Gå til innhold

Flere som sliter med lukeparkering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har oppkjøring på mandag og sliter fortsatt med lukeparkering. Har øvd og øvd men får det sjelden til :(

Noen tips til hvordan jeg kan forbedre meg? Og er det sånn at det er vanlig at sensor ber deg lukeparkere?



Anonymous poster hash: a2a38...6ed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest incognita

Å lukeparkere er slettes ikke så vanskelig faktisk, og det finnes noen triks som gjør det hele lettere.

1. Pust rolig og ikke stress. Blås i om du må stanse trafikken noen sekunder. Ikke bry deg.

2. Pass på at speilene er riktig innstilt.

3. Plasser deg (bilen din) slik at du står paralelt ved siden av bilen du skal parkere bak, med ca en halvmeter mellom dere hele veien. Still deg for all del ikke på tvers med fronten utover, da mister du all oversikt.

4. Når du begynner å rygge, legg over straks den bakerste delen på bilen din passerer den bakerste på den andre bilen.

5. Nå følger du på med resten av bilen. Pass hele tiden på å holde deg så nærme som mulig bilen foran mens du sakte legger over.

6. Når bakhjulet er ca 15cm fra fortauskanten (følg med i høyre sidespeil) kan du rette opp.

Endret av incognita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også søke på lukeparkering/parallel parking på youtube og se på noen instruksjonsvideoer.

Anonymous poster hash: da985...14d

Jeg prøvde, men det hjalp ikke så mye.. har holdt på over 1 time i dag og øve på å rygge inn i en parkeringsluke. Får det ikke til :(

Anonymous poster hash: a2a38...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lukeparkere er slettes ikke så vanskelig faktisk, og det finnes noen triks som gjør det hele lettere.

1. Pust rolig og ikke stress. Blås i om du må stanse trafikken noen sekunder. Ikke bry deg.

2. Pass på at speilene er riktig innstilt.

3. Plasser deg (bilen din) slik at du står paralelt ved siden av bilen du skal parkere bak, med ca 1 meter mellom dere hele veien. Still deg for all del ikke på tvers med fronten utover, da mister du all oversikt.

4. Når du begynner å rygge, legg over straks den bakerste delen på bilen din passerer den bakerste på den andre bilen.

5. Nå følger du på med resten av bilen. Pass hele tiden på å holde deg så nærme som mulig bilen foran mens du sakte legger over.

6. Når bakhjulet er ca 15cm fra fortauskanten (følg med i høyre sidespeil) kan du rette opp.

1 meters mellomrom??? Har jeg aldri hatt, hørtes alt for mye ut. Jeg står vel 20-30 cm fra andre bilen, med dekkene på samme sted som bilen jeg skal parkere bak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde, men det hjalp ikke så mye.. har holdt på over 1 time i dag og øve på å rygge inn i en parkeringsluke. Får det ikke til :(

Anonymous poster hash: a2a38...6ed

Jeg beklager så meget, men jeg må spørre:

Du er kvinne/jente/dame sant?

Og jo, det er relevant for svaret.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg beklager så meget, men jeg må spørre:

Du er kvinne/jente/dame sant?

Og jo, det er relevant for svaret.

Ja.. også er jeg blond..

Anonymous poster hash: a2a38...6ed

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

1 meters mellomrom??? Har jeg aldri hatt, hørtes alt for mye ut. Jeg står vel 20-30 cm fra andre bilen, med dekkene på samme sted som bilen jeg skal parkere bak.

Kan være greit med god avstand når hun skal øve vet du. Jeg pleier selv også å stå mye nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. også er jeg blond..

Anonymous poster hash: a2a38...6ed

Da.... Må du bare øve mer :D Grunnen til at blondinevitser er så dumme er for at brunettene skal skjønne dem :)

Det er ikke så komplisert egentlig, er som incognita skriver.

Du stopper likt med bilen foran der du skal parkere.

Så rygger du bakover, og legger over i det bakenden på din bil er forbi rumpa på bilen "foran". (Ikke legg over alt for mye, for da får du for stor vinkel..)

Når fronten din har passert bakenden på bilen foran, er det på tide å snike fronten inn..

Kan være greit med god avstand når hun skal øve vet du. Jeg pleier selv også å stå mye nærmere.

1 meters mellomrom kan være grunnen til at hun feiler på lukeparkeringen) Er du klar over hvor langt 1 meter er? Standard veibredde på en liten vei er vel 4 meter.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Da.... Må du bare øve mer :D Grunnen til at blondinevitser er så dumme er for at brunettene skal skjønne dem :)

Det er ikke så komplisert egentlig, er som incognita skriver.

Du stopper likt med bilen foran der du skal parkere.

Så rygger du bakover, og legger over i det bakenden på din bil er forbi rumpa på bilen "foran". (Ikke legg over alt for mye, for da får du for stor vinkel..)

Når fronten din har passert bakenden på bilen foran, er det på tide å snike fronten inn..

1 meters mellomrom kan være grunnen til at hun feiler på lukeparkeringen) Er du klar over hvor langt 1 meter er? Standard veibredde er vel 3 meter.

Når du sier det så er kanskje 1 meter å ta i litt ja. Tenker vi sier en halvmeter jeg. Endret av incognita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager så meget, men jeg må spørre:

Du er kvinne/jente/dame sant?

Og jo, det er relevant for svaret.

Ja.. også er jeg blond..

Anonymous poster hash: a2a38...6ed

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da da daaaa! :D Ikke alltid man har like mye plass som i videoen, men parkeringen er nogenlunde lik.

Jeg syntes den bilen der la over (tilbake) veeeldig seint.

Jeg er også imot folk som snur seg for å rygge, og mener de er en fare i trafikken.

Alt man trenger for å rygge er 3 speil. (Og titte til hver side for å sjekke blindsoner..)

Endret av AndreasBR
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden jeg tok lappen, men jeg trodde at lukeparkering ikke var noe som var et krav under oppkjøringen? Men tiden har kanskje forandret på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise: Jeg har kjørt bil i snart 30 år og sliter fremdeles med lukeparkeringen. Får det jo til på et vis, men er utrolig klønete. Derimot er jeg en racer til å rygge, for det fikk jeg masse øvelse i med det samme jeg hadde kjørt opp, mens jeg sjelden har hatt bruk for å lukeparkere.

Alt kommer med øvelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Jeg har kjørt bil i snart 30 år og sliter fremdeles med lukeparkeringen. Får det jo til på et vis, men er utrolig klønete. Derimot er jeg en racer til å rygge, for det fikk jeg masse øvelse i med det samme jeg hadde kjørt opp, mens jeg sjelden har hatt bruk for å lukeparkere.

Alt kommer med øvelse.

Du er kvinne/jente/dame sant? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har aldri prøvd å lukeparkere en gang, og har lappen. Trodde ikke det var noe man kunne få på oppkjøring, at det ikke var et absolutt krav å kunne lukeparkere?

Fikk beskjed om å rygge inn da jeg skulle parkere på oppkjøringen da. Det gikk ganske dårlig, og jeg sto fullstendig på skeiva. :ler: Men sensor sa det ikke gjorde noe. Tror det viktigste man viser ved slike øvelser, selv om man er klønete, er å vise at man hele tiden følger med. Det er bedre å parkere på skeiva og ha full kontroll på hva som skjer rundt, enn å parkere helt riktig men ikke holde øye med hva som skjer rundt deg og risikere å kjøre på noen eller hindre trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man kvinne er det av naturlige grunner vanskelig å lukeparkere. Er noen som får det til, men det hører til unntaktene.

Er man i tillegg blond er det enda verre. Men likevel er det mange slike som har lappen. Så enten er det ikke slik at man alltid blir testet i lukeparkering på oppkjøring, eller så er det ikke sikkert man MÅ klare å beherske det for å stå. Er man blond kvinne med mannlig sensor kan dette også hjelpe.



Anonymous poster hash: fef29...247
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ikke lukeparkere på oppkjøringa. I verste fall får du beskjed om å finne et sted å parkere, og du kan da velge noe som ligger innenfor ditt mestringsområde.

Jeg parkerte på oppkjøringa, og fikk beskjed om at det ikke var verdens peneste parkering, men at de ikke stryker noen pga sånt, da det ikke hører inn under trafikksikkerhet, og det er noe man kan få øve videre på etter at man har fått lappen.



Anonymous poster hash: e49be...4ea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Er man kvinne er det av naturlige grunner vanskelig å lukeparkere. Er noen som får det til, men det hører til unntaktene.

Er man i tillegg blond er det enda verre. Men likevel er det mange slike som har lappen. Så enten er det ikke slik at man alltid blir testet i lukeparkering på oppkjøring, eller så er det ikke sikkert man MÅ klare å beherske det for å stå. Er man blond kvinne med mannlig sensor kan dette også hjelpe.

Anonymous poster hash: fef29...247

Idiot.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...