Gå til innhold

Sommeren nærmer seg, og motorsyklene er snart på veien... Men..


AndreasBR

Anbefalte innlegg

Hmm, hva er det du er usikker på?

Kjøreerfaring er ikke alt.. Man kan gjøre en ting dag inn og dag ut, spiller ingen rolle dersom man har gjort den tingen feil. (Ja, det går begge veier, påstår ikke at det kun gjelder andre)

Hva mener du med "har mer førerkort enn deg" ? Jeg har ABMST, hva har du?

Jeg tror ikke jeg eier veien, kan selvføgelig ikke snakke for andre, men jeg synes utifra min erfaring at mange bilister viser lite hensyn til motorsykler. Om det er av uvitenhet eller med vilje vet jeg jo ikke.

Det er jo en generell misforståelse blant bilister at motorsykler ikke har lov å kjøre mellom feltene.

Dessverre er det mange motorsykler som kjører alt for aggressivt når de gjør dette, og det er ikke greit.

Jeg holder som regel litt høyere hastighet enn bilene når det er kø (5-10kmh) og synes jeg viser hensyn, og kjører på en forsvarlig måte. Har alltid fingre på både clutch og brems, og er jeg ikke 100% sikker på at jeg får plass mellom bilene er det bedre å vente litt, slik at de ser meg, og som regel gir meg mer plass.

La oss ikke glemme denne:

§12.4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Her er et utdrag fra et annet forum:

Å kjøre mellom bilkøene er smart og lovlig.-Om flere ville valgt mc, så hadde det blitt færre biler på veien og bedre trafikkavvikling.-Bilister er mest sannsynlig irritert på oss fordi vi kommer brått og uventet på dem (det går bra det, bare de holder plassen sin, og blinker FØR de vil skifte fil)-Driver med "lane splitting" daglig, og det ER ytterst viktig å være topp konsentrert hele tiden og å lese trafikkbildet riktig.-Lønner seg å ha to fingre på bremsen hele tiden.-Se spesiellt opp for kvinnfolk som skravler i telefon.-Har man en dårlig dag, velg heller å ligge i bilkøen.-Å kjøre på veiskulderen (utenfor den hvite stripa) er ikke tillat ( er endel som jukser litt ved Lysaker i ettermiddagsrushen)

Jeg er usikker på andre sin kjøring, ikke min.

Nei, kjøreerfaring er ikke alt. Men det har utrolig mye å si. Jeg har BMSTC og da også C1 naturligvis.

Har også jobbet flere år som yrkessjåfør på lastebil.

Og motorsyklister som absolutt skal frem der det er midtdeler er så utrolig irriterende. Så jeg slipper dem ikke forbi så lenge jeg ikke er sikker på at det er god nok plass. Siden det er ikke bare dem det går utover, det er meg også.

Generelt så er holdningene dine forkastelige. Spesielt til syklister, som er de beste trafikantene vi har.

Endret av ninuska_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men du TS... Har du lagt merke til at du ikke har fått én eneste pluss i denne tråden? Ingen har vært, eller kommer til å være, særlig enig med deg.

Du drar frem noen paragrafer her og der, kanskje i et forsøk på å være saklig. Men så kommer amøbespråket (jeg kommenterte det litt tidligere i tråden) med fucktardery og butthurt osv. Du kan ikke forvente å bli tatt seriøst her inne? Kanskje på 4chan eller spillforum, men i en "saklig" debatt om kjøreregler og skikk og bruk i trafikken kan det være en ide å skjerpe språket litt.

Noen få ting du kommer med er jeg faktisk enig i. Men så kommer de ekstreme meningene og skyller vekk troverdigheten din. Det er ofte slik at de som nettopp har kjørt opp er ganske selvgode - kanskje dette også gjelder deg?

"fucktardery" er en helt seriøs sak som enkelte gjør i trafikken. Butthurt er noe mange kan være til tider. Det er IKKE "amøbespråk" ... (Selv om du står fritt til å mene hva du vil).

Det å skrive dialekt, DET er amøbespråk. Retardism på høyt nivå.

Jeg bryr meg PENT lite om "likes" på forum, eller nettet generelt.

Jeg bryr meg generelt sett pent lite om hva andre mener.

Jeg vet hvordan jeg kjører, jeg VET jeg viser hensyn. jeg vet jeg viser MER hensyn enn mange andre, og det holder lenge for meg.

Jeg kjørte opp for 11 år siden. (2004-07-05) for BMST og 2012-06-18 for A/A1

My god, nå ble det mye "Jeg" her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på andre sin kjøring, ikke min.

Nei, kjøreerfaring er ikke alt. Men det har utrolig mye å si. Jeg har BMSTC og da også C1 naturligvis.

Har også jobbet flere år som yrkessjåfør på lastebil.

Og motorsyklister som absolutt skal frem der det er midtdeler er så utrolig irriterende. Så jeg slipper dem ikke forbi så lenge jeg ikke er sikker på at det er god nok plass. Siden det er ikke bare dem det går utover, det er meg også.

Generelt så er holdningene dine forkastelige. Spesielt til syklister, som er de beste trafikantene vi har.

Du er ikke usikker på din egen kjøring? Jaha.. Verdensmester du?

Jeg er ikke alltid sikker på min egen kjøring, og dermed kjører jeg mer forsiktig når det skjer, slik at jeg har kontroll.

jeg ville nok aldri forsøkt å kjøre forbi en lastebil på et sted med midtdeler, men om det er nok plass eller ikke er faktisk ikke opp til deg å avgjøre.

§12.4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Når det er sagt, så er det ikke tillatt å kjøre forbi der det er "334 Forbikjøring forbudt" . Men det er heller ikke opp til deg å håndheve.

Vi (Du, meg, dem, alle andre) skal holde oss til veitrafikkloven vi. Og den er soleklar.

Om noen gir uttrykk for at de vil forbi på venstre side, skal vi holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten.

Syklistene er de verste trafikantene vi har. Ingen annen gruppe har en så mangel på respekt for veitrafikkloven. Kjører på rødt, bryter §3 stødt og stadig... Nei fy.

Om sykler skal forbi i trafikken bør de få egne sykkelskilt. Sykkelen må være registrert på noen, slik at når de bedriver fucktardery så kan man filme dem, og anmelde det.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne at du viser meg hvor i trafikken (Ikke på internett) jeg ikke har vist hensyn.

Jeg viser så mye hensyn at jeg fikk kjeft av gamlesjefen fordi jeg var for snill i trafikken.

Som jeg skrev tidligere kan jeg ikke annet enn å lese hva du skriver, og gjøre meg opp en mening ut i fra det. Det er skremmende hvis du lever opp til denne holdningen som MC-fører.

Hvis du leser gjennom det du har skrevet i denne tråden, tror jeg du kanskje vil se hva jeg mener.

:)

Anonymous poster hash: 40b90...6ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev tidligere kan jeg ikke annet enn å lese hva du skriver, og gjøre meg opp en mening ut i fra det. Det er skremmende hvis du lever opp til denne holdningen som MC-fører.

Hvis du leser gjennom det du har skrevet i denne tråden, tror jeg du kanskje vil se hva jeg mener.

:)

Anonymous poster hash: 40b90...6ed

Nei, jeg tror du er en bilist som ikke har peiling på motorsykkel.

Stikk og kjør motorsykkel en sesong, så kan vi diskutere etter det.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må få meg audi, da har jeg nemlig rett til å oppføre meg slik jeg vil i trafikken.

(VIrker sånn utifra hva jeg har sett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var du som påsto at jeg som kvinne var usikker på kjøring a mi, og det er jeg ikke. Og nå er det feil også? Haha!

Jo det er opp til meg om jeg vil slippe noen forbi der det er midtdeler. Det er en risiko som er unødvendig for meg å ta.

Du er jo bare ute etter å provosere. Typisk smågutter som nettopp har fått lappen på noe med litt hestekrefter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror du er en bilist som ikke har peiling på motorsykkel.

Stikk og kjør motorsykkel en sesong, så kan vi diskutere etter det.

Du har helt rett, jeg har ikke peiling på å kjøre MC. Men jeg er yrkessjåfør, og kjører mer enn nok til at jeg har peil på trafikk og trafikkflyt. Tror nok ikke jeg har så mye å lære fra deg når det kommer til kjøreferdigheter og holdninger i og om trafikken.

Kjør pent, noen er glad i deg ; )

BE CE DE M S T

:)

Anonymous poster hash: 40b90...6ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal tenke for meg selv jeg, og forventer at bilister tenker for seg selv.

Joda, som motorsyklist så er jeg forberedet på at alle andre trafikanter har en så dum tankegang som du nå demonstrerer, derfor er jeg fortsatt i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke LOV til å hindre noen å kjøre forbi; du er FORPLIKTET til å lette en forbikjøring.

Og du har heller ikke LOV til å foreta en forbikjøring hvis det ikke er trygt, selv om den foran kjører aldri så mye i sneglefart. Virker som mange tror at hvis bilen foran kjører sakte og ikke vil slippe forbi så er det lov å ta sjanser og være trafikkfarlig.

Anonymous poster hash: 71567...ed5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du som påsto at jeg som kvinne var usikker på kjøring a mi, og det er jeg ikke. Og nå er det feil også? Haha!

Jo det er opp til meg om jeg vil slippe noen forbi der det er midtdeler. Det er en risiko som er unødvendig for meg å ta.

Du er jo bare ute etter å provosere. Typisk smågutter som nettopp har fått lappen på noe med litt hestekrefter.

NEI, det er det ikke! Les loven som jeg siterte tidligere. Du har å vike!

Sykkelen min har ikke noe spesielt med HK, så er nok ikke det.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI, det er det ikke! Les loven som jeg siterte tidligere. Du har å vike!

Sykkelen min har ikke noe spesielt med HK, så er nok ikke det.

Ingen må vike for noe annet enn sykebil ,brannbil og politibil med sirene på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen må vike for noe annet enn sykebil ,brannbil og politibil med sirene på.

Kom deg av veien...

Fra: Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

§12.4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil si ABR, at dersom man kjører sakte (man kan jo anta at det vil si under gjeldende fartsgrense) så skal man vike.



Anonymous poster hash: 591d5...94e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI, det er det ikke! Les loven som jeg siterte tidligere. Du har å vike!

Sykkelen min har ikke noe spesielt med HK, så er nok ikke det.

Kanskje du burde lese loven selv? For det er noe som heter å vise aktsomhet. Og det er ikke aktsomt å sette seg i en unødvendig risikofylt situasjon bare fordi en tælp på motorsykkel vil spare noen minutter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si ABR, at dersom man kjører sakte (man kan jo anta at det vil si under gjeldende fartsgrense) så skal man vike.

Anonymous poster hash: 591d5...94e

Nei, det står ordrett at når noen vil forbi, SKAL du hjelpe til :

Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende ...

Det ligger ingen annet premiss i loven.

Og du har heller ikke LOV til å foreta en forbikjøring hvis det ikke er trygt, selv om den foran kjører aldri så mye i sneglefart. Virker som mange tror at hvis bilen foran kjører sakte og ikke vil slippe forbi så er det lov å ta sjanser og være trafikkfarlig.

Anonymous poster hash: 71567...ed5

§3 regulerer all trafikk, og forbyr både farlige forbikjøringer, (som rettsforfølges i stor stil) og sneglekjøring og villet forhindring av annen trafikk (som rettsforfølges alt for lite.)

JEG vet hvilken risiko og lovbrudd jeg gjør, du ser ikke ut til å innse lovbruddet du gjør. Du inser heller ikke at du er en vesentlig del av problemet.

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje du burde lese loven selv? For det er noe som heter å vise aktsomhet. Og det er ikke aktsomt å sette seg i en unødvendig risikofylt situasjon bare fordi en tælp på motorsykkel vil spare noen minutter.

Ja, det er kjemperisiko å legge seg ut mot stripen på høyre side... NOT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står klart og tydelig at man skal ligge til høyre, men dersom man kjører sakte eller tar mye plass, så skal man vike ved f.eks. å stoppe. Det står ikke at man skal måtte stoppe ved forbikjøringer generelt.



Anonymous poster hash: 591d5...94e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står klart og tydelig at man skal ligge til høyre, men dersom man kjører sakte eller tar mye plass, så skal man vike ved f.eks. å stoppe. Det står ikke at man skal måtte stoppe ved forbikjøringer generelt.

Anonymous poster hash: 591d5...94e

Nå tror jeg du må lese på nytt.

§12.4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Man skal altså holde så langt til høyre som mulig (Les inntil hvit stripe) og ikke øke hastigehten dersom noen vil kjøre forbi på venstre side. (Om det er fysisk midtskille eller ikke er irrelevant.)

Dersom kjøretøyet som kjører forbi beveger seg sakte, eller tar stor plass og veien er uoversiktlig eller har motgående trafikk (f.eks 2 felts vei uten fysisk midtskille) skal føreren (som blir forbikjørt) vike til høyre(Over hvit stripe?) og sette ned farten eller stanse.

Det vil si at når jeg kommer bak dere, og ligger så langt jeg kan til venstre, setter på blinklys SKAL dere legge dere inn mot høyre stripe. Deretter må jeg vurdere om det er forsvarlig å kjøre forbi...

Dere har ingen måte å vurdere dette for meg, dere tenker hvor lang tid hadde dere trengt med deres kjøretøy.. ikke mitt.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

§12.4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Og vi leser og tolker:

1: Når noen vil forbi til venstre, så skal den foran altså holde så langt til høyre som mulig og ikke øke farten. Det er greit nok det. Det står ikke at vedkommende i dette tilfellet skal måtte stanse. Kun holde farten og holde seg til høyre.

2: Dersom kjøretøyet kjører sakte (det må bety under gjeldende fartsgrense) eller tar stor plass, eller det er uoversiktelig (da bør man i utgangspunktet ikke kjøre forbi heller, men hei, ta livet av deg om du ønkser det) eller motgående trafikk (da skal man heller ikke ta forbikjøringer), så skal man vike, sette ned farten og stanse.

Det er altså snakk om flere ulike situasjoner. Man skal ikke måtte stoppe og slippe forbi alt og alle hele tiden. Det finnes altså lover for dette.



Anonymous poster hash: 591d5...94e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...