Gå til innhold

Hvor mye sparer dere i mnd og hva er formålet med sparingen?


Aircondition

Anbefalte innlegg

Jeg har BSU hvor jeg sparer litt i hytt og pine, har 33000kr der nå.

Og så har jeg to kontoer som er koblet opp til morsom sparing, slik at det blir satt over 20 kr til hver konto hver gang jeg trekker kortet, og 15% av summen på en regning hver gang jeg betaler regninger. Så der samler det seg opp litt penger etterhvert. Nå gikk mesteparten av sparepengene mine til regninger i mars, siden jeg ikke har sånn kjempegod lønn og et stort hus som koster mye å eie. Drømmer om et mindre hus, ja.

I utgangspunktet er formålet med sparingen utdanning. Jeg håper på at jeg skal klare å skrape sammen nok til at jeg kan studere og jobbe deltid, eventuelt leve på studielån samtidig som jeg beholder boligen. Men dette ser ikke kjempelyst ut enda. Så jeg får vel bare studere og jobbe meg ihjel ved siden av studiene istedet :)



Anonymous poster hash: b631d...7e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sparer 1000,- til bryllup (sambo sparer 500)

1000 til ferie (sambo 500)

2000 (minst) på BSU

500 til buffer (sambo 1000)

500 til hver av våre to barn.

Og så blir det mer ettersom inntekten varierer :)

Edit : Og jeg sparer litt mer enn sambo nå ettersom han studerer, og jeg jobber fullt.

Endret av mirama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Hvor gammel er du i dag da og hvor mange barn forsørger du?

Anonymous poster hash: a9eee...aed

32 og 2 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fyller alltid opp BSU og BSU 2.0 så totalt 50 000, sparer til egen bolig

I tillegg har vi buffer og sparer på en annen sparekonto (også til bolig)

Vi er to stykker. Ingen forbrukslån, men 500 000 totalt i studielån



Anonymous poster hash: 725ff...c1a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde 300.000 i studielån og NULL penger og ingen jobb som 25 åring. I dag er jeg gjeldsfri og har millioner. Det err alltid håp. tjener ikke engang spesielt mye.

Jepp, det er fullt mulig. Ikke unormalt høye inntekter her heller (offentlig ansatte begge to), men fremtiden er lys økonomisk så lenge vi bruker pengene riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sparer 500 i måneden rett inn på bufferspar (500000 der nå), har 65000 på BSU, så har jeg 2 mill i fond, ingen gjeld, og får utbetalt 5000 i måneden fra fond, som av og til også spares ekstra.



Anonymous poster hash: e82f4...fd3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer altfor mye, ikke til noe spesielt heller. Rundt 20.000 pr mnd kanskje...

Mesteparten måker jeg rett inn i høyrisikofond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er trygdet, og klarer å spare mellom 500 og 1000 kr i mnd. Alt går til tannlege dessverre.
Det hadde vært så godt om jeg kunne få noe annet enn tannlege ut av pengene.
Men bare en rotfylling eller krone i året sprenger budsjettet.



Anonymous poster hash: 97426...4f6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjempelite penger, og hater det, men jeg har lært så utrolig mye av å ha lite penger! Denne lærdommen skal jeg ta med meg videre i livet, og jeg skal aldri sløse!

Da jeg var veldig ung arvet jeg masse penger, og tjente mye penger, og jeg sløste i bøtter og spann.

Jeg reiste mye og kjøpte det jeg ville og tenkte ikke sparing. Heldigvis brukte jeg bare de pengene jeg hadde, men stod alltid igjen med 0 kr i slutten av hver mnd ...

Jeg var slik at jeg brukte alle penger jeg hadde uten å tenke lenger enn det. Jeg levde mer i nuet uten å tenke forover eller bakover.

Men så ble jeg syk, og jeg fikk dårlig råd siden jeg kom på AAP, og jeg innså plutselig med en SJOKK at jeg ikke kunne ødsle penger lenger... Og jeg hadde ingen sparepenger i det hele tatt!

Livet fikk en helomvending, og jeg måtte tenke økonomisk og jeg måtte planlegge innkjøp og alt.

Jeg hadde ingen oppsparte midler i det hele tatt! Det var helt forferdelig!

Men jeg liker en utfordring, og jeg tilpasser meg lett, så jeg tok skjeen i en annen hånd og begynte å spare, og sluttet å shoppe.

Reise gjorde jeg kun om sommeren, og det sparte jeg alltid til.
Jeg passet på å trekke mer skatt enn nødvendig, og jeg fikk igjen hvert år av BSU.

Så, selv om jeg har dårlig råd og lever på 13 000 i mnd, så sparer jeg på BSU og BSU2, og har en liten buffer til dårlige.

Shopping? Hva er det? Nei, det har jeg ikke gjort på mange år, men jeg har kjøpt når jeg virkelig trengte nye vintersko og ny vinterjakke, eller jeg trengte truser eller nye jobbesko.
Skapet var uansett full av fine klær som jeg kunne bruke.

Sminke kjøper jeg ikke, da jeg heller spiser sunt og sover om natten. Naturlig vakker! :)

Man sparer mye på å handle planlagt en gang i uken, og så klare seg på det, da bruker man mye mindre penger. Det er lett å bruke mye mer om man handler mat hver dag ...

Jeg leier veldig billig også, og jeg har det rent, fint og koslig, og klarer meg bra til jeg kommer ut av dette uføret.



Anonymous poster hash: 9703c...865
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene, har akkurat kjøpt meg bolig men har leieinntekter på 7000 så jeg betaler kun 3000 på boliglånet fra egen inntekt. jeg kan derfor spare ca 6000-7000 i mnd. har studielån på ca 60 000 i tillegg til boliglån. formålet er buffer og også oppussing nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 til BSU

2000 buffer

1000 sparekonto

Det er hva jeg kommer på akkurat nu.

Er alene om det har noe å si og sparer ikke til noe spesielt. Bare greit å ha om jeg skulle trenge litt ekstra en dag.

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler ned ekstra på boliglånet hver måned, det er mellom 5-10 000 kr per måned. I tillegg sparer jeg nå 500 kr per måned til andre formål.

Mvh Yvonne :heiajente:

Hvordan er det du betaler ned ekstra på lånet? Har dere avtalt det med banken på forhånd og fått et kontonummer du kan sende de ekstra pengene inn på?

Jeg lurer også på om jeg skal betale ned ekstra på mitt lån, men jeg vet ikke helt hvordan man går fram. Man må vel ha et møte med lånegiver først? :vetikke:

Anonymous poster hash: 26ae3...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det du betaler ned ekstra på lånet? Har dere avtalt det med banken på forhånd og fått et kontonummer du kan sende de ekstra pengene inn på?

Jeg lurer også på om jeg skal betale ned ekstra på mitt lån, men jeg vet ikke helt hvordan man går fram. Man må vel ha et møte med lånegiver først? :vetikke:

Anonymous poster hash: 26ae3...072

Jeg har DNB og der er det enkelt å gå inn på boliglånet via nettbanken og forandre beløpet. Eller så legge du til et beløp, husker ikke helt hvordan det fungerte men det var "enkelt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det du betaler ned ekstra på lånet? Har dere avtalt det med banken på forhånd og fått et kontonummer du kan sende de ekstra pengene inn på?

Jeg lurer også på om jeg skal betale ned ekstra på mitt lån, men jeg vet ikke helt hvordan man går fram. Man må vel ha et møte med lånegiver først? :vetikke:

Anonymous poster hash: 26ae3...072

I nettbanken kan jeg trykke på noe som heter "ekstra avdrag". Har ikke hatt noe møte med lånegiver, det er rett og slett noe jeg gjør i nettbanken. Har lån via DnB.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det du betaler ned ekstra på lånet? Har dere avtalt det med banken på forhånd og fått et kontonummer du kan sende de ekstra pengene inn på?

Jeg lurer også på om jeg skal betale ned ekstra på mitt lån, men jeg vet ikke helt hvordan man går fram. Man må vel ha et møte med lånegiver først? :vetikke:

Anonymous poster hash: 26ae3...072

Jeg må legge det inn som en betaling, som en vanlig regning med kontonummeret og legge inn lånenummeret som melding.

Anonymous poster hash: a7d10...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sparer:

100 kroner til sønnen min

100 kroner til pensjon

1.000 kroner ekstra på boliglånet

Noe mer enn det har jeg ikke råd til per dagens dato.



Anonymous poster hash: a7d10...489
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler ekstra ned på boliglånet når vi kan. Det er først og fremst på den måten vi sparer. Men i tillegg sparer jeg 2000 pr. mnd. Vet ikke helt hvorfor, men tror det er fordi jeg gjerne vil ha en buffer dersom det blir aktuelt med noen sprell. En reise, kanskje?

Vi sparer ingenting til ungene, forresten. Da synes jeg det er mer logisk å betale ned på huslånet sånn at vi har mer penger når de blir større.

Til hovedinnlegget: Jeg synes ikke du har grunn til å være oppgitt. Du er student og har barn. Det er bare naturlig at du ikke har særlig penger å spare! Jeg synes det virker som du klarer deg veldig fint, jeg. Når du får jobb, vil du selvsagt få det romsligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! Jeg er virkelig helt blank når det kommer til bsu. Hva mener dere når dere sier dere fyller opp for januar?

Jeg er jobbsøker og håper på positive svar. Så dere mener jeg burde satse på å få ned forbrukslånet aller først. Takk for tipset. Jeg blir inspirert av dere som har så god kontroll på økonomien deres. Jeg får igjen en god sum på skatten, der litt under halvparten vil gå til nedbetaling av privat lån hos familiemedlem. Jeg hadde sett for meg en liten ferietur med barna og husmorferie til meg selv. Nå har jeg lagt fra meg husmorferieplanene. Jeg må prøve å finne et billig alternativ for meg og ungene. kanskje, hvis jeg tenker veldig strategisk, jeg klarer å betale ned en liten sum på lånet.

Vi har et relativt høyr matbudsjett som jeg holder på å kutte ned på. Jeg tenker at jeg burde øke bsu-sparingen litt. Ellers så betaler jeg 1500kr i lån. Hva tenker dere jeg burde gjøre?

Lite tips! Du burde absolutt prioritise forbrukslån fremfor private lån. Prioriter alltid de lånene med høyest rente. Forstår at en gjerne vil gjøre opp for seg når en har lånt penger av mennesker en kjenner, men å ha forbrukslån er et skikkelig pengesluk, så en burde virkelig kvitte seg med det så fort en klarer.

Og; min mamma hadde ikke god råd da jeg vokste opp. Selv merket jeg det kun i form av ferier, at vi ikke dro til utlandet, men holdt oss til Norgesferier. Da lånte hun hus av venner som skulle reise bort (venner som bodde i en annen by da) også koste vi oss med å dra på standa og ha litt større plass enn vanlig. Første utenlandsferien var vel da jeg var 16 år (hadde vært i Danmark, men det "teller" vel ikke i dag). Var absolutt ikke et stort tap, og jeg har selv fått reist en del de senere årene. Så håper ikke du er altfor bekymret for at ungene ikke får dra på en megaspennende utenlandstur, det er masse morsomt man kan finne på hjemme og. :)

Anonymous poster hash: f506c...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 1 000 kroner ekstra på boliglånet.

Sparer 1 000 kroner i aksjefond (pensjonssparing).

Sparer 1 000 kroner på høyrentekonto (buffer/pensjonssparing).

Sparer 1 500 kroner til ferier (sjelden særlig mye penger på den kontoen, de går jevnt ut til ferier gjennom året).

Sparer 500 kroner til nærmeste runde bursdag.

Enslig, eier egen leilighet, i full jobb.



Anonymous poster hash: 69f7c...e8d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...