsikringsprisen.

Leafere.... Få dere ordentlig bil a :)

Nesten verdt å betale 8000 i egenandel bare for å smelle BMW'en i en elbiljævel.

Har aldri skjønt denne innstillingen. Greit at du har en mening om hva som er en ordentlig bil (og jeg har en slik og), men hvorfor har du lyst til å krasje i en "elbiljævel"?

Det snakkes om at elbiler blir dyrere å forsikre etterhvert som en har fått erfaring med kostnader. Prisen ellers er jo veldig avhengig av hvor man bor. Bor du midt i byen blir prisen langt dyrere enn om du bor på landet.

Det kan nok stemme. Jeg vet ikke noe rundt hva som kommer til å skje, men forsikringspremier baseres på statistikk. Dersom man ser at statistikken på elbiler og tilhørende sjåfører peker mot at disse er tilbøyelige til å kjøre utrygt (eller det motsatte) kommer nok utviklingen til å følge dette. Det vil naturligvis også være dyrere å forsikre en tesla enn en miev akkurat som det er forskjeller på alle andre biler. Det spørs om man kan sette alle elbiler i samme bås når man skal beregne denne, men ta hver bilmodell individuelt.

Endret av ekkoet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan nok stemme. Jeg vet ikke noe rundt hva som kommer til å skje, men forsikringspremier baseres på statistikk. Dersom man ser at statistikken på elbiler og tilhørende sjåfører peker mot at disse er tilbøyelige til å kjøre utrygt (eller det motsatte) kommer nok utviklingen til å følge dette. Det vil naturligvis også være dyrere å forsikre en tesla enn en miev akkurat som det er forskjeller på alle andre biler. Det spørs om man kan sette alle elbiler i samme bås når man skal beregne denne, men ta hver bilmodell individuelt.

Mye av kostnadene ligger nok i at selv om det selges mye elbiler i Norge er det svært lavt salg på verdensbasis. Dette gjør at deler blir vanskeligere å få tak i og også mer kostbare.

Innen konvensjonelle biler er det noen få store produsenter som lager produkter for svært mange, noe som gir stordriftsfordeler i tillegg til at det er enklere å få tak i deler fra andre "oem" produsenter. Det gjelder eksempelvis Hella, Bosch, Excidy og Denso for å nevne noen. svært få av disse er inne på produksjon for elbiler og en har svært få deler som passer på forskjellige modeller.

Men hva som skjer i fremtiden er jo vanskelig å si - dette kan jo snu raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt denne innstillingen. Greit at du har en mening om hva som er en ordentlig bil (og jeg har en slik og), men hvorfor har du lyst til å krasje i en "elbiljævel"?

For å få audioten av veien...

Jeg har aldri skjønt greia med radiobil på veien... Hører hjemme på liseberg og lignende steder.

Forventer ikke at du har sett det, men mange andre av oss har sett hvordan eldioter kjører... De er samme ulla som audi-førere.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få audioten av veien...

Jeg har aldri skjønt greia med radiobil på veien... Hører hjemme på liseberg og lignende steder.

Forventer ikke at du har sett det, men mange andre av oss har sett hvordan eldioter kjører... De er samme ulla som audi-førere.

Jeg har aldri hørt elbilister og audisjåfører bli satt i samme bås som førere. Hvordan kjører de da? Kom med eksempler på hva du forventer at jeg ikke har sett.

Den jevne elbilist er ikke lengre noen hippie som kjører en knøttabil som går i max 70, men en helt vanlig bilist som har byttet ut den gamle bensinbilen med en elbil. Jeg ser ikke hvor på veien kjørestilen deres skal ha endret seg, det er ikke så stor forskjell på å kjøre en elbil og en bensinbil bilmessig.

Idioter finnes i alle biltyper og bilmerker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt elbilister og audisjåfører bli satt i samme bås som førere. Hvordan kjører de da? Kom med eksempler på hva du forventer at jeg ikke har sett.

Den jevne elbilist er ikke lengre noen hippie som kjører en knøttabil som går i max 70, men en helt vanlig bilist som har byttet ut den gamle bensinbilen med en elbil. Jeg ser ikke hvor på veien kjørestilen deres skal ha endret seg, det er ikke så stor forskjell på å kjøre en elbil og en bensinbil bilmessig.

Idioter finnes i alle biltyper og bilmerker.

Du kjører kanskje audi eller radiobil selv? ;)

Eldioter er et spesielt folkeslag..

Hybridbiler, ja der har du mye vanlig folk.. Kanskje blant enkelte radiobiler også...

Tesla-førere derimot, er audioter i forkledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører kanskje audi eller radiobil selv? ;)

Eldioter er et spesielt folkeslag..

Hybridbiler, ja der har du mye vanlig folk.. Kanskje blant enkelte radiobiler også...

Tesla-førere derimot, er audioter i forkledning.

Jeg har elbil, men hva forteller det deg egentlig om meg?

Du svarer jo ikke på det jeg spør om.

Hva er det elbilister gjør?

Det er jo, som skrevet, stort sett vanlige bilister i en bil som oppfører seg som en normal bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har elbil, men hva forteller det deg egentlig om meg?

Du svarer jo ikke på det jeg spør om.

Hva er det elbilister gjør?

Det er jo, som skrevet, stort sett vanlige bilister i en bil som oppfører seg som en normal bil.

Vel, for det første har du gjort et valg hvor du ikke bidrar til felleskapet, men forventer at vi med vanlig bil skal betale for dere. (Ellers hadde dere jo bedt om likestilling mtp avgifter osv..)

For det andre sier det meg at du liker radiobiler.

Elbiler ser jeg enten i venstrefelt, eller blokkerende i kollektivfeltet..

Eller så ligger de i 70 i 80'n for å "spare batteri" ...

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for det første har du gjort et valg hvor du ikke bidrar til felleskapet, men forventer at vi med vanlig bil skal betale for dere. (Ellers hadde dere jo bedt om likestilling mtp avgifter osv..)

For det andre sier det meg at du liker radiobiler.

Elbiler ser jeg enten i venstrefelt, eller blokkerende i kollektivfeltet..

Eller så ligger de i 70 i 80'n for å "spare batteri" ...

Vel, dette er en større diskusjon, men når det gjelder å bidra til fellesskapet har jeg ikke dårlig samvittighet. Jeg bidrar mer enn gjennomsnittet over skatteseddelen. Jeg er et produktivt menneske som bidrar og ikke belaster samfunnet unødvendig.

Argumentet ditt er forøvrig jevngodt med å hevde at alle som handler på taxfree burde kreve å få betale fullpris, eller handle på pol og i butikk. Så jeg regner med at du holder deg unna taxfree og anser alle som handler der som usolidariske idioter.

Staten subsidierer fremtidsrettede løsninger nettopp fordi det er fremtiden. Jeg skal ikke hevde at en per nå elbil er mer miljøvennlig i livsløpet enn en bensinbil, dette er det nok av folk som vet mer enn meg som krangler om. Men at denne teknologien er fremtiden og at det derfor bør subsidieres ser jeg fornuften i. Jeg har ingen problemer med å være en del av det. Jeg tror heller ikke alle disse fordelene kommer til å vare evig noe jeg har tatt høyde for da jeg kjøpte. Det ville antakeligvis vært mer økonomisk for meg å kjøpe en ettpart år gammel golf enn en leaf. Det ville faktisk vært mer økonomisk for meg å beholde bilen jeg solgte for å kjøpe leafen.

Og når du snakker om "vi med vanlig bil" så er jeg også i den gruppen. Skulle jeg kvittet meg med en av bilene hadde leafen røket først, selv om jeg liker leafen. Jeg liker noen biler, ikke alle.

Utsagnene dine om "audioter" og radiobiler viser egentlig bare at dette er noe som ligger i holdningene dine som du har bestemt deg for å være i mot. Det høres ut som at du tror at "du liker elbiler" (eller radiobiler som du velger å kalle dem) er fornærmende.

De siste punktene dine blir vanskelig å forholde seg til. Jeg tror du ser det du vil se. Elbiler er som jeg har sagt før nå likeverdige biler på fart og kapasitet for den jevne billist. Thinkene hadde kapasitetsproblemer og kunne slite med farten, men det er ikke slik for de nye modellene. Jeg har aldri sett en leaf eller tesla gjøre dette, "spare batteri" tror jeg er din forklaring for deg selv.

Trege sjåfører som ligger i feil felt ser man like ofte i vanlige biler, dette er ikke et elbilproblem.

Når det gjelder kollektivfeltbiten kan jeg ikke si noe om det, det er ikke så mange kollektivfelt å kjøre i for elbilene her. Det er godt mulig at denne ordningen er for snill og at den andre steder blir brukt til en sånn grad at den hemmer kollektivfeltets mening. I så tilfelle forsvinner denne fordelen om ikke så lenge, så får du leve med misunnelsen i mellomtiden.

Endret av ekkoet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elbiler er som jeg har sagt før nå likeverdige biler på fart og kapasitet for den jevne billist. Thinkene hadde kapasitetsproblemer og kunne slite med farten, men det er ikke slik for de nye modellene. Jeg har aldri sett en leaf eller tesla gjøre dette, "spare batteri" tror jeg er din forklaring for deg selv.

Trege sjåfører som ligger i feil felt ser man like ofte i vanlige biler, dette er ikke et elbilproblem.

Her i Oslo og omegn er elbilister beryktet for agressiv kjørestil i og utenfor kollektivfelt.

De har ofte ikke tid til å praktisere fletting når de skal inn på motorvei og er kjent for å bølle seg frem for å unngå kø.

Legger spesielt godt merke til slikt da jeg kjører tungbil.

Ellers er elbilsjåfører kjent for å kjøre sakte på veier med høy fartsgrense for å spare strøm.

Spesielt folk som kjører Leaf. Fenomenet er så godt kjent her i området at UP har lagt eget navn på de, "syttikjørere" og "LeafLoffere".

Ofte observert med termobekledning, hansker og stor lue nå i den kalde årstid, med bare rattvarme og setevarme på (for å spare strøm) :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...