Gå til innhold

Bytterett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har kjennskap til bytterettigheter?

Min far fikk ett dyrt gullsmykke til bursdagen sin, men han ønsker ikke å begynne å bruke det.

Så han dro til butikken for å levere det tilbake, og få igjen pengene. 6 dager etter det ble kjøpt.

Men han fikk ikke penger tilbake, bare en tilgodelapp hos gullsmeden...

Dette har han jo absolutt ikke noe brukt for, og vi trodde han kunne få hevet kjøpet innen 10 dager?

Så er det vi eller butikken som har rett her??

Hva skal i så fall til for å gå igjen pengene?



Anonymous poster hash: b4438...e1c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

og vi trodde han kunne få hevet kjøpet innen 10 dager?

Hvorfor trodde dere det?

Dersom butikken gir bytterett, pleier det stå det på kvitteringen.

Anonymous poster hash: 74eb5...181

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varer kjøpt fysisk i butikk har ingen bytterett. De fleste butikker yter ekstraservice ved å tilby byttelapper, men du har ingen RETT på å bytte.

Hadde varen vært kjøpt over nett, hadde saken vært en annen



Anonymous poster hash: 6464f...df9
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34

Der har du loven som regulerer kjøp over disk, dvs. I butikk.

Bytterett er bare dersom varen er skadet, ellers har kunden fått en god service fra butikken når han har fått bytteseddel.

Om butikken vil gi service utover forbrukerkjøpsloven ved f.eks. å gi penger tilbake innen en viss frist er bare goodwill fra enkelre butikker.

Anonymous poster hash: b79a7...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter bytterett, men mange butikker tilbyr bytting innen 7 dager/14 dager/30 dager etc. Da er det naturligvis BYTTING det gjelder - til ny vare eller tilgodelapp. Noen tilbyr også åpent kjøp, men det er kun en ekstraservice og står spesifisert på kvitteringen.

Angrefrist gjelder kun kjøp utenom fysisk butikk, eksempelvis telefonsalg eller nettsalg.

At folk faktisk går og vil ha tilbake penger for GAVER de har fått finner jeg nokså nedrig.

Anonymous poster hash: e8760...38a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn har ikke bruk for smykker, så det er sånt man kjøper hvis ikke man finner på noe. Bruk tilgodekortet til å kjøpe noe til de som ga det.



Anonymous poster hash: 26e6f...047
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten kan din far selge byttelappen til redusert pris til noen som ønsker å handle i denne butikken, eller han kan spare den til det nærmer seg jul (eventuelt spesielle bursdager i nær familie) og bruke det til gaver han ellers hadde betalt for med penger.

Butikken har nok sitt på det tørre her.

Sånn er det noen ganger med gaver, man får det giveren vil gi, og ikke nødvendigvis det man selv synes er praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke heve et kjøp uten videre.. Da må det være en feil med varen, og det er en god del alternativer som må prøves før man kan har krav på å heve. Dessverre har ikke faren din krav på noe som helst, han får bruke tilgodelappen på noe annet, kanskje han vil gi et fint smykke til mammaen din?



Anonymous poster hash: b85b7...606
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar alle sammen:)

Da blir det nok smykker både til meg og min datter i gaver fremover....

TS



Anonymous poster hash: b4438...e1c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk faktisk går og vil ha tilbake penger for GAVER de har fått finner jeg nokså nedrig.

Anonymous poster hash: e8760...38a

Det er ikke alltid gaven passer, selv når tanken bak er god kan likevel gaven være feil.

Et eksempel:

Jeg byttet en julepresang med tungt hjerte, jeg følte meg slem og utakknemlig og gaven var godt ment og det lå mye tanke bak. Gaven passet likevel ikke, da er det bra at det gikk an å bytte den.

Er første gang jeg har byttet en gave, bare så det er sagt.

I dette tilfellet var det snakk om ei sybok. Jeg har nettopp lært meg å bruke symaskinen, og jeg er på absolutt nybegynnernivå. Boka jeg fikk var med mønstre som var milevis over mitt nivå, det var ord jeg ikke hadde hørt før og boka kunne like gjerne ha vært skrevet på gresk. Hadde jeg skulle beholdt den for å ha noe å strekke meg etter, vet jeg at jeg ville ha mistet motet og gitt opp, så jeg bestemte meg for å bytte den i en annen bok som var nærmere mitt nivå.

Anonymous poster hash: 74eb5...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte er helt greit så lenge butikken har ordning for det. Gaven kan bomme litt, størrelsen kan være feil, boken kan man ha lest før etc. Så da bytter man til en annen gave som passer bedre. Men å forvente å få penger istedet er usmakelig. Da kunne giveren bare droppet å tenke ut en gave og heller gitt penger i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: e8760...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte er helt greit så lenge butikken har ordning for det. Gaven kan bomme litt, størrelsen kan være feil, boken kan man ha lest før etc. Så da bytter man til en annen gave som passer bedre. Men å forvente å få penger istedet er usmakelig. Da kunne giveren bare droppet å tenke ut en gave og heller gitt penger i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: e8760...38a

Jeg skjønner hva du mener, men å kjøpe dyre gullsmykker er jo et sjansespill. Alle bruker klær og bokhandelen selger noe for enhver smak så slike gaver kan man fint bytte i noe annet, men det er slett ikke alle menn som bruker smykker.

Anonymous poster hash: 74eb5...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...