Gå til innhold

Oljeskift på bil- hvor ofte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oljeskift minst en gang pr. År, dog max 15 000 km. Mellom hver oljeskift. Ellers skades motoren.

Anonymous poster hash: 9e6fe...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...
Gjest KlippKlapp

Den generelle anbefalingen er 1 gang per år eller 15000km. Noen biler har longlife-service, og da er det annethvert år/30000 km. Om man har en billigbil(type under 10000 kr) som man bare bytter ut om det skjer noe med den så kan man jo spørre seg om det er verdt å bry seg med skift. Jeg gjorde det ikke med mine billigbiler og motorene holdt nå likevel helt til de endte på gravplassen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Min bil er nemlig ikke skifta olje på siden 2011! Jeg har bare vært eier i 1,5 år, og er nok litt for dårlig til å ta vare på bilen... Jeg vet faktisk ikke hvor man skifter olje engang..

Er det uvanlig at en bil kan gå over 3 år uten at det trengs å fylle på olje? Og det er ikke fare på ferde før oljelampa lyser?

Det er vel best å la fagfolk på en bensinstasjon å ta seg av dette..?

Anonymous poster hash: ac0d8...1da

Bilen din har en bruksanvisnig. Les den fra perm til perm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil er nemlig ikke skifta olje på siden 2011! Jeg har bare vært eier i 1,5 år, og er nok litt for dårlig til å ta vare på bilen... Jeg vet faktisk ikke hvor man skifter olje engang..

Er det uvanlig at en bil kan gå over 3 år uten at det trengs å fylle på olje? Og det er ikke fare på ferde før oljelampa lyser?

Det er vel best å la fagfolk på en bensinstasjon å ta seg av dette..?

Anonymous poster hash: ac0d8...1da

Forrige Porschen min hadde ikke hatt noen form for service på 3-4 år, og den gikk som en kule den. Men selvfølgelig bedre etter litt service og fersk olje. På vanlige hverdagsbiler så synes ikke jeg det er så nøye så lenge bilen har olje, kjøleveske og andre vesker i rette nivå. Om olja blir gammel eller litt brent så er det ikke den store krisen. Men med litt sprekere biler som har mindre å gå på i forhold til å være finere justerte og med lavere toleranser så er det litt mer avgjørende, men også mye som følge av at de kanskje skal prestere på nærmere bristepunktet over lengre tid.

For min egen del har jeg hatt fullt motorhavari på motor med nærmere 13 oljeskift på under året, mens jeg har skamkjørt biler på bristepunktet over lengre tid uten å ha hatt oljeskifte på nærmere 2 år. Skal man ta godt vare på en bil og man skal ha den veldig lenge så synes jeg det er en fordel med godt vedlikehold og service, men slik det er for de fleste så bytter men bil gjerne hver 3-5 år, og da har det ikke noe å si, spesielt da man kanskje kjøper en bil som har vært dårlig vedlikeholdt uansett.

Ikke helt det beste slik jeg sier det, men er slik jeg tenker av egen erfaring. Men så ser jeg på biler som forbruksgjennstander også, så kanskje ikke helt samme perspektiv vi ser på biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...