Gå til innhold

Om å slå av langlyset i tide


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer også på om folk ikke har fått med seg hvor de skal se, jeg trodde det var basiskunnskap. Ikke rart det blir mange ulykker hvis folk fokuserer på det de ikke skal fokusere på...

Anonymous poster hash: ef0d9...e9a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den ekstra tiden man innbiller seg der blir jo borte av a bli blendet. Har fulgt ekstra godt med de siste dagene på vei til jobb. Kan ikke si det er hold i den logikken, dessverre.

Anonymous poster hash: 27906...998

Poenget du overser, som flere har prøvd å påpeke, er at hvis DU holder blikket riktig, så blir du IKKE blendet av de som bruker fjernlyset slik man skal gjøre det. Du som sjåfør skal ha fokus på veien så langt fram du kan se, IKKE på bilene i motsatt kjørefelt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt, men jeg tror problemet er litt mer sammensatt enn å slå på langlysene for tidlig.

Min erfaring er at opptil 60 % kan ha feiljusterte lys, og disse skaper et problem fordi de blender deg uansett hvor du ser.

Så oppfordringen må være å sjekke lysene.

Hvis alle lys er riktig justerte skal det ikke være noe stort problem med blending dersom alle følger retningslinjene om når fjernlys skal være i bruk, og man selv holder blikket der man bør for å unngå blending.



Anonymous poster hash: 9ca6f...462
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare understreke enda en gang at jeg ikke ser i lyset. Det hender jeg skvetter litt til når noen slår lyset på mitt i trynet på meg. Men jeg ser altså på veien. Som jeg ikke ser når det kommer en voldsom lysorgie mot meg. Dette er altså hele poenget.

Enig med trailer-AB om biler bakfra også! Blender av en del tom. på vanlig lys - mange biler har jo i tillegg feiljusterte lys. I barnehagen til ungene mine er det en mor med en Mitsubishi Galant hvor ett lys er dødt og ett peker feil vei. Har vært sånn siden forsommeren. Men jeg har fått tydelig beskjed om at i små bygder som vår sier man ikke fra om det...da blir man "den typen". Frustrerende!

Anonymous poster hash: 27906...998

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare understreke enda en gang at jeg ikke ser i lyset. Det hender jeg skvetter litt til når noen slår lyset på mitt i trynet på meg. Men jeg ser altså på veien. Som jeg ikke ser når det kommer en voldsom lysorgie mot meg. Dette er altså hele poenget.

Anonymous poster hash: 27906...998

Det kan umulig stemme, da bør du sjekke synet ditt. Holder man blikket rett klarer man fint å passere en bil som ikke skrur av fjernlysene i det hele tatt uten å bli blendet. Du har blikket feil, du må lære deg en annen metode. Du tror du har det riktig, men beviset på at du har blikket feil er jo nettopp at du blir blendet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Vil legge til at man kan blinke med fjernlys (én gang) overfor møtende trafikk med fjernlyset på, i håp om at sjåføren av den andre bilen da reagerer og slår dette av.

Endret av Strandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil legge til at man kan blinke med fjernlys overfor møtende trafikk med fjernlyset på, i håp om at sjåføren av den andre bilen da reagerer og slår dette av.

Beste eksempelet på noe man ALDRI bør gjøre.

Forklar gjerne hvorfor du mener det er en god ide? Fordi du som sjåfør ikke klarer å holde blikket rett og unngå blending?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Man skal ikke finne seg i at sjåfører glemmer å dimme lyset når de omsider møter trafikk foran seg.

Du har muligens misforstått hva jeg har ment.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lysømfintlig, og blir dermed blendet uansett hvor jeg har blikket.

Men det er mitt problem. Det er jeg som velger å kjøre i mørket, og aksepterer dermed at jeg blir litt blendet når jeg møter biler som forholder seg til gjeldende regler.

Men jeg tar meg retten til å klage på at folk bruker tåkelys sammen med hovedlys. I mørke uten gatelys på våt asfalt er det en unødig plage for meg.

Anonymous poster hash: 5a586...b0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes det er bedre å kjøre på en fotgjenger bak bilen du møter enn å gjøre det trygt og håpe at motgående trafikk har lært hvordan de skal holde blikket sitt for å unngå blending?

Ja. PROBLEM!?!?!?!?

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at man kan blinke med fjernlys (én gang) overfor møtende trafikk med fjernlyset på, i håp om at sjåføren av den andre bilen da reagerer og slår dette av.

Jeg hadde slått mitt fjernlys på igjen... Det samme hadde jeg gjort om de ikke slo det av i god tid før de møter meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for det første: TS, hvor i alle dager har du fått førerkortet ditt? Jeg tror du burde kjøre opp opp på nytt.

Jeg ser poenget ditt, men jeg tror problemet er litt mer sammensatt enn å slå på langlysene for tidlig.

Min erfaring er at opptil 60 % kan ha feiljusterte lys, og disse skaper et problem fordi de blender deg uansett hvor du ser.

Så oppfordringen må være å sjekke lysene.

Hvis alle lys er riktig justerte skal det ikke være noe stort problem med blending dersom alle følger retningslinjene om når fjernlys skal være i bruk, og man selv holder blikket der man bør for å unngå blending.



Anonymous poster hash: 9ca6f...462

Feil. Lyset er ikke en bevegende kilde som oppsøker øynene dine. Hvis du ikke ser i lyset blir du heller ikke blendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. PROBLEM!?!?!?!?

Ja, forsåvidt, du setter meg og mine medtrafikanter i fare.

Jeg hadde slått mitt fjernlys på igjen... Det samme hadde jeg gjort om de ikke slo det av i god tid før de møter meg..

Det her er jo det lureste man gjør. Hvis man selv blender ned lenge før den andre, så skru det på igjen, for da er det tydelig at dere har tatt feil. Og det er tryggere å ikke blende i det hele tatt, enn å gjøre det for tidlig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lysømfintlig, og blir dermed blendet uansett hvor jeg har blikket.

Men det er mitt problem. Det er jeg som velger å kjøre i mørket, og aksepterer dermed at jeg blir litt blendet når jeg møter biler som forholder seg til gjeldende regler.

Men jeg tar meg retten til å klage på at folk bruker tåkelys sammen med hovedlys. I mørke uten gatelys på våt asfalt er det en unødig plage for meg.

Anonymous poster hash: 5a586...b0f

Regner med du da senker farten til langt under fartsgrensen hver gang du møter bil?

Strengt tatt burde du hatt forbud mot å kjøre i mørket. Det er ikke bare ditt problem, men eventuelle fotgjengere sitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er jo det lureste man gjør. Hvis man selv blender ned lenge før den andre, så skru det på igjen, for da er det tydelig at dere har tatt feil. Og det er tryggere å ikke blende i det hele tatt, enn å gjøre det for tidlig :)

Om den andre ikke hadde slått av i god tide... Hadde jeg satt de på igjen...

Jeg skal faen ikke lbnedes fordi noen er idioter og skal ha de på i evigheter.

Man blendes uansett hvor man ser når retards setter på for tidlig... Skal ikke på før man er side om side med andre bilen..

IHVERTFALL ikke 2 billengder før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du da senker farten til langt under fartsgrensen hver gang du møter bil?

Strengt tatt burde du hatt forbud mot å kjøre i mørket. Det er ikke bare ditt problem, men eventuelle fotgjengere sitt.

Tåkelys etter mørkets fremdbrudd er rasshølbruk av lys.. Og jeg setter på fjernlys til slike idioter...

(Vel, blinker på dem og hinter med mine egne tåkelys)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om den andre ikke hadde slått av i god tide... Hadde jeg satt de på igjen...

Jeg skal faen ikke lbnedes fordi noen er idioter og skal ha de på i evigheter.

Man blendes uansett hvor man ser når retards setter på for tidlig... Skal ikke på før man er side om side med andre bilen..

IHVERTFALL ikke 2 billengder før

Jeg tror du har en veldig god sak mot trafikkskolen som hjalp deg til lappen ihvertfall! Dette er direkte feil :) Du kan ikke risikere andres liv og helse fordi du ikke kan kjøre bil (les: ha blikket riktig for å unngå å bli blendet.)

Tåkelys etter mørkets fremdbrudd er rasshølbruk av lys.. Og jeg setter på fjernlys til slike idioter...

(Vel, blinker på dem og hinter med mine egne tåkelys)

Dette innlegget var ikke til deg. Jeg har sitert noen andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif N. Olsen, juridisk rådgiver i autoriserte trafikkskolers landsforbund sier følgende:

"- To-tre billengder før du møter bilen, skal du sette på fullt lys igjen, for hurtigst mulig å få oversikt over strekningen fremover. Er du i venstre sving, kan du sette det på enda tidligere fordi lyset ditt går rett ut."

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/mange-blender-ned-altfor-tidlig/a/10036480/

Hvis lysene dine blender motgående trafikk da, må de være galt justert. Men ATL har vel ikke peiling, AndreasBR?

Anonymous poster hash: 47326...c54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis det er en venstresving. Og du slår heller ikke av langlysene før begge lyskjeglene har møtt hverandre og du ser hva som er imellom (evt fotgjengere).

Anonymous poster hash: aed3f...935

Om du ikke ser fotgjengere uten å måtte blende motgående trafikk ville jeg vurdert å levere inn førerkort eller få bedre briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...