Gå til innhold

Manglende billys


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen uker siden var den ene lykten på bilen min gått. Det tok noen dager før jeg fikk byttet pære og når jeg kjørte med ett lys så var det mange som blinket med lysene for å gi beskjed. Det er selvfølgelig bra at folk sier i fra. Men veldig mange blinker når de er ganske nærme og flere ganger skvatt jeg og ble blendet. Er det ikke bedre å skru av og på til parklys for å signalisere ødelagte lys? Jeg har i hvertfall begynt med det nå, de gangene jeg rekker det.



Anonymous poster hash: a2a4f...ff8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For noen uker siden var den ene lykten på bilen min gått. Det tok noen dager før jeg fikk byttet pære og når jeg kjørte med ett lys så var det mange som blinket med lysene for å gi beskjed. Det er selvfølgelig bra at folk sier i fra. Men veldig mange blinker når de er ganske nærme og flere ganger skvatt jeg og ble blendet. Er det ikke bedre å skru av og på til parklys for å signalisere ødelagte lys? Jeg har i hvertfall begynt med det nå, de gangene jeg rekker det.

Anonymous poster hash: a2a4f...ff8

Bytt pære så slipper du det.

Anonymous poster hash: b4e5a...ee2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt pære så slipper du det.

Anonymous poster hash: b4e5a...ee2

Takk for konstruktiv tilbakemelding.

Regner med du har et lager i bilen som du jevnlig fyller opp og så fort pæra går så stopper du i veikanten og skifter.

Anonymous poster hash: a2a4f...ff8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konstruktiv tilbakemelding.

Regner med du har et lager i bilen som du jevnlig fyller opp og så fort pæra går så stopper du i veikanten og skifter.

Anonymous poster hash: a2a4f...ff8

ja, har alltid med et sett reservepærer i bilen,

Anonymous poster hash: 9587c...0d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konstruktiv tilbakemelding.

Regner med du har et lager i bilen som du jevnlig fyller opp og så fort pæra går så stopper du i veikanten og skifter.

Anonymous poster hash: a2a4f...ff8

Om man ikke har det er det jo ikke verre enn å stoppe på nærmeste bensinstasjon. Har man bil av nyere dato hvor man ikke får byttet selv ringer man verksted umiddelbart. Lys er ikke noe man venter med.

Anonymous poster hash: a0c71...8be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konstruktiv tilbakemelding.

Regner med du har et lager i bilen som du jevnlig fyller opp og så fort pæra går så stopper du i veikanten og skifter.

Anonymous poster hash: a2a4f...ff8

Nei, jeg er ikke så handy og det er vanskelig å bytte pære på bilen min. Derfor oppsøker jeg verksted om det skulle skje. Men jeg whiner ikke over at folk sier fra. Det er utelukkende positivt.

Anonymous poster hash: b4e5a...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen unskyldning for å ikke bytte pære, alle bensinstasjoner har de mest brukte pærer. Værre med xenon vil jeg tro.

Og å kjøre med parklys, er like lite lovlig som å kjøre med bare ett fungerende lys. Er bare å komme seg på et verksted så fort som mulig for å få det utbedret, om du ikke har noen sjans for å klare det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, har alltid med et sett reservepærer i bilen, Anonymous poster hash: 9587c...0d5

Det hjelper for dem som kan bytte selv.

Vi andre må komme oss til forhandler/verksted/NAF.

Dog bøtlegger politiet for manglende lys.

Å blinke med fjernlyset gjør jeg på ren refleks, å skulle skru av og på lysene er betydelig vanskeligere.

Anonymous poster hash: 4bc45...401

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen uker siden var den ene lykten på bilen min gått. Det tok noen dager før jeg fikk byttet pære og når jeg kjørte med ett lys så var det mange som blinket med lysene for å gi beskjed. Det er selvfølgelig bra at folk sier i fra. Men veldig mange blinker når de er ganske nærme og flere ganger skvatt jeg og ble blendet. Er det ikke bedre å skru av og på til parklys for å signalisere ødelagte lys? Jeg har i hvertfall begynt med det nå, de gangene jeg rekker det.

Anonymous poster hash: a2a4f...ff8

Nå har jeg ikke kjørt så mange forskjellige biler. Men det å skru av kjørelysene og over til parkeringslys er ofte en bryter som du må skru på, eller knapper.

Da er det mye enklere å bare flikke litt på spaken bak rattet og heller blinke på deg med langlysene.

Tror heller ikke at pærene blir noe spesielt ødelagt av at man blinker på folk.

Jeg tipper det er grunnen til at folk ikke gjør det forslaget du kom med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klager ikke på at folk sier i fra. Jeg skrev jo i HI at det er bra. Stiller bare et enkelt spørsmål ang. måten det blir gjort på. Jeg kjører 7 mil til og fra jobb og mellom disse to punktene er det ikke butikker eller bensinstasjoner. Jeg skrev heller ingenting om å kjøre med parklysene på fast. Det var snakk om å skru de av og så på igjen.

Anyways, om du er langt nok i fra når du blinker så er det ikke noe problem. Det er disse som blinker når de er 20 m fra deg som er irriterende. Jeg skjønner det er forskjellig fra bil til bil hvor komplisert det er å skifte til og fra parklys. Men jeg mener hvertfall folk bør tenke litt før de blinker. Er en veldig nær så bør en kanskje la være å blinke.

TS



Anonymous poster hash: a2a4f...ff8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få 2000 kr i bot for å kjøre med dødt lys. Vær glad du ikke ble tatt ...

Sjekk instruksjonsbok og se hvilken pære du trenger. Er du heldig så slipper du å gå på verksted. Noen biler må jo demonteres helt omtrent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen uker siden var den ene lykten på bilen min gått. Det tok noen dager før jeg fikk byttet pære og når jeg kjørte med ett lys så var det mange som blinket med lysene for å gi beskjed. Det er selvfølgelig bra at folk sier i fra. Men veldig mange blinker når de er ganske nærme og flere ganger skvatt jeg og ble blendet. Er det ikke bedre å skru av og på til parklys for å signalisere ødelagte lys? Jeg har i hvertfall begynt med det nå, de gangene jeg rekker det. Anonymous poster hash: a2a4f...ff8

Folk gjør dette. Og av en eller annen grunn blinker de selv på dagtid, selv om det da er fullt lovlig å kjøre uten lys. Forstå det den som kan. :vetikke: Virker ikke som om folk setter seg inn i nye regler.

Anonymous poster hash: a0697...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tsejG

Folk gjør dette. Og av en eller annen grunn blinker de selv på dagtid, selv om det da er fullt lovlig å kjøre uten lys. Forstå det den som kan. :vetikke: Virker ikke som om folk setter seg inn i nye regler.

Anonymous poster hash: a0697...f42

I hvilke nye regler står det at det er fullt lovlig å kjøre uten lys på dagtid?

Baklys ja (utenom i tunneler og når sikten tilsier at det skal brukes), men kjørelys eller nærlys foran er det da vitterlig påbud om selv på høylys dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan få 2000 kr i bot for å kjøre med dødt lys. Vær glad du ikke ble tatt ...

Sjekk instruksjonsbok og se hvilken pære du trenger. Er du heldig så slipper du å gå på verksted. Noen biler må jo demonteres helt omtrent...

Har møtt politi et par ganger der jeg har hatt en gåen pære og ikke blitt stoppet. Merkelig politiet ikke stopper flere om boten er så høy. Kunne tjent gode penger på det. Og samme gjelder for de som kjører med nærlys og grøftelys samtidig..

Anonymous poster hash: a2a4f...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt politi et par ganger der jeg har hatt en gåen pære og ikke blitt stoppet. Merkelig politiet ikke stopper flere om boten er så høy. Kunne tjent gode penger på det. Og samme gjelder for de som kjører med nærlys og grøftelys samtidig..

Anonymous poster hash: a2a4f...ff8

Kanskje det ikke var UP du støtte på men vanlig politi. Er ikke sikkert de orker å bry seg.

Nærlys og grøftelys er lov i dagslys men når det mørkner er det forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre å skru av og på til parklys for å signalisere ødelagte lys? Jeg har i hvertfall begynt med det nå, de gangene jeg rekker det.

Anonymous poster hash: a2a4f...ff8

Nei, fiks det jævla lyset ditt!

1 lys = Motorsykkel, 2 lys = bil.

Bil med kun 1 lys på veien er direkte farlig. Har du ikke lært at man ALLTID skal ha ekstra lyspære i bilen???

EDIT: når det er sagt... *bestille ekstra xenonpære til bilen min*

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har møtt politi et par ganger der jeg har hatt en gåen pære og ikke blitt stoppet. Merkelig politiet ikke stopper flere om boten er så høy. Kunne tjent gode penger på det. Og samme gjelder for de som kjører med nærlys og grøftelys samtidig..

Anonymous poster hash: a2a4f...ff8

Politibetjenter bryr seg ikke om å "tjene gode penger". De får ikke noe igjen av å gi ut bøter. Kanskje politiet du møtte på hadde bedre ting å gjøre på. Om de ikke har noe å gjøre, så stopper de bilister som mangler lys.

Anonymous poster hash: 9fbfa...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilke nye regler står det at det er fullt lovlig å kjøre uten lys på dagtid?

Baklys ja (utenom i tunneler og når sikten tilsier at det skal brukes), men kjørelys eller nærlys foran er det da vitterlig påbud om selv på høylys dag.

Dette lurer jeg også på. De siste årene har det blitt stadig flere som kjører uten lys, så jeg har jo begynt å lure på om det er en ny lovendring jeg ikke har fått med meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

...og hele ett av 16 innlegg var faktisk svar på det TS spurte om. :filer:

TS, kanskje de i motgående felt trodde du kjørte motorsykkel (hvis det var mørkt og de så kun ett lys), inntil de kom såpass nær at de så du kjørte bil?

Jeg kjørte selv (uvitende) med kun ett lys foran her en kveld, men tenkte ikke over at det var plagsomt at de som kom mot meg blinket for nær. Og før KG-bermen setter i gang; dette skjedde rett ved hjemmet mitt, jeg har reservepære i hanskerommet og byttet da jeg kom hjem!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på. De siste årene har det blitt stadig flere som kjører uten lys, så jeg har jo begynt å lure på om det er en ny lovendring jeg ikke har fått med meg??

Helt uten lys, foran, kjører de vel ikke?

Men nye biler har automatisk tilpassing av lys etter lysforholdene ute. Min var ny i høst, og har dette (tullet).

Anonymous poster hash: 4bc45...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...