Gå til innhold

Vil levere fra meg førerkortet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har 2 spørsmål til dere. Det første er kort og godt: hvor leverer man fra seg sertifikatet? Må man til politiet, eller kan man forklare situasjonen til en lege, så tar han det?

Spørsmål 2 er litt mer kinkig, derfor må litt mer info til.

Grunnen til at jeg ikke vil ha sertifikatet lenger, er at jeg føler jeg utgjør en stor sikkerhetsrisiko i trafikken. Jeg har aldri vært flink teknisk (kan f.eks. egentlig ikke å rygge, vet ikke hva halvparten av lysene på dashbordet er, og bilteorien er det også enorme huller i.) Jeg blir fysisk uvel av stress, og det skal heller ingenting til for å stresse meg (f.eks. å havne bak en syklist, å selv få en bil bak seg, at noen maser i baksetet, å måtte stoppe for veiarbeid etc.) Og i stressede situasjoner reagerer jeg enten ved å bli helt apatisk og glemme å gjøre noe som helst - f.eks. bremse når jeg møter en bil på en smal strekning (jeg tok ikke foten av gassen, engang...), eller gjøre noe helt vanvittig, som å kjøre forbi en syklist i en uoversiktelig nedoverbakke, fordi jeg har mange biler bak meg. Jeg er kort og godt allergisk mot stress. (Dette gjelder for øvring ikke bare i trafikken, jeg har en nokså nervøs personlighetstype, for å si det mildt... Redd for alt og ingenting.)

Jeg gruer meg noe vanvittig til hver kjøretur, og bruker flere timer etter at jeg har kommet meg hjem på å roe meg ned. Får hodepine og må ta Ibux, i tillegg til at jeg gråter mye fordi dette er så belastende. Jeg dagdrømmer om å miste sertifikatet fordi vegvesenet har skrevet feil kode på baksiden eller noe slikt (ville aldri gjort noe kriminelt for å miste det, altså, så langt ned vil jeg ikke synke...), og jeg drømmer om å bosette meg på en bilfri øy hvis jeg blir gammel. Jeg hadde altså ikke felt en tåre hvis jeg mista lappen, tvert imot.

MEN - og det er et stort men: jeg bor i distrikts-Norge. Jeg og min lille familie hadde klart oss helt fint uten mitt sertifikat, siden jeg jobber hjemmefra, barna går på skolen og samboer jobber 7-3, mandag-fredag. Jeg har ikke noe stort sosialt behov, så klarer meg med en handletur i uken, og samboer kjører gjerne på barnas (få) fritidsaktiviteter.

Problemet er derimot søsteren min. Hun går gjennom et knallhardt samlivsbrudd nå, og har flytta hit til nabolaget sammen med sine 3 barn. Hun har ikke lappen. Hun er derfor avhengig av å bli kjørt hit og dit, både på møter med advokat, til helsestasjonen med ungene, og kanskje på jobb hvis hun finner seg noe snart. Jeg har kjørt en del på henne, men blir, som sagt, like sliten hver bidige gang jeg kjører, og får ikke gjort noe i min jobb (jobber hjemmefra som frilanser). Men jeg føler det blir litt dårlig gjort overfor henne å slutte å kjøre. Greit, her er mange andre sjåfører i nabolaget, både vår pensjonerte far, vår felles bror og hans kone + selvfølgelig min mann, men likevel...

Grunnen til at jeg vil levere fra meg sertifikatet akkurat nå, er nok fordi jeg nesten tok livet av en syklist i går morges, i mørket. Skulle svinge over veien og bort til en busstopp, og så han ikke før han var like foran bilen - det var snakk om centimetre. Jeg bråbremsa, han svingte unna. Han kom selvfølgelig og kjefta meg huden full etterpå, noe jeg fortjente. Han brukte ikke refleks eller lykt, men jeg må, med hånda på hjertet, innrømme at jeg fortsatt ikke aner hvor han kom fra, altså hvilken retning. Plutselig bare var han der... En grusom opplevelse. Har grått 2 dager i strekk nå. :(

Så til spørsmålet: Er det egoistisk av meg å levere fra meg sertifikatet frivillig? Da tenker jeg ovenfor familien min. Faren min advarte meg mot å "prøve meg på noe f*skap", som han kalte det, og prøve å kvitte meg med sertifikatet etter at jeg fortalte om gårsdagens nesten-ulykke (min mor fikk aldri lappen, han er fortsatt rasende på henne pga det), og søsteren min har egentlig mer enn nok med sitt just nu. Hva ville dere gjort i en slik situasjon?

Håper noen har noen gode råd å komme med... :)

Anonymous poster hash: 66e3e...907

Anonymous poster hash: 66e3e...907


Anonymous poster hash: 66e3e...907



Anonymous poster hash: 66e3e...907
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan alltids klippe det.. Så er du ferdig med den saken.

Du kan sikkert levere det til vegvesenet eller politiet også.. Også kan du snakke med legen å be han gi deg noen papirer på at du er utilregnelig i trafikken å levere det til vegvesenet eller politiet. Eventuelt gi han sertifikatet å be han sende det til vegvesenet eller politiet med de papirene.

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal kvitte deg med førerkortet om du er en så usikker sjåfør. Der er dessverre ikke ditt problem at din søster ikke har lappen. Ikke alle er like egnet for å være i trafikken, og det har du innsett at du ikke er, så da er det best å ikke være der. Bilen er et kraftig drapsvåpen, så legg det bort før uhellet er ute. Eventuelt får du få deg flere kjøretimer slik at du blir trygg i trafikken, men slik du er nå utgjør du en stor trafikkfare!!

Sin søster klarer alltids å ordne seg transport, men en død syklist er en død syklist.

Endret av Talbot
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke klarer å fortelle dette til din søster er det et problem du også bør ta tak i. Ellers syns jeg du skal levere det inn med en forklaring på hvorfor!



Anonymous poster hash: 56a8d...b8b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg bilen men behold førerkortet. Du vet aldri når du plutselig må av den.

Rett og slett slutt å kjør bil. Så kan du jo heller bare si til andre at du faktisk har klippet den, eller gitt den bort om de maser om at du må kjøre dem for småting.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gjøre det du føler for her. Du er ihvertfall ikke egoistisk! Ang. han syklisten så har han også et ansvar med å være synlig i mørket med å bruke refleks bl.a. Så at han ga deg alene skylden om det her vitner mye om hvor lite selvinnsikt han også har. Det er faktisk mange ulykker som skjer fordi bilisten ikke ser en gående, eller en syklist som ikke bruker refleks. Vi har alle et ansvar for vår egen sikkerhet. Du kjørte jo ikke på han da, du så han og bråbremset. Sånt skjer vel alle i løpet av livet. Jeg også har måtte bråbremse. Det viktigste her er at du så han tidsnok til at du fikk bråbremset. Det er jo det vi lærer på kjøreskolen også, at noen plutselig kan dukke opp og da MÅ vi bråbremse. Men hvis du føler deg uvel bak rattet så ta en lang pause og se om du kanskje kan prøve igjen senere. Fortell dine nærmeste om dine følelser om dette så vet dem hvordan du har det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk rundt deg får ordne seg på egenhånd de er jo voksne.

Gå enten til Fylkesmannen eller til lensmann/politi og lever førerkortet der. Sqmboer kan vel bruke bilen?

Gjør oss som ferdes utendørs en tjeneste, ,slutt å kjøre bil, før du forårsaker en ulykke.

Syklisten kan gå til politiet og anmelde, da kommer politiet og henter førerkortet.....

Anonymous poster hash: 05c8f...22a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du heller burde finne en kjørelærer som lærer deg en del teknikker til å takle og håndtere stresset. Det finnes flere som er flinke til å lære bort litt forskjellige teknikker for å beherske trafikken og usikkerheten man føler inni seg noen ganger.



Anonymous poster hash: 98f76...68e
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få solgt bilen og legg fra deg lappen din sammen med passet ditt.

Bare la være med å kjøre bil! :)

Og når det kommer til folk uten refleks, som i mørket bare hopper ut i trafikken uten å selv lese trafikkbildet, så tar de ræva på oss "drevne" sjåfører med jevne mellomrom også.

Har aldri skjønt hvorfor folk tar sjangsen på å gå ut foran biler uten å se seg for, og så pga et par hvite striper. I never did :)



Anonymous poster hash: 28a8a...d3d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ts. Angående den syklisten du nesten kjørte på. Du har ikke noen grunn til å føle skyld. Han har seg selv å takke. Hadde du kjørt han ned ville du nok sluppet unna straff, da han gjorde seg usynlig i mørket.

Han skulle fått 900 kr i bot.

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/dette-kan-gi-900-kroner-i-bot/8513634.html



Anonymous poster hash: bb399...06b
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fint at du innser at du kan være farlig i trafikken, men hvis du leverer førerkortet til politi/ lege er det ikke sikkert du får det tilbake igjen om du skulle trenge det senere. Kan du ikke bare legge det vekk og si sannheten, eller f.eks at du har begynt på medisiner med rød trekant? Kanskje du har tatt en helsesjekk hos legen som du ikke besto? Dårlig syn, dårlige reflekser, nervøse rykninger eller noe?

Søsteren din er voksen selvom hun er i en vanskelig situasjon. Også i distriktsNorge går det busser. Ikke om natten eller hele tiden, men nok til at man får dratt i butikken eller i møte med advokaten.

Selg bilen om ikke mannen bruker den.

Du bør virkelig ikke risikere mange år bak murene og liv på samvittigheten bare for å hjelpe andre som strengt tatt kan ty til andre løsninger. Uansett om du forteller sannheten eller lyver om hvorfor du ikke kan kjøre mer.

Jeg synes det er utrolig fint å se et menneske som innser dette selv, istedenfor å tenke at " alle" kjører, det er en menneskerett- koste hva det koste vil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta noen kjøretimer da? Kjørelærere er veldig flinke på å lære deg teknikker som får deg til å slappe av.

Samtidig så er det jo mye du kan lære selv, hva alle lysene er og bilteori. Det kan du jo lese om!

Da jeg begynte med kjøretimer var jeg som deg, såååå stressa og nervøs, men ved hjelp av en god kjørelærer gikk det helt over!

Jeg skjønner ikke hvorfor du vil levere fra deg førerkortet for alltid... Kan du ikke bare la være å kjøre? Hva om du trenger det en gang i fremtiden? Mye kan skje som gjør at du vil trenge det..

Må også berømme deg for å være realistisk ang din egen kjøring! Veldig bra at du tar ansvar!

Anonymous poster hash: 3b87e...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil jeg berømme deg for den selvinnsikten du her besitter som svært få andre mennesker ville evnet å ha. Alt for mange i det ganske land kjører rundt i trafikken uten å ha kontroll på hva de foretar seg - og hvor mange har man egentlig hørt om som ikke til slutt klarte å karre til seg førerkortet uansett hvor dårlige de er til å håndtere trafikk?

Når det er sagt - jeg ville kontaktet biltilsynet. Det er de som håndterer utstedelse av førerkort. Hvis du er redd for hva familien kan finne på å si samt oppleve dårlig oppførsel av den grunn kan du jo kanskje bare si at du mistet lappen som følge av at du kjørte for fort eller som følge av at du nesten kjørte ned den sykelisten?

På sikt tror jeg denne innsikten kanskje kan føre til at du klarer å slappe av mer og at du i fremtiden vil takle den type stress. Dagens utfordringer trenger ikke nødvendigvis være fremtidens. Men jeg tror nok det ikke er noe som vil skje med det første - og da er det absolutt på sin plass å gjøre det du her etterspør. :blomst:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du utgjør en risiko, er det riktig å gi fra seg kortet. Men det går an å ta noen kjøretimer og se om det blir bedre :)



Anonymous poster hash: 0fe35...f4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ts. Angående den syklisten du nesten kjørte på. Du har ikke noen grunn til å føle skyld. Han har seg selv å takke. Hadde du kjørt han ned ville du nok sluppet unna straff, da han gjorde seg usynlig i mørket.

Han skulle fått 900 kr i bot.

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/dette-kan-gi-900-kroner-i-bot/8513634.html

Anonymous poster hash: bb399...06b

Dessverre gjelder ikke det gående. En venn av meg kjørte på en som gkk langs veien, uten fortau, refleks eller gatelys, i en høyresving hvor personen gikk mot bilens kjøreretning. Fartsgrensen er 80 km/t, han så ikke personen før det ble for sent. Personen ble skadet og døde, han ble straffet.

Det er utrolig vondt å plutselig oppdage mennesker uten refleks, men det skjer selv de beste. De er vanskelige å se, og jeg har mange ganger vært fly forbanna over at det finnes så dumme folk som tusler langs mørke veier uten å tenke på sjåfører.

Ellers til TS: Flott at du ser selv at du er til fare for trafikken. Jeg ville heller tatt en prat med søsteren din, men det virker om ingen av de hører på deg uansett?

Anonymous poster hash: 53d98...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil jeg berømme deg for den selvinnsikten du her besitter som svært få andre mennesker ville evnet å ha. Alt for mange i det ganske land kjører rundt i trafikken uten å ha kontroll på hva de foretar seg - og hvor mange har man egentlig hørt om som ikke til slutt klarte å karre til seg førerkortet uansett hvor dårlige de er til å håndtere trafikk?

Når det er sagt - jeg ville kontaktet biltilsynet. Det er de som håndterer utstedelse av førerkort.

Det er 19 år siden 1995. Anonymous poster hash: 540e8...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er flott at du selv tar grep og ønsker å unnlate å kjøre bil fordi du selv mener du ikke er i stand til det. De færreste hadde nok gjort det i Norge, det er jo vanligere at folk mener de har litt bedre kjøreferdigheter enn de egentlig har.

Men du behøver egentlig ikke levere innførerkortet. Det kan være nyttig å ha som ekstra legitimasjon og det innebærer jo ingen kjøreplikt. Du kan ikke alltid ta ansvar for at familien din ikke har giddet å ta lappen selv, skal du alltid være hjemme og tilgjengelig som sjåfør?



Anonymous poster hash: 9bc6c...e7b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kan være greit å beholde sertifikatet i tilfelle nødsituasjoner etc, men jeg holder med deg i at du ikke virker trygg i trafikken slik du beskriver det.

Jeg tenker at du enten må lære deg å fungere i trafikkbildet, eller slutte å kjøre. Bare husk at dersom du plutselig er alene med noen som blir syke etc, er det fint å kunne kjøre dem til legevakt etc.

Dersom du har pengene til det, kan kjøretimer med en dyktig kjørelærer være aktuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du skal IKKE levere inn førerkortet. Du er mor og har behov for det. Ikke bli en slik selvutslettende bind-reklame kvinne helt uten selvtillit og praktisk sans.

Du skal heller kontakte en kjøreskole med en flinke kjørelærer og ta noen timer så du blir trygg i trafikken. Og denne syklisten, vi har vel alle møtt slike tullingen uten lys og refleks midt på svarte kvelden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at ts ikke bør levere inn førerkortet. Du har tatt sertifikatet og fått godkjent. Hvorfor levere inne da?

Du gir da ikke fra deg lappen frivillig. Den beholder du til du evt skulle blitt fratatt den.



Anonymous poster hash: bb399...06b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...