Gå til innhold

Visamysteriet, svindelen som ikke var svindel?


Lykkelitenen

Anbefalte innlegg

Tirsdag fikk jeg skrekkmeldingen på mobilen min: Det var gjort mistenkelige transaksjoner via mitt Visakort og jeg ble bedt om å sperre kortet og kontakte banken. Jeg kastet meg over en minibank og så at hele 6000kr var forsvunnet. Kort ble sperret, bank kontaktet og beskjeden var enkel, jeg hadde nok fått kortet mitt skimmet.

Beskjeden fra bank og politi var at jeg måtte følge med i nettbanken og se hvor pengene var blitt av. Foreløpig sto det bare VISA, beløp og dato. Med en gang jeg fikk opp hvor pengene var overført/tatt ut skulle jeg få ut kontoutskrift og anmelde forholdet. Transaksjonene som var gjort var på 62,76kr (?!), 5000kr og 1000kr. teorien til bankmannen var at det første beløpet var tilfeldig for å se om det var penger på konto.

Så skjer det, i går hadde saldoen min gått fra 355kr til 418. Den transaksjonen på 62,76kr var borte, slettet. Ikke noe ut, ikke noe inn. De to andre beløpene sto fortsatt i VISA, dato og beløp.... I dag er pengene mine tilbake. Ikke ett eneste spor fra transaksjonen på "siste bevegelser", det er som om det aldri har skjedd noe. Jeg er nå helt skjelven, hva i he..... har skjedd her?!? Er det mulig?!

Jeg reister snart på ferie (heldigvis avbestilte jeg ikke når jeg mistet pengene mine) og dette kan ikke skje igjen. Så klart, jeg skal innom banken på mandag og høre, men mens jeg venter spør jeg her, har noen opplevd dette? Har noen den minste aning om hva som er skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke noen som har reservert penger på kontoen din i forbindelse med denne ferien du skal på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er ikke så flink til dette, men det jeg har merket meg hvis jeg bestiller noe på nett med VISA er at pengene blir på en måte "reservert" på konto, og går det en tid uten at jeg får varen så dukker pengene opp på min konto igjen, før jeg endelig får varen og pengene forsvinner til sin rette eier (de jeg har kjøpt varen av).

Kanskje er det noe slikt? At de pengene plutselig forsvinner? Jeg ville ha pratet med banken og helst fått en ny konto som du knyttet opp kortet til og, for all del, beholdt den gamle kontoen, men overført pengene til den nye. Så har du de pengene hvis det skulle skje noe. Og skulle den gamle kontoen gå i minus så er det lettere å klage på det til VISA og får ordnet opp i det enn å faktisk stå i utlandet og plutselig være pengelens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke bestilt noe på nett på over en mnd og det er fikset og betalt. Ikke noe utgifter med ferien heller, det ble fikset i januar (skoletur heller enn ferie :gjeiper: ) Derfor jeg syns det er så rart. Og enda rarere blir det jo når jeg faktisk fikk melding fra visa om at jeg måtte sperre kortet pga mistenksom bruk. Nei, jeg er virkelig et vandrende spørsmåltegn nå. Superhappy, ja, men like vell, jeg er livredd for at det skal skje igjen.

Må høre med banken på mandag som sagt, kanskje de kan gi ett svar. Men det skal jo egentlig ikke skje :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg ville ha bedt banken om å få opprettet en ekstra konto som det nye VISA-kortet settes opp mot og overført pengene dit. Så slipper du å stå der i utlandet med et VISA-kort som er klippet i to biter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal uten tvil gjøre det :) Men jeg har ikke hatt rent visakort, men bankkort som er knyttet opp mot visa. Vil det si at jeg må ha to kort? Ett rent visa til en konto og det vanlige til den andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silvermist

Det som har skjedd, rent teknisk, er at noen har tatt en autorisasjon på kortet ditt, på de beløpene som du nevner.

Hvem og hvorfor er det vanskelig for meg å si.

En autorisasjon av et kort vil si at man registrer kortet på et visst beløp, for eksempel ved innsjekk på et hotell, og dette autoriserte beløpet vil da fryses på kontoen.

For deg ser det ut som det er belastet, men det er bare satt et hold på kortet ditt, som senere kan frigjøres.

Når autorisasjonen frigjøres ser du pengene tilbake på konto, men du vil aldri se at de har vært "fryst", altså i dine øyne "belastet" og "satt tilbake".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste VISA er debet-kort. Dvs, knyttet opp til en konto. Men uansett, spør de på banken din du, så er du helt trygg på å få riktige svar. Jeg er som sagt ikke så flink til dette. Men det vet jeg, at i en så krise-utsatt situasjon som å dra til utlandet med en viss fare for å stå der uten penger ville jeg helt klart ha bedt om en ekstra konto som ikke var knyttet opp til det -gamle- (svindlede) VISA-kortet. Så er pengene litt tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har skjedd, rent teknisk, er at noen har tatt en autorisasjon på kortet ditt, på de beløpene som du nevner.

Hvem og hvorfor er det vanskelig for meg å si.

En autorisasjon av et kort vil si at man registrer kortet på et visst beløp, for eksempel ved innsjekk på et hotell, og dette autoriserte beløpet vil da fryses på kontoen.

For deg ser det ut som det er belastet, men det er bare satt et hold på kortet ditt, som senere kan frigjøres.

Når autorisasjonen frigjøres ser du pengene tilbake på konto, men du vil aldri se at de har vært "fryst", altså i dine øyne "belastet" og "satt tilbake".

Takk for svaret :) Så rart at de i banken ikke har nevnt at dette har vært en mulighet når jeg har vært innom, skulle jo tro dette var det første de tenkte på. Men men... Men siden pengene nå er "tilbake", er de da det for godt? Siden dette ikke er noe jeg har gjort, så antar jeg at det faktisk ligger noe svindel i det like vell, betyr det at siden kortet nå er sperret, så kan vedkommende bak ikke gjøre noe mer?

Beklager alt maset, men vil så gjerne forstå hvordan det er mulig, og ikke minst, om pengene står trygt der frem til mandag (hadde ikke kortet vært sperret tror jeg nesten jeg hadde løpt ned og tatt ut noen kr bare for å være sikker :fnise: Paranoid mutch?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Ja, når pengene er satt tilbake så er de tilbake for godt.

Hvis du kjøper mye varer på nettet så kan det hende at det er derfor dette har skjedd, ikke svindel men at de har vært slurvete ved belasting av kortet, og tatt en autorisasjon først i stedet for å debetere kortet, for så å debetere kortet. Litt teknisk dette og kanskje vanskelig å forstå dette, men det er fullt mulig.

Når du har sperret kortet er det ingen som kan gjøre noe mer med det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da puster jeg lettet ut :takke:

Føles som om en gigantisk byrde er lettet fra skuldrene mine nå, jeg som hadde forberedt mail til lærer hvor jeg trakk meg fra turen og hele pakken, og som så for meg en mnd på nuddler. Så utrolig deilig! Men det blir nok en tur innomk banken på mandag just in case :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når pengene er satt tilbake så er de tilbake for godt.

Hvis du kjøper mye varer på nettet så kan det hende at det er derfor dette har skjedd, ikke svindel men at de har vært slurvete ved belasting av kortet, og tatt en autorisasjon først i stedet for å debetere kortet, for så å debetere kortet. Litt teknisk dette og kanskje vanskelig å forstå dette, men det er fullt mulig.

Når du har sperret kortet er det ingen som kan gjøre noe mer med det:)

Ikke så sikker på det. Jeg har nemlig opplevd å kjøpe varer på nett, pengene er reservert i noen dager, så kommer de tilbake i to ukers tid, ser ut som handelen ikke gikk gjennom. Så plutselig, to uker etter eller mer, så er pengene borte og varen(-e) som regel på posten.

Jeg ville som sagt ha opprettet en ekstra konto (skader ikke å ha to, man får faktisk bedre oversikt på økonomien på den måten :) ) og overført pengene dit. Etter en måned eller to ville jeg følt meg trygg på den gamle kontoen.

Men uansett, TS, ta opp dette med banken, de vet best angående dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Ikke så sikker på det. Jeg har nemlig opplevd å kjøpe varer på nett, pengene er reservert i noen dager, så kommer de tilbake i to ukers tid, ser ut som handelen ikke gikk gjennom. Så plutselig, to uker etter eller mer, så er pengene borte og varen(-e) som regel på posten.

Jeg ville som sagt ha opprettet en ekstra konto (skader ikke å ha to, man får faktisk bedre oversikt på økonomien på den måten :) ) og overført pengene dit. Etter en måned eller to ville jeg følt meg trygg på den gamle kontoen.

Men uansett, TS, ta opp dette med banken, de vet best angående dette.

Jo, når autorisasjonen er frigitt så er pengene frigitt og tilbake, og kan ikke forsvinne igjen av seg selv.

MEN, det kan selvsagt taes en ny autorisasjon, da "forsvinner" pengene igjen.

Men siden hun har sperret kortet kan ikke det skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplevde det samme. Plutselig var over 40.000kr "borte" fra konto.

Det merkelige var at banken min ikke viste hva som hadde skjedd. De kunne heller ikke se VISA reservasjonene i sitt system.

Men jeg kunne se de i min nettbank.

Heldigvis hadde VISA Norge bedre oversikt.

De kunne fortelle meg at kortet var forøkt misbrukt.

VISA kunne hadde alle detaljene om hvor, hvilken vare/tjeneste det dreide seg om.

Kundeservice hos VISA fortalte videre at beløpet ikke var forsvunnet, men reservert.

Transaksjonene var også stoppet, og reservasjonen ville forsvinne om etter et par dager.

Jeg er ikke videre imponert over min egen bank. VISA hadde varslet dem om svindelforsøket,

men dette ble ikke fulgt opp av min bank.

Hvis kortet ble forsøkt misbrukt, så bør du sperre nåverende kort og be om et nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kortet ble forsøkt misbrukt, så bør du sperre nåverende kort og be om et nytt.

Oij, såpass :S Kortet er sperret og nytt er på vei, men da ser det ut til at jeg må kontakte visa og ikke banken på mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Jeg synes rådet om å opprette en ny konto som du får knyttet kortet mot var en god ide.

Det som sies om reservasjon her stemmer nok, men siden du selv ikke har foretatt noen kjøp på en stund betyr det at noen andre har gjort det. Dermed har du vært forsøkt svindlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...