Gå til innhold

Hvor mye sparer dere i mnd og hva er formålet med sparingen?


Aircondition

Anbefalte innlegg

Takk for mange svar! Jeg er virkelig helt blank når det kommer til bsu. Hva mener dere når dere sier dere fyller opp for januar?

Jeg er jobbsøker og håper på positive svar. Så dere mener jeg burde satse på å få ned forbrukslånet aller først. Takk for tipset. Jeg blir inspirert av dere som har så god kontroll på økonomien deres. Jeg får igjen en god sum på skatten, der litt under halvparten vil gå til nedbetaling av privat lån hos familiemedlem. Jeg hadde sett for meg en liten ferietur med barna og husmorferie til meg selv. Nå har jeg lagt fra meg husmorferieplanene. Jeg må prøve å finne et billig alternativ for meg og ungene. kanskje, hvis jeg tenker veldig strategisk, jeg klarer å betale ned en liten sum på lånet.

Vi har et relativt høyr matbudsjett som jeg holder på å kutte ned på. Jeg tenker at jeg burde øke bsu-sparingen litt. Ellers så betaler jeg 1500kr i lån. Hva tenker dere jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er alene med et barn på 4 år og fulltidsstudent. Er ferdig om 2,5 år. Jeg sparer 500 kr mnd. på en konto til barnet, det er penger som brukes på utetøy, sko, sykkel osv. dersom det trengs en mnd. jeg ikke kan betale det av vanlig inntekt. I tillegg sparer jeg 4000,- på en konto som skal brukes til de to mnd. om sommeren når jeg ikke får studielån. Det skal altså dekke ferie + vanlige utgifter. Anonymous poster hash: a9eee...aed

Så flink du er :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer 2k på BSU og 1K på sparekonto + mikrospar.

Hva er mikrospar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips jeg tok til meg her på KG, er hver gang jeg er i nett banken og det står eks 11,325.41 kr på forbrukskontoen, så fører jeg over, 25,41kr eller 325,41 til sparekontoen alt ettersom jeg har råd, dette blir fort en del penger gjennom et år. Jeg kaller sparekontoen min for sport og fritid og det er slik jeg sparer til lommepenger når jeg skal reise

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler ned ekstra på boliglånet hver måned, det er mellom 5-10 000 kr per måned. I tillegg sparer jeg nå 500 kr per måned til andre formål.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er mikrospar?

En tjeneste som trekker et lite beløp av kortet hver gang du bruker det og setter over på sparekonto. Funker veldig bra for meg som ofte drar kortet. :)

Du kan lese litt om det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samlet sparer vi (mannen og jeg) rundt 25.000 pr mnd.

Formålet er minst mulig boliglån og å bli gjeldsfri så tidlig som mulig, kominert med å kunne investere mer i aksjemarkedet for fremtiden. Dvs, enten å betale ned dagens leilighet, eller å få lavest mulig gjeldsgrad om vi flytter nærmere hovedstaden (dyrere boliger).

Så får vi se hvor det tar oss. Drømmen er vel at vi kan pensjonere oss i 50-årene, evt trappe ned å jobbe mindre tidligere. Mer fritid og mindre jobb og at det fortsatt går greit økonomisk.

Langsiktige mål kan man vel si :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tjeneste som trekker et lite beløp av kortet hver gang du bruker det og setter over på sparekonto. Funker veldig bra for meg som ofte drar kortet. :)

Det er mer å spare på å dra kortet sjeldnere :laugh:

Anonymous poster hash: fae41...797

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! Jeg er virkelig helt blank når det kommer til bsu. Hva mener dere når dere sier dere fyller opp for januar?

Setter inn maks årlig sparebeløp, 25000 kr, i januar. Da får du maks renteinntekt i løpet av året.

Anonymous poster hash: fae41...797

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikrospar er vel tidenes dårligste "sparing"...

Jeg kaller det faktisk idiot-sparing, nettopp fordi det heller øker forbruket enn faktisk å spare penger. Vil man spare må man begrense handling, ikke flytte på penger hver gang man handler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips jeg tok til meg her på KG, er hver gang jeg er i nett banken og det står eks 11,325.41 kr på forbrukskontoen, så fører jeg over, 25,41kr eller 325,41 til sparekontoen alt ettersom jeg har råd, dette blir fort en del penger gjennom et år. Jeg kaller sparekontoen min for sport og fritid og det er slik jeg sparer til lommepenger når jeg skal reise

Kjempesmart 😄

Men har dere tilgang til sparekontoene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer å spare på å dra kortet sjeldnere :laugh:

Anonymous poster hash: fae41...797

Haha, joda, men jeg drar det vel ikke oftere enn "nødvendig". Det blir gjerne dratt tre ganger hver gang vi handler mat fordi jeg må innom alle tre butikkene i bygda for å få tak i alt vi skal ha.

Mikrospar er vel tidenes dårligste "sparing"...

Jeg kaller det faktisk idiot-sparing, nettopp fordi det heller øker forbruket enn faktisk å spare penger. Vil man spare må man begrense handling, ikke flytte på penger hver gang man handler.

Vel, det har ikke økt mitt forbruk. Bruker kortet akkurat som før - hvem i alle dager er det som drar kortet 1700 ganger på 9 mnd kun for å spare en femmer? Ikke jeg i hvert fall. Tenker ikke over at jeg har mikrospar før jeg ev. kommer over slike tråder. Dessuten har jeg høyere trekk enn en femmer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Hello Kitte

Et tips jeg tok til meg her på KG, er hver gang jeg er i nett banken og det står eks 11,325.41 kr på forbrukskontoen, så fører jeg over, 25,41kr eller 325,41 til sparekontoen alt ettersom jeg har råd, dette blir fort en del penger gjennom et år. Jeg kaller sparekontoen min for sport og fritid og det er slik jeg sparer til lommepenger når jeg skal reise

Det er jo kjempesmart.

Min samboer gjør det samme, men det er mest fordi han har et snev av OCD :ler: han liker å ha jevne tall på brukskontoen.

Men det blir jo litt det samme som man gjorde før det ble så vanlig å bare bruke kort.

Når man stort sett bare brukte sedler og mynter, så pleide alle jeg kjenner å slenge "lommerusket" på et norgesglass og vips så hadde alle småpengene blitt ganske mye

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har dere tilgang til sparekontoene deres?

Selvfølgelig.

Anonymous poster hash: fae41...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesmart

Men har dere tilgang til sparekontoene deres?

Ja, selvsagt. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sparer 2000 på bsu og 1000 på vanlig høyrentekonto. Formålet med BSU er egenkapital til neste bolig og sparekontoen er buffer. Den ble tømt siden jeg kjøpte bolig for snart ett år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Hvor mange ulike sparekontoer har dere, og til hvilke formål? Hvor mye settes inn?

Jeg har BSU, og blir trukket latterlige 100kr i mnd. Tragisk.

Jeg har en sparekonto hvor jeg sparer ussle 200kr, som stort sett alltid blir brukt i slutten av mnd.

Jeg har to barn med hver sin konto, med fasttrekk på 100kr til hver.

Så har jeg to sparekontoer som var ungene sine, men så fikk de ordentlige sparekontoer. På disse kontoene trekkes det 200kr totalt, og disse har jeg ikke tilgang til. Så der har jeg faktisk spart 4000kr nå! Det er penger vi ønsker å bruke på ferie.

Jeg føler jeg er i en elendig situasjon. Jeg er 25 år, har to barn, har ingen bufferkonto, eier ingen ting utenom en gammel, 91-modell av en bil. Jeg har 50 000kr i forbrukslån og rundt 220 000kr i studielån. Er ferdig utdannet om en mnd og har ikke fast jobb.

Hva tenker dere om situasjonen, er det håp for framtiden? Vi ønsker jo klart å kjøpe oss hus, men noe sier meg at overgangsalderen og bestemor-rollen tar meg før vi i det hele tatt kan tenke i de baner.

Hva ville

jeg hadde 300.000 i studielån og NULL penger og ingen jobb som 25 åring. I dag er jeg gjeldsfri og har millioner. Det err alltid håp. tjener ikke engang spesielt mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Samlet sparer vi (mannen og jeg) rundt 25.000 pr mnd.

Formålet er minst mulig boliglån og å bli gjeldsfri så tidlig som mulig, kominert med å kunne investere mer i aksjemarkedet for fremtiden. Dvs, enten å betale ned dagens leilighet, eller å få lavest mulig gjeldsgrad om vi flytter nærmere hovedstaden (dyrere boliger).

Så får vi se hvor det tar oss. Drømmen er vel at vi kan pensjonere oss i 50-årene, evt trappe ned å jobbe mindre tidligere. Mer fritid og mindre jobb og at det fortsatt går greit økonomisk.

Langsiktige mål kan man vel si :)

http://www.mrmoneymustache.com

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde 300.000 i studielån og NULL penger og ingen jobb som 25 åring. I dag er jeg gjeldsfri og har millioner. Det err alltid håp. tjener ikke engang spesielt mye.

Hvor gammel er du i dag da og hvor mange barn forsørger du?

Anonymous poster hash: a9eee...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...