Gå til innhold

For høy ligningsverdi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I selvangivelsen min står det at ligningsverdien på leiligheten jeg kjøpte er 928.000. Det sies at ligningsverdien ikke skal overstige 30% av markedsverdi. Hvis 928.000 er 30% av markedsverdi, vil det si at boligen min har en markedsverdi på 3,1 millioner. Den er ikke verdt så mye. Hva bør jeg gjøre?

Boligen hadde antydninge på ca. 2,6 mill. Jeg kjøpte den for ca. 200.000 over takst.



Anonymous poster hash: b4472...16d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg kjøpte leiligheten fulgte det med et skriv fra Norges takseringsforbund datert august 2014. Der står det at markedsverdi (normal salgsverdi) er 2.650.000 og at låneverdi (forsiktig ansatt markedsverdi) er 2.250.000.



Anonymous poster hash: b4472...16d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-rom for leiligheten min er 44. Men her står det 84, eller? Har det noe å si for hva jeg får igjen på skatten?



Anonymous poster hash: b4472...16d

post-37809-0-65557200-1426908561_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Skatteetaten skal beregne likningsverdien på boligen benytter de en gjennomsnittlige kvadratmeterpris for ditt område. Dersom antall kvadratmeter er feil vil likningsverdien bli feil. Da retter du til korrekt antall kvadratmeter i selvangivelsen.

For å beregene likningsverdien kan di bruke denne kalkulatoren:

https://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Bil-og-bolig/Bolig/Likningsverdi/Boligkalkulator/Boligkalkulator/

Se om du får et tall som ser mer korrekt ut.

Dersom du likevel mener at likningsverdien denne kalkulatoren gir er for høy (verdien skal være maks 25% av markedsverdi) kan du legge ved selvangivelsen en verdivurdering eller verditakst som bekrefter en lavere markedsverdi.



Anonymous poster hash: ff333...f4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg penger igjen på skatten da? Utrolig vanskelig det skal være! Må jo være geni for å ikke bli lurt av staten.



Anonymous poster hash: b4472...16d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor har du hørt 25%? Er det noe nytt?



Anonymous poster hash: b4472...16d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva betyr eierandel? Jeg kjøpte en leilighet (selveier), men har jo så vidt begynt å betale ned på lånet. Er det 100% likevel?



Anonymous poster hash: b4472...16d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg penger igjen på skatten da? Utrolig vanskelig det skal være! Må jo være geni for å ikke bli lurt av staten.

Anonymous poster hash: b4472...16d

Likningsverdien har kun betydning dersom du betaler formueskatt. For folk flest med boliglån betyr det ingenting.

Og hvor har du hørt 25%? Er det noe nytt?

Anonymous poster hash: b4472...16d

For 2014 er det maks 25% av markedsverdi. Forstod det slik at dette er snakk om selvangivelsen for 2014. For 2015 er det maks 30% av likningsverdi.

Anonymous poster hash: ff333...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr eierandel? Jeg kjøpte en leilighet (selveier), men har jo så vidt begynt å betale ned på lånet. Er det 100% likevel?

Anonymous poster hash: b4472...16d

Eierandel betyr hvor mye av boligen du eier og har ingenting med nedbetaling av lån å gjøre. Dersom du eier boligen alene har du 100% eierandel. Eier du og samboer like mye hver har du en eierandel på 50%.

Anonymous poster hash: ff333...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, men jeg som nettopp har begynt å betale ned på lånet har jo da netto gjeld så det holder, og da har vel ikke ligningsverdien noen betydning. Kommer til å sørge for at jeg har gjeld ut livet, så jeg slipper formueskatt.



Anonymous poster hash: b4472...16d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer.

Det lønner seg ikke å ha gjeld bare for å ha gjeld for å slippe formueskatt. Du betaler mer i gjeldsrenter enn formueskatten du må betale.

Anonymous poster hash: ff333...f4b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke renter på gjeld, så :) Det lønner seg å ta opp masse lån.



Anonymous poster hash: b4472...16d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme spm.

Jeg eier en bolig (100%) som jeg betalte 4.750.000 for og siste verdivurdering ga 4.900.000.

Da jeg la inn alle tallene hos kalkulatoren ga den likningsverdien 1 109 845.

I selvangivelsen har de satt Bolg og annen fast eiendon, Formue - 2.600.000.

Da burde jeg altså endre dette, og på siste side gi ny markedsverdi?



Anonymous poster hash: dcb9d...9ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kalkulatoren gir MYE lavere ligningsverdi enn den som er oppført i selvangivelsen. Også mye lavere enn prisantydningen. Hva faen gjør jeg?



Anonymous poster hash: b4472...16d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisantydnig/markedsverdi er ikke det samme som likningsverdi. Likningsverdien er for 2014 25% av markedsverdien.

Dersom selvangivelsen har et annet tall en kalkulatoren (gitt at du bruker kalkulatoren korrekt) kan du endre selvangivelsen. Om det har noe å si i praksis avhenger av hvor stor formue du har. Du må over 1 million i formue før du må betale formueskatt.



Anonymous poster hash: ff333...f4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at kalkulatoren gir langt lavere tall enn 25% av markedsverdien.



Anonymous poster hash: b4472...16d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da er det bare å endre selvangivelsen til det resultatet kalkulatoren gir og smile og være glad. Skattemessig lønner det seg å ha så lav likningsverdi som mulig.



Anonymous poster hash: ff333...f4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i selvangivelsen skal man vel skrive 25 eller 30%?



Anonymous poster hash: b4472...16d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I selvangivelsen kan endre opplysningene du skrev inn i kalkulatoren dersom disse er feil. Du kan også endre likningsverdien til det resultatet kalkulatoren gir. Du krysser da av for hvorfor du har endret, f.eks. "Endring av boligdata".



Anonymous poster hash: ff333...f4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så jeg kan velge om jeg vil endre til resultatet kalkulatoren gir, eller endre til 30% av markedsverdien?



Anonymous poster hash: b4472...16d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...