Gå til innhold

Hvor mye sparer dere i mnd og hva er formålet med sparingen?


Aircondition

Anbefalte innlegg

Hvor mange ulike sparekontoer har dere, og til hvilke formål? Hvor mye settes inn?

Jeg har BSU, og blir trukket latterlige 100kr i mnd. Tragisk.

Jeg har en sparekonto hvor jeg sparer ussle 200kr, som stort sett alltid blir brukt i slutten av mnd.

Jeg har to barn med hver sin konto, med fasttrekk på 100kr til hver.

Så har jeg to sparekontoer som var ungene sine, men så fikk de ordentlige sparekontoer. På disse kontoene trekkes det 200kr totalt, og disse har jeg ikke tilgang til. Så der har jeg faktisk spart 4000kr nå! Det er penger vi ønsker å bruke på ferie.

Jeg føler jeg er i en elendig situasjon. Jeg er 25 år, har to barn, har ingen bufferkonto, eier ingen ting utenom en gammel, 91-modell av en bil. Jeg har 50 000kr i forbrukslån og rundt 220 000kr i studielån. Er ferdig utdannet om en mnd og har ikke fast jobb.

Hva tenker dere om situasjonen, er det håp for framtiden? Vi ønsker jo klart å kjøpe oss hus, men noe sier meg at overgangsalderen og bestemor-rollen tar meg før vi i det hele tatt kan tenke i de baner.

Hva ville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fyller alltid opp BSUen i januar.

Overfører 8000-10000 til høyrentekonto hver mnd.

Studielån på ca. 90 000.

Nå som renten i banken er blitt som den er, akter jeg å betale ned hele lånet neste mnd. Formålet er å opparbeide så stor formue som mulig før jeg begynner å studere igjen.

Det er jo ikke så lett å spare når man er student som når man er i full jobb. Forhåpentligvis vil du merke forskjell når du kommer ut i arbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer på at jeg alltid får igjen på skatten, så er litt "sparing" der. Ellers setter jeg inn 25 000kr på bsu hvert år. Og hvis jeg får store beløper går dette rett inn på sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ulike sparekontoer har dere, og til hvilke formål? Hvor mye settes inn?

Jeg har BSU, og blir trukket latterlige 100kr i mnd. Tragisk.

Jeg har en sparekonto hvor jeg sparer ussle 200kr, som stort sett alltid blir brukt i slutten av mnd.

Jeg har to barn med hver sin konto, med fasttrekk på 100kr til hver.

Så har jeg to sparekontoer som var ungene sine, men så fikk de ordentlige sparekontoer. På disse kontoene trekkes det 200kr totalt, og disse har jeg ikke tilgang til. Så der har jeg faktisk spart 4000kr nå! Det er penger vi ønsker å bruke på ferie.

Jeg føler jeg er i en elendig situasjon. Jeg er 25 år, har to barn, har ingen bufferkonto, eier ingen ting utenom en gammel, 91-modell av en bil. Jeg har 50 000kr i forbrukslån og rundt 220 000kr i studielån. Er ferdig utdannet om en mnd og har ikke fast jobb.

Hva tenker dere om situasjonen, er det håp for framtiden? Vi ønsker jo klart å kjøpe oss hus, men noe sier meg at overgangsalderen og bestemor-rollen tar meg før vi i det hele tatt kan tenke i de baner.

Hva ville

Bürde du ikke betale ned forbruksgjelda før du sparer i bsu? Forbrukslån har jo en syk rente. Bufferen der pengene går inn og ut er ok, men du må kanskje forsøke å unngå å ta ut alt med en gang?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for tiden sparer jeg 4k i mnd. 500 i BSU, har "Morsom Sparing" med fast trekk til Buffer-kontoen, resten går til langtidssparekontoen min.

Edit:
Formålet ja! Reiser og shopping.

Endret av PrinsesseNila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparer for å vekke liv i bufferen min igjen etter boligkjøp, den fikk seg en kraftig trøkk der :P

Men du er snart ferdig utdannet? Da er det jo masse håp da. Selv om du ikke har jobb NÅ så ser jo fremtiden uansett lysere ut? Begynn å søk nå, søk masse, søk bredt, ikke vent til du er ferdig. Lykke til!

Endret av Zereta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram til i år har jeg fylt opp BSU'en i januar. Nå har jeg makset den, så får ikke spart mer der.

Ellers sparer jeg 2500 i mnd til pensjon (i pensjonssparefond), og alt fra 5-10 000 kr går på høyrentekontoen. Jeg sparer ikke til noe spesifikt akkurat nå, men planen er jo å oppgradere til enebolig om noen år.



Anonymous poster hash: e210b...7d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer 4000,- til ungene, 6000,- til ferier, 3000,- til neste runde med bilkjøp og 2000,- til bufferkontoen.

HI, du er ennå ung og som du sier er du ikke i fast jobb ennå. Med ett såpass stort studielån antar jeg du har tatt en god utdanning med gode muligheter for jobb? Når du får jobb ville jeg prioritert å få bort forbrukslånet med det samme. I tillegg bør du ha en bufferkonto slik at du slipper å ta opp noe forbrukslånet om noe uforutsett dukker opp, før du legger mye penger i BSU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset settes 5000kr på sparekonto hver mnd.



Anonymous poster hash: bd711...888
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fast overføring til BSU på 2000,- i måneden og så overfører jeg ca. 10 000,- i måneden til høyrentekonto. Formålet er å få meg min egen leilighet.

Endret av Wiwa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3500kr til sparekonto hver måned og det går til bolig i fremtiden, det samme med BSU.Har dog ikke vært flink med BSU før november og desember hvert år. Men den fylles opp når feriepenger kommer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Hello Kitte

Siden jeg har en fantastisk snill samboer, så får jeg spart 1000kr pr mnd. De blir satt inn på en sånn fondgreie

Sparer ikke til noe spesielt

Endret av Hello Kitte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer rundt 8000,- i mnd. Ikke til noe spesielt, men er det som er igjen hver mnd, sånn ca.

Tror du som alenemor med 2 unger ikke skal sette hus som noe kortsiktig mål. Vær fornøyd med at barna dine ha tak over hodet og mat på bordet.



Anonymous poster hash: db0c6...990
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter over 3000 til sparekonto, og ca 4500 av studielånet inn på egen konto for senere tilbakebetaling. Prøver heller å bare bruke det som kan bli omgjort til stipend, og det funker fint :)



Anonymous poster hash: c38d5...3e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sparer på høyrentekonto, i fond og aksjer ca 13000 per måned. I tillegg til 4000 kr per måned i min andel avdrag på boliglån, som også er sparing.



Anonymous poster hash: fae41...797
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor inntekt og utgifter har dere som sparer?



Anonymous poster hash: d22dd...262
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å svare på spørsmålet i overskriften som anonym.

Jeg har det siste året spart mellom 6000 og 9000 kr i måneden... og det til tross for at jeg er uføretrygdet.

Grunnen til at jeg sparer så voldsomt, er fordi jeg håper å sette av så mye som mulig til livet etter skilsmissen. Jeg skal skille meg - snart. Pengene spares på en måte slik at de ikke kan spores elektronisk, eller for å si det sånn; på det viset folk før i tiden kalte "på kistebunnen". Altså ikke i banken. For da kan det spores.

Grunnen til det er at jeg ikke vil at mannen min skal slå kloa i halvparten når vi skiller oss. Etter hva jeg forstår må man dele alle eiendeler og penger fifty/fifty når man skilles, uansett. Så sant man ikke har særeie da, men det har ikke vi. Derfor sparer jeg i hemmelighet, så ikke den supersløseren av en ektemann (han er en type Luksusfellen fyr) får tak i dem.

Grunnen til at jeg kan spare såpass mye i måneden, er at jeg er i sparemodus og shopper nesten aldri noe lenger. Jeg holder meg unna kjøpesentere, ellers ryker det fort noen kroner. Jeg går sjelden ut (et par ganger i året) og drikker, og er stort sett hjemme. Og hjemme bruker man ikke penger.

Det gjelder altså å holde seg unna ting man VET det lett går penger på.

Jeg har ingen studiegjeld, ingen forbruksgjeld (hadde før, men nedbetalt), osv. Så når alle fellesutgifter i husholdningen er betalt (mat og diverse regninger), så sparer jeg så mye som mulig av resten. Vi har avdragsfrihet på huslånet, så det er rimelige boutgifter. Vi har 1,2 mill i lån og boligen er verdt 2,7 mill.



Anonymous poster hash: 41953...3b3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med et barn på 4 år og fulltidsstudent. Er ferdig om 2,5 år. Jeg sparer 500 kr mnd. på en konto til barnet, det er penger som brukes på utetøy, sko, sykkel osv. dersom det trengs en mnd. jeg ikke kan betale det av vanlig inntekt. I tillegg sparer jeg 4000,- på en konto som skal brukes til de to mnd. om sommeren når jeg ikke får studielån. Det skal altså dekke ferie + vanlige utgifter.



Anonymous poster hash: a9eee...aed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...