Gå til innhold

Har jeg rett på støtte gjennom sommerferien?


Fame

Anbefalte innlegg

Matbutikker, barnehage, flyplasser, kafeer, sykehjem, kommunen, ++++ MASSE sommerjobber ute og går. Du er absolutt ikke forsent ute med å søke. Men ikke klag på at lånekassen ikke betaler for måneder man ikke studerer.

Jeg gjorde ikke det heller. Jeg spurte om det var mulig å få støtte av nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg vært deg, så ville jeg fått meg en deltidsjobb hvor jeg kunne jobbet i helger eller et par dager i uken gjennom hele året. Kanskje det er det du prøver på nå, siden du søker jobber :) Eller sommerjobb.

Da har man en ekstra inntekt og forhåpenligvis kan man slippe å bruke så mye av lånet som ikke blir omgjort til stipend.

Men du får vel en høyere sum i juni? Da må du rett og slett lage deg et budsjett på de siste pengene du får inn og så får du jo (om du fortsatt holder på å utdanne deg) et større beløp i august.

Jeg får ikke penger i juni eller juli. Siste utbetaling er mai og det er den vanlige summen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StripeyPanda

Jeg gjorde ikke det heller. Jeg spurte om det var mulig å få støtte av nav.

Ikke om man er frisk og fin og helt good for å jobbe. De gir ikke oss unge studenter penger å kaste bort i sommerferier, de gir penger til de som ikke kan jobbe/trenger støtte pga xx grunner. Hadde tatt seg ut om vi kunne få litt pocket moneyz fra nav om vi var slække og ikke orka å jobbe om sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg trodde kanskje at hvis man har gjort alt man kan for å finne jobb og ikke får det så må de nesten gjøre noe så mennesker ikke går til grunne, men det er bare meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke penger i juni eller juli. Siste utbetaling er mai og det er den vanlige summen

Går du på høyere utdanning? Får ikke alle utbetaling i juni og august da? Det trodde jeg i hvertfall. Hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StripeyPanda

Ja. Jeg trodde kanskje at hvis man har gjort alt man kan for å finne jobb og ikke får det så må de nesten gjøre noe så mennesker ikke går til grunne, men det er bare meg da.

Det er fremdeles noen mnd igjen til sommerferie, plenty av tid å finne jobb! Om du absolutt ikke finner jobb, har du ikke foreldre som kan låne deg en slant, naboer som har barn som trenger pass osv? Mye småplukk man kan gjøre for å overleve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da blir det en tur til den vakre hovedstaden i høstferien. Noen som har erfaringer derfra? Hvor mye burde vi regne med å ta med oss? Det er snakk om 4 dager. Litauen er jo rimelig billig, så trenger kanskje ikke så altfor mye.. Og er det noen som har erfaringer med hoteller der nede? Takker på forhånd.

Enda en ferie, denne gangen til Vilnius.

Du skjønner vel selv at ditt forbruk under studietiden er milevis unna det mitt forbruk var? Derfor var ikke sommerferien noe problem for meg, mens du sliter.

Du bruker dine penger som du vil, det legger jeg meg ikke opp i, men når du spør hvordan andre studenter klarer seg har du ingen rett til å bli sur og spydig når jeg sier at de sparer og planlegger.



Anonymous poster hash: a0682...130
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på høyere utdanning? Får ikke alle utbetaling i juni og august da? Det trodde jeg i hvertfall. Hmm.

Høgskolen. Siste utbetaling skjer i mai og den store koner i august igjen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel søke sosialhjelp hvis du ikke eier nåla i veggen.


Eventuelt kan du diskutere dette med NAV:

4.3. Dagpenger i ferien - krav om åtte ukers disponibilitet

Studenter har ikke rett til dagpenger i ferier i løpet av lærestedets offisielle semester. Det samme gjelder for kortvarige ferier mellom to semestre. I kortvarige ferier, f.eks. vinter-, påske-, pinse-, høst- og juleferie, kan dagpenger således ikke innvilges.

I langvarige ferier mellom to semestre kan studenter anses som reelle arbeidssøkere, dersom de er villige til å arbeide og er disponible for arbeidsmarkedet full tid i minst åtte uker. Åtteukers-perioden behøver ikke være sammenhengende, men må finne sted mellom lærestedets offisielle slutt- og startdato for semesteret. Dette innebærer at en skal ta utgangspunkt i lærestedets offisielle slutt- og startdato når en vurderer kravet til åtte ukers tilgjengelighet.

Dette gjelder likevel ikke dersom studenten henvender seg til NAV lokalt senere enn lærestedets offisielle sluttdato for semesteret. I slike tilfeller skal en ta utgangspunkt i henvendelsesdatoen.

Dersom studenten henvender seg til NAV lokalt senere enn lærestedets offisielle sluttdato fordi vedkommende har vært i arbeid, skal en likevel ta utgangspunkt i lærestedets offisielle slutt- og startdato, eller dato for påbegynt arbeid, dersom denne er senere enn den offisielle sluttdato.




Men om du har foreldre etc som kan hjelpe, f.eks. ved at du tilbyr deg å male huset mot at de betaler husleia, så er jo det det beste.



Anonymous poster hash: f5fd3...2a9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en ferie, denne gangen til Vilnius.

Du skjønner vel selv at ditt forbruk under studietiden er milevis unna det mitt forbruk var? Derfor var ikke sommerferien noe problem for meg, mens du sliter.

Du bruker dine penger som du vil, det legger jeg meg ikke opp i, men når du spør hvordan andre studenter klarer seg har du ingen rett til å bli sur og spydig når jeg sier at de sparer og planlegger.

Anonymous poster hash: a0682...130

Jeg bare lar være å svare deg etter dette innlegget for du vet som sagt ikke en jævla dritt. Jeg dro forøvrig ikke på den turen, noe du hadde visst hvis du kjente meg. Forrige tur ble spandert på at typen. Så hva med å svare ordentlig eller dra deg til helvetet av denne tråden? Takk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Sosialkontoret gir deg ikke for at du skal ha noe å leve av i sommerferien hvis du planlegger å begynne på skolen til høsten igjen. Her forventes det planlegging og økonomisk sans. Du får begynne med sykehjem, barnehager, butikker, bensinstasjoner osv. Evt. så må du droppe ut og begynne igjen når du har fått jobb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke penger i juni eller juli. Siste utbetaling er mai og det er den vanlige summen

Sånn er det for ALLE studenter. Derfor har man gjerne en jobb ved siden av studiet. Og man jobber som satan i februar, mars og kanskje april, deretter har man eksamen, kan leve på maiutbetalingen fra Lånekassen den mnd, og etter eksamen har man det man tjente før eksmaen, og så må man jobbe for å klare jeg i juni og juli.

Anonymous poster hash: 8e639...f5e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel søke sosialhjelp hvis du ikke eier nåla i veggen.

Eventuelt kan du diskutere dette med NAV: 4.3. Dagpenger i ferien - krav om åtte ukers disponibilitet

Studenter har ikke rett til dagpenger i ferier i løpet av lærestedets offisielle semester. Det samme gjelder for kortvarige ferier mellom to semestre. I kortvarige ferier, f.eks. vinter-, påske-, pinse-, høst- og juleferie, kan dagpenger således ikke innvilges.

I langvarige ferier mellom to semestre kan studenter anses som reelle arbeidssøkere, dersom de er villige til å arbeide og er disponible for arbeidsmarkedet full tid i minst åtte uker. Åtteukers-perioden behøver ikke være sammenhengende, men må finne sted mellom lærestedets offisielle slutt- og startdato for semesteret. Dette innebærer at en skal ta utgangspunkt i lærestedets offisielle slutt- og startdato når en vurderer kravet til åtte ukers tilgjengelighet.

Dette gjelder likevel ikke dersom studenten henvender seg til NAV lokalt senere enn lærestedets offisielle sluttdato for semesteret. I slike tilfeller skal en ta utgangspunkt i henvendelsesdatoen.

Dersom studenten henvender seg til NAV lokalt senere enn lærestedets offisielle sluttdato fordi vedkommende har vært i arbeid, skal en likevel ta utgangspunkt i lærestedets offisielle slutt- og startdato, eller dato for påbegynt arbeid, dersom denne er senere enn den offisielle sluttdato.

Men om du har foreldre etc som kan hjelpe, f.eks. ved at du tilbyr deg å male huset mot at de betaler husleia, så er jo det det beste.

Anonymous poster hash: f5fd3...2a9

Tenkte å høre med foreldre. Ikke så glad i å be om penger, men må man så må man

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en skikkelig ringerunde i dag eller mandag til barnehager, sykehjem, butikker osv. Får du ikke napp noen plass så kan du selvfølgelig søke NAV men kan hende at du får avslag. Er sosialhjelp du kanskje kan ha krav på. Før noen hyler til meg "nei studenter får ikke sosialhjelp" så har jeg jobbet med dette og jo i sommerferiene som hjalp vi de som ikke hadde fått seg jobb og som ikke hadde foreldre å bo og få mat hos. Foreldre er ikke pliktige til å forsørge ungen etter h*n er ferdig med videregående. Vi hadde veldig få slike studenter da de fleste foreldre støtter barna sine i sommerferiene, var kanskje bare 2-3 per sommer. Dette var ikke i en kommune med hlyskole eller universitet, det blir kanskje annerledes. Er ikke lett om 1000 studenter søker om sosialhjelp samme plass.

Du har lov å søke om sosialhjelp, alle har lov å søke, også mangemillionærer kan søke. Men vil anbefale deg å fortsette å lete etter jobb. Foreldrene dine kan ikke bidra?

Anonymous poster hash: 2d7de...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det for ALLE studenter. Derfor har man gjerne en jobb ved siden av studiet. Og man jobber som satan i februar, mars og kanskje april, deretter har man eksamen, kan leve på maiutbetalingen fra Lånekassen den mnd, og etter eksamen har man det man tjente før eksmaen, og så må man jobbe for å klare jeg i juni og juli.

Anonymous poster hash: 8e639...f5e

Det er som sagt ikke så enkelt å få seg en jobb....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for noen frekke svar du serverer folk som prøver å hjelpe!

Jeg skal fortelle deg en ting: Din pengemangel kommer KUN av at du er for kravstor og ikke klarer å ta vare på din egen økonomi. Det er DIN feil, ikke noen andres. Du skal på feire? Uansett om det er typen som betaler for dette, går det masse penger ut av din egen lommebok også. Bor du i en studenthybel? Lei en billigere en. Drar du ut på byen? Begrens deg. Har du lyst på den dyre designervesken venninnen din kjøpte? Glem det. Du er student, du har ikke råd.

Personlig økonomi er lett som bare det så lenge man klarer å tenke og å planlegge på forhånd. Du er student! Du skal ikke leve som en voksen, kjøpe alt du vil. Dette er det mange studenter som brenner seg på. Hvis du skal bo bra må du kutte ut på utgifter andre steder. Skal du på ferie må du spare i forkant. Søker du jobb og du har null erfaring; ta det du får med et smil og vær takknemlig. For du lever faktisk i et land som gir deg alle muligheter servert på et sølvfat.

Endret av Cashbah
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta en skikkelig ringerunde i dag eller mandag til barnehager, sykehjem, butikker osv. Får du ikke napp noen plass så kan du selvfølgelig søke NAV men kan hende at du får avslag. Er sosialhjelp du kanskje kan ha krav på. Før noen hyler til meg "nei studenter får ikke sosialhjelp" så har jeg jobbet med dette og jo i sommerferiene som hjalp vi de som ikke hadde fått seg jobb og som ikke hadde foreldre å bo og få mat hos. Foreldre er ikke pliktige til å forsørge ungen etter h*n er ferdig med videregående. Vi hadde veldig få slike studenter da de fleste foreldre støtter barna sine i sommerferiene, var kanskje bare 2-3 per sommer. Dette var ikke i en kommune med hlyskole eller universitet, det blir kanskje annerledes. Er ikke lett om 1000 studenter søker om sosialhjelp samme plass.

Du har lov å søke om sosialhjelp, alle har lov å søke, også mangemillionærer kan søke. Men vil anbefale deg å fortsette å lete etter jobb. Foreldrene dine kan ikke bidra?

Anonymous poster hash: 2d7de...ac1

Jeg regner med de kan hjelpe til litt, men er ikke sikker. De er ikke akkurat rike, men tenkte å høre med de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgskolen. Siste utbetaling skjer i mai og den store koner i august igjen

Ahh, var sikker på det var juni :) Da er det isåfall mai utbetalingen du må spare på/lage budsjett over. Men det er jo ikke såå mye man får utbetalt akkurat. Det blir isåfall et superstramt budsjett.

Endret av Luckiness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men takker for hjelpen til dere andre som klarte å svare ordentlig. Tråden kan gjerne bli slettet nu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så typisk dagens unge. Med en gang er det NAV som skal forsørge en stakkarslig student, som av ulike grunner ikke jobber.

Det er det ikke.

Spør foreldrene dine om et lån/bidrag istedet. Skaff deg en jobb. Du har flere måneder igjen, søk på alt du kan, gå innom butikker og lever søknader overalt. Før eller siden får du napp, hvis du bare gidder å stå på.

Siden du i tråden antyder så finurlig at du overhodet ikke sløste bort noen penger på den ferieturen med typen, men antyder at det derimot ble betalt av han, så kan han kanskje hjelpe deg økonomisk i juli også da? Siden han er så raus, mener jeg. Men det er kanskje bedre om NAV punger ut, syns du?

Hvilken by bor du i, siden det iflg deg er så umulig å få jobb?



Anonymous poster hash: 6787e...cb3
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...