Gå til innhold

når skal jeg reise meg på bussen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg reiser meg for dem som ser ut som de trenger det. Enkelt og greit. Gravide, folk som ser skrøpelige ut uansett alder, folk med krykker, folk med små barn.

Anonymous poster hash: 0eabe...1ee

Så barn klarer ikke stå? Du gjør foreldrene en tjeneste, da er ungen sliten når de kommer hjem og sovner fortere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svigerfar på 50 er blant de sprekeste jeg kjenner, og han er fortsatt fornærmet over den gangen for et år siden da noen reiste seg på bussen for ham :fnise: Jeg tenker også at det går på skrøpelighet over alder. Det har vært ganger hvor jeg har tilbudt å reise meg for eldre damer, men de har heller sagt nei og valgt å stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravide har satt seg i den posisjonen selv. Jeg satt der først, og jeg har betalt for plassen.

Det er avgjørende for samfunnet at det fødes nye barn, graviditet er derfor en samfunnsøkonomisk nødvendighet. Du har bare betalt for å få plass på bussen, du betalier ikke ekstra for sitteplass.

Hvem skal betale skatt og finansiere sykehjemsplassen om 70 år om ingen blir gravide?

Så barn klarer ikke stå? Du gjør foreldrene en tjeneste, da er ungen sliten når de kommer hjem og sovner fortere.

Små barn er mindre enn voksne, og de har ofte dårligere reaksjonstid. Hvis de skal stå klarer de ikke å holde godt nok fast i de håndtakene som er laget for å holde seg fast i, siden de er for lave. De har heller ikke styrke til å holde seg fast om en voksen faller mot dem. Voksne klarer ofte å forutsi hvordan bussen kommer til å bevege seg ut ifra bevegelser og det de ser ut vinduet. Små barn klarer ikke det.

Hvis bussen bråbremser er det tryggere om små barn sitter på et sete eller på fanget til en voksen.

I tillegg er foreldre med små barn oftere slitne enn unge studenter.

Anonymous poster hash: 125c9...799

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er avgjørende for samfunnet at det fødes nye barn, graviditet er derfor en samfunnsøkonomisk nødvendighet. Du har bare betalt for å få plass på bussen, du betalier ikke ekstra for sitteplass.

Hvem skal betale skatt og finansiere sykehjemsplassen om 70 år om ingen blir gravide?

Små barn er mindre enn voksne, og de har ofte dårligere reaksjonstid. Hvis de skal stå klarer de ikke å holde godt nok fast i de håndtakene som er laget for å holde seg fast i, siden de er for lave. De har heller ikke styrke til å holde seg fast om en voksen faller mot dem. Voksne klarer ofte å forutsi hvordan bussen kommer til å bevege seg ut ifra bevegelser og det de ser ut vinduet. Små barn klarer ikke det.

Hvis bussen bråbremser er det tryggere om små barn sitter på et sete eller på fanget til en voksen.

I tillegg er foreldre med små barn oftere slitne enn unge studenter.

Anonymous poster hash: 125c9...799

For å si det rett ut: NOT my problem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tar bussen og sitter på den åpne plassen, (ved utgangen av bussen), flytter jeg meg selvfølgelig alltid for mødre/fedre med barnevogn. Flytter meg også for høygravide, og eldre (skrøpelige mennesker) og handikappede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne tilbudt plassen min til gamle og folk med handicap/krykker/gips/ol. Andre får fint spørre, men da skal de ha gode grunner til at de får akkurat min plass (graviditet er ikke en slik grunn). Jeg har en ryggskade, så trenger å sitte når jeg først kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravide har satt seg i den posisjonen selv. Jeg satt der først, og jeg har betalt for plassen.

Det har du vel ikke. Du har betalt for å få være med bussen/trikken/t-banen. Du betaler ikke for sitteplass.

Anonymous poster hash: 22a69...864

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det rett ut: NOT my problem.

Neinei, du får leve i din egen lille boble og dø brått uten behov for noen form for ytelse fra velferdsstaten etter pensjonsalder, hvis du ikke vil at velferdsstaten skal fortsette etter din yrkesaktive periode.

Vi andre ikkeegoister bør ta hensyn til gravide og små barn, selv om graviditet er selvforskyldt.

Anonymous poster hash: 125c9...799

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er glad jeg sjelden har behov for buss.

Synes det er naturlig å reise seg for folk som ser ut til å trenge det mer enn det enn selv gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det rett ut: NOT my problem.

Så, i verste tilfellet, om du nekter en høygravid dame plassen din og noe skjer så hun faller og ungen dør, så ville du ikke følt at det var ditt problem?

Jeg tror i hvert fall de fleste andre ville tenkt sitt.

Anonymous poster hash: 6ff73...54f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri reist meg på bussen fordi jeg aldri har trengt det. Men jeg ville reist meg for noen som virkelig trenger å sitte, uavhengig av alder. F.eks. en person med brekt fot eller noe.

Det som irriterer meg grenseløst er når folk setter seg i det ytterste setet (selv om begge er ledig) og ikke flytter seg når folk trenger sitteplasser... Bare skjønner det ikke.

Endret av kjøttmeis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at alle skal reise seg for dem som har større behov for setet enn dem selv.

En mann bør også reise seg dersom en kvinne setter seg ved siden av ham, da frykt for overgrep fra ukjente menn som kommer for nær, dessverre er et vanlig problem for kvinner (et problem som definitivt er en reell risiko). Menn og kvinner som ikke kjenner hverandre, bør aldri sitte ved siden av hverandre på buss eller tog (på fly er vel dette stort sett regulert slik at det ikke forekommer med mindre kvinnen har med seg følge).



Anonymous poster hash: 904cf...8a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser meg for alle med barnevogn, eldre, gravide og de som ser ut til å trenge plassen om jeg sitter forran i bussen:)

Merker jeg blir sur når ungdommer (14-25) ikke reiser seg for barnevogner når dem sitter på plassen for barnevogner!

hadde også en venninne som nekta og reise seg for en som var over 70år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu problemstillingen litt...

Den dagen du og din kjære skal få barn, på dette tidspunktet er hun høygravid. Hadde du ikke satt pris på om noen flyttet seg på bussen slik at hun fikk sitte, fremfor å måtte stå på en buss som vaier hit og dit, og det er risiko for at både din kjære og ditt fremtidige barn kan bli skadet?



Anonymous poster hash: f4c38...170
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes at alle skal reise seg for dem som har større behov for setet enn dem selv.

En mann bør også reise seg dersom en kvinne setter seg ved siden av ham, da frykt for overgrep fra ukjente menn som kommer for nær, dessverre er et vanlig problem for kvinner (et problem som definitivt er en reell risiko). Menn og kvinner som ikke kjenner hverandre, bør aldri sitte ved siden av hverandre på buss eller tog (på fly er vel dette stort sett regulert slik at det ikke forekommer med mindre kvinnen har med seg følge).

Anonymous poster hash: 904cf...8a6

:hoho:

Anonymous poster hash: 8e475...1d1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kort busstur, så jeg pleier å stå uansett. Gidder sjeldent å sette meg.

Men jeg spør alltid gravide og de med små barn, om de vil sitte. Så klart de med krykker ol også. Da spør jeg ikke om de vil sitte, men reiser meg og sier "sett deg" :fnise: eldre ser jeg mer an. Mange er sterke og spreke og ønsker å stå.

Men jeg kan være litt diskriminerende for overvektige. De reiser jeg meg ikke opp for, selv om det er tungt for de å stå.



Anonymous poster hash: b7bd7...595
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de som har behov for å sitte bør si ifra selv. Problem løst.



Anonymous poster hash: 880a2...625
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du vel ikke. Du har betalt for å få være med bussen/trikken/t-banen. Du betaler ikke for sitteplass.

Anonymous poster hash: 22a69...864

Vel, da har jeg jo like my rett på den som ei som er gravid da. Bra at du konkluderte med det ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...