Gå til innhold

Noen som er selvstendig næringsdrivende her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har registrert meg som selvstendig næringsdrivende innen bygg og anlegg.

Spørsmålet er: hvordan finner jeg ut prisene på markedet?

Når jeg skal ut til potensielle oppdragsgivere, så skal jeg ta med meg en prisliste. Hva skal jeg skrive der? Pris på hver type materialer? Pris på installasjon av konkrete materialer (per meter, kvm, hjørne osv?). Hvor finner jeg oversikt over prisene konkurrentene har?

Noen som har tips/tanker om dette?



Anonymous poster hash: ad09e...410
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan kanskje heller regne ut hva det koster deg i materialbruk og gjennomsnittlig arbeidstid på oppgaven, samt transport osv..og så regne ut din pris ut fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje heller regne ut hva det koster deg i materialbruk og gjennomsnittlig arbeidstid på oppgaven, samt transport osv..og så regne ut din pris ut fra det.

Takk for svar. Jeg har lest masse relevante sider og vet hva mitt gjennomsnittlig arbeidstid vil koste. Samtidig vet jeg at min nåværende arbeidsgiver (privat) har en prisliste med konkrette elementer. Jeg vil starte for meg selv og lurer på hva som er vanlig å ha i prisliste man går rundt til firmaer med. Jeg kan vel ikke oppgi bare timepris og materialkostnader. Tidsbruken kan jo variere enormt fra et objekt til neste. For eksempel, jeg kan legge 5 kvm isolasjon på lett tilgjengelige steder på 1 time, mens steder med hjørner, der jeg må klippe og måle masse kommer til å kreve 1 times arbeid per 1 kvm.

Dere som er elektrikkere, rørleggere, snekkere osv og fakturere/gir anbud, skriver dere bare materialer og timesats eller forskjellige priser på forskjellige typer arbeid?

Er det kanskje lurt å skrive pris per kvm eller meter utført arbeid? Da er man interessert i å jobbe effektivt. Eller er det tidsbruk man regner og fakturerer for?

TS

Anonymous poster hash: ad09e...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min regnet ut fra tidsbruk og materialkostnad, men det er greit å ha en viss anelse om hvor mye tid man kan komme til å bruke til forskjellige typer arbeid, slik at en kan komme med et anbud om det er noen som vil ha det.

Du kan selvfølgelig gjøre et visst overslag på hva det vil koste på kvadrat, det er det mange som driver med andre ting, som f.eks legging av steinheller og betongarbeid som gjør.

Det aller viktigste er at du ikke faller i fella, med at du tar deg for lite betalt for å overleve som bedrift, da er det bedre å ligge midt i leia og heller gjøre godt arbeid og være kundevennlig på andre måter.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel vanlig å komme med pristilbud på konkrete jobber?

Altså jobb 1 kan du gjøre for kr 15.000,-, mens jobb 2 som kanskje har de samme materialene, men arbeidet tar lenger tid kan du gjøre for 25.000,-

Noen oppgir timepris 365,- + materialer og inngår avtaler på det.

Anonymous poster hash: 269cc...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel vanlig å komme med pristilbud på konkrete jobber?

Altså jobb 1 kan du gjøre for kr 15.000,-, mens jobb 2 som kanskje har de samme materialene, men arbeidet tar lenger tid kan du gjøre for 25.000,-

Noen oppgir timepris 365,- + materialer og inngår avtaler på det.

Anonymous poster hash: 269cc...86e

Det er slik det fungerer for små private bestillinger. Saken er annerledes for byggefirmaer som bygger 8-etasjes bygninger. Før bygget er oppført er det vanskelig å estimere konkrette priser. Pluss, det er vanskelig å se for seg mengde arbeid som skal utføres. Derfor samler oppdragsgivere (f.eks. VVS, Block Watne o.l.) flere prisliste fra underleverandører og sammenlikner priser de har. Mer konkrette anbud kommer etter hvert. For eksempel per konkret etasje eller rom der man kan komme på befaring og regne ut lengde/areal. Da er det vel bare å regne utifra meterpris, ikke timepris for håndverker.

Anonymous poster hash: ad09e...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik det fungerer for små private bestillinger. Saken er annerledes for byggefirmaer som bygger 8-etasjes bygninger. Før bygget er oppført er det vanskelig å estimere konkrette priser. Pluss, det er vanskelig å se for seg mengde arbeid som skal utføres. Derfor samler oppdragsgivere (f.eks. VVS, Block Watne o.l.) flere prisliste fra underleverandører og sammenlikner priser de har. Mer konkrette anbud kommer etter hvert. For eksempel per konkret etasje eller rom der man kan komme på befaring og regne ut lengde/areal. Da er det vel bare å regne utifra meterpris, ikke timepris for håndverker.

Anonymous poster hash: ad09e...410

Jeg går ut fra at du ikke skal sette opp et 8 etg bygg i første omgang?

Hvis du skal være underleverandør må du jo oppgi timeprisen din da, evt + materialer, eller om materialer er inkl i timeprisen.

Du må jo regne på dette, du kan jo ikke ha en generell prisliste. Da må du i så fall ha en høy pris så du kan ta høyde for at noe får skeis.

Så det du må gjøre er jo å lage et budsjett så du ser hvilke kostander du har, så må du finne ut hvor mye du må ta i timen for å dekke inn de fast kostnadene, så legger du på det som utgjør de variable kostnadene.

Et kurs i innføring i bedriftsøkonomi er helt essensielt for deg for å prise seg riktig uten å gå i tap.

Anonymous poster hash: 269cc...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at du ikke skal sette opp et 8 etg bygg i første omgang? Hvis du skal være underleverandør må du jo oppgi timeprisen din da, evt + materialer, eller om materialer er inkl i timeprisen. Du må jo regne på dette, du kan jo ikke ha en generell prisliste. Da må du i så fall ha en høy pris så du kan ta høyde for at noe får skeis. Så det du må gjøre er jo å lage et budsjett så du ser hvilke kostander du har, så må du finne ut hvor mye du må ta i timen for å dekke inn de fast kostnadene, så legger du på det som utgjør de variable kostnadene. Et kurs i innføring i bedriftsøkonomi er helt essensielt for deg for å prise seg riktig uten å gå i tap. Anonymous poster hash: 269cc...86e

Dette har jeg regner ut og kom på at timepris må være 450 kr i timen. Skal jeg da bare ha timepris for arbeid og priser for de forskjellige materialene? Oppdragsgiveren har jo lengde på rørene å forholde seg til. Er det dette som er vanlig? Da blir jeg jo ikke motivert til å jobbe effektivt. Jeg får jo betalt mer for samme objekt hvis jeg jobber rolig, så lenge jeg holder fristene.

Anonymous poster hash: ad09e...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett du fortsetter i en bedrift ja. Virker ikke som du er klar for å drive for deg selv.



Anonymous poster hash: 36631...60a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...