Gå til innhold

Om å slå av langlyset i tide


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå i de mørke tidene får jeg stadig biler mot meg der sjåføren ikke slår av lyset før jeg er blendet. Forbausende mange slår på langlysa igjen før de har passert meg.

Må ærlig si at jeg ikke forstår hvorfor folk gjør det. Alle vet jo at øynene blir lysblinde av det, om enn bare for sekunder? Ser du lys i svingen foran deg, slå av langlysa før du møter kilden, takk!

Anonymous poster hash: 27906...998

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå i de mørke tidene får jeg stadig biler mot meg der sjåføren ikke slår av lyset før jeg er blendet. Forbausende mange slår på langlysa igjen før de har passert meg.

Må ærlig si at jeg ikke forstår hvorfor folk gjør det. Alle vet jo at øynene blir lysblinde av det, om enn bare for sekunder? Ser du lys i svingen foran deg, slå av langlysa før du møter kilden, takk!

Anonymous poster hash: 27906...998

Ikke hvis det er en venstresving. Og du slår heller ikke av langlysene før begge lyskjeglene har møtt hverandre og du ser hva som er imellom (evt fotgjengere).

Anonymous poster hash: aed3f...935

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i de mørke tidene får jeg stadig biler mot meg der sjåføren ikke slår av lyset før jeg er blendet. Forbausende mange slår på langlysa igjen før de har passert meg.

Må ærlig si at jeg ikke forstår hvorfor folk gjør det. Alle vet jo at øynene blir lysblinde av det, om enn bare for sekunder? Ser du lys i svingen foran deg, slå av langlysa før du møter kilden, takk!

Anonymous poster hash: 27906...998

Ska jo skru de på i det man passerer, ikke når man er forbi, og som skrevet over, lyskjeglenee skal møtes.

Litt rart at du klager denne veien, når bilskolene klager på at men skrur av for fort.

Anonymous poster hash: a3500...2e1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å bli litt blendet enn å slå av langlysene for tidlig. Se mer langs høyre veikant for å ikke bli blendet. Slå kun av langlyset når du med 100% sikkerhet vet at distansen mellom deg og motgående kjøretøy er lyst skikkelig opp, slik at du har sett evt hindringer (dyr,fotgjengere etc).

Du har en skikkelig case om du slår av langlysene for tidlig og kjører på en hindring langs en strekning du ikke fikk lyst opp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Det er vel greit å slå på fjernlys like før man passerer møtende bil, så sant ikke man ikke risikerer å blende denne andre sjåføren da. For sikkerhets skyld vil jeg legge til: Man må jo uansett følge med og vurdere selv.

Endret av Strandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i de mørke tidene får jeg stadig biler mot meg der sjåføren ikke slår av lyset før jeg er blendet. Forbausende mange slår på langlysa igjen før de har passert meg.

Må ærlig si at jeg ikke forstår hvorfor folk gjør det. Alle vet jo at øynene blir lysblinde av det, om enn bare for sekunder? Ser du lys i svingen foran deg, slå av langlysa før du møter kilden, takk!

Anonymous poster hash: 27906...998

Du skal ikke se på lysa til bilen du møter.

Slå av fjernlys når lyskjeglene møtes(overblikk over hva som er mellom bilene), slå på fjernlyset 2-3 bil lengder før man møtes(for å få overblikk over hva som er bak bilen man møter).

Om saken

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

slå på fjernlyset 2-3 bil lengder før man møtes(for å få overblikk over hva som er bak bilen man møter).

Det blir man blendet av! Jeg vet man lærer dette, men i praksis så blender dette. Og da er bilen så nærme at man kan ikke unngå å få lysene rett i øynene.

Anonymous poster hash: ad502...0dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir man blendet av! Jeg vet man lærer dette, men i praksis så blender dette. Og da er bilen så nærme at man kan ikke unngå å få lysene rett i øynene.

Anonymous poster hash: ad502...0dc

Du blir blendet av dette fordi du har blikket på feil sted. Jeg blir ikke blendet av dette fordi jeg har blikket ute til høyre. Lær deg å ha blikket på riktig sted, så skal du se at problemene du opplever med å bli blendet forsvinner.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo helt naturlig at øynene trekkes mot lyset idet de slås på?

Folk her skriver som om man ikke ser noe som helst med vanlig kjørelys. Men det gjør man jo. Du trenger ikke å ha på langlys for å oppdage et hinder foran bilen?

I tillegg kommer alle de som har på tåkelys utenom. Fikk en slik lastebil imot meg i morges, det er denne som er utløseren til oppfordringen her. Langlys + tåkelys i 3-4 sekunder, pluss noen sekunder etterpå med sammenknipa øyne...sikkert 5-8 sekunder i 70km/t da jeg så INGENTING.

Anonymous poster hash: 27906...998

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Er bare å forvente at folk slår på fjernlys før de passerer deg, og da skal man jo uansett ikke skifte fokus og se på bilen som passerer en på ens venstre side.

Endret av Strandet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo helt naturlig at øynene trekkes mot lyset idet de slås på?

Folk her skriver som om man ikke ser noe som helst med vanlig kjørelys. Men det gjør man jo. Du trenger ikke å ha på langlys for å oppdage et hinder foran bilen?

I tillegg kommer alle de som har på tåkelys utenom. Fikk en slik lastebil imot meg i morges, det er denne som er utløseren til oppfordringen her. Langlys + tåkelys i 3-4 sekunder, pluss noen sekunder etterpå med sammenknipa øyne...sikkert 5-8 sekunder i 70km/t da jeg så INGENTING.

Anonymous poster hash: 27906...998

Er du dum eller? Hvor langt skal nærlyset lyse? 40 m. Hvor langt lyser fjernlyset? Skal minst lyse 100 m frem.

Du kjører i 90 km/t. Hvor langt blir den totale bremselengden i denne farten på våt asfalt?

Fra du har oppdaget fotgjengeren som står i veien 50 meter foran deg til du har greid å stoppe så rekker du det ikke. Og du moser fotgjengeren.

Håper ikke jeg møter deg ute på veiene etter mørkets frembrudd.

Anonymous poster hash: aed3f...935

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i de mørke tidene får jeg stadig biler mot meg der sjåføren ikke slår av lyset før jeg er blendet. Forbausende mange slår på langlysa igjen før de har passert meg.

Må ærlig si at jeg ikke forstår hvorfor folk gjør det. Alle vet jo at øynene blir lysblinde av det, om enn bare for sekunder? Ser du lys i svingen foran deg, slå av langlysa før du møter kilden, takk!

Anonymous poster hash: 27906...998

Da har du vel ikke vært på mørkekjøringskurs, eller så sov du når du var med! For jeg lærte at man skulle sette på fjørnlys 2 billengder før man passerer den møtende bilden. Og blir man forbikjørt, er det samme regelen. La den som kjører forbi komme 2 billengder foran deg før du blender ned :) Tror ikke det er forandret fra da jeg tok "lappen" :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste blender for tidlig, og det er livsfarlig! Tenk om det er et barn, en elg eller en annen hindring man ikke ser i mørket bak bilen man møter.

Det er tryggere å ikke blende ned i det hele tatt, enn å skru av for tidlig! Det er ganske enkelt å ha blikket mot høyre når man passerer biler, da slipper man å bli blendet selv om andre ikke skrur ned.

Irriterer meg noe vanvittig med biler som jeg møter på langstrekker hvor de ender med å blinke på meg leeeeeenge før lysene våre har trygg nærhet til hverandre! Ikke fadern om jeg utsetter meg selv eller andre for fare bare fordi andre utrygge sjåfører ikke vet hvordan de skal holde blikket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt at man skal slå på fjernlyset ca 10 meter før man møtes, for å ha full oversikt. Men det er nok til å bli blendet, så jeg slår aldri på fjernlyset før jeg har passert bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at man skal slå på fjernlyset ca 10 meter før man møtes, for å ha full oversikt. Men det er nok til å bli blendet, så jeg slår aldri på fjernlyset før jeg har passert bilen.

Du synes det er bedre å kjøre på en fotgjenger bak bilen du møter enn å gjøre det trygt og håpe at motgående trafikk har lært hvordan de skal holde blikket sitt for å unngå blending?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, hvorfor skal det være en fotgjenger bak bilen du møter på en strekning med 70km/t? Har du ikke sett denne personen i det millisekundet det er snakk om her, hjelper det heller ikke med langlys!

Snakk om søkte situasjoner altså...

Anonymous poster hash: 27906...998

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Seriøst, hvorfor skal det være en fotgjenger bak bilen du møter på en strekning med 70km/t? Har du ikke sett denne personen i det millisekundet det er snakk om her, hjelper det heller ikke med langlys!

Snakk om søkte situasjoner altså...

Anonymous poster hash: 27906...998

Du har ikke skjønt det. Det er ikke bare snakk om evt hindringer som måtte befinne seg rett bak motgående kjøretøy. Men også hindringer som evt måtte befinne seg 40-100 meter lenger bak, dit nærlyset ikke rekker. Jo fortere du får slått på igjen fjernlyset jo raskere vil du se og ha bedre tid til å stoppe.

70 km/t på våt asfalt har en ganske lang bremselengde og du vil være takknemlig for all ekstra tid du får til å agere.

Anonymous poster hash: aed3f...935

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ekstra tiden man innbiller seg der blir jo borte av a bli blendet. Har fulgt ekstra godt med de siste dagene på vei til jobb. Kan ikke si det er hold i den logikken, dessverre.

Anonymous poster hash: 27906...998

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du vel ikke vært på mørkekjøringskurs, eller så sov du når du var med! For jeg lærte at man skulle sette på fjørnlys 2 billengder før man passerer den møtende bilden. Og blir man forbikjørt, er det samme regelen. La den som kjører forbi komme 2 billengder foran deg før du blender ned :) Tror ikke det er forandret fra da jeg tok "lappen" :)

Reglene er nok fortsatt de samme, men burde kanskje vært moderert litt med tanke på xenonlys og andre veldig bra lys folk har på bilene sine i dag.

Jeg kjører trailer og kjører kun natt og ser veldig mye uvetting lysbruk. Det var bedre for noen år siden faktisk, når lysene på bilene ikke var så gode som de er i dag. Nå må folk være veldig bevisste lysbruken sin.

Det gjelder også når man tar igjen biler bakfra.

Anonymous poster hash: 1cee2...b56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ekstra tiden man innbiller seg der blir jo borte av a bli blendet. Har fulgt ekstra godt med de siste dagene på vei til jobb. Kan ikke si det er hold i den logikken, dessverre.Anonymous poster hash: 27906...998

Da får du prøve noen turer til. :-)

Du blir blendet fordi blikket ditt automatisk søker seg mot lydkilden. Du skal fokusere på veikanten på din høyre side (der det forøvrig også størst mulighet å treffe på en fotgjenger). Er mange som synder mot dette som ikke er fokuserte. Søk blikket mot veikanten!

Anonymous poster hash: aed3f...935

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...